Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، فواد ایزدی عضو هیات علمی گروه مطالعات آمریکای دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران در بخش دوم سخنان خود در همایش «ایالات متحده، حقوق بشر و گفتمان سلطه» پیرامون « دموکراسی آمریکایی و گسل‌های حقوق بشری» گفت: انتخابات ریاست جمهوری اخیر در آمریکا، انتخاباتی منحصر به فرد بود و این امر از مناظره های انتخاباتی بین دو کاندیدای دو حزب مسلط بر نظام سیاسی آمریکا کاملا مشهود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این انتخابات علاوه بر نمایان کردن واقعیت انحطاط اخلاقی سردمداران آمریکایی، نشان از نوعی بیداری در جامعه آمریکا نسبت به کاستی‌های حقوق بشری در آمریکا دارد.

وی ادامه داد: آمارهای مؤسسه افکارسنجی «پیو» نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق مردم آمریکا نسبت به نظام سیاسی- اقتصادی خود بی‌اعتمادند و بر این باورند که این نظام، منافع مردم عادی را قربانی منافع سرمایه سالاران می‌کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: وضعیت کنگره نیز نزد افکار عمومی مردم آمریکا مشابه است به طوری که در آخرین آمار موسسه گالوپ، 76 درصد مردم آمریکا از عملکرد کنگره راضی نیستند. مطالبات مردمی برای تغییرات ساختاری درا ین نظام نشانگر این بیداری در آمریکا است.

ایزدی به انتخاب ترامپ در آمریکا اشاره کرد و تصریح کرد: با وجود همه شواهد مبنی بر انحطاط اخلاقی ترامپ، میلیون‌ها آمریکایی او را به عنوان یک فرد ضد سیستم، بر گزینه دیگر ترجیح دادند. جنبش‌های تی پارتی و اشغال وال استریت در سالهای اخیر نیز نشان از یک تقاضای عمومی در طیف‌های مختلف سیاسی آمریکا برای تغییر دارد.

* کلینتون و ترامپ دو روی سکه دولاراکراسی: جنگ قدرت میلیاردرها

این استاد دانشگاه یادآور شد: انتظار مردم آمریکا از محدود شدن نقش پول در سیاست کشورشان کاملا مغایر با روند واقعی سیاست در این کشور بوده و در حال حاضر، دموکراسی آمریکایی به صورت فزاینده ای بر مبنای سیاست پول استوار است به طوری که نقش مردم عادی در هر انتخابات کم رنگ تر از انتخابات گذشته است.

وی ادامه داد: منتقدین بر این عقیده‌اند که بدون تغییرات ساختاری در سیستم سیاسی آمریکا، بحران کنونی دموکراسی در این کشور روز به روز وخیم‌تر خواهد شد و بیش از پیش منجر به شکلی از «دموکراسی مدیریت شده» و «خودکامگی وارونه» خواهد شد.

* دولاراکراسی و بی اعتمادی مردم آمریکا

ایزدی تاکید کرد: بر اساس نظرسنجی‌های موسسه آمریکایی افکارسنجی «پیو» که بین 27 اوت تا 4 اکتبر 2015 انجام شده بود، یعنی یک سال پیش از انتخابات، مردم آمریکا به شدت نسبت به دولت، سیاست و رهبران منتخب کشور خود بدبین و بی‌اعتماد بودند.

وی گفت: تأثیر پول در انتخابات یکی از دلایل مهمی است که اکثریت قریب به اتفاق پاسخ دهندگان به نظرسنجی از هر دو حزب سیاسی معتقدند که دولت به وسیله ذی‌نفعان بزرگ اقتصادی اداره می‌شود و نه برای منافع همه مردم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره بهمشکل نژادی و مسئله خشونت در آمریکا، اظهار داشت: مسائل مربوط به نابرابری و تبعیض نژادی در آمریکا بیش از آن است که در مناظره‌های انتخاباتی آمریکا توسط دو کاندیدا مطرح شد.

وی افزود: امروز شکاف میان افراد خیلی ثروتمند و بقیه در آمریکا بیشتر از هر زمانی است، یک دهم درصد خانواده‌های آمریکایی، ثروتی تقریبا برابر با ثروت 90 درصد پایین جامعه دارد.

ایزدی ادامه داد: آمار یونیسف نشان می‌دهد میزان فقر در میان کودکان آمریکایی نیز بیش از دیگر کشورهای توسعه یافته است. به گزارش دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه کلمبیا، نیمی از کودکان آمریکایی یا زیر خط فقرند یا نزدیک خط فقر هستند.

این استاد دانشگاه گفت: گرسنگی یکی از شاخص‌های فقر در آمریکاست. به گزارش موسسه اطلاع رسانی درباره گرسنگی در جهان، در سال 2015 ، حدود 42.2 میلیون آمریکایی از گرسنگی رنج می‌بردند. در این میان، 6.3 میلیون خانوار از گرسنگی شدید رنج می‌بردند.

به گفته ایزدی شکاف ثروت میان سفیدپوستان و رنگین پوستان به خصوص سیاهان نیز حاکی از نابرابری نژادی است.

وی تصریح کرد: بر اساس سایت برنی سندرز، اقلیت‌های نژادی به خصوص سیاهان در آمریکا از سه نوع بی‌عدالتی نژادی رنج می‌برند؛ خشونت فیزیکی، خشونت سیاسی و خشونت قضایی. علاوه بر رفتارهای خشن تبعیض آمیز گروه‌های نژادپرست در آمریکا از جمله قتل‌های نژادپرستانه، آمریکایی‌های آفریقایی تبار از خشونت فیزیکی دولتی رنج می‌برند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: نابرابری، تبعیض و خشونت همیشه بخشی از واقعیت آمریکا بوده است. نتیجه همه این نابسامانی‌ها، نابرابری‌ها، تبعیض‌ها و خشونت‌ها بی‌اعتمادی مردم نسبت به ساختار و کنش‌گران سیاسی آمریکا و تقاضای عمومی برای تغییر است. این نگاه مردم آمریکا نشان می‌دهد که یک نوع بیداری در آمریکا در حال وقوع است.

وی گفت: در انتخابات اخیر، بسیاری نارضایتی خود از وضعیت موجود را با روی آوردن به کاندیداهایی که به وضوح بیشتر گسل‌های جامعه آمریکا را مورد نقد قرار می‌دادند یعنی ترامپ و سندرز ابراز کردند.

ایزدی در خاتمه با بیان اینکه ترامپ به عنوان کاندیدای ضد ساختار موجود، توانست میزان قابل توجهی از آراء مردم آمریکا را به خود جلب کند، اظهار داشت: مسلما آینده آمریکا حرکت‌های اعتراضی بیشتری را در بر خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۷۷۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم صهیونیستی در کف میدان شکست خورده است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدنبی احمدی در تجمع بزرگ دانشگاهیان کرمانشاه در حمایت از خیزش دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، بعد از ظهر یکشنبه با قدردانی از حضور دانشگاهیان در این تجمع ضدصهیونیستی، اظهار کرد: تحصن و اعتراض دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا اتفاق بی‌سابقه‌ای است که نشان از بیداری ملّت‌ها و شکاف و اختلاف نظر دانشجویان، استادان و مردم با هیأت حاکمه در آمریکا است و در این شرایط باید برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین با تمام توان به میدان بیاییم.

وی با اشاره به برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با استادان و دانشجویان معترض به جنایات صهیونیست‌ها افزود: برخورد خشونت‌آمیز و سرکوب اساتید و دانشجویان و دستگیری معترضان به جنایات صهیونیست‌ها در غزه، نشان از مردود شدن لیبرالیسم و دموکراسی در آمریکای مدعی دموکراسی دارد.

رئیس دانشگاه رازی استان کرمانشاه تصریح کرد: رژیم غاصب صهیونیستی از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون، هزاران انسان بی‌گناه را در سرزمین‌های اشغالی به شهادت رسانده و خانه‌های مردم را ویران کرده اما در کف میدان بازنده‌اند و امروز افکار عمومی بیدار شده است.

وی با اشاره به حضور پرشور دانشگاهیان کشور به ویژه استان کرمانشاه در حمایت از خیزش اعتراضی دانشگاه‌های آمریکا علیه جنایات رژیم صهیونیستی افزود: دانشجویان بابصیرت و بینش باید در این عرصه ایفای نقش کنند و از هر طریق ممکن، از جمله ارسال ایمیل برای رؤسای دانشگاه‌های آمریکا از آنها بخواهند که دست از خشونت علیه استادان و دانشجویان بردارند و امکان آزادی تمامی دانشجویان و استادان معترض به جنایات صهیونیست‌ها را فراهم کنند.

کد خبر 6091342

دیگر خبرها

  • اجتماع دانشگاهیان خاش در حمایت از دانشجویان و دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی طرفدار غزه
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • حرکت اعتراضی دانشجویان درآمریکا بیداری جهان نسبت به مساله فلسطین و عمق تنفر عمومی نسبت به رژیم صهیونیستی است
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • گلرو: طوفان‌الاقصی باعث بیداری دانشجویان آمریکایی شد
  • خیزش دانشگاه‌های آمریکا علیه محور شرارت آمریکایی-اسرائیلی
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • رژیم صهیونیستی در کف میدان شکست خورده است
  • ابراز نگرانی اپوزیسیون از بیداری دانشجویان آمریکایی + فیلم
  • اخبار سیاسی ۸ اردیبهشت؛ رقابت‌ها برای ریاست مجلس/تحلیل‌ها از خیزش دانشجویان آمریکایی