Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان‌ها>فارس - «خبرجنوب» نوشت: اگر چه از نظر برخی و به ویژه تحصیلکرده ها، تک فرزندی به نوعی کلاس اجتماعی محسوب می شود اما باید بگوییم که این امر نه کلاس است و نه فرهنگ؛ و تنها فرار از مسئولیت توسط والدینی محسوب می شود که ارتقای شغلی و تحصیلی خودشان به مسایل مربوط به فرزند ارجحیت دارد!

تك فرزندي بيشتر عارضه دارد تا سود و در مواردي كه تعادل توسط پدر و مادر ايجاد نمي شود حتي مي تواند به جامعه گريزي يكي يكدانه ها منجر شود! سخت گيري و آسان گيري از ويژگي هاي بيشتر والدين داراي يك فرزند است و اين پدر و مادرها يا از اين ور بام
مي افتند و يا از آن ور؛ در حالي كه اين شرايط زمينه بروز اختلالات رواني را فراهم مي كند و در بين برخي تك فرزندي ها طيفي از افسردگي، اضطراب و وسواس مشاهده مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حمايت بيش از حد پدر و مادر از يكي يكدانهها در بزرگسالي و حتي زندگي مشترك نيز مي تواند براي آن ها مشكل ساز شود كه البته ايجاد توازن تربيتي و يا تولد فرزند دوم در رفع و يا كاهش مسايل ياد شده تاثير گذار است.
استاد روانشناسي باليني دانشگاه شيراز در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار «خبرجنوب»
مي گويد: يكي از مشكلاتي كه تك فرزندي ايجاد مي كند توجه بيش از حد والدين است به طوري كه پدر و مادر تمام هم و غم خود را بر روي همان يك نفر مي گذارند و همه اميدشان بسته به او است و اين مساله كه فرزندشان چه كار مي كند برايشان بسيار مهم است.
دكتر محمد علي گودرزي مي افزايد: تك فرزندي باعث سخت گيري و آسان گيري هاي افراطي مي شود به طوري كه برخي از اين پدر و مادرها نسبت به بچه ها بسيار سخت گيرند و به نحوي نظارت را شديد مي كنند كه حتي در مورد مدرسه رفتن و بيرون رفتن آن ها نيز حساس هستند.
وي يادآور مي شود: در مورد والدين سخت گير بايد بگوييم كه وقتي انتظارات از ظرفيت فرزند بالاتر باشد به تدريج از قدرت و توان تك فرزندها كاسته شده و اين ممكن است در برخورد با مسايل آنها را دچار مشكلات گوناگوني كند.
اين استاد دانشگاه شيراز مي گويد: انتظار اين قبيل افراد از خود بيشتر از حد معمول شده و عدم پاسخ به آن ها ممكن است به كاهش اعتماد به نفس و بروز اختلالات رواني بيانجامد.
دكتر گودرزي عنوان مي كند: به دلايل ياد شده در فرزندان اول و به خصوص تنها، طيفي از افسردگي، اضطراب و وسواس مشاهده مي شود.
اين روانشناس و استاد دانشگاه مي گويد: برخي پدر و مادرها نيز از آن طرف بام مي افتند و از روي دلسوزي به دليل تنهايي فرزند به او بسيار آسان گرفته و بلافاصله به نيازهايش پاسخ مي دهند و البته تمركز بيشتر اين والدين بر روي نيازهاي مادي است.
دكتر گودرزي مي افزايد: برخي پدر و مادرها فرزندان يكي يكدونه خود را حمايت هاي افراطي مي كنند و حتي براي گرفتن حق و حقوق او به مدرسه رفته و با معلم چانه زني مي كنند و يا به اين منظور با فاميل و همسايه درگير مي شوند.
اين استاد روانشناسي باليني دانشگاه شيراز مي گويد: فرزندان اين گروه كه والدين آسان گير دارند ممكن است دچار اختلالاتي مانند شخصيتهاي ضد اجتماعي، معتاد و دارای انحرافات اخلاقي كه يك نوع مقابله با جامعه است، شوند.
دكتر گودرزي مي افزايد: اين فرزندان در آغاز در مدرسه پس از آن در محيط كار و زندگي مشترك دچار مشكل مي شوند و اگر طرف مقابل آن ها توقعاتشان را برآورده نكند، تصور مي كنند كه با الگوي عجيبي رو به رو هستند و همين مساله به بروز اختلافات زناشويي منجر مي گردد.
وي مي گويد: اين افراد به دليل وابستگي و برخوداري دايم از حمايت والدين حتي پس از ازدواج در صورت بروز مشكل حمايت پدر و مادر را جلب كرده و آن ها را دخالت مي دهند.
دكتر گودرزي مي افزايد: البته اين مسايل در مورد پدر و مادرهايي رخ مي دهد كه نمي توانند توازن تربيتي برقرار كنند.
وي عنوان مي كند: در خانواده هايي كه بيشتر از يك فرزند دارند امكان تصحيح اشتباهات والدين نيز به نحو موثري فراهم است و در چنين شرايطي، خانواده نمونه بهتري از جامعه است و بسياري از تمريناتي كه در بزرگسالي در محيط جامعه اتفاق مي افتد در خانواده قابل تجربه است.
اين استاد دانشگاه شيراز مي گويد: فرزند دوم نه تنها در تعاملات خانواده تعادل ايجاد
مي كند بلكه از نظر ايجاد رقابت و تصحيح رفتارهاي والدين هم تاثير گذار است و ما توصيه مي كنيم كه زوج ها در همان سال هاي آغازين زندگي مشترك حداقل 2 فرزند داشته باشند.
دكتر گودرزي مي افزايد: با وجود توصيه هاي ياد شده اين روزها پدر و مادرها بيشتر به دنبال منافع، اهداف و رشد خودشان هستند و به همين دليل فرزندان در حاشيه قرار دارند.
وي عنوان مي كند: طبق مشاهدات به نظر مي رسد حداقل 20 تا 30 درصد زوج ها تنها يك فرزند دارند.
دكتر گوددرزي مي گويد: در حال حاضر درصد بالايي از زوج ها از فرزند دار شدن اجتناب مي كنند و اين امر حتي در بين خانم هاي خانه دار هم به منظور همانند سازي اجتماعي به نوعي ترويج يافته و به قولي مد شده است.
وي مي افزايد: با وجود برخي تصورها تك فرزندي كلاس اجتماعي نيست بلكه نوعي فرار از مسئوليت محسوب مي شود.
عضو نظام روانشناسي فارس هم مي گويد: طبق مشاهدات و مراجعه كنندگان به مراكز مشاوره، تك فرزندي در شيراز به بالاي 80 درصد رسيده و اين امر به خصوص در بين دهه شصت و هفتادي ها بيشتر مشاهده مي شود و رو به افزايش هم هست.
كاظم احمديان مي افزايد: اين وضعيت به نحوي است كه تمايل به نداشتن فرزند هم در بين برخي زوجها بالا رفته و زن و شوهرهايي هستند كه 5 تا 7 سال از ازدواجشان گذشته اما اصلا اين تصور را كه بچه دار شوند، ندارند و برخي نيز 7 تا 10 سال پس از زندگي مشتركشان تنها يك فرزند دارند.
وي يادآور مي شود: جالب اينجاست كه بعضي زوج هاي جوان فعلي با هم قرار مي گذارند كه در دهه دوم زندگي مشترك بچه دار شوند!
احمديان عوارض تك فرزندي را جامعه گريزي، منزوي شدن و روي آوردن به شبكه هاي اجتماعي و همچنين داشتن اعتماد به نفس كاذب و بروز اختلالات خلقي عنوان كرد.

46

کلید واژه‌ها : استان فارس -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۶۹۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم

سرپرست دفتر توسعه ورزش روستایی و عشایری وزارت ورزش گفت: با عنایت به مصرف بیش از شش هزار نوع کالای ورزشی در کشور که بالای ۵۰ درصد آن از طریق واردات تامین می‌شود و گردش بالای مالی در این حوزه، بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، شهرام عظیمی با اشاره به این موضوع که دفتر توسعه ورزش روستایی و عشایری با تمام توان در جهت تحقق منویات رهبر انقلاب و شعار سال برنامه‌ریزی خواهد کرد اظهار داشت: درحال جمع‌آوری اطلاعات به منظور مشارکت حداکثری روستاییان در رونق تولید تجهیزات و لوازم ورزشی براساس آمایش سرزمین هستیم و همچنین بدنبـال شناسایی ظرفیت روستائیان و عشایـر سراسرکشور در این حوزه‌ایم.

وی افزود: با عنایت به مصرف بیش از شش هزار نوع کالای ورزشی در کشور که بالای ۵۰ درصد آن از طریق واردات تامین می‌شود و گردش بالای مالی در این حوزه، بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم. براین اساس درآمد و اقتصاد روستا با تولید لوازم ورزشی پایدار و چند هدف دیگر نیز تامین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت هموطنان ساکن روستا می‌تواند به رونق تولید لوازم ورزشی کمک کرده چرا که هزینه تمام شده آن پایین‌تر است.
در نظر داریم همزمان، با برگزاری جشنواره‌های بومی، محلی در سراسر کشور، بازارچه‌های محلی جهت عرضه تولیدات ورزشی روستائیان احداث شود.

سرپرست دفتر توسعه ورزش روستایی و عشایری وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: قطعاً برگزاری بیش از هزار جشنواره در کشور فرصتی مغتنم برای عرضه لوازم و تجهیزات ورزشی تولید شده توسط ساکنین روستا‌ها خواهد بود. درحال حاضر ۱۵۰ هزار نفر در زمینه تولیدات ورزشی مشغول به کار هستند که با فراهم کردن زمینه ورود روستانشینان و عشایر این آمار توسعه خواهد یافت.

انتهای پیام/

وزارت ورزش و جوانان

دیگر خبرها

  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم‌برخوردار
  • تصویب لایحه کاهش هزینه پروانه و عوارض ساختمانی در شیراز
  • لزوم همراهی علم و عمل در رشته‌های روانشناسی و مشاوره
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات مهندسی
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات فنی و مهندسی
  • بیش از ۲۰۰۰ پروژه در شهرداری شیراز فعال است
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ فرزندتان را به ربات آزمون دهنده تبدیل نکنید!
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم
  • ماجرای انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها به کجا رسید؟