Web Analytics Made Easy - Statcounter

منتقدان رئیس‌جمهور افغانستان در حالی در نشستی در ترکیه از تشکیل ائتلاف جدیدی برای نجات این کشور خبر دادند که شورای انسجام حزب جمعیت اسلامی که توسط عبدالله حمایت می‌شود، مخالفت صریح خود را با این ائتلاف اعلام کرده است.

«علی اصغر عابدی» خبرنگار افغان با ارسال یادداشتی به دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم درباره ائتلاف سه‌جانبه منتقدان اشرف غنی در ترکیه نوشت:

پس از گزارش‌های اخیر درباره سفر محقق رهبر حزب «وحدت اسلامی مردم افغانستان» و عطامحمد نور رئیس اجرایی حزب «جمعیت اسلامی» به ترکیه برای دیدار با ژنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری، این احزاب در بیانیه‌ای مشترکی از تشکیل ائتلاف سیاسی تحت عنوان «شورای عالی برای نجات افغانستان» در مواجهه با سیاست‌های ارگ ریاست جمهوری افغانستان خبر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه منابع خبری از حضور غیر رسمی «صلاح‌الدین ربانی» وزیر خارجه و رهبر حزب جمعیت اسلامی و «محمد ناطقی» سرپرست حزب وحدت اسلامی (خلیلی) نیز در نشست منتقدان غنی در ترکیه خبر داده بودند اما حضور این افراد در ائتلاف شکل‌گرفته رسما اعلام نشده است.

پس از اعلام تشکیل ائتلاف «شورای عالی برای نجات افغانستان»، «شورای انسجام جمعیت اسلامی» در کابل نیز ضمن اعلام مخالفت با آن، ائتلاف عطامحمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت با دوستم و محقق را شخصی اعلام کرد.

اعلام مخالفت شورای انسجام حزب جمعیت اسلامی با وجود حضور غیررسمی «صلاح‌الدین ربانی» رهبر این حزب در نشستی که ائتلاف شکل گرفته است و حضور عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت که یکی از معماران اصلی این ائتلاف محسوب می‌شود نشان‌دهنده آن است که بخش عمده‌ای از این حزب نیز با این ائتلاف همسویی ندارد و از طرف دیگر نیز اختلافات داخلی حزب جمعیت را گوشزد می‌کند که بر سر این ائتلاف سایه افکنده است.

با توجه به حضور معاون ریاست اجرایی و مخالفت شورای انسجام حزب جمعیت اسلامی با این ائتلاف که تحت حمایت عبدالله رئیس اجرایی قرار دارد، می‌توان گفت که محقق و عبدالله نیز دچار اختلاف نظر شده‌ و یا حداقل در برابر یکه‌تازی ارگ ریاست جمهوری اتفاق نظر ندارند و به نحوی نشان‌دهنده مخالفت عبدالله با این ائتلاف نیز محسوب می‌شود.

با این وجود می‌توان گفت که این ائتلاف تازه‌تاسیس در حالی باید به مصاف ریاست جمهوری افغانستان برود که مخالفت شورای انسجام جمعیت اسلامی که از نفوذ قابل توجهی در شمال افغانستان برخوردار است چالش دیگری برای موفقیت آن محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، از نخستین روزهای روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، تقریبا همه ائتلاف‌های سیاسی که بین رهبران احزاب سیاسی و جهادی شکل گرفتند همواره کوتاه، ناپایدار و برای اهداف شخصی بوده‌اند.

از همین رو گرچه اهداف اساسی شورای عالی برای نجات افغانستان، ایجاد اصلاحات در حکومت وحدت ملی، مقابله با بحران جاری و اعاده اعتماد ملی عنوان شده و نیز بخشی از خواسته‌های آنها در واقع اجرای توافقنامه سیاسی مطابق با قانون اساسی است اما به نظر می‌رسد که این ائتلاف برای پرداختن به مسایل اساسی این کشور تشکیل نشده و تنها واکنش مقطعی نسبت به سیاست حذفی و عدم امتیازدهی اشرف غنی به سران آن است.

یکی از خواسته‌های این ائتلاف اعاده صلاحیت‌های ژنرال دوستم و حضور مجدد وی در کابل و یا حداقل در افغانستان است که این امر در تضاد با خواسته‌های جامعه جهانی قرار دارد و موجب عدم استقبال جامعه جهانی از این ائتلاف نیز می‌شود.

باتوجه به گذشته ائتلاف‌های سیاسی در افغانستان که همواره برای منافع شخصی و چانه‌زنی در عرصه قدرت تشکیل شدند مردم این کشور به ائتلاف‌های سیاسی اعتمادی ندارند که برای شورای عالی برای نجات افغانستان نیز نمی‌توان استثنائی قائل شد زیرا شخصیت‌هایی که در راس این ائتلاف قرار دارند در 13 سال گذشته نتوانستند جبهه سیاسی و پایدار تشکیل دهند.

«شاه حسین مرتضوی» سخنگوی ریاست جمهوری نیز در واکنش به این ائتلاف اعلام کرد که «نسخه‌های کهنه نمی‌توانند شفابخش باشند و تنها ارائه طرحی بدیل و مناسب می‌تواند به حل بحران جاری کمک کند»، این اظهارات سخنگوی ارگ نشان می‌دهد که ریاست جمهوری افغانستان این ائتلاف را چندان جدی نگرفته و قصد ندارد تا به خواسته‌های آن تن دهد.

نتیجه این که با وجود ادامه اعمال سیاست حذفی و انحصار قدرت توسط اشرف غنی می‌توان گفت ائتلاف جدید شکننده‌تر و ضعیف‌تر از آن است کهبتواند ارگ ریاست جمهوری را تحت فشار قرار دهد و وادار به پذیرش خواسته‌های خود کند.

انتهای پیام/.

R36461/P36461/S8,87,91,94/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۷۱۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، به تازگی فیلمی تحت عنوان صف طولانی مردم اصفهان برای رونمایی و جشن امضای کتاب سروش صحت در فضای مجازی منتشر شده است.

سروش صحت بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون و نویسنده ای که پس از اجرای برنامه کتاب باز، در حوزه کتاب طرفداران زیادی به دست آورده، اینبار دست به تولید کتاب زده و حالا برای عرضه کتاب تازه‌اش صفی عجیب در اصفهان شکل گرفته است.

اما کتاب جدید سروش صحت چیست؟

«تاکسی سواری» ، اولین کتاب سروش صحت، شامل ۱۲۴ داستانک یا میکروفیکشن است. میکروفیکشن به داستان کوتاه‌کوتاه معروف است. در این سبک، نویسنده بخش‌های غیرضروری زبان را حذف می کند. خالق اثر از متن حذف می‌شود و یا از متن فاصله می‌گیرد. به خاطر لحظات ناب و ضربه‌های ناگهانی‌ای که این سبک نگارش در دل‌ خود دارد گاهی تحت‌عنوان «داستان ناگهان» نیز ترجمه می‌شود.
در کتاب «تاکسی سواری» ما به همراه راوی در یک تاکسی نشسته‌ایم و هر روز مسیری کم‌وبیش ثابت را طی می‌کنیم. طی این مسیر اما هر بار مسافران جدید، رانندگان جدید و اتفاقات جدیدی منتظرمان هستند و راوی نکته‌پرداز و طناز کتاب ما را از وقایع آن روز آگاه می‌کند.
از دعوای زن و شوهری راننده تاکسی گرفته تا زلزله‌ای که آن روز آمده، از موضوع مرگ مارادونا تا مهاجرت اجباری جوانان، از خبر قتل یا خودکشی صفحه حوادث روزنامه، غم‌های کوچک و بزرگ و حتی عشق‌های نوجوانی و جوانی.
داستانک‌های این مجموعه نیز به واسطه‌ی همین خصوصیت گاهی همان حسی را به خواننده منتقل می‌کنند که موقع خواندن قطعه‌ای هایکو به او دست می دهد. پیدایش کتاب‌های میکروفیکشن متناسب با کشیده شدن جوامع به سمت مدرنیته و ماشینی‌شدن و محدودیت وقت افراد گسترش پیدا کرده‌است. شاید بتوان گفت ضرورت چنین داستان‌هایی با توجه به میزان کم مطالعه افراد جامعه، چندان دور از ذهن نیست.

این کتاب سال ۱۴۰۲ توسط انتشارات چشمه چاپ و راهی بازار نشر شده است.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1228548 برچسب‌ها کتابخوانی اصفهان

دیگر خبرها

  • عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد
  • پاسخ مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی به منتقدان/ اتوبوس‌های برقی قادرند چه مسافتی را طی کنند+ فیلم
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • شناسایی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان در بافت‌های فرسوده
  • فیلم/ انتقاد روح‌الامینی از نحوه انتخاب کاندیدای شورای ائتلاف شهر ری
  • راز نگه‌داشتن گل طبیعی به مدت طولانی را می‌دانید؟
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟
  • (ویدیو) صف طولانی اصفهانی‌ها برای سروش صحت
  • صف طولانی اصفهانی برای سروش صحت