آیت الله تسخیری: با تکیه بر مشترکات مذاهب اسلامی می توان تقریب ایجاد کرد
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۷۶۵۰۱
به گزارش ایرنا از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، این مطلب را آیت الله محمدعلی تسخیری روز یکشنبه در دیدار با هیأتی از علمای اهل سنت استان دیاله عراق عنوان کرد.
رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این دیدار با بیان اینکه بیش از 400 طلبه که اکثراً اهل سنت بودند، نزد امام جعفر صادق(ع) شاگردی می کردند، افزود: جنبش تقریبی در دهه چهارم قرن بیستم آغاز شد و علمای شیعه و اهل سنت از نقاط مختلف جهان اسلام از جمله الازهر مصر، عراق، ایران و سایر کشورها آغاز کننده این جنبش بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آیت الله تسخیری به فعالیت های تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اشاره کرد و گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی به همت مجمع تقریب تأسیس شده و در آن، تمامی مذاهب اسلامی در دوره های مختلف تحصیلی تدریس می شود.
وی همچنین در زمینه دوستی و محبت فراوانی که میان علمای ایرانی و عراقی در خصوص تقریب مذاهب وجود دارد، خاطرنشان کرد: عراق آینده روشنی خواهد داشت زیرا از نظر معادن نفت و ثروت های معدنی بسیار غنی است، اما به شرطی که میان مردم عراق، اخلاص، ایثار و اتحاد وجود داشته باشد. مردم عراق باید درک کنند که اندیشه تفرقه گرا به زیان آنها خواهد بود و آنها را به این آینده روشن نخواهد رساند.
مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام با اشاره به موشک های دوربرد ایران که می تواند اسرائیل را هدف قرار دهد، پیشرفت دانشمندان ایرانی در همه زمینه ها را مورد قدردانی قرار داد و گفت: دانشمندان هسته ای ایران دستاورد های بسیاری در این زمینه داشته اند و اکنون از انرژی هسته ای در صنایع مختلف، اقتصاد، کشاورزی و پزشکی استفاده می شود.
در ادامه این دیدار، معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز با اشاره به تحمیل هشت سال جنگ به دو ملت ایران و عراق از سوی قدرت های استعماری تأکید کرد: یکی از اهداف استعمارگران از این جنگ، ایجاد یک کینه طولانی و خونین میان دو ملت ایران و عراق بود که تا سالیان سال ادامه یابد.
منوچهر متکی، ارتباط دوستانه مردم ایران و عراق در سالهای پس از جنگ تحمیلی را اعجاز الهی دانست و گفت: گویا این مأموریتی از جانب خداوند برای دو ملت ایران و عراق بوده است که به یکدیگر نزدیک تر شوند و با هم آینده ای روشن را ترسیم کنند.
وی همچنین از برگزاری کنفرانس بزرگ وحدت اسلامی در عراق، در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: در این کنفرانس که با همکاری مقامات عراقی و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار خواهد شد، صدها نفر از علما، روحانیون و دانشگاهیان ایرانی و عراقی حضور خواهند داشت و درباره راههای گسترش وحدت در جوامع اسلامی بحث و گفت وگو خواهند کرد.
در ادامه این دیدار، برخی علمای اهل سنت عراق با بیان اینکه غرب در حال برنامه ریزی برای ایجاد فتنه و توطئه در دو کشور ایران و عراق است، بر ایستادگی مردم شیعه و سنی عراق در کنار یکدیگر به دور از ملاحظات سیاسی تأکید کردند و رهنمودهای مرجعیت بزرگ عراق را در جهت ایجاد اتحاد میان مردم این کشور، بسیار مؤثر ارزیابی کردند.
علمای عراقی همچنین با تأکید بر این که استان دیاله عراق از اهمیت استراتژیکی برخوردار است، به حمایت کامل و همیشگی ایران از نیروهای عراقی اشاره کردند و جمهوری اسلامی ایران را نماینده جهان اسلام دانستند.
در پایان این نشست نیز متکی با اشاره به تأسیس کمیته مساعی حمیده در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، هدف از این کمیته را بازسازی جامعه عراق و سوریه عنوان کرد و گفت: ما در این کمیته تلاش می کنیم همان رفاقت و همزیستی مسالمت آمیزی که در گذشته میان مردم عراق و سوریه وجود داشته است، را به آنها بازگردانیم.
فراهنگ ** 1003 ** دریافت: محمدرضا جعفرملک * انتشار: امید غیاثوند
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۷۶۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تکیه خاتونآبادی، نقش جهانی کوچک در دل تخت فولاد
تکیه خاتونآبادی از تکایای تختفولاد است که کاشیکاری گنبد آن که روش معرق یا نقوش اسلیمی آراسته شده است؛ در قسمت بالا کتیبهای به خط ثلث با مضمون آیاتی از قرآن به شیوه کاشی هفت رنگ خشتی وجود دارد و در زیر آن نیز از خط کوفی ساقهبندی استفاده شده که به تسبیحات اربعه و اسامی امامان اشاره میکند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، تکیه خاتونآبادی یکی از تکایای اواخر دوران صفوی منسوب به علامه میر محمداسماعیل خاتونآبادی است که در دوران حیات او بهعنوان مدرسه علمیه از آن استفاده میشده و با مرگ او و دفنش داخل مدرسه این محل به تکیه تبدیل میشود.
این تکیه در شمال تختفولاد، در کنار کوچه واله، مقابل غسالخانه سابق که امروزه ساختمان مخابرات است، قرار دارد و ساختار آن عبارت است از یک صحن با ورودی اصلی مستقیم به صحن از طرف شمال صحن، سر درب و سکوهای خسته نشین است.
جبهه غربی صحن دارای یک ایوان در گوشه شمالغربی است که مَدرَس و مدفن میر سید محمداسماعیل خاتونآبادی در پشت این ایوان قرار دارد که این مدرس به شکل چهار صفه است؛ قبر خاتونآبادی در صفه جنوبی آن قرار گرفته و در زیر مدرس نیز سردابی است که محل عبادت و ریاضت خاتونآبادی بوده و بالای مدرس اتاقی کوچک مانند است که روی آن اتاق گنبدی نار با کاشیکاری معرق و با طرح اسلیمی زیبا و با رنگ غالب لاجوردی و سفید بر زمینه فیروزهای است.
در کل، معماری بنا، به شیوه اصفهان بسیار خوش تناسب و زیبا است؛ در اطراف صحن اتاقهایی است که محل سکونت طلاب بوده و بعداً محل دفن بزرگانی از خاندان خاتونآبادی شده است؛ جنوبی صحن فضای یک مسجد کوچک تابستانی است و محراب گچی ساده و مقرنسهای ظریف و زیبا در این مکان نظرها را به خود جلب میکند، همچنین در جبهه شرقی یک دالان ارتباطی به صحن تکیه آغاباشی قرار دارد.
این بنا در تاریخ ۱۰/۰۳/۱۳۸۲ شمسی با شماره ۹۰۶۸ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
تعمیر تکیه خاتون آبادیآخوند گزی در تذکره القبور مینویسد: «گویند نانوایی از دست فراشهای حاکم گریخته در این تکیه آمده و این تکیه مخروبه بوده با خود نیت میکند که اگر این مرد بزرگوار و صاحب مقامات است فراشهای حاکم مرا نمیبینند تعمیر این گنبد و اینجا را میکنم بعد فراشهای حاکم آمده توی همانجا را گشته نانوا و را ندیدند بعد آن مرد نانوا تعمیر آنجا را نموده و رفع خرابی آنجا را کرده.»
تزئینات بنامفصلترین تزئین، کاشی کاری گنبد تکیه است که به روش معرق یا نقوش اسلیمی آراسته شده است؛ در قسمت بالا کتیبهای به خط ثلث با مضمون آیاتی از قرآن به شیوه کاشی هفت رنگ خشتی وجود دارد و در زیر آن نیز از خط کوفی ساقهبندی استفاده شده که به تسبیحات اربعه و اسامی امامان اشاره میکند و به روش معقلی در زمینه کاشی فیروزهای کار شده است.
از موارد دیگر کاشیکاری میتوان نمای شمالی تکیه اشاره کرد که نقوش آن در قسمت بزرگتر است و سرمهدان با کاشی معقلی فیروزهای و خطوط بنایی اسماً ا… و محمد و علی با کاشی سیاه است و در لچکیهای کوچکتر از کاشی مشکی استفاده شده و مربعهای بالای دارای نقوش صابونکی ساده است.
افراد شاخص مدفون در تکیه خاتونآبادیمیر سید محمداسماعیل خاتونآبادی:
فرزند سید محمدباقر، عالم فاضل، عابد زاهد فقیه و مفسر قرآن کریم. از شاگردان ملأ محمدتقی مجلسی، میرزا رفیعا نایینی و ملارجبعلی تبریزی است که سالها امام جماعت و مدرس جامع جدید عباسی (مسجد امام) بوده است.
در اواخر عمر، در تختفولاد مدرسهای بنا کرد و به تدریس، تألیف و عبادت در آن مدرسه مشغول بود و بالغ بر ۳۵ تألیف داشته که از آن جمله «شرح اصول کافی»، «اعتقادیه» و «تفسیر قرآن» در چهارده مجلد است؛ وی ریاضیدان، مهندس و ستاره شناس برجستهای بود که شهرت ویژهای به تدریس و تعلیم علوم ریاضی داشت. او همچنین عارفی زاهد و پرهیزکار بود که به نقد تصوف عملی و متمایز نمودن عرفان صحیح شرعی از عرفان غیر شرعی همت گمارد.
در مورد وی گفته میشود که برای خود قبری در حجرهای در همین تکیه آماده کرده بود، شبها بعد از فریضه مغرب و عشا در میان آن قبر رفته و تهجد در قبر گذاشته و بعد از آن از قبر بیرون میآمده، مشغول تألیف کتب از جمله تفسیر قرآن میشده است.
میر سید محمدباقر خاتونآبادی:
فرزند میر محمداسماعیل، عالم فاضل، فقیه محقق و ادیب، معروف به ملاباشی، نزد جمعی از علما از جمله محمدباقر محقق سبزواری، آقا حسین خوانساری به تحصیل پرداخت؛ میر محمدباقر، دانشمندی مورد توجه شاه سلطان حسین بود و عنوان معلمی او را داشت که پس از اتمام بنای مدرسه چهارباغ در سال ۱۱۱۸ قمری تدریس در این مدرسه به وی واگذار شد و پس از پدرش نیز مقام امامت و مدرسی مسجد جامع عباسی را برعهده داشت. از آثارش «آثار علوی»، «آداب دعا» و «ترجمه مکارم الاخلاق» است.
سید محمدحسین خاتونآبادی:
فرزند میرزا محمود، شاعر و ادیب و خوشنویس دانشمند، متخلص به «آزاد»، تحصیلاتش را در اصفهان و نجف به اتمام رسانیده، به تدریس در مدارس اداره فرهنگ مشغول شد؛ وی متبحر در علم الانساب، علوم غریبه، تاریخ، ادبیات نقاشی و طراحی بوده، خطوط ثلث، نسخ و کوفی را خوش مینوشت و در اصفهان در مدارس حقایق، جده کوچک و در تهران مدرسه شیخ عبدالحسین، آصفیه، سیروس و در نجف اشرف در مدرسه علمیه نجف تحصیل کرد.
مسلط به زبان عربی و آشنای با زبانهای روسی، فرانسه و انگلیسی بود و خدمت فرهنگی او در مدارس شهرهای ساوجبلاغ تهران، ابرقو یزد، شهرضا، اردکان، اصفهان و مدرسه چهارباغ بوده و دارای مدال علمی درجه اول از وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه است.
کد خبر 748971