Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - مديرکل دفتر سلامت، جمعيت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نسبت به کاهش فرزندآوري در کشور هشدار داد و گفت: براي پيشگيري از رشد منفي جمعيت ميزان باروري کلي در کشور بايد به 2.1 برسد.

به گزارش ايرنا محمد اسماعيل مطلق شنبه در همايش ملي جمعيت در تالار شهداي دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز، نرخ باروري کلي را شامل متوسط تعداد فرزندآوري يک زن در طول زندگي دانست و افزود: ميزان باروري کلي در کشور نبايد از 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

1 کمتر شود و از هم اکنون براي پيشگيري از رشد منفي جمعيت در 20 سال آينده بايد برنامه ريزي شود.
وي افزود: در سال 90 ميزان باروري کلي در کشور 1.8 و در خوزستان 2 بوده است که کمتر از حد جانشيني است و نيز برآورد نرخ باروري کلي در سال 94 در خوزستان 2.28 بوده که البته اين نرخ در شهرها کمتر از 1.8 است.
مطلق کاهش تعداد ازدواج، افزايش فاصله بين ازدواج و فرزندآوري، روند روبه افزايش طلاق، طلاق عاطفي و تزلزل خانواده، اعتياد، سقط جنين و ناباروري را از آسيب هاي حوزه جمعيت عنوان کرد که ميزان باروري کلي را به کمتر از 2.1 در کشور رسانده است.

*13 ميليون مجرد در کشور
مطلق همچنين نسبت به افزايش سن ازدواج در کشور هشدار داد و گفت: سن ازدواج در کشور چهار تا 6 سال و در برخي شهرها تا 10 سال افزايش يافته است.
وي با اشاره به بررسي هاي انجام شده از سال 81 تا 11 ماهه سال 95 اظهار کرد: در سال هاي 81 تا 95 ازدواج در کشور از جمله خوزستان سير نزولي داشته اما در 11 ماهه سال 95 در کشور و خوزستان شاهد افزايش 6 درصدي ازدواج بوديم.
به گفته وي، در اين پنج سال طلاق نيز روبه افزايش بوده است.
اين مقام مسئول با بيان اينکه در کشور سه ميليون زوج نابارور وجود دارد افزود: 13 ميليون دختر و پسر مجرد در کشور در آستانه ازدواج هستند که بايد خانواده ها و دولت و روحانيان براي تسهيل امر ازدواج به آنها کمک کنند.

*سالانه 250 هزار سقط جنين
مديرکل دفتر سلامت، جمعيت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به وقوع سالانه 250 هزار مورد سقط جنين در کشور، تصريح کرد: سالانه يک ميليون و 750 هزار بارداري در کشور داريم که يک ميليون و 500 هزار مورد از آنها منجر به فرزندآوري مي شود.
وي با اشاره به بررسي علل سقط جنين در کشور تاکيد کرد: برنامه ريزي و دستورالعمل هاي کاهش سقط جنين در حال تدوين است.
مطلق مهمترين اقدام وزارت بهداشت در راستاي سياست هاي افزايش جمعيت را کاهش نرخ مرگ و مير نوزادان عنوان کرد و گفت: در اين زمينه کشور ما از برنامه پيش بيني شده سازمان بهداشت جهاني جلوتر است به طوري که برنامه اين سازمان در مرگ و مير نوزادان، 11 در هزار تولد زنده در سال 95 بوده که در کشور توانستيم به تعداد 9 در هزار تولد زنده دست پيدا کنيم.
وي مراقبت از نوزاد سالم و مراقبت بحراني از نوزادان در معرض خطر، مراقبت از کوک سالم تا زمان تکامل همه جانبه کودک را از جمله اين اقدامات دانست و افزود: با توجه به اينکه آمار مرگ و مير مادران در خوزستان بالاست، مسئولان براي اجراي برنامه براري حاملگي پرخطر بايد اقدام کنند.
مطلق لازمه افزايش فرزندآوري در کشور را رونق اقتصادي دانست و با اشاره به سياست هاي ابلاغي رهبري در زمينه افزايش جمعيت افزود: از ميان 14 بند، پنج بند از اين سياست ها به وزارت بهداشت ابلاغ شد که تنها يک بند به صورت مستقيم مربوط به اين وزارتخانه است و در مابقي به عنوان همکار است که اين مساله فرابخشي بودن افزايش جمعيت را نشان مي دهد.

*ترغيب طبقه متوسط به فرزندآوري
رئيس دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز نيز در اين همايش خواستار توجه سياست گذاران به ترويج فرزندآوري در بين قشر فرهيخته و طبقه متوسط شد.
اسماعيل ايدني با بيان اينکه ميزان مواليد در خوزستان روبه افزايش است تاکيد کرد: در خصوص سياست هاي جمعيتي بايد گروه هدف تعيين و بيشتر ترغيب به فرزندآوري شوند به طور مثال قشر فرهيخته و تحصيلکرده که طبقه متوسط جامعه هستند تمايل کمتري به فرزندآوري دارند، اين در حاليست که اين افراد که شرايط اقتصادي خوبي دارند مي توانند فرزندان موثرتري به جامعه تحويل دهند.
وي پيري و سالمندي را يکي از مولفه هاي مهم در مرگ و مير جمعيت دانست و اظهار کرد: سياست هاي جمعيتي بايد مبتني بر آينده پژوهي باشد زيرا نگاه نادرست به جمعيت و تغيير سياست جمعيتي بر مبناي آن مي تواند کشور را با چالش هايي در آينده مواجه کند.
ايدني اضافه کرد: بعد از ابلاغ سياست هاي کلي افزايش جمعيت از سوي رهبري در سال 93 سياست هاي وزارت بهداشت نيز تغيير کرده که از جمله آنها رايگان کردن زايمان طبيعي است به طوري که تا کنون 85 هزار زايمان طبيعي در رايگان در خوزستان انجام شده است.
وي با اشاره به افزايش سن ازدواج در کشور گفت: اگر سن ازدواج دختران دو سال کاهش يابد دغدغه ما در سياست هاي جمعيت کمتر مي شود زيرا اين افراد تا 15 سال آينده جزو سالمندان هستند که ميزان باروري آنها کاهش مي يابد و نياز به خدمات بهداشتي در زمان پيري خواهند داشت.
ايدني اظهار کرد: کمتر از 20 درصد مسائل مرتبط با سلامت در حوزه خدمات بهداشتي درماني است و مابقي به حوزه هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و اقليمي و ... مرتبط است.
وي با اشاره به تفاوت سيماي بيماري ها و عوامل منجر به مرگ در جهان افزود: مهمترين عوامل منجر به مرگ در مناطق شمالي و کوهستاني خوزستان، تصادفات رانندگي است اما در مناطق مرزي و جنوبي علل مرگ و مير کاملا متفاوت است که اين مساله نشانه متغير بودن مولفه هاي سلامت و لزوم نگاه ويژه و بومي به آنهاست.
7151/6064
خبرنگار: نادره وائلي زاده** انتشار دهنده: محسن بهاروند



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۶۷۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش امید و انگیزه دستیاران

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین اللهی عصر امروز در بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی، هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری و ششمین جشنواره دانشجویی ایده های نوآورانه آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: یکی از توفیقات بزرگ ما در ساختار نظام سلامت و آموزش علوم پزشکی در جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر تعامل برای دستیابی به یکپارچگی، ادغام نظام ارائه خدمات سلامت و نظام آموزش علوم پزشکی بود، نظام سلامت در جمهوری اسلامی ایران یکی از دستاورد های عظیم انقلاب اسلامی است که با ادغام با نظام آموزش و پژوهش در علوم پزشکی یک الگوی منحصر به فردی را در راستای پاسخگویی به نیاز های جامعه و مردم میهن عزیز اسلامی مان ارائه کرده است.

وی افزود: اهداف اصلی نظام آموزش علوم پزشکی ادغام یافته در نظام سلامت افزایش ظرفیت تربیت دانشجو، افزایش تعداد دانشکده ها، افزایش تعداد اعضای هیات علمی، افزایش تعداد تخت های آموزشی، افزایش تماس دانشجو با جامعه، افزایش حضور دانشجو در محیط ارائه خدمات و طرح مسائل سلامت در آموزش است.

عین اللهی افزود: راهبردهای اصلی نظام آموزش علوم پزشکی مبتنی بر نیازهای جامعه و مسائل جامعه و صلاحیت جامعه است.

وزیر بهداشت افزود:هماهنگی های وزارت بهداشت با بنیاد نخبگان در خصوص جذب نخبگان بدون فراخوان در دانشگاه علوم پزشکی کشور با هدف ایجاد انگیزش و ماندگاری نخبگان برای آموزش علوم پزشکی کشور حرکتی با خروجی مفید بود.

وی افزود: افزایش ۸۰۰درصدی حق الزحمه دستیاران تخصصی و فوق تخصصی در دولت مردمی یکی از کارهایی بود که وزارت بهداشت برای افزایش انگیزه و امید آفرینی انجام داد.

عین اللهی تدوین آیین نامه تسهیل و افزایش مدت زمان مرخصی زایمان و ایجاد تسهیلات جهت مادران باردار در دوران دستیاری را نیز برخی دیگر از اقدامات وزارت بهداشت در راستای افزایش امید و انگیزه به دستیاران عنوان کرد.

در پایان این مراسم گروه های برتر جشنواره شهید مطهری و اساتید برتر دانشگاه های علوم پزشکی تقدیر شد.

کد خبر 6094628

دیگر خبرها

  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت نظام سلامت در قاره آفریقا
  • افزایش کارخانه‌های تولید آرد کامل/ برنامه‌ریزی غنی‌سازی آرد با «ویتامین دی»
  • اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش امید و انگیزه دستیاران
  • تعداد پرستاران زن در ایران، 75درصد بیش از پرستاران مرد است
  • فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند
  • بیش۱۸۷ هزار مادر در سال گذشته مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • آئین اختتامیه جشنواره سفیران سلامت با تجلیل از فعالان سلامت