Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، همایش یک ‌روزه «ایالات متحده، حقوق بشر و گفتمان سلطه»، به همت مرکز تحقیقات سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی دانشگاه تهران و با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جهان، دانشکده مطالعات جهانِ دانشگاه تهران،‌ مؤسسه اسلامی حقوق بشر لندن در سالن حنانه در محل این دانشکده در حال برگزاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در ابتدای این نشست دکتر سعیدرضا عاملی ریاست دانشکده مطالعات دانشگاه تهران، ضمن خوش آمدگویی به میهمانان به مقایسه وضعیت حقوق بشر در گذشته و امروز پرداخت و گفت:امروز مردم در معرض فشارهای جدی تری قرار دارند، انسانهای بیگناه در یمن، بحرین، عراق، نیجریه، در فضای جنگ به سر می برند، منشأ همه اینها نظامهای سلطه طلب از جمله آمریکا هستند که مشکلات بسیار زیادی را برای جامعه بشری ایجاد کرده اند و ما امروز در اینجا جمع شده ایم، تا راهی را برای پایان دادن به منازعات بین المللی و پایمال شدن حقوق بشر پیدا کنیم.

وی ادامه داد: فضای جنگ و فضای سلطه، تمام استانداردهای مربوط به حقیقت و راستی را نسبی کرده است؛ روزی حقوق بشر این است که به عراق حمله کنند و قریب 600 هزار کودک تحت تأثیر تحریم دارو از بین بروند و روزی دیگربه شکلی دیگر.

دکتر عاملی افزود: داعش به مجلس شورای اسلامی به عنوان نماد دموکراسی ایران حمله می کند و آمریکا همزمان اعلام می کند که ایران تروریسم است، همه اینها برخاسته از ذهن بیمار آمریکاست که خود را از همه ضوابط مستثنی می کند.

وی با اشاره به افزایش تحریمهای هر روزه آمریکا علیه ایران، گفت: تحریم یک اقدام ضد حقوق بشر است و این ملتها هستند که هزینه تحریم را می پردازند و پیامدهای بسیار خطرناکی دارد.

دکتر سعید رضا عاملی در ادامه به بیان موارد نقض حقوق بشر از سوی آمریکا پرداخت و گفت: صحبت آمریکا از حقوق بشر کاملا با جنگ ناسازگاری دارد، بزرگترین نقض حقوق بشر آمریکا نقض ساختاری و نهادی است، وظیفه بسیاری از نهادهای بین المللی، تأمین سلطه آمریکا از طریق نقض جهانی حقوق بشر است.

وی خاطر نشان کرد، از دیگر موارد نقض حقوق بشر توسط آمریکا، نقض فرهنگی و اجتماعی حقوق انسانهاست؛ ایجاد محیط نفرت در جهان علیه ملتها، عکس العملهای زیادی دارد.

ریاست دانشکده مطالعات دانشگاه تهران، در ادامه به خطرات داعش برای دنیا اشاره کرد و گفت: تلاش ایران برای از بین بردن داعش، استراتژیک ترین تلاش برای از بین بردن ریشه های داعش در دنیا بود که فراگیر ترین خطر آن در اروپا بود؛ ایران بالاترین هزینه را برای از بین بردن داعش و منابع اصلی ترور در دنیا کرد اما همچنان به عنوان کشوری که محل خطرزایی برای آمریکاست، تلقی می شود؛ ایران گرفتار رفتارهای غلط علیه این کشور است که باید راهی برای مقابله با آن در نظر گرفت، برای اینکه حقوق بشر واقعا در جهان تأمین شود، باید تفکر نفرت از جهان برداشته شود.

در ادامه این نشست، دکتر فؤاد ایزدی رئیس مرکز تحقیقات سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی دانشکده مطالعات جهان، به ذکر سابقه ای از هفته حقوق بشر آمریکایی و مطرح شدن آن از سوی رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: وقایع تاریخی تیر ماه از جمله شهادت آیت الله صدوقی، شهید بهشتی و ... و دیگر فعالیتهای گروه های منافقین از جمله ترور مقام معظم رهبری و حملات شیمیایی صدام علیه ایران که با کمک آمریکا انجام شد، دلیل نامگذاری این هفته به هفته حقوق بشر آمریکایی است.

وی در مورد انتخاب شرکت کنندگان در این همایش هم گفت: ما بر اساس کتابهای نوشته شده در زمینه حقوق بشر اساتید برجسته در این زمینه را از کشورهایی چون ایرلند، کانادا و .. دعوت کردیم تا دراین همایش حضور به هم رسانند و با یکدیگر همفکری داشته باشیم.

دکتر ایزدی گفت: آمریکا به طور مرتب حقوق بشر در ایران را نقض می کند، بنابراین کشور ما باید از خود دفاع کند و اقدامات جدی تری در این زمینه انجام دهد، آنها شبکه های گسترده ای را علیه ایران راه اندازی کرده اند، ما نیز باید در حوزه بین الملل حضور بیشتری داشته باشیم و گفتمان های اشتباه شکل گرفته علیه خودمان را اصلاح کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اولین قربانیان سیاستهای ضد حقوق بشری آمریکا، خود مردم آمریکا هستند، میلیارد دلاری که آمریکا در افغانستان و عراق و .. هزینه می کند، ضرر بزرگی برای خود این کشور است، چرا که این هزینه می توانست در راه آسایش مردم خود این کشور به مصرف برسد.

از دیگر سخنرانان این همایش، دکتر دانیل کوالیک، استاد حقوق بشر بین الملل دانشگاه پیتزبرگ؛ پروفسور بیو گروسکاپ، استاد اقتصاد سیاسی بین الملل دانشگاه ایالتی کالیفرنیا؛ خانم پروفسور تانیا گلاش- بوزا، استاد جامعه شناسی دانشگاه کالیفرنیا-مرسید، پروفسور آنتونی جیمز هال، استاد مطالعات جهانی شدن دانشگاه لتبریج کانادا؛ دکتر سیدمحسن فاطمی، مدرس روانشناسی دانشگاه هاروارد، پروفسور جیمز پتراس، استاد جامعه شناسی دانشگاه بینگامتون-نیویورک، رابرت فانتینا، فعال و روزنامه نگار در حوزه صلح و عدالت اجتماعی، دکتر سهراب صلاحی، استاد دانشگاه؛ دکتر حسن حسینی، استاد مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران؛ دکتر سید ابراهیم حسینی، استاد دانشگاه و دکتر حکیمه سقای بی ریا، دکترای مطالعات آمریکا از دانشگاه تهران؛ هستند.

تهیه و تنظیم خبر: زهرا غلامی

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۷۴۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه در سنای آمریکا

بعد از مجلس نمایندگان کنگره، سنای آمریکا نیز لایحه ممنوعیت واردات اورانیوم غنی شده از روسیه را تصویب کرد و اکنون این سند بعد از  امضای آن توسط جوبایدن، اجرایی خواهد شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، سنای آمریکا شب گذشته، سه‌شنبه، به اتفاق آرا لایحه مربوط به ممنوعیت واردات اورانیوم غنی شده از روسیه را تصویب کرد.

پیش از این، این طرح به تصویب مجلس نمایندگان کنگره رسیده بود. اکنون این سند باید به امضای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برسد. کاخ سفید از قبل اعلام کرده است که از این لایحه حمایت می‌کند.

به گزارش آژانس خبری بلومبرگ، این سند به اتفاق آرا در سنا به تصویب رسید. این قانون بعد از امضای رئیس جمهور، واردات اورانیوم روسیه به ایالات متحده را 90 روز پس از اجرایی شدن ممنوع خواهد کرد، البته معافیت‌های موقت را تا ژانویه سال 2028 مجاز دانسته است.

بدین ترتیب، این ابتکار به وزارت انرژی ایالات متحده اجازه می‌دهد، در توافق با وزیر امور خارجه و وزیر خزانه داری، مجوزهایی را برای واردات اورانیوم روسیه در حجم‌های مجاز توسط قوانین فعلی ایالات متحده صادر کند. این سند همچنین تعهداتی را بر وزارت نیرو تحمیل می‌کند تا گزینه‌هایی را برای جایگزینی اورانیوم وارداتی از روسیه در اختیار کنگره قرار دهد.

دولت جو بایدن ماه‌ها تلاش کرده بود تا واردات اورانیوم غنی شده از روسیه را ممنوع کند و تا قبل از این، بررسی این ابتکارعمل در کنگره "به بن بست" رسیده بود.

طبق اطلاعات وزارت انرژی ایالات متحده، روسیه نزدیک به یک چهارم اورانیوم غنی شده مورد استفاده برای سوخت بیش از 90 راکتور هسته ای تجاری را تامین می‌کند.

پیشتر، در اواسط ماه آوریل، بایدن از تولید اولین 90 کیلوگرم اورانیوم غنی شده در ایالات متحده خبر داد. به گفته او، انتظار می‌رود تا پایان سال حدود یک تن اورانیوم تولید شود که انرژی 100 هزار خانه را تامین خواهد کرد.

پیش از این، در اواخر ماه مارس، گزارشی از سوی شورای مشورتی امنیت بین‌المللی به ریاست آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، یادآور شد که وابستگی به سوخت هسته‌ای روسیه تهدیدی حیاتی برای امنیت ملی ایالات متحده است.در این گزارش همچنین اشاره شده که روسیه بر بازار جهانی سوخت هسته ای تسلط دارد و باید اقداماتی در این زمینه انجام شود. 

ریابکوف: انتقال گلوله‌های حاوی اورانیوم توسط آمریکا به کی‌یف یک اقدام جنایتکارانه استواکنش مسکو به تحریم‌های جدید کشورهای غربی علیه روسیهاتحادیه اروپا طرح تعیین سقف قیمت نفت علیه روسیه را تشدید می‌کند

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط پلیس نقاب دروغین حقوق بشر را از چهره ایالات متحده انداخت
  • خیزش دانشجویان جهان مهر تأییدی بر متخاصم بودن صهیونیست ها است
  • برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی
  • پیام جوانان غزه به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: «شما امید ما هستید/ قوی بمانید»
  • بیانیه ۵ زبانه تشکل‌های اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان پیرامون حوادث دانشگاه‌های آمریکا
  • اقدامات خشن دولت آمریکا برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در مورد حقوق بشر است
  • برگزاری همایش هفته عقیدتی سیاسی سپاه
  • تصویب ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه در سنای آمریکا
  • بحران کودک‌همسری در آمریکا
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه