Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: اسلام، دین گفتگو بین خدا و خلق و همچنین گفتگوی همه مردم با یکدیگر است و با تکیه بر مشترکاتی که میان مذاهب اسلامی وجود دارد می‌توان تقریب بین ادیان و مذاهب اسلامی را ایجاد کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله محمد علی تسخیری صبح امروز در دیدار با علمای اهل سنت استان دیاله عراق، با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ طلبه که اغلب اهل سنت بودند، نزد امام جعفر صادق (ع) شاگردی می‌کردند، افزود: جنبش تقریبی در دهه ۴ قرن بیستم آغاز شد و علمای شیعه و اهل سنت از نقاط مختلف جهان اسلام از جمله الازهر مصر، عراق، ایران و سایر کشور‌ها آغاز کننده این جنبش بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز امام خمینی (ره) این جنبش را تقویت کردند و مقام معظم رهبری نیز با تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی این راه را ادامه دادند.
آیت الله تسخیری به فعالیت‌های تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اشاره کرد و گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی به همت مجمع تقریب تأسیس شده است و در آن، تمامی مذاهب اسلامی در دوره‌های مختلف تحصیلی تدریس می‌شود.
وی با اشاره به دوستی و محبت فراوانی که میان علمای ایرانی و عراقی در بحث تقریب مذاهب وجود دارد، خاطرنشان کرد: عراق از نظر معادن نفت و ثروت‌های معدنی بسیار غنی است و اگر میان مردم عراق، اخلاص، ایثار و اتحاد وجود داشته باشد، این کشور آینده روشنی خواهد داشت، مردم عراق بدانندکه اندیشه تفرقه گرا به زیان آن‌ها خواهد بود و آن‌ها را به آینده روشن نخواهد رساند.
مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام با اشاره به موشک‌های دوربرد ایران که می‌تواند اسرائیل را هدف قرار دهد، از پیشرفت دانشمندان ایرانی در همه زمینه‌ها قدردانی کرد و گفت: دانشمندان هسته‌ای ایران دستاوردهای بسیاری داشته اند و اکنون از انرژی هسته‌ای در صنایع مختلف، اقتصاد، کشاورزی و پزشکی استفاده می‌شود.
"منوچهر متکی" معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز با اشاره به تحمیل ۸ سال جنگ به دو ملت ایران و عراق از سوی قدرت‌های استعماری گفت: یکی از اهداف استعمارگران از این جنگ، ایجاد یک کینه طولانی و خونین میان دو ملت ایران و عراق بود که تا سالیان سال ادامه یابد، اما ارتباط دوستانه مردم ایران و عراق در سال‌های پس از جنگ تحمیلی اعجاز الهی بود، گویا این مأموریتی از جانب خداوند برای دو ملت ایران و عراق بوده تا به یکدیگر نزدیک‌تر شوند و با هم آینده‌ای روشن را ترسیم کنند.
متکی همچنین از برگزاری همایش بزرگ وحدت اسلامی در عراق، در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: در این همایش که با همکاری مقامات عراقی و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار خواهد شد، صد‌ها نفر از علما، روحانیون و دانشگاهیان ایرانی و عراقی حضور خواهند داشت و درباره راه‌های گسترش وحدت در جوامع اسلامی بحث و گفتگو خواهند کرد.
در ادامه این نشست، برخی از علمای اهل سنت عراق نیز با اشاره به اینکه غرب در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد فتنه و توطئه در دو کشور ایران و عراق است، بر ایستادگی مردم شیعه و سنی عراق در کنار یکدیگر به دور از ملاحظات سیاسی تأکید کردند و رهنمودهای مرجعیت بزرگ عراق را برای ایجاد اتحاد میان مردم این کشور، بسیار مؤثر ارزیابی کردند.
علمای عراقی همچنین با تأکید بر این که استان دیاله عراق از اهمیت استراتژیکی برخوردار است، به حمایت کامل و همیشگی ایران از نیروهای عراقی اشاره کردند و جمهوری اسلامی ایران را نماینده جهان اسلام دانستند.
در پایان این نشست نیز منوچهر متکی با اشاره به تأسیس کمیته مساعی حمیده در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، هدف از این کمیته را بازسازی جامعه عراق و سوریه عنوان کرد و گفت: ما در این کمیته تلاش می‌کنیم همان رفاقت و همزیستی مسالمت آمیزی که در گذشته میان مردم عراق و سوریه وجود داشته است، را به آن‌ها بازگردانیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۷۶۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است

مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه کشورمان در آیین گشایش مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) در اصفهان گفت: پیش بردن اهداف اقتصادی در جهان به‌تن‌هایی نتیجه‌بخش نیست و به همکاری همه‌جانبه نیاز دارد، زیرا رشد اقتصادی در گیتی نیازمند برقراری رفاه و صلح است تا بتوان امکان همکاری‌های بین‌المللی را از طریق مبادی ذی‌صلاح فراهم ساخت.


علی چگنی افزود: هدف ایران در این اجلاس، جلب همکاری‌های همه‌جانبه برای رسیدن به اهداف نشست حاضر است افزود: 

او  با تاکید بر اهمیت تکوین چنین مجامعی گفت: قابلیت‌های زیادی وجود دارد که در این مجمع می‌توان به آنها پرداخت و ‍‍ هر کشور بر اساس توانایی‌های خاص خود در نیل به اهداف مجمع دخیل باشد.

مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اجلاس اصفهان می‌تواند به الگو‌های بین بخش‌های خصوص و دولتی تبدیل شود.

چگنی ادامه داد: وزارت امور خارجه ایران آمادگی دارد تا از طریق پشتیبانی‌های دولتی و همکاری دیگر کشور‌های عضو مجمع، خود را به اهداف اقتصاد جهانی نزدیک کند، البته این رشد و پیشرفت سریع نخواهد بود و از طریق همکاری‌های متقابل بوجود می‌آید.

او گفت:ما باید بدانیم کشور‌های دیگر چه کمک‌هایی می‌توانند در این زمینه انجام دهند ضمن‌اینکه جلسات نشست بسیار مهم است و می‌تواند نقش مهمی را در ارتقای سطح ارتباطات فی‌مابین ایفا کند.

مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه ایران افزود: کشور‌های عضو ACD را به نهایت همکاری دعوت می‌کنیم، زیرا حضور آنها در این مجمع نشان می‌دهد که می‌توانیم همکاری‌های فعالانه‌ای را با یکدیگر داشته باشیم.

مدیر روابط عمومی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی امارات عربی متحده نیز در این اجلاس گفت: در سال‌های گذشته مجمع جهانی اتاق‌های بازرگانی در دُبی برگزار و در آنجا موضوع تغییر سرویس‌های اتاق‌های بازرگانی مطرح شد و بر همین اساس ما می‌خواهیم تغییرات جدیدی را در این زمینه بوجود آوریم.

عبدالله حسن محمد العامری افزود: بر همین اساس باید سرویس‌های جدیدی ایجاد شود و سپس ارتقاء یابد که در این راستا باید از هوش مصنوعی استفاده کنیم و بعنوان اتاق‌های بازرگانی این اطمینان را داشته باشیم که فعالیت‌ها بصورت پیوسته خواهد بود.


مدیر روابط عمومی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی امارات متحده عربی با تاکید بر اینکه در مجمع اصفهان باید توانایی کشور‌ها را در نظر بگیریم، تصریح کرد: ما در اتاق بازرگانی کشورمان آمادگی کامل داریم تا تجارب دیگران را بیاموزیم و تجارب خود را به اشتراک بگذاریم و تاکنون نیز روابط خوبی را با اتاق بازرگانی ایران داشته‌ایم، اما اکنون نیازمندیم که بدانیم چه قدم‌هایی باید برداشته شود تا بتوانیم مسیر را برای فعالی بخش‌های خصوصی نیز هموار سازیم.

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (Asia Cooperation Dialogue) با هدف ارتقاء همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در «چاآم» تایلند تأسیس شد و اکنون ۳۵ کشور در آن عضویت دارند.

ایران نیز در ژوئن ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ بعنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد. در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده کشورمان است.

کشور‌های بحرین، بنگلادش، برونئی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات عربی متحده، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین، عضو مجمع گفت وگوی همکاری آسیا ACD هستند.

این اجلاس به مدت ۲ روز در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • فرهنگ خیر و احسان ایرانی در حوزه برون‌مرزی ترویج می‌شود
  • رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است
  • شبکه خیریه‌ها و خیران خارج از کشور ایجاد می‌شود
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • تکیه خاتون‌آبادی، نقش جهانی کوچک در دل تخت فولاد
  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند
  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت درگذشت ماموستا ملااحمد فخری
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است