Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهترین فرصت برای نقد تولیدات سیمای رمضان و چکش زدن به میخ تلویزیون، همین حالاست؛ حالایی که تب همه‌چیز خوابیده و می‌شود کمی تحلیلش کرد. این نیز سلیقه شخصی‌ست، بالاخره شاید برخی از کنداکتور راضی باشند و برخی نیز ناراضی. تا بوده چنین بوده. البته خب هستند جماعتی که هرچه برایشان بسازی و به خوردشان بدهی دوباره غر می‌زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاری به اینها نداریم!

از برنامه‌های تلویزیون می‌گفتم و مناسبتِ رمضان. بالاخره اینجاهاست که صداوسیما باید بارش را حسابی ببندد و دو دستی مخاطبش را بچسبد. هر مناسبتی نیز جدول پخش خودش را می‌خواهد. کلی تفاوت هست بین ماه رمضان و محرم و چه می‌دانم مثلا عید نوروز. مشترکاتی گرچه دارند که نمی‌شود راحت ازشان گذشت.

دقیقا مثل سریال‌های شبانه؛ نباشد که بیننده جلوی تلویزیون بند نمی‌شود. حق هم دارد بالاخره دلش خوش است به این قصه گفتن و شنیدن‌های سریال‌ها. البته اگر بتواند راضی‌شان کند. از همینجا ورود کنیم پس.

درباره سریال‌ها؛ یا تلف شده‌ها

کمی عقبگرد کنیم و از قبلتر نیز حرف بزنیم. سریال‌های ماه رمضان امسال، متاسفانه دلچسب نبودند در کلیّت. به گمانم به فضای رمضان نمی‌خوردند؛ دلیل دارم. یکی‌شان هم که می‌توانست اقناع‌کننده باشد، آخر ماجرا حسابی خراب کرد و شد مایه وقت تلف‌کردن بیننده. 

با این توضیح که چیزی ساخته‌اند که اکثریت ربطی به حال و هوای ماه رمضان ندارد و متاسفانه بر وفق مراد بیننده هم نیست. ضعیف‌اند مثل همین «نفس» جلیل سامان. هرچه توی دو سریال قبلش آبرویی جمع کرده به نظرم اینجا تاحدی به باد رفت. گرچه آنقدرها بد و مضحک نبود ولی جدا رضایت‌بخش نبود. 

داستانی که هیچش به انقلاب نمی‌خورد جز کدر کردن و بی‌رنگ کردن تصاویرش که مثلا داستان را به سی سال عقبتر برگرداند. داستان را ول می‌کنند و بدبختانه بلد نیستند برای کارکترها، شخصیت رئالی درآورند. زیادی به نظرم الکی و خوشند. تازه این اواخر سریال بود که داشت کمی روی دور جذبه می‌افتاد اما زیادی دیر نیست؟

این وسط به اسم فیلمسازِ متعهد بودن و غیره هم نمی‌شود لابد خرده آنچنانی به اینها گرفت وگرنه گلایه می‌کنند و بیا و درستش کن. 

اصلا بیخیال این حرفا؛ اگر فیلمی بد است باید از قضا حسابی از خجالتش درآمد. مثل «زیر پای مادر»، دیگر سریال شب‌های گذشته که خیلی خوب استارت زد و امیدوارمان کرد که با کار تر و تمیزی روبرو باشیم. خصوصا اینکه در بین شخصیت‌هایش، هم کارکتر ذاتا چرک داشت و هم به اصطلاح کارکتر تلخی که نمی‌شد دوستش نداشت.  

سعید نعمت‌الله قصه‌اش را بخوبی کش داد اما خیلی بد تمام کرد. چقدر بیننده را اذیت می‌کنند جدا که حتی حاضر نیستند دست از این پایان‌بندی‌های لوس و یخ همیشگی بردارند. ته ماجرا می‌شود قصه ماست‌مالی شده مثبتی که بنی‎بشری توی کتش نمی‌رود.

یاد سال‌های قبل بخیر پس؛ چه مجموعه‌هایی! گرچه کاری به کیفیت ساختشان ندارم ولی ماجراجویی می‌کردند از جمله آن‌هایی که تم ماورایی داشتند. مخاطب اینها را دوست دارد چه من خوشم بیاید و چه نه.

یا زمانی کنداکتور، سراسر مجموعه‌های کمدی بامزه بود و یا ترکیبی از این و درام‌هایی که اشاره کردم چقدر هم تلخ بودند ولی جاندار. پر از مثال است اتفاقا. یاد این قصه‌ها بخیر واقعا.

این مجموعه‌های نمایشی به کنار...

از کله سحر برنامه‌های روتین رمضان تلویزیون شروع می‌شد؛ سحری‌خوردن همان و برنامه‌های «همیشگی» همان. نمی‌دانم اسمش را خوب بگذارم یا بد. قضاوت با خودتان! به نظر حتی اگر برنامه‌های سحرگاهی سال‌های قبلتر را بشکل تکراری جلویمان می‌گذاشتند، تفاوتی نمی‌کرد. چیزی که بیننده روی آنتن دید صرفا مجری‌های سابق بود و رویه سابق. یکجوری‌ند، انگار اصلا مخاطب‌سنجی پشت این برنامه‌ها نیست.

تنها چیزی که برای ماه مبارک، مثل همیشه اصل جنس است ویژه‌برنامه‌های معارفی‌ست اعم از آنتن زنده قرآن‌خوانی و غیره که خب وظیفه تلویزیون است. اگر نخواهد سراغ اینها را بگیرد که باید درش را بست آنهم توی این ماه. ولی پوششان جالب و ایده‌آل بود.

جدای از این ویژه‌برنامه‌ها، تولیدات دیگری بشکل شبانه یا گاها روزانه نیز دیدیم. همان‌هایی که آخر شب از اکثریت شبکه‌ها روی آنتن می‌رفت و در فضایی میدانی فکر می‌کردند شاخ غول می‌شکنند! نه اینکه بودنشان بی‌خاصیت باشد؛ نه ولی بیننده جلوی تلویزیون، با این چیزها چندان حال نمی‌کند و سر ذوق نمی‌آید. 

این دست برنامه‌ها همواره و در تمام مناسبت‌ها نیز روی آنتن‌اند و باید باشند اما دارند تکراری می‌شوند. تایم حداقل دو ساعته را در اختیار می‌گیرند و نهایتا شده‌اند محل بحث و جدل مجری‌ها یا حضور چند تا بازیگر و خواننده دسته چندم. تغییری چیزی ... خواهشا.

حالا دوباره چه خوب است که «ماه عسل» پرمخاطبی بود و برای بیننده نیز جذاب. این وسط اصلا معلوم نیست چرا دیگر خبری از برنامه‌های دمِ افطار شبکه یک و دو و غیره نبود. داریوش کاردانی کسی ... احتمالا از ترس نبودِ مخاطب است که کلهم بیخیال تولید این برنامه‌های گفتگومحور شده‌اند و جا را به احسان علیخانی و رفقا داده‌اند. دریغ از ذره‌ای نبوغ و رقابت!

وقتی فقط دو تا سریال ایرانی بی‌ربط به ماه رمضان، درکنداکتور باشد و آخر شب سیما، خلاصه شود در تعدادی برنامه زنده میدانی، خب انصافا جایی برای جذابیت نمی‌ماند. طوری که برخی همچنان ترجیح می‌دادند مجموعه‌های چند سال قبل را از آنتن آی فیلم و تماشا و غیره ببینند. دل خوشی هم که نمی‌شود از فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی آخر هفته داشت؛ خیلی بی‌رمق و تکراری‌اند.

کاش لاقل فکری به حال کنداکتور این فیلم‌ها می‌کردند که الکی برچسب سینمایی می‌خورند ولی حتی به لعنت خدا نمی‌ارزند. بالاخره زمان‌هایی هست که هر شبکه را جابجا می‌کنی برنامه جذاب یا آیتم بدردبخوری پیدا نمی‌کنی، این فیلم‌ها که می‌تواند جایگزین بشود، نمی‌تواند؟

همه‌چیز را سیاه نمی‌بینیم ولی انصافا کنداکتور ماه رمضان با تمام تلاشی که برایش شد چندان تفاوتی با سال‌های قبل نداشت. یک تازگی که بشود گفت برای امسال است، نبود. لااقل اصول اولیه رسانه را رعایت کنند. دقیقا از آن وقتهایی‌ست که تلویزیون در نبود مسابقات ورزشی بویژه فوتبال‌های شبانه، حسابی دستش خالی بود. 

وقتی رسانه ملی صرفا روی دو تا مجموعه نمایشی که مانند هندوانه دربسته است، برنامه بچیند جز این انتظاری نیست. انتظاری که ته ماجرا مخاطبش را سرخورده می‌کند. بدتان نیاید اما با این تهیه‌کنندگان پیر یا خواصی که به نام تهیه‌کننده اما فقط با پول یا رفیق‌بازی به صداوسیما می‌آیند، هیچ توقعی جز این نداریم. نه ذوقی، نه ایده‌ای و نه کار شاقی.

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۷۳۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستمزد نجومی سعید آقاخانی واقعیت دارد؟

مهدی فرجی به شایعاتی درباره بودجه سریال «نون‌‌خ»، ادامه این مجموعه تلویزیونی و شروعِ «کندو» احمدرضا درویش توضیحاتی ارائه داد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایش‌خانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیه‌کنندگان این‌طور گفته که هر قسمت 2 میلیارد تومان آب می‌خورد.

او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین 2 و 2.5 میلیارد تومان می‌داند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریال‌ها حتی با برآورد اولیه یک یا 1.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعه‌ها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه می‌رسند و در ادامه به ارقام 2 تا 2.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت می‌رسند.

حتی یکی از تهیه‌کنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال 1402 دقیقه‌ای 30 میلیون تومان برداشت. این گمانه‌زنی‌ها به سمتِ‌سریال‌های زیرخاکی و نون‌خ آمد. حتی برخی این‌طور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشی‌ای خاص را به جان خریده است.

مهدی فرجی در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجه‌های دیگر سریال‌های معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریال‌هایش این کار را ساختیم.

آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»

وی افزود: می‌گویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نون‌خ» اول هم می‌گفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد می‌گیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم می‌گویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت می‌کند. او برای «نون‌خ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایش‌خانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقه‌مند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را می‌بینند.

فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نون‌خ‌5» پایان مجموعه‌های «نون‌خ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت:‌ نمی‌دانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیت‌های داستانی برای «نون‌خ6» پیدا می‌شود.

فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریال‌های دنباله‌دار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریال‌هایی که چند فصله‌اند و به صورت سری ساخته می‌شوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد می‌کند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریال‌ها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب می‌تواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.

او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجی‌های تلویزیون را باور دارد که 70 درصدِ مردم تلویزیون می‌بینند، افزود: من گاهی احساس می‌کنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقام‌اند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر می‌کند. در ارتباطاتی که با مردم داریم می‌بینیم مخاطبان ما را به واسطه «نون‌خ» می‌شناسند و چقدر این سریال را دنبال کرده‌اند؛ به این باور می‌رسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریال‌هایش هستند.

فرجی که گفته می‌شود قرار است یک سریال در نمایش‌خانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال می‌کند که به جایی برسد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سریال «بدل» به تلویزیون می‌رسد
  • ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
  • رخنه به قلب دشمن
  • دستمزد نجومی سعید آقاخانی ؛ شایعه یا واقعیت
  • واکنش تهیه کننده نون خ به دستمزد نجومی سعید آقاخانی
  • چرا پخش یک سریال از تلویزیون با بازی پژمان جمشیدی متوقف شد؟
  • دستمزد نجومی سعید آقاخانی واقعیت دارد؟
  • نرخ سرسام‌آور سریال‌سازی تلویزیون فاش شد
  • بازیگر پایتخت در سن ۷۱ سالگی |‌ عکس
  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون