Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-08@03:43:16 GMT

دو وزیر ایرانی؛ برندهای بین‌المللی آینده

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۸۱۲۹۰

دو وزیر ایرانی؛ برندهای بین‌المللی آینده

بین الملل>دیپلماسی - علیرضا سلطانی *

با نزدیک شدن به زمان آغاز به کار دولت دوازدهم، گمانه زنی بر سر ترکیب کابینه آینده در فضای سیاسی و رسانه ای بالا گرفته است. این مسئله البته امری طبیعی است اما نکته قابل توجه اظهارنظرها و جوسازی های هدفمند و برنامه ریزی شده از سوی برخی جریان ها در مورد حضور یا عدم حضور برخی شخصیت شناخته شده و به اصطلاح صاحب برنده در دولت آینده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان این شخصیت ها به طور خاص باید از آقایان ظریف و زنگنه نام برد که جریان منتقد یا مخالف دولت آینده دراشکال مختلف از شایعه سازی گرفته تا تخریب، در صدد دورکردن آنها از دولت آینده می باشند.

ظریف و زنگنه در حالی هدف این جریان سازی های سیاسی و رسانه ای قرار گرفته اند که نقطه قوت دولت یازدهم به حساب می آُیند اما تجربه 4 سال گذشته نشان داده است که این نقطه قوت نتوانسته مانع از تخریب آنها شود و چه بسا این نقاط قوت از نگاه منتقدان و مخالفان، نقطه ضعف به شمار می آیند.

فارغ از نگاه و هدفی که جریان منتقد در این میان دنبال می کنند، این نوشته در پی آن است که نشان دهد زنگنه و ظریف با توجه به عملکرد مثبتی که در نزد اکثریت مردم ایران داشته و جامعه جهانی نیز بر آن صحه می گذارند، 2 شخصیت شناخته شده صاحب برند در سطح بین المللی می باشند که مسیر تعامل و همکاری با جامعه جهانی را کوتاه کرده، سرعت این تعامل را افزایش داده، مخاطرات، آسیب ها و چالش های تحمیلی را تا حد زیادی خنثی کرده و باعث کاهش هزینه ها تعامل با جامعه جهانی و فرصت زایی در این عرصه می شود.

روندی که به طور طبیعی به تحکیم امنیت ملی و منطقه ای و اقتدار ایران در مجامع بین المللی منجر می شود.

در شرایط کنونی علاوه بر تدبیر و بهره‌گیری از ظرفیت های داخلی، راه برون رفت از شرایط نامطلوب اقتصادی، گسترش کمی و کیفی مناسبات بین المللی و بهره گیری مطلوب از فرصت ها و ظرفیت های بین المللی و تجمیع ظرفیت های داخلی با ظرفیت های بین المللی است.

بدون تردید در این مسیر علاوه بر داشتن دیپلماسی فعال، قدرتمند و کنش گرا، بهره گیری از ظرفیت های اقتصادی داخلی و در رأس آن نفت و گاز به عنوان پیشران اقتصادی و تجاری در تعامل با جامعه بین المللی در اولویت است.
تحریم های اقتصادی اخیر تاروپود های ارتباطی ایران با اقتصاد جهانی را از هم گسست.

اگرچه با امضای برجام، تحریم های اقتصادی رفع گردید اما احیای مناسبات گذشته ایران با اقتصاد جهانی و بازگردان اعتماد بین المللی به ایران و اقتصاد آن از یک سو و ایجاد ظرفیت های جدید در روابط ا یران با اقتصاد جهانی، امری سترگ و سنگین است که لازمه آن بهره گیری از چهره های شناخته شده ، خوش فکر ، صاحب سبک و معتبر در راس سیاست گذاری و اقدام در کنار فعال کردن لابی های سیاسی و اقتصادی ایران در کشورهای هدف است.

ظریف و زنگنه از جمله شخصیت های ایرانی هستند که علاوه بر محبوبیت بالا در داخل کشور و حمایت گسترده داخلی، در زمره چهره های شناخته شده و معتبر بین المللی به شمار می آیند. حضور موثر و تعیین کننده ظریف در مذاکرات هسته ای و قدرت چانه زنی بالای آن در یکی از سخت ترین و طولانی ترین مذاکرات سیاسی و دیپلماتیک تاریخ به طور طبیعی از وی چهره ای جهانی صلح طلب و موثر ساخته است به گونه ای که کمتر شخصیت سیاسی ( حتی دشمنان ایران ) را می توان پیدا کرد که از ظریف به نیکی و احترام یاد نکند. این مهم ظریف را به چهره ای صاحب برند در سطح جهانی تبدیل ساخته است.

از سوی دیگر زنگنه که برای سه دوره متوالی مدیریت صنعت نفت ایران را در دست داشته و طرح های مانند پارس جنوبی ایران با نام وی عجین می باشد و از سوی دیگر در دو دهه اخیر چهره ای قدرتمند و تاثیر گذار در معادلات سیاسی و اقتصادی نفت بوده است، او را به دیگر برند بین المللی ایران در حال حاضر تبدیل ساخته است. نقش زنگنه در بازگشت سریع و مقتدرانه ایران به بازارهای جهانی نفت پس از رفع تحریم ها، ایفای نقشی تعیین کننده در همکاری های اخیر کشورهای تولید کننده نفت اعم از اوپک و غیر اوپک فارغ از چالش های سیاسی موجود و بازکردن باب مذاکره و تعامل با شرکت های بزرگ بین المللی برای سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای نفت و گاز ایران به تقویت برند وی در عرصه بین المللی در ماه های اخیر افزوده است.

حضور چهره ها و شخصیت برندها در خط مقدم دیپلماسی، تعامل و همکاری با جامعه جهانی در دوران خطیر و تعیین کننده کنونی (با توجه به پیچیده تر شدن شرایط بین المللی و منطقه ای با روی کار آمدن ترامپ و تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه )، چنانکه گفته شد مسیر، هزینه و چالش های پیش رو را کاهش داده و یا از میان برخواهد داشت.

آنچه ایران در اینده پیشرو به آن نیاز مبرم دارد تداوم و تقویت راهی است که با کمک افراد صاحب برندی مانند ظریف و زنگنه آغاز کرده است نه تغییر مسیر. بنابراین حضور صاحبان برند در دولت آینده در عرصه پرچالش بین المللی نه یک فرصت بلکه یک الزام است که نباید از آن غافل شد.

*عضو هیات علمی دانشگاه و کارشناس اقتصاد سیاسی

52312

کلید واژه‌ها : محمدجواد ظریف - بیژن نامدار زنگنه -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۸۱۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد بین‌المللی «فارِس اواردز» برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد ماجد، کمیسر سازمان جهانی تبلیغات در ایران گفت: این رویداد با نام «فارِس ابراهیم ابوحمد» به عنوان یکی از بزرگترین نسل آفرینان رسانه و تبلیغات در قرن بیستم، نام گذاری شده است. 

ماجد ادامه داد: جایزه «فارِس» در حوزه‌ مسئولیت اجتماعی و پرورش ستارگان آینده، بر معرفی افرادی تمرکز دارد که برای تعالی نسل بعدی و تمهید شرایط رشد استعدادهای جوان نقش ویژه‌ای ایفا کرده‌اند.

 کمیسر IAA در ایران افزود: این رویداد روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت از ساعت ۱۴ تا ۱۸ در استیج اینوتکس و با حضور و سخنرانی اساتید برجسته‌ و چهره‌های شاخصی از کشورهای هلند، استرالیا، روسیه، چین، ترکیه، مالزی، لبنان و شماری از اعضای هیئت مدیره سازمان جهانی تبلیغات (IAA) برگزار می‌شود.

ماجد در ادامه با اشاره به سایر برنامه‌های سازمان جهانی تبلیغات در نمایشگاه اینوتکس گفت: به مناسبت ۵۰ سالگی حضور ایران در سازمان جهانی تبلیغات، اعضا و فعالان حوزه رسانه و ارتباطات بازار در سومین روز از برگزاری نمایشگاه اینوتکس گردهم می‌آیند تا به بررسی آخرین وضعیت فعالیت‌های این سازمان بپردازند.

وی تصریح کرد: نشست پنجاه سالگی سازمان جهانی تبلیغات (IAA) در ایران، علاوه بر استفاده از تجربیات اساتید و خبرگان بین‌المللی این حوزه، به بررسی شرایط و زمینه‌های رشد و پیشرفت نسل آینده از منظر اندیشمندان ایرانی می‌پردازد. 

ماجد ادامه داد: سازمان جهانی تبلیغات به عنوان نهاد بین المللی حوزه ارتباطات و بازار (MARCOM) از سال ۱۹۳۸ (۷ سال قبل از شکل گیری سازمان ملل متحد) به استانداردگذاری، نظم گ‌دهی، طراحی رگولاتوری و سلف رگولاتوری‌ها، آموزش، انتقال فناوری و تکثیر و انتقال دانش در عرصه بین‌المللی می‌پردازد و امروز با بیش از ۸۶ عضو جهانی، از بالاترین سطح تأثیرگذاری در بین متخصصان و جوانان حوزه رسانه، مارکتینگ، تبلیغات و توسعه بازار برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، «فارس ابوحمد» نیز که طی پنج دهه فعالیت حرفه‌ای در  سازمان جهانی تبلیغات (IAA)، چهار دوره قائم‌مقام و سه دوره پرزیدنت و دبیرکل این سازمان بوده است، به عنوان موثرترین حامی رشد و تعالی جوانان کشورهای کم‌برخوردار شناخته شده و بسیاری از بزرگان تبلیغات و رسانه در کشورهای آسیایی و اروپایی در زمره شاگردان او هستند.

 اینوتکس ۲۰۲۴ از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود. این نمایشگاه میزبان بیش از ۴۵۰ مجموعه شرکت‌کننده و ۲۰ رویداد و بخش جانبی‌ خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش بینی ایرانی ها از ۵ سال آینده کشور چیست؟ (+اینفوگرافی)
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • رویداد بین‌المللی «فارِس اواردز» برگزار می‌شود
  • کنگره در سال آینده بین المللی می‌شود
  • کمک جامعه بین‌المللی به بخش صحت افغانستان
  • ۶۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی به نمایش درآمد
  • حساسیت ایرانی‌ها به مسایل اخلاقی قابل تحسین است
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیر گذار
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیرگذار