Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار اصفهان گفت: لوازم خانگی اولین قلم کشفیات قاچاق در استان است و به ترتیب لوازم یدکی، خودرو، مواد غذایی، طلا و مصنوعات، برنج، پوشاک، اسباب بازی، تلفن همراه، لوزام آرایشی و بهداشتی و در آخر پارچه از عمده کشفیات قاچاق هستند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، رسول زرگرپور امروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کالا و ارز خطری بسیار جدی است، اظهار کرد: قاچاق را به عنوان اقتصاد پنهان، اقتصاد سیاه، اقتصاد مخفی و اقتصاد زیرزمینی و اقتصاد سایه نام گذاری کرده‌اند که هم به مردم هم به تولیدکنندگان هم به اصناف و در نهایت به حکومت خسارات جدی وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: قاچاق می‌تواند قاچاق انسان، زنان و کودکان، مواد مخدر، قاچاق دارو، ارز، اسلحه مشروبات الکلی، اعضای بدن و حتی قاچاق خاک باشد که پیامدهای مختلفی دارد و می‌توان آن را به سه بخش اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و سیاسی تقسیم بندی کرد.

استاندار اصفهان گفت: پیامد اقتصادی قاچاق کاهش اشتغال است، سازمان بین‌المللی کار اعلام کرده است که به ازای هر یک میلیارد دلار قاچاق، یکصد فرصت شغلی از دست می‌رود، بنابراین کاهش اشتغال و تضعیف تولیدکننده داخلی صدمه به واردات قانونی و کاهش درآمد دولت از پیامدهای اقتصادی قاچاق است و پیامدهای سیاسی آن قانون‌گریزی، فساد مالی، تقویت سیستم‌های مالیاتی و مشکلات دیگر است.

زرگرپور افزود: با توجه به اینکه استان اصفهان یک استان مرکزی است باید کمترین قاچاق در این استان صورت گیرد. استان در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز جز سه استان برتر کشور است و عملکرد مطلوبی را بر اساس ارزیابی‌های ملی در این زمینه داشته است.

استاندار اصفهان افزود: بحث دیگر بحث گلوگاه‌های ورودی استان است که مکان اصلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر است. گلوگاه نائین بیشتر مربوط به کنترل مو اد مخدر و گلوگاه شهرضا بیشتر مربوط به قاچاق کالا و در بوئین و میاندشت کنترل قاچاق اسلحه مد نظر قرار دارد.

زرگرپور با بیان اینکه اصفهان جز سه استان صادر کننده سوخت است،‌ تصریح کرد: یکی از موضوعات بسیار مطرح قاچاق سوخت است که به صورت منطقه‌ای بررسی می‌شود. قاچاق سوخت بسیار سودآور و شناسایی آن بسیار زمان‌بر است.

وی با اشاره به اینکه قاچاق کالا به دو دسته کالاهای عادی و ممنوع مانند اسلحه، مشروبات الکی و تجهزات ماهواره‌ای تقسیم می‌شود، افزود: از ابتدای سال کارگروه حقوقی و قضایی 43 پرونده به ارزش 674 میلیارد ریال و در کارگروه بررسی آرا برائت 309 فقره با ارزش 674 میلیارد ریال بررسی شده است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: شش هزار و 123 پرونده در سال 95 در ارتباط با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده است که حدود 157 میلیارد تومان ارزش این پرونده‌ها است. 9 باند قاچاقچیان عمده و چهار هزار و 887 نفر در رابطه با قاچاق دستگیر شده‌اند که 40 نفر زن و 4 هزار و 707 نفر مرد بوده‌اند. 83 درصد کشفیات توسط نیروی انتظامی، 7 درصد وزارت اطلاعات و بقیه توسط سازمان صنعت و معدن، بازرسی و نظارت اصناف و معاونت غذا و داروی علوم پزشکی صورت گرفته است.

زرگرپور گفت: اولین قلم کشفیات قاچاق لوازم خانگی است و به ترتیب لوازم یدکی، خودرو، مواد غذایی، طلا و مصنوعات، برنج، پوشاک، اسباب بازی، تلفن همراه، لوزام آرایشی و بهداشتی و در آخر پارچه از عمده کشفیات قاچاق هستند.

وی افزود: مرجع بررسی قاچاق های سازمان یافته و کالاهای ممنوع قوه قضائیه و بخشی از آن بر عهده تعزیرات حکومتی استان است که در سال گذشته بیش از سه هزار و 770 پرونده را مورد بررسی قرار داده که رقمی معادل 105 میلیارد ریال بوده است که از این موارد می‌توان به کشف محموله 40 میلیارد ریالی شیشه و بلور در 5 انبار و یک هزار و 52 دستگاه کولر گازی به ارزش 20 میلیارد اشاره کرد.

استاندار اصفهان گفت: کشف یک محموله لوازم خانگی با 251 دستگاه ماشین لباسشویی، 61 دستگاه یخچال، 259 دستگاه اجاق گاز با ارزشی بالغ بر 150 میلیارد ریال، 5 فقره قاچاق فلزات گرانبها با وزن 78 کیلوگرم به ارزش 110 میلیارد ریال و محموله گوشی تلفن همراه با ارزشی بالغ بر سه هزار و 300 دستگاه تلفن همراه به ارزش 25 میلیارد ریال از دیگر موارد کشف و توقیف کالای قاچاق بوده است.

زرگرپور تصریح کرد: در سال 92، سه هزار و 592 پرونده قاچاق بررسی شده در حالی که در سال 95 این رقم به شش هزار و 123 پرونده رسیده است و پرونده‌های مربوط به قاچاق 70 درصد افزایش یافته است. در سال 92 ارزش ریالی این پرونده‌ها 400 و 47 میلیارد ریال بوده است در حالی که در سال 95 به یک هزار و 570 میلیارد ریال افزایش یافته و 250 درصد نرخ رشد داشته است.

استاندار اصفهان افزود: در سال 92 شش باند مهم قاچاق متلاشی شده است و تعداد متهمان قاچاق در سال 92، سه هزار و 800 نفر بوده‌ است که این رقم در سال 95 با 25 درصد افزایش به چهار هزار و 780 نفر افزایش پیدا کرده است.

زرگرپور با اشاره به پنج راهبرد در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا گفت: سالم سازی و شفاف سازی نظام گردش پول و ارز، بهبود و تشکیل جریان تجارت قانونی، سازماندهی و کنترل موثر مرزها و مبادی اصلی ورود و خروج کالا، افزایش خطر قاچاق کالا و ارز پیش از مبادی و عرضه قاچاق و ارتقاء نقش و فرهنگی پژوهشی و آماری در رابطه با قاچاق کالا و ارز اولویت‌های مبارزه با قاچاق است.

وی گفت: سامانه نظارت بر فرهنگ تجارت، سامانه رتبه‌بندی اعتباری، سامانه پرتابل ارزی، سامانه جامع حمل و نقل، سامانه جامع محکومان قاچاق، سامانه مبارزه با قاچاق، سامانه نظارت بر تجارت ایران، سامانه جامع انبارها به ترتیب از سامانه‌های ملی هستند که در مبارزه با قاچاق فعالیت می‌کنند.

استاندار اصفهان گفت: تا کنون 9 سامانه اصلی و 37 سامانه فرعی در این زمینه فعال شده است، که تا کنون شش سامانه از 9 سامانه اصلی فعالیت خود را آغاز کرده و دیگر سامانه‌ها در حال اجرا هستند. اگر این مجموعه کامل با هم فعالیت داشته باشند می‌تواند از ورود کالاهای قاچاق جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: با نخریدن کالاهای قاچاق توسط مردم مخصوصاً لوازم آرایشی که ممکن است مشکلات سلامتی به وجود ‌آورد می‌توان کالاهای قاچاق و به خصوص ورود لوازم آرایش قاچاق را محدود کرد.

استاندار اصفهان اظهار کرد: در طول چهار سال رقم قاچاق کالا و ارز بیش از نصف کاهش یافته است و با تکمیل شدن سامانه‌های نظارت امید است این رقم بیش از این کاهش پیدا کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۷۶۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد

به گزارش خبرنگار مهر، امیر جمشیدی ظهر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در فروردین ماه ۱۴۰۳، ۴۳۵ هزار و ۲۲۹ تن کالا به ارزش ۱۵۵ میلیون و ۶۲۴ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شد.

جمشیدی اظهار داشت: ذرت دامی با ارزش ۹۶ میلیون دلار، جو دامی با ارزش ۲۰ میلیون دلار، چربی‌ها و روغن های حیوانی و نباتی با ۲۵ میلیون دلار، کک نفتی با ارزش ۳ میلیون دلار و چوب با۳ میلیون دلار مهم‌ترین اقلام عمده وارداتی به گمرکات مازندران در مدت یادشده هستند.

وی بیان داشت: امارات حدوداً ۲۲۶ هزار تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون دلار، روسیه ۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ دلارمیلیون، ترکیه با ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیون دلار، انگلستان با سه هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۵۹۱ هزار دلار و سنگاپور با ۸ هزار تن کالا به ارزش ۲میلیون دلار پنج کشور اول طرف معامله در حوزه واردات به گمرکات مازندران بودند که در مجموع ۴۱۵ هزار تن از وزن و ۱۴۹ میلیون دلار از ارزش کالاهای وارداتی گمرکات مازندران در فروردین ماه سال‌جاری مربوط به این کشورها است.

واردات کالا از این پنج کشور ۹۵ درصد از کل وزن و ۹۶ درصد از کل ارزش واردات گمرکات مازندران را دربرمی‌گیرد.

وی با اشاره به واردات کالاهای اساسی از گمرکات مازندران اظهار داشت طی این مدت ۴۱۳ هزارتن کالای اساسی شامل ذرت دامی، جو دامی، چربی ها وروغن های حیوانی و نباتی و خوراک آماده دام به ارزش ۱۴۲ میلیون و ۶۶۶ هزار دلار از طریق کمرکات نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار وارد کشور شده که از نظر وزنی ۶۳ درصد و از نظر ارزشی ۲۷ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ نشان می دهند.

کد خبر 6093106

دیگر خبرها

  • کسب رتبه نخست منطقه ۹ اصفهان در افزایش تناژ جمع‌آوری مواد بازیافتی
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • ۵۰ میلیارد ریال لوازم خانگی در شمال تهران توقیف شد
  • کشف محموله لوازم خانگی قاچاق در مراغه
  • مالیات طلافروشان سالی ۹ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان است
  • قاچاق کالا عملاً روند تولید را مختل می‌سازد
  • کشف بیش از ۷۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در سمنان
  • اجرای طرح مبارزه با قاچاق در استان سمنان/ ۹ متخلف دستگیر شدند
  • دپوی بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال لوازم یدکی قاچاق در انبار لو رفت
  • جریمه بیش از ۵ میلیارد ریالی، فرجام قاچاق لوازم یدکی خودرو در تایباد