Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-19@16:28:20 GMT

نزدیک‌بینی چگونه درمان می شود؟

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۶۹۲۳۴

نزدیک‌بینی چگونه درمان می شود؟

ضعف بینایی یک اصطلاح عمومی است که طیف وسیعی از بیماری‌ها و اختلالات چشم و سیستم بینایی را به خود اختصاص می‌دهد.

سرویس سبک زندگی فردا: حدود ۸۰ درصد از کسانی که ضعف بینایی دارند می‌توانند با تجویز و استفاده از عینک، این مشکل خود را اصلاح کنند، ولی گاهی به‌رغم تجویز دقیق‌ترین عینک‌ها هم نمی‌توان از بینایی طبیعی برخوردار شد، چون علت آن، چیز دیگری غیر از عیوب انکساری چشم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در ادامه این مطلب را به نقل از سلامت آنلاین بخوانید.

ضعف بینایی یک اصطلاح عمومی است که طیف وسیعی از بیماری‌ها و اختلالات چشم و سیستم بینایی را به خود اختصاص می‌دهد. بیماری‌های گوناگونی چشم را تهدید به نابینایی می‌کنند که گروهی از آن‌ها ارثی است، یعنی مثل بقیه ویژگی‌های موروثی از والدین و از طریق ژن‌ها به فرزندان می‌رسند و گروهی هم اکتسابی هستند یعنی به دلایل مختلف محیطی به چشم‌ها آسیب می‌زنند و بینایی فرد را به مخاطره می‌اندازند.به منظور بررسی ضعف بینایی در بزرگسالان گفتگویی با دکتر سیدمحمد قریشی، جراح و متخصص چشم و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

شایع‌ترین دلایل ضعف چشم چه مواردی هستند؟

ضعف‌های ناشی از عیوب انتساری چشم ضعف هایی هستند که طی آن دید بیمار کم شده، اما با عینک قابل اصلاح است. یکی از علل کاهش بینایی در کشور ما نزدیک بینی، دور بینی و پیر چشمی است، اما نزدیک بینی شایع‌ترین بیماری چشم به شمار می‌رود. البته بیماری پیر چشمی هم با توجه به اینکه امید به زندگی افزایش یافته، در حال شیوع است، فرق آن این است که در پیر چشمی فرد دور را به خوبی می‌بیند، اما برای نزدیک و مطالعه نیاز به عینک دارد. افردی که برای مطالعه عینک استفاده می‌کنند در واقع دچار پیرچشمی هستند.

آیا در ضعف چشم ژنتیک هم مؤثر است؟

ژنتیک مهمترین علل ضعف بینایی است؛ البته هر چند اثبات نشده، اما گفته می‌شود تغییر سبک زندگی هم بدون تاثیر نبوده است. از دیگر عوامب ضعف چشم افزایش استفاده از وسایل الکترونیکی است.

تصور می‌شود ضعف چشم را با زدن عینک می‌توان برطرف کرد، این تصور تا چه حد صحیح است؟

ضعف چشم دو نوع است که نوع خوب آن با عینک زدن برطرف می‌شوند، اما در نوع دیگر باید به علل و عوامل آن پی برد.

در درمان ضعف چشم برای انجام عمل جراحی خواست و تمایل بیمار تعیین می‌کند که از عینک استفاده کند یا عمل لیزیک؟

توصیه ما برای کلیه بیماران در درجه اول استفاده از عینک است، اگر فردی بنا به عللی تمایل به استفاده از عینک نداشته باشد، خوشبختانه درمان‌های جایگزینی وجود دارند که مهمترین آن‌ها عمل لیزیک چشم به شمار می‌روند. افرادی که نتوانند به هر دلیلی عینک بزنند یا نخواهند به لحاظ اجتماعی از عینک استفاده کنند، این افراد کاندیدای عمل لیزیک هستند، اما انجام این عمل شرایطی دارد از جمله شرط سنی به این گونه که سن افراد باید بالای ۱۸ سال باشد، شماره چشم در حد ۲۵ صدم یا نهایت تا نیم تغییر کرده باشدو شماره چشم بالا باشد. شرط دیگراین است که ضخامت قرنیه‌ها مناسب و با آزمایش هایی که انجام می‌شود، فرد شرایط انجام عمل لیزیک را داشته باشد.

گفته می‌شود نزدیک بینی به دلیل قوز قرنیه اتفاق می‌افتد، قوز قرنیه به چه حالتی گفته می‌شود؟

قوز قرنیه همانگونه که از نام آن پیداست، حالت برجستگی است که در وسط قرنیه ایجاد می‌شود. در واقع بخش شفاف چشم را قرنیه می‌گویند. قوز قرنیه ممکن است جزو نزدیک بینی محسوب شود.

مالش چشم می‌تواند دلیل ایجاد قوز قرنیه باشد؟

قوز قرنیه علل مختلفی دارد که شایع‌ترین آن‌ها علل ارثی است، مالش چشم هم دیده شده و برخی مطالعات نشان داده مالش چشم می‌تواند باعث قوز قرنیه شود. مهمترین علل قوز قرنیه تاری دید است که معمولاً از سن ۱۶ سالگی آغاز می‌شود، در مراحل اولیه فرد متوجه آن نمی‌شود و پس از ادامه دار شدن فرد گمان می‌کند ضعف دید گرفته، اما هنگام مراجعه به پزشک در می‌یابد که قوز قرنیه اتفاق افتاده است. البته قوز قرنیه با عینک درمان می‌شود و اگر با عینک درمان نشد در این مرحله باید ازلنزهای تماسی نوع سخت استفاده شود و اگرباز هم اصلاح نشد عمل جراحی می‌تواند دید را برای آن‌ها به حالت اولیه بازگرداند که از جمله این اعمال جراحی می‌توان به پیوند قرنیه اشاره کرد.

می‌توان گفت: هیچ عمل جراحی بدون عارضه نیست، عوارض عمل قوز قرنیه چه می‌تواند باشد؟

البته سکه دو رو دارد، اما در اعمال جراحی معمولاًروی خوب آن‌ها غالب است و عوارض عمل جراحی کم است. ممکن است قرنیه دیر درمان شود یا باعث ایجاد عفونت شود که این موارد با مراجعه به هنگام بیمار برطرف می‌شود.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۶۹۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عبدالکریم و نزدیک‌ترین فاصله به زادگاه (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، تیم پرسپولیس در حالی مقابل صنعت نفت پیروز شد که عبدالکریم حسن یک‌بار دیگر در ترکیب اصلی قرمزها به میدان رفت و نمایش خوبی را هم در برابر حریف قعرنشین ارائه کرد.

عبدالکریم در این بازی یک شوت از راه دور هم زد که می‌توانست تبدیل به گل شود اما پیام پارسا توپ را سیو کرد و دروازه تیمش را از ضربه نه‌چندان محکم ستاره قطری نجات داد.

با این حال سوژه جالب این بازی برای عبدالکریم، حضور او در نزدیکی مرز جنوب غربی ایران بود. آبادان جنوبی‌ترین شهر لیگ برتری ایران محسوب می‌شود و عبدالکریم نیز به واسطه سفر به استان خوزستان، طعم بازی در نزدیکی زادگاه خود را تجربه کرد.

مدافع چپ سرخپوشان متولد دوحه است و تمام دوران فوتبال خود را تا سال 2023 در السد سپری کرد تا این که یک اتفاق او را به فوتبال کویت و حالا لیگ برتر خلیج فارس کشانده است.

عکاس: شهرام آقاجری

دیگر خبرها

  • لیبرمن: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی
  • فوائد تماشای تلویزیون | چشم‌های‌تان به شما دروغ نمی‌گویند
  • عبدالکریم و نزدیک‌ترین فاصله به زادگاه (عکس)
  • کاهش حساسیت بینایی ۱۲ سال قبل از ابتلا به آلزایمر / تاثیر فرکانس ۴۰ هرتزی بر توقف بیماری
  • عینک شنای هوشمند فرم برای سال 2024 اصلاح می‌شود
  • انفجار مهیب در پایگاه هوایی روسیه در کریمه و نابودی سامانه های موشکی+ فیلم/پیش بینی رسانه آمریکایی از نزدیک بودن شکست اوکراین در برابر روسیه
  • (ویدئو) استقرار کروز‌های ضد کشتی ایران نزدیک خاک آمریکا
  • (تصویر) استایل جالب مامور زن یگان ویژه با عینک آفتابی و مسلسل!
  • دانه ضد آلرژی و ضد التهاب
  • می‌توان با بررسی سطح بینایی، زوال عقل را ۱۲ سال زودتر پیش‌بینی کرد