Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - «کارتولوچي» با تشريح اهداف طرح مسئله استقلال اقليم کردستان عراق، کردهايي را که به همکاري به با واشنگتن مي پردازند به درس گرفتن از گذشته دعوت کرده و گفت اين مسئله براي آنها صلح نمي آورد.

خبرگزاري مهر، گروه بين الملل-پيمان يزداني: احزاب سياسي کرد عراق روز چهارشنبه مورخه 17 خرداد با اجراي همه پرسي استقلال منطقه کردستان در روز 25 سپتامبر (3 مهر) موافقت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در پي انتشار اين خبر منابع عراقي اعلام کردند که اين تصميم به دنبال نشست مسعود بارزاني رئيس اقليم کردستان با احزاب کردي اتخاذ شد.
اين همه پرسي با دعوت از ناظران سازمان ملل و تحت پشتيباني آنها دنبال شده تا بتوانند در گام بعدي که به گفته مقامات اقليم کردستان عراق، ممکن است 2 تا 10 سال طول بکشد به استقلال کردستان عراق و تشکيل «کشور کردستان» بينجامد.
در پي اين تصميم احزاب اقليم کردستان عراق، تمامي همسايگان عراق ايران، ترکيه، سوريه، به مخالفت شديد با برگزاري اين رفراندوم پرداخته اند و اين در حالي است که متحدان عرب کليدي آمريکا در منطقه يعني عربستان و امارات متحده عربي از برگزاري اين همه پرسي که تبعات گسترده فراواني براي صلح و ثبات منطقه در پي خواهد داشت، حمايت کرده اند.
تحولات اخير موجب شد تا خبرنگار مهر گفتگويي با «آنتوني کارتولوچي» کارشناس ژئوپليتيک و تحليلگر آمريکايي داشتبه باشد.
*«سرگئي سورويکين» فرمانده نيروهاي روسيه در سوريه از تباني نيروهاي آمريکايي و نيروهاي کرد سوري متحد آن با گروه تروريستي داعش خبر داده و گفته است داعش مناطق تحت سيطره خود را به آمريکا و نيروهاي مسلح کرد سوري واگذار مي کند و در عوض آنها مسير را براي حرکت داعش به مناطق تحت کنترل ارتش سوريه و تدمر باز مي کنند. نظر شما در اين خصوص چيست؟
آمريکا با پذيرش گزارش درز کرده سال 2012 آژانس اطلاعاتي وزارت دفاع خودش، اعتراف کرد که آمريکا و متحدان منطقه ايش به دنبال ايجاد يک کشور با اصول سلفي (داعش) در شرق سوريه هستند که هدف صريحش منزوي کردن دولت سوريه است. آنچه که داعش در حال حاضر انجام مي دهد هم دقيقا همين کار است. بررسي برخي اسناد ديگر آمريکايي از جمله گزارش «کدام راه به سوي ايران؟» سال 2009 موسسه بروکينز نشان مي دهند که محصور و منزوي کردن دولت سوريه به ويژه از طريق جنگ نيابتي در شرق اين کشور با هدف نه تنها منزوي کردن سوريه صورت مي گيرند بلکه با هدف منزوي کردن ايران نيز است.
درگيري ها در سوريه با آرزوهاي آمريکا براي سرنگوني نظام ايران و منزوي و تضعيف کردن روسيه و چين ارتباط مستقيم دارند. اينکه آمريکا با داعش نمي جنگد جاي تعجب نيست زيرا داعش نيرويي نيابتي است که تعمدا از سوي خود آمريکابراي مقابله با دولت سوريه و نهايتا ايران ايجاد شده است.

در حال حاضر آمريکا در تلاش است تا يک جبهه کردي واحد به وجود آورد که احتمالا بعد از «استقلال» ماموريتش سريعا تغيير خواهد کرد و ماموريتش ايجاد اراضي جديد از طريق اقدامات مسلحانه خواهد بود که اين مناطق شامل شمال عراق و شرق ايران نيز خواهند بود. هر اقدامي که آمريکا از طريق کردهاي مسلح بخواهد عليه ايران در آينده انجام دهد به همراهي تروريست هاي داعش و تروريست هاي مستقر در مرزهاي شرقي ايران که از سوي آمريکا حمايت مي شوند نيز حساب خواهد کرد.
به عبارتي ديگر وضعيت امروز در شرق و جنوب شرق سوريه همانطور که اين فرمانده روسي گفته است تحقق مو به موي اسناد سياست آمريکا است که سال ها پيش براي جنگ نيابتي عليه ايران و متحدانش و تحکيم هژموني آمريکا در خاورميانه تهيه شده، است.
*تاثير تسليح کردهاي سوري به چه ميزان در تغيير مواضع آنها نسبت به دمشق موثر بوده است؟ نيروهاي کرد سوري حداقل در گذشته اقدامي عليه دولت سوريه نداشته اند ولي به نظر مي رسد بعد از تسليح توسط آمريکا تغيير رويه داده اند؟
واژه «کرد» که توسط تمامي طرف ها بکار برده مي شود کمي گيج کننده است زيرا در حال حاضر نيروهاي کرد مختلفي وجود دارند بخشي از آنها با دولت سوريه همکاري مي کنند و برخي با نيروهاي روسيه و ايران. همچنين جناح هايي هم وجود دارند که با آمريکا همکاري مي کنند. اين همکاري ها دامنه وسيعي دارد؛ از همکاري هاي عملگرايانه گرفته تا فرصت طلبانه. رهبران نخبه و متفکر کرد مي دانند که وعده هاي آمريکا براي خودمختاري و استقلال غيرواقع بينانه است زيرا نه تنها آمريکايي ها ناچارا به آنها خيانت خواهند کرد بلکه اين خودمختاري و يا استقلال براي مردم کرد فاجعه بار خواهد بود.
آن دسته از نيروهاي کردي که سرگرم همکاري با آمريکايي ها در جنگ هاي نيابتي هستند بايد سريعا از ديگر مردم کرد تمييز داده شوند و تلاش هايي از سوي دولت سوريه و متحدانش صورت گيرد تا به جناح هاي کرد طرح هايي واقع بينانه براي دوره پساجنگ داده شود؛ هر چند داده شده ولي اين مسئله بايد ادامه يابد. همچنين تلاش هايي بايد صورت بگيرند تا اهداف واقعي سياستمداران آمريکايي را افشاء کنند، اهدافي که در گزارش هاي موسساتي مثل بروکينگز آمده است. بايد افشا شود که آمريکايي ها از کردها صرفا به عنوان «نايبان نژادي» (Ethnic Proxies) در جنگ استفاده مي کنند و اين مسئله نهايتا صرفا تامين کننده منافع واشنگتن است.
با اينکه در چنين شرايطي تمامي فرصت طلب هاي منطقه اي وسوسه مي شوند که در کنار آمريکا باشند، اما بايد سوريه و متحدانش از طريق ديپلماسي کارآمد مانع از اين شوند که اکثريتي در اين حماقت ژئوپليتيک غرق شوند.
*وال استريت ژورنال از مذاکرات محرمانه روسيه و آمريکا بدون اطلاع ايران براي ايجاد مناطق کاهش تنش در مناطق جنوب شرق سوريه خبر داده است. نظر شما در اين باره چيست؟
اين روزها به صحت بسياري از چيزها که از رسانه هاي غربي منتشر مي شوند نمي توان اعتماد کرد. با اينحال روسيه به دفعات براي مصالحه در خصوص سوريه با واشنگتن وارد مذاکره شده است تا هم مانع از اجراي طرح هاي آمريکا در سوريه شود و هم يک راه خروج آبرومندانه از درگيري هاي سوريه براي آمريکا فراهم کند.
در حاليکه روسيه به احتمال زياد مي داند که اين تلاش ها بيهوده است ولي سعي مي کند مشروعيت ديپلماتيک را در درگيري هاي سوريه که نکته اي کليدي است ايجاد کند تا در صورت نياز اقدامات تهاجمي تر اتخاذ کند. به عبارتي ديگر اگر روزي لازم شود که روسيه براي حل درگيري ها در سوريه راه حل تهاجمي اتخاذ کند اين مذاکرات و گفتگوهاي طولاني به روسيه کمک خواهند کرد تا توسل روسيه به تاکتيک هاي خشن تر را توجيه کند.

*اقليم کردستان عراق روز 25 ستامبر(سوم مهرماه) را زمان برگزاري همه پرسي استقلال از بغداد اعلام کرده است. ارزيابي شما در اين خصوص چيست؟ چرا با وجود مخالفت بغداد و ديگر کشورهاي همسايه اربيل بر اين مسئله اصرار مي کند؟
بسياري از احزاب کرد همکاري هاي بسيار نزديکي با آمريکا دارند و به اشتباه بر اين باورند که استقلال براي آنها صلح و شکوفايي به ارمغان خواهد آورد. عراق مخالف اين امر است زيرا از معامله با آمريکا درس هايي گرفته است. اگر به ياد بياوريد آمريکا اولين کشوري بود که در ابتدا از صدام حسين حمايت کرد و بعدا با تهاجم به وي کشور عراق، ملت عراق و منابع آن را ويران و نابود کرد و صدام حسين و پسرانش را کشت. اين درسي است که برخي مقامات کرد عراقي بايد به آن توجه داشته باشند که ظاهرا ندارند.
يک منطقه مستقل کرد بدون حمايت هاي بغداد، واحد بسيار زيادي ضعيف و آسيب پذيري خواهد بود و همواره بايد به متحدان آمريکايي اش وابسته باشد. البته اينکه تا چه حد هم واقعا مستقل خواهد بود باز مسئله ديگري است. استقلال کردها همچنين به معني شکاف هاي بيشتر در منطقه و افزايش درگيري ها خواهد بود امري که راه را براي سياست خارجي آمريکا در منطقه يعني ايجاد جنگ نيابتي عليه ايران هموار خواهد کرد. حقيقت امر اين است که آمريکا حاضر به دادن استقلال به کردها است در صورتيکه آنها حاضر به پرداخت هزينه اش يعني مشارکت در جنگ نيابتي عليه ايران باشند.
دوباره تکرار مي کنم در گزارش «کدام راه بسوي ايران؟» سال 2009 موسسه بروکينگز از شبه نظاميان کرد، بلوچ و عرب به عنوان «نايبان نژادي» نام برده شده است. شکل گيري مناطقي که درآن گزارش از آنها به عنوان «مجاري و پناهگاه هاي امن»(Conduit and Safe Haven) نام برده شده است در سوريه ، عراق و تا حدودي در ترکيه و پاکستان اتفاقي نيست.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۷۳۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد

وزارت امور خارجه ایران در راستای اجرای قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه، تعدادی از اشخاص و نهادهای آمریکایی را تحریم کرد.

به گزارش مهر، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تأمین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می‌گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تأمین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه‌های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می‌گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی: (Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای به دلیل طرح ایده‌های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسرائیل؛

۶. براد کوپر (Brad Cooper): فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes): مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تأمین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا، تحریم‌های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می‌نماید.

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم‌ها معمول خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • تشییع پیکر جانباز و مدافع حرم سوریه و عراق امروز در گرگان
  • بارش شدید باران و به راه افتادن سیل در سلیمانیه عراق+فیلم
  • دست رد امارات بر سینه پنتاگون/ چراغ سبز دوحه به استقرار جنگنده‌ها
  • ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران
  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ادعای ترکیه مبنی بر کشتن ۴۳ تروریست در یک هفته
  • ذهن آمریکااندیش
  • دلیل بارش‌های ناگهانی و سیل آسا در ایران چیست؟
  • واکنش رسانه اصولگرا به گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی و موضع گیری زیباکلام
  • اسناد ساواک درباره‌ی همسر حاج آقا مصطفی خمینی چه می‌گویند؟