Web Analytics Made Easy - Statcounter

منتخب دوره پنجم شورای اسلامی شهر مشهد گفت:قرار بر این نیست با روی کار آمدن شورای پنجم تمام مدیران شهرداری از کار برکنار شده و در اصطلاحی عامیانه فله‌ای آنها را درو کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، بعد از انجام انتخابات شورای اسلامی شهر در شهر مشهد و اقبال مردم نسبت به لیست امید منتخبان در مورد برنامه‌های خود صحبت می‌کنند تا مردم از آینده شهر خود خبر داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا خبرنگار تسنیم در خراسان رضوی گفت‌وگویی با مجتبی بهاروند منتخب مردم مشهد در شورای پنجم گفت‌وگویی داشته که مشروح آن در ادامه آمده است.

تسنیم: ایرادی که همیشه به شورای چهارم مشهد از طرف اصلاح‌طلبان وارد می‌شد این بود کهآنها کاملاسیاسی هستنداماشاهد هستیم که در انتخابات اخیر نیز چنین اتفاقی افتاد و افرادیسیاسی اما از جناح مخالف به پارلمان شهری مشهد راه یافتند؛ شما این موضوع را چگونه تحلیل می‌کنید؟

بهاروند: در تمام دنیا شوراها چهره‌های سیاسی دارند زیرا یک بعد این نهاد سیاست است کما اینکه ما در کشورهای اروپایی بسیار شاهد بوده‌ایم که شهردار پایتخت رئیس‌جمهور آن کشور شده اما بحثی که ما داشتیم این بود که شورای پنجم را از شورای صرف سیاسی خارج کنیم یعنی این لیست دارای چهره‌های متخصص هم هست و برخی از آنها حتی در حوزه‌های مرتبط با مدیریت شهری متخصص هم هستند.

تسنیم: هم‌اکنون حدود 50 درصد لیست امید که منتخب مردم شده چهره‌های سیاسی هستند. در این باره توضیح می‌دهد؟

بهاروند: خیر؛ این موضوع را نمی‌پذیرم؛ شاید در حدود 30 درصد از این افراد سیاسی هستند اما آنها هم تخصص‌های مرتبط دارند اما چهره سیاسی آنها پررنگ‌تر است؛ به عنوان مثال یکی از بانوانی که در شورای پنجم رأی آورده چهره سیاسی بسیار پررنگی دارد اما همین فرد فوق لیسانس مدیریت شهری داشته و می‌تواند در این حوزه‌ها بسیار کمک دهنده باشد.

ما در لیست چند استاد دانشگاه در رشته‌های مختلف داریم که اینها از نظر سیاسی زیاد شناخته شده نیستند و خود بنده هم حدود 25 سال بود که فعالیت سیاسی نداشتم و فعالیت‌های اتاق بازرگانی و تشکل‌های اقتصادی در مورد خود بنده پررنگ‌تر بوده همین که بنده وارد لیست امید شدم نشان از این دارد که سیاست‌گذاران قصد داشتند ترکیبی داشته باشند که تخصص‌ها و جریانات مختلف در آن باشند و حتی از بخش خصوصی هم نماینده‌ای در شورای شهر قرار داده‌اند.

شورای شهر قصد دارد عمده توانش را در مواردی مانند محیط زیست، اقتصاد، حمل و نقل، شهرسازی و سایر مواردی از این دست بگذارد.

تسنیم: چهره‌هایی به عنوان گزینه شهرداری مشهد مقدس معرفی می‌شوند. این گزینه‌ها تا چه حد صحت دارند؟

بهاروند:شهردار نباید یک چهره سیاسی باشد این موضوع به این معنی نیست که شهردار اصلاٌ نباید گرایش سیاسی داشته باشد اما گرایش تخصصی وی باید بسیار پررنگ‌تر از گرایش سیاسی آن باشدزیرا شهردار وظیفه دارد که شهر را آباد کند و نباید وارد منازعات سیاسی شود بلکه باید به فکر اقتصاد شهری باشد زیرا اگر اقتصاد شهری درست باشد می‌توان روی دیگر بخش‌ها مانند حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست، فرهنگ و سایر مواردی از این دست نیز کار کرد.

همچنین باید در نظر داشت که شهردار باید یک نیروی جوان باشد منظورم از جوان یک فرد 25 ساله نیست؛ اما شهردار شهری مانند مشهد حداکثر باید 55 سال سن داشته باشد تا بتواند روزانه بین 12 تا 16 ساعت کار کند اما برخی از افرادی که در این زمینه معرفی می‌شوند سال‌های زیادی از بازنشستگی آنها گذشته و حداکثر می‌توان به عنوان مشاور از آنها استفاده کرد.

در علوم مدیریتی نوین نیز به صراحت آورده شده که یک فرد بعد از چند دوره مدیریت تمام توان خود را به عرصه ظهور رسانده و این فرد نمی‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد و به همین علت چرخش نخبگان به وجود می‌آید اما در ایران در هر برهه‌ای برای انتصاب مدیران باز هم به سراغ چند چهره ویژه می‌روند بنده به عنوان فردی که یک رأی دارم به چهره‌های جدید و جوان تمایل بیشتری دارم.

تسنیم: گفته می‌شود که با توجه به اینکه تفکرات اصولگرایی هم‌اکنون در بین مدیران گرایش سیاسی غالب است و شورای پنجم نیز از لیست امید به پارلمان شهری راه یافته‌اند احتمالاتغییرات اساسی در بنده شهرداری انجام می‌شود نظر شما در این مورد چیست؟

بهاروند: به عنوان مثال فردی که مدیر مالی و اداری است باید در همین حوزه تخصص داشته باشدو این موضوع در مورد کارمندان هم مصداق دارد به عبارت ساده در اصطلاحی عامیانه اصلا قرار نیست ما به صورت فله‌ای همه مدیران را درو کنیم زیرا این موضوع به ضرر شهر استباید در نظر داشت فردی متخصص که عملکرد و کارنامه درخشانی داشته باشد سال‌ها تجربه در رشته خود اندوخته و باقی ماندن وی در شغلش برای شهر مفید است.

ما برای اینکه بخواهیم در شورا باقی بمانیم باید کارنامه درخشانی داشته باشیم و در این راستا از مقابله و مجادله خودداری می‌کنیم تا مردم بعد از 4 سال به خاطر عملکرد به ما رأی بدهند نه به خاطر مجادله، دعوا و سیاسی‌کاری زیرا در این صورت هم مردم را خسته می‌کنیم و هم کاری را از پیش نمی‌بریم و در دوره‌های بعدی بازنده می‌شویم.

تسنیم: شما در حوزه تخصصی خود یعنی حمل و نقل چه برنامه‌هایی دارید؟

بهاروند: ببینید در حوزه حمل و نقل برخی از ایرادات اساسی وجود دارد در نظر بگیرید همین طرح الیت اگرچه منتقدان زیادی دارد اما در یک نگاه حداقلی توانسته پارک حاشیه خیابان را در بسیاری از موارد کاهش دهد به این معنی که حداقل کسبه یا افرادی که برای مدت طولانی قصد پارک کردن خودروی خود را دارند به علت هزینه این طرح از گذاشتن خودروی خود در معابر خودداری می‌کنند البته باید گفت که طرح الیت تنها درآمدزایی کوتاه مدت داشته و مشکل اساسی ما را حل نکرده است.

در تمام دنیا کار دیگری را انجام داده‌اند آنها در هر خیابان به تناسب تعداد افرادی که در آن رفت و آمد می‌کنند پارکینگ ساخته‌اند و پارک حاشیه‌ای به‌طور کلی ممنوع است با این روش هم امنیت خودروها تأمین می‌شود، هم درآمد پایدار برای شهرداری ایجاد می‌شود و هم آلودگی‌های زیست محیطی در اثر ترافیک به وجود نمی‌آید.

در مورد مجتمع‌های تجاری نیز همین مشکل وجود دارد در بسیاری از کشورهای دنیا مغازه در کنار خیابان وجود ندارد و تمام مجتمع‌ها به‌دور از خیابان اصلی هستند و برای آنها پارکینگ هم در نظر گرفته می‌شود تا مشکلی از نظر ترافیک به وجود نیاید اما حالا ما در حاشیه خیابان‌ها علاوه بر تعداد زیادی واحد تجاری، مجتمع‌ها را نیز ساخته‌ایم که خود به خود علاوه بر مشکلاتی که برای کسب و کار ایجاد می‌کنند ترافیک را نیز چند برابر می‌کنند.

ما دچار مشکلات زیادی در مورد ترافیک و حمل و نقل هستیم در نظر بگیرید در تمام دنیا کار نظارت و کنترل ترافیک را با دوربین‌های راهنمایی و رانندگی انجام می‌دهند و ما آنها را نداریم در صورتیکه اگر نظارت ما به صورت الکترونیکی باشد بسیاری از مشکلات ترافیکی که در اثر تخلفات انسانی به وجود می‌آید از بین می‌رود.

تسنیم: در حوزه وضعیت اقتصادی شهر چه برنامه‌هایی دارید؟

روند کنونی ما این است که در حوزه اقتصاد پروژه‌ها را به کسی واگذار می‌کنیم که ممکن است برایمان مزیتی به همراه نداشته باشد به اعتقاد من همانطور که شرکت‌های فنی و مهندسی ما در کشورهای مختلف کار می‌کنند و با شرکت‌های دیگر رقابت دارند ما نیز باید زمینه‌ای را فراهم کنیم که شرکت‌های خارجی نیز بتوانند در مزایده‌های ما شرکت کنند زیرا این موضوع سبب می‌شود که منابع کمتری مصرف کنیم، زمان کمتری سپری شود و انتقال تجربیات نیز صورت بگیرد.

ما در نظر بگیرید ساخته شدن یک خط قطار شهری چه میزان زمان و منابع مصرف می‌کند و در نهایت نیز کیفیت آن در چه میزانی است در صورتی‌که می‌توان با ایجاد فرصت‌های رقابت هم در مصارف منابع صرفه‌جویی کرد و هم کیفیت کار را بالا برد.

در اتوبوس هم ما در حال ضرر دادن هستیم و در این زمینه نیز مانند دنیا عمل نکرده‌ایم وقتی رقابت بین شرکت‌های خصوصی ایجاد کنیم آنها هم خدمات بهتری را ارائه می‌دهند و وقتی خدمات‌دهی ناوگان اتوبوسرانی مناسب باشند مردم بیشتری از آن استفاده می‌کنند و در نتیجه سازمان از ضرردهی خارج می‌شود و علاوه بر این هزینه‌هایی که برای آلودگی هوا نیز باید پرداخت شود کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

R41347/P4001/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۷۵۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث بوستان «کرامت» نیازمند بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، حسن کریمدادی در نشست مردمی با اهالی محله «خوش‌سیما» در شهرک شهید رجایی، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای معلم و شهدای کارگر، اظهارکرد: باورمند به لزوم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و زنده‌نگهداشتن یاد و خاطره شهدای گرانقدر هستیم و اولین مصوبه شورای ششم، نامگذاری معابر به نام شهدا بود و این مهم را مایه افتخار می‌دانیم.

وی گفت: دیگر مصوبه شورای ششم، تخصیص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های زودبازده با نظر مردم و شورای اجتماعی محلات بود که اعتبار آن، برای سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ این عدد به ۱۵ میلیارد تومان افزایش یافت.

کریمدادی با بیان اینکه شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره توجه خاصی به حاشیه شهر داشته و اعتبارات خوبی را به این حوزه تخصیص داده که در ادوار مختلف نظیر نداشته است، افزود: از سوی دیگر، یکی از بزرگترین اتفاقاتی که در این دوره شاهد بودیم، تصویب طرح «مسجدمحوری» بود که جزئیات مختلف و متعددی دارد.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: با اجرایی شدن این طرح، دغدغه‌های بسیاری از مساجد حل و فصل می‌شود و مسجد به پایگاهی برای تمامی فعالیت‌های هر محله تبدیل خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه آرامش امروز کشور را مدیون شهدا و جانبازان گرانقدر هستیم و عزت ما در گرو این عزیزان است، گفت: برای ادای دین نسبت به این بزرگواران، در کنار نامگذاری معابر، تبدیل وضعیت ۴۵۵۰ نفر از نیروهای شهرداری‌ را دنبال کردیم.

کریمدادی افزود: در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بیش از ۸ هزار متر نقاشی دیواری چهره‌های شهدا را داشته‌ایم، رویدادهای مختلفی در این خصوص تعریف و برگزار کرده‌ایم، تسهیلات ویژه شهرسازی برای خانواده شهدا درنظر گرفته‌ایم.

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در ادامه به این حوزه اشاره داشت و تصریح کرد: ۶۵ درصد فعالیت‌های شهرداری در حوزه خدمات‌شهری است؛ فضای سبز شهری مشهد در کشور بهترین است و در استقبال از بهار پیشگام در سطح ملی هستیم.

کریمدادی با بیان اینکه یکی از بهترین‌ بوستان‌های سطح شهر، یعنی بوستان «کرامت» در منطقه ۶ شهرداری درحال ساخت است، گفت: این بوستان شامل ۸ باغ می‌شود و تا پایان سال، برخی فازهای آن تکمیل و اجرا می‌شود.

وی احداث بوستان کرامت را اقدام بزرگی دانست که اجرای آن بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برای شهرداری هزینه دارد و باید در فازهای مختلف احداث شود.

کریمدادی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر شاهد کاهش نزولات آسمانی هستیم، گفت: در شهر مشهد بیش از ۶۶۰۰ هکتار فضای سبز داریم که نگهداری از آنها امری ضروری است؛ برهمین اساس، قرارداد ۲۵ ساله خرید پساب برای تامین منابع آبی مورد نیاز فضای سبز منعقد کرده‌ایم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901650

دیگر خبرها

  • شفافیت حقوق مدیران در راستای دانستن مردم است
  • سوالی که گم شد؛ قرارداد خرید اتوبوس از چینی‌ها کجاست؟
  • احداث بوستان «کرامت» نیازمند بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است
  • قرارداد خرید اتوبوس از چینی‌ ها کجاست؟
  • قرارداد خرید اتوبوس از چینی‌ها کجاست؟
  • اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
  • شبهات مطرح شده درباره بودجه شهرداری صحت ندارد
  • مصوب نشدن بودجه شهرداری موجب اخلال در ارائه خدمات به شهروندان می‌شود
  • عملکرد مدیریت شهری خوی با کلانشهرهای کشور قابل مقایسه است
  • خروج علیه شهردار تهران