با تکیه بر مشترکاتی که میان مذاهب اسلامی وجود دارد می توان تقریب ایجاد کرد/
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۷۲۸۲۲
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت الله محمد علی تسخیری در ابتدای دیدار با علمای اهل سنت استان دیاله عراق، با اشاره به مشترکات بسیار زیاد شیعه و سنی خاطرنشان کرد: اسلام، دین گفتگو بین خدا و خلق و همچنین گفتگوی همه مردم با یکدیگر است و با تکیه بر مشترکاتی که میان مذاهب اسلامی وجود دارد می توان تقریب بین ادیان و مذاهب اسلامی را ایجاد کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه بیش از 400 طلبه که اکثراً اهل سنت بودند، نزد امام جعفر صادق(ع) شاگردی می کردند، افزود: جنبش تقریبی در دهه 40 قرن بیستم آغاز شد و علمای شیعه و اهل سنت از نقاط مختلف جهان اسلام از جمله الازهر مصر، عراق، ایران و سایر کشورها آغاز کننده این جنبش بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز امام خمینی(ره) این جنبش را تقویت کردند و مقام معظم رهبری نیز با تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی این راه را ادامه دادند.
آیت الله تسخیری به فعالیت های تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اشاره کرد و گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی به همت مجمع تقریب تأسیس شده است و در آن، تمامی مذاهب اسلامی در دوره های مختلف تحصیلی تدریس می شود.
وی همچنین در زمینه دوستی و محبت فراوانی که میان علمای ایرانی و عراقی در خصوص تقریب مذاهب وجود دارد، خاطرنشان کرد: عراق آینده روشنی خواهد داشت زیرا از نظر معادن نفت و ثروت های معدنی بسیار غنی است، اما به شرطی که میان مردم عراق، اخلاص، ایثار و اتحاد وجود داشته باشد. مردم عراق باید درک کنند که اندیشه تفرقه گرا به زیان آنها خواهد بود و آنها را به این آینده روشن نخواهد رساند.
مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در پایان سخنان خود با اشاره به موشک های دوربرد ایران که می تواند اسرائیل را هدف قرار دهد، پیشرفت دانشمندان ایرانی در همه زمینه ها را مورد تقدیر قرار داد و گفت: دانشمندان هسته ای ایران دستاوردهای بسیاری در این زمینه داشته اند و اکنون از انرژی هسته ای در صنایع مختلف، اقتصاد، کشاورزی و پزشکی استفاده می شود.
در ادامه این دیدار، دکتر منوچهر متکی معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز با اشاره به تحمیل هشت سال جنگ به دو ملت ایران و عراق از سوی قدرت های استعماری تأکید کرد: یکی از اهداف استعمارگران از این جنگ، ایجاد یک کینه طولانی و خونین میان دو ملت ایران و عراق بود که تا سالیان سال ادامه یابد.
وی ارتباط دوستانه مردم ایران و عراق در سالهای پس از جنگ تحمیلی را اعجاز الهی دانست و گفت: گویا این مأموریتی از جانب خداوند برای دو ملت ایران و عراق بوده است که به یکدیگر نزدیک تر شوند و با هم آینده ای روشن را ترسیم کنند.
متکی همچنین از برگزاری کنفرانس بزرگ وحدت اسلامی در عراق، در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: در این کنفرانس که با همکاری مقامات عراقی و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار خواهد شد، صدها نفر از علما، روحانیون و دانشگاهیان ایرانی و عراقی حضور خواهند داشت و درباره راههای گسترش وحدت در جوامع اسلامی بحث و گفتگو خواهند کرد.
در ادامه این نشست، برخی از علمای اهل سنت عراق نیز با اشاره به اینکه غرب در حال برنامه ریزی برای ایجاد فتنه و توطئه در دو کشور ایران و عراق است، بر ایستادگی مردم شیعه و سنی عراق در کنار یکدیگر به دور از ملاحظات سیاسی تأکید کردند و رهنمودهای مرجعیت بزرگ عراق را در جهت ایجاد اتحاد میان مردم این کشور، بسیار مؤثر ارزیابی کردند.
علمای عراقی همچنین با تأکید بر این که استان دیاله عراق از اهمیت استراتژیکی برخوردار است، به حمایت کامل و همیشگی ایران از نیروهای عراقی اشاره کردند و جمهوری اسلامی ایران را نماینده جهان اسلام دانستند.
در پایان این نشست نیز دکتر متکی با اشاره به تأسیس کمیته مساعی حمیده در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، هدف از این کمیته را بازسازی جامعه عراق و سوریه عنوان کرد و گفت: ما در این کمیته تلاش می کنیم همان رفاقت و همزیستی مسالمت آمیزی که در گذشته میان مردم عراق و سوریه وجود داشته است، را به آنها بازگردانیم.
تهیه و تنظیم خبر: فرشته صدیقی
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۷۲۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس در یادداشتی به مناسبت هفته سلامت، وجوه مهم سلامت را برشمرد و بر نقش خانواده در سلامت افراد تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، سردار سعید منتظرالمهدی در یادداشتی به مناسبت هفته سلامت نوشت:« یکی از ارکان اصلی خوشبختی و بهروزی، «سلامت» است. چه، با برخورداری از تراز بالای صحت و سلامت است که میتوان برای تحقق اهداف ریز و درشت زندگی و بیشینهسازی شادابی و موفقیت، گام فراسو نهاد و جهد و جد روزافزون کرد. لیکن، نباید از یاد برد که قلمرو و حیطه سلامت هرگز در سطح «سلامت جسم» محدود نمیماند بلکه حیطههای پر اهمیت دیگری را نیز در بر میگیرد که از آن میان سه حیطه دیگر سلامت، یعنی «سلامت روان»، «سلامت اخلاق» و «سلامت اجتماعی» در خور توجه فزونتری هستند. نیازی به یادآوری نیست که این چهار حیطه سلامت پیوند وثیق و جدایی ناپذیری با یکدیگر دارند و لاجرم زوال یا نقصان هریک قادر است آن سه دیگر را دستخوش کژکارکردی کند.
چنانچه از حیث یادآوری و بیش و کم از منظر امروزین بخواهیم تعریفی بس مختصر از این چهار حیطه سلامت به دست دهیم چنین میتوان گفت که جسم آنگاه سالم است که بتوان بیهیچ محدودیتی از همه ظرفیت و توان آن برای «نیکو زیستن» بهره جست، روان نیز زمانی در سلامت است که نه تنها در دام هیچ «تعارض» آشفتهساز و نشانگان ملال انگیز و تنیدگی آشوبناکی گرفتار نشده باشد بلکه لبریز سُرور و وجد و خرسندی و پیوسته در تعالی و پویایی باشد. به همین قیاس سلامت اخلاقی نیز به حالتی اطلاق میشود که ذهن و ضمیر فرد عاری از «احساس گناه» باشد؛ آشکار است که لازمه فراچنگ زدن چنین خلق و حالتی آن است که فرد در کنش و منش و بینش خود، «فضایل اخلاقی» نظیر صداقت، عدالت، اصالت، امانت و جزو آن را فرو نگذارد و برای بیشینهسازی آنها پیوسته بکوشد. سرانجام، مراد از «سلامت اجتماعی» آلوده نشدن به آسیبهای مختلف از یک سو و داشتن ارتباط و تعامل «شفابخش» با جمع و جامعه از دیگر سو است.
ناگفته پیداست که یک دوجین عامل را میتوان نشان کرد و نشان داد که بر هر یک از این چهار حیطه سترگ سلامت تاثیر میگذارند. اما، تردیدی نمیتوان کرد که در این میان سهم و نقش خانواده برجستهتر است. چون همانگونه که می دانیم در خانواده است که «اندیشه» شکل میگیرد، «شخصیت» فرا میبالد، «منش» نضج مییابد، «نگرش به خویشتن» پایهریزی می شود و «نحوه رفتار» در برابر پدیدهها و در شرایط مختلف، سمت و سو داده میشود.
حال این پرسش در برابر ما عرض اندام میکند که کدام خانواده قادر است تراز و میزان هر یک از چهار نوع سلامت را ارتقا دهد و مانع از فروشدن در «بیماری» و نقصان سلامت شود؟ در پاسخ به این پرسش میتوان انبوهی شاخص و ملاک را برای « خانواده سلامت محور» و «سالم پرور» فهرست کرد. لیکن به باور من از آن میان شاخص های زیر اهمیت بیشتری دارند:
۱.سبک زندگی برخوردار از تحرک بهینه (۶۰ دقیقه در روز)، بهداشت مطلوب، چک آپ دوره ای، تفریح به موقع و تغذیه مناسب. چنین سبکی نه تنها به سلامت جسم یاری میرساند بلکه سلامت ذهن و روان را نیز مضاعف میکند.
۲.پیروی از الگوی گفتوگوی سازنده برای از میان راندن تعارضات ناگزیر زندگی. در چنین خانوادهای کمتر مشاجره و منازعه و مجادله دیده میشود. چه، اینگونه خانوادهها زبان و کلام را در جهت «مفاهمه» و مصالحه بکار میگیرند و با گفت و شنود به موقع مانع از سایه انداختن تعارضات و مسائل حل نشده بر ساحت جان و روان میشوند.
۳.افزایش مستمر ذخیره شناختی. در خانواده سلامت محور مطالعه و یادگیری رفتاری رایج و مستمر است و لاجرم اعضای اینگونه خانوادهها پیوسته دانایی خود را افزایش میدهند و اندیشه خود را زیبا و غنی میسازند. آنان همچنین میکوشند تا «دانش» خود را به «خِرد» تبدیل سازند و آن را در کنش و عمل خود بکار بندند. ناگفته پیداست که پیامد دانایی، خردمندی و «اندیشه زیبا» خوشامدگویی مستمر به زیباییهای بیکران زندگی و شادابی و شورمندی جسم و روان است.
۴.فضیلتمند زیستن. در خانواده سالم پرور و سلامت محور به فضائل اخلاقی نه تنها در «گفتار» بلکه در «کردار» ارج نهاده میشود. به همین سبب اینگونه خانوادهها اغلب با خود و دیگران «در صلح» و آرامش هستند.
۴.برخورداری از روابط و پیوندهای اجتماعی خرسند ساز. چنین پیوندی نوعی «حمایت اجتماعی» است که همچون «سپری نیرومند» از اعضای خانواده در برابر سختیها و رنج های ناگزیر زندگی حفاظت میکند. یادمان باشد که در جهان بودن یعنی با دیگران بودن.
خلاصه آنکه، خانواده سلامت محور «زندگی زیسته» سالمی دارد و لاجرم احساس خوشبختی و بهروزی و شادابی آن پیوسته در حال افزایش است.»
انتهای پیام