راهبرد هر مستضعف مظلوم يک رسانه براي رسانههاي مستقل
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۸۰۹۳۱
خبرگزاري آريا - نهمين اجلاس اتحاديه راديو و تلويزيونهاي اسلامي با حضور شخصيتهاي سياسي و رسانهاي داخلي و بينالمللي در مشهد آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از روابط عمومي رسانه ملي، نهمين اجلاس مجمع عمومي اتحاديه راديو و تلويزيونهاي اسلامي، صبح روز گذشته با حضور سيدعمار حکيم، امير دريابان علي شمخاني، اعضاي اين اتحاديه و جمعي از مسئولان استان خراسان رضوي در سالن همايشهاي صباي صداوسيماي مرکز خراسان رضوي برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امير دريابان علي شمخاني در آيين آغاز به کار نهمين اجلاس مجمع عمومي اتحاديه راديو و تلويزيونهاي اسلامي اظهار کرد: امروز مفهوم رسانه هم در کارکرد و هم در تاثير و نفوذ دچار دگرگوني جدي شده است.
وي گفت: راهبرد «هر مستضعف مظلوم يک رسانه» بايد سرلوحه فعاليت رسانههاي مستقل جهان در مسير آگاهسازي افکار عمومي قرار بگيرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينکه بايد تلاش کنيم بيشترين اوقات فراغت نسل بشر را بپوشانيم، تاکيد کرد: به همين علت نيازمند تمرکز قوا، نقشه راه مشخص و تأسي به پشتيباني حضرت حق، پيامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(س) هستيم.
شمخاني با اشاره به شکلگيري تحول ماهوي در مفهوم و کارکرد رسانهها و تفوق نقش و تاثيرگذاري شبکههاي اجتماعي و ارتباطي بر رسانههاي سنتي اظهار کرد: بسترسازي براي ايفاي نقش فعال شهروندان خبرنگار و توسعه جغرافيايي، جنسيتي، مذهبي و سياسي مخاطبان و همکاران بر محور آزاديخواهي و ظلمستيزي، زمينه افزايش بهرهوري در کارکرد رسانههاي مستقل و کاهش هزينههاي غيرضرور را فراهم خواهد کرد.
وي قدرتسازي در خدمت اهداف جهان اسلام، آگاهسازي افکار عمومي جهاني نسبت به واقعيتهاي دين حنيف اسلام و مقابله موثر با عمليات رواني عليه محور مقاومت را کار ويژه فعاليت رسانههاي کشورهاي اسلامي دانست و افزود: شناسايي ظرفيتها و جهت دهي هدفمند به آيينهاي تقويمي چون حج، اربعين و مناسبتهاي مشترک ميان مذاهب اسلامي از ضرورتهايي است که ميتواند جهانيان را با ارزشهاي انساني و جهانشمول دين اسلام آشنا کند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاکيد بر ضرورت تبيين اهداف انقلاب اسلامي در فضايي که نظام سلطه بر ايجاد فتنههاي مذهبي در جهان اسلام متمرکز شده است، اظهار کرد: همه مذاهب و حکومتهاي اسلامي در مسير تحقق اهداف حقطلبانه بايد انقلاب اسلامي را مدافع و پشتيبان خود بدانند و جمهوري اسلامي ايران را متحد راهبردي خود ببينند.
شمخاني همچنين افزود: بايد از هرگونه افراطگري مذهبي در رسانهها و نزاعهايي که صرفا منافع سرويسهاي اطلاعاتي بيگانه و نظام سلطه را محقق ميسازند، پرهيز شود و ظرفيتهاي جهان اسلام به سمت امور اصلي و اولويتهايي همچون رشد اقتصادي، قدرت يافتن در معادلات جهاني و استقرار صلح و امنيت هدايت شود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي از مديران و اصحاب رسانههاي کشورهاي اسلامي خواست با گام برداشتن در مسير گسترش فرهنگ، هنر و تمدن اسلامي، ضمن توليد مدياي حلال، زمينه استفاده مخاطبان خود از مدياي مباح را نيز فراهم کنند.
مشهد خاستگاه وحدت و تمدن اسلامي
دبيرکل اتحاديه راديو و تلويزيونهاي اسلامي نيز در مراسم آغاز به کار نهمين اجلاس مجمع عمومي اتحاديه راديو و تلويزيونهاي اسلامي از شهر مشهد به عنوان خاستگاه علم،معرفت، بصيرت و تعالي بشريت و در نهايت وحدت و تمدن اسلامي ياد و تصريح کرد: مشهد الگويي از وحدت اديان، مذاهب، رنگها، زبانها و مليتهاي مختلف است.
علي کريميان با بيان اينکه نهمين اجلاس اتحاديه، گراميداشت ده سال تلاش است،گفت: اين اجلاس پاسداشت شهدايي است که بهدنبال آزاديخواهي و گسترش انسانيت در جهان بودند.
وي گفت: امروز پاسداشت رسانه و جايگاه شهداي آن است که با شکستن فضاي تکصدايي و انحصار رسانه، بشريت را از ظلمات به نور هدايت کردند.
کريميان با تاکيد بر اينکه در جهان امروز نقش بيبديل رسانهها بر افکار عمومي بر هيچکس پوشيده نيست، اظهار کرد: امپراتوري رسانه که در سيطره صيهونيستها قرار دارد، تلاش ميکند اهداف و معادلات سياسي، امنيتي و اقتصادي خود را بر جهان تحميل کند.
وي با اشاره به شرايط بحراني منطقه و فتنه جريانهاي تکفيري عنوان کرد: امروز در اين شرايط نقش رسانه بيش از پيش اهميت دارد و در گير و دار اين شرايط بحراني تلاش دشمن بر آن است که اولويتها را جابهجا کند و جريان فلسطين را به عنوان محوريترين قضيه جهان اسلام به فراموشي بسپارد.
به دنبال کرامت انساني
رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق نيز گفت: رسانه در کنار عزت بايد به دنبال کرامت انساني باشد و اين موارد بايد در رسانههاي هدفدار و متعهد اسلامي مد نظر باشد.
حجتالاسلام سيدعمار حکيم ضمن قدرداني از رهبري و دولت جمهوري اسلامي براي برگزاري چنين جلساتي که به ارتقاي روحيه برادري در منطقه کمک ميکند، اظهار کرد: اين اجلاس در مشهدالرضا و پايتخت معنوي جهان اسلام برگزار ميشود که بر اهميت جلسه افزوده است و بايد از امام رضا(ع) بخواهيم اين رويدادها و تحولات را به نفع جهان اسلام سوق دهد تا شاهد موفقيتهاي بيشتري در جبهه مقاومت باشيم.
رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق با اشاره به اينکه اين اجلاس خاستگاه وحدت و تمدن اسلامي است، ابراز کرد: يکي از جلوههاي تمدن اسلامي، وحدت است و دومين ويژگي اقتدار آن است.
سيدعمار حکيم با بيان اينکه اينها نشان ميدهد امت اسلام يک امت متمدن است، بيان کرد: ما بايد به رسانههاي جهان اسلام بگوييم اگر رسالتي را بخواهند بر دوش بکشند، اين است که رسانه داراي هدف است و به دنبال احياي فرهنگ است و نه به دنبال برانگيختن مسائلي حاشيهاي.
وي با بيان اينکه رسانههاي اسلامي بايد به دنبال ايجاد وحدت در ميان کشورهاي اسلامي باشند، تصريح کرد: وحدت نه تنها شعار نيست بلکه راهکاري براي کشورهاي اسلامي است و بايد اين وحدت را رسانهها بين مذاهب اسلامي برقرار کنند.
حکيم صحبت با زبان مهرباني را عاملي موثر در جذب مخاطبان به رسانههاي اسلامي برشمرد و اظهار کرد: بايد پيامهاي اسلامي را به صورت شيوا و رسا انتقال دهيم و لذا بايد براي نشاندن حق و واقعيت تلاش کنيم و نبايد کار را در زمينه سياسي و نظامي متوقف کنيم.
وي با اشاره به اينکه در ديدگاه اسلامي ما رسانهها بايد منصفانه عمل کنند و نبايد در شرايط خلاف واقع عمل کنيم، تصريح کرد: ما به دنبال همگرايي با پيروان مذاهب اسلامي هستيم و بايد روي نقاط اشتراک خودمان کار کنيم.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۸۰۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا کشوری مثل مصر سریال "حشاشین" را ساخت؟
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجتالاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجتالاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقهشناس و پژوهشگر جریانهای اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.
بطحایی بحث خود را با موضوع جریان های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعتها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضیها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریانهای فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل میدهد. نبرد جریان های فکری در این اتفاق رخ میدهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریانهاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل میدهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان ها صحنه آینده جهان اسلام را می سنجد.
وی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمیشود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنهی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمیتواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنهی آینده جهان اسلام را میسازند که باید در حوزه آیندهپژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم.
سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد
بطحایی گفت: باید به نکته ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیلها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر میرود و مدتی در آنجا میماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکهای ضرب میکند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری میشود. مدت کوتاهی حکومت میکند و بعد لشکری میآید و او را میکشند. بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی بر خورده است.
مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است
وی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موجهای تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریانهای فکری چه واکنشی نسبت به این موجها داشتند. از 226 سال قبل در 1213 قمری یا 1798 میلادی که ناپلئون حمله میکند و میگویند توپهای ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً 6 موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشورهای عربی تفاوت دارد. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد.
بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویهای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه 300 صفحهای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشهکاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از 226 سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص باریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنشهایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سختافزارهای غرب مواجه می شوند که چرا غرب از جهتهای مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می خورد.
این پژوهشگر فرقهها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص میکند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح میکنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا میشود.
روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل میدهد
وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل میگیرد،افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکتهای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکلگیری اسرائیل را شاهدیم. پانعربیسم در مصر خودش را خوب نشان میدهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیقترین بستهای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه میشود، متعلق به اوست. در کتابهای «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را میگوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می کند. به جهان اسلام نسخه میدهد که چه قسمتهایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر میگوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.
بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقهگرایی منتج میشود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میداندار در تمام این صحنهها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزهها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند میرود. میگوید واکنشها را نسبت به حشاشین میدانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند، اما از نظر جریانی میگویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیریها را منکوب کند.
وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریانشناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت: اما چکار کنیم؟ به ذهنم میآید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلیها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمیتواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.