Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- نخستين کنفرانس بين المللي «مقابله با گرد و غبار؛ چالش ها و راه حل ها و روش هاي همکاري» با حضور 30 کشور در تهران امروز آغاز به کار مي کند؛ معضل ريزگردها از اهميت بين المللي بالايي برخوردار است و سازمان هاي مختلف در جهان با هم افزايي در اين زمينه مي توانند به کاهش عوارض اين پديده و مديريت آن به موفقيت هاي بسياري دست يابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ريزگردها پديده اي زيست محيطي به شمار مي روند که از ترکيب ذرات ريزگرد و غبار با آلاينده‌ هاي شهري به وجود مي‌ آيند و اکنون بسياري از جوامع با آن دست به گريبان هستند و به عنوان مشکلي بزرگ براي بسياري از کشورها محسوب مي شود.

منشا اصلي اين پديده کويرها و باتلاق ‌هاي در حال خشک ‌شدن در ايران و در کشورهاي منطقه به ويژه عراق، عربستان و افغانستان است. افزايش گرد و غبار در برخي از منطقه هاي کشور چون خوزستان، اثرهاي منفي بر سلامت شهروندان مي گذارد و زمينه ساز مشکل هاي بسياري چون اختلال در ضربان قلب، مشکل تنفسي و حمله هاي قلبي در هموطنان مي شود.

دولت يازدهم براي از ميان بردن اين مشکل ابتدا به احياي تالاب هاي مختلفي که در ايران خشک شده بودند، پرداخت و همچنين به کاشت نهال براي تثبيت شن هاي روان اقدام کرد اما با توجه به اينکه مبداء اصلي اين پديده از کشورهاي منطقه به ويژه عراق نشات مي گيرد به منظور برطرف کردن بنيادين اين پديده؛ موضوع مقابله با ريزگردها را در سطح جهاني مطرح کرد و با پيگيري هاي بسيار در سازمان ملل؛ موفق شد تا با موافقت کشورهاي درگير با اين معضل، نخستين کنفرانس بين المللي مقابله با گرد و غبار؛ چالش ها و راه حل ها و روش هاي همکاري را در تهران از 12 تا 14 تير 1396خورشيدي با حضور نمايندگان و کارشناسان 30 کشور چون فرانسه، آلمان، چين، ايتاليا، مکزيک، صربستان، اسلواکي، کره جنوبي، بلژيک، آمريکا و... و هدف اجماع بين ‌المللي براي همکاري ‌هاي منطقه‌اي و جهاني به منظور مقابله با گرد و غبار برگزار کند.

به مناسبت برگزاري اين کنفرانس در تهران پژوهشگر گروه اطلاع رساني ايرنا به گفت وگوي اختصاصي با «معصومه ابتکار» معاون رييس جمهوري و رييس سازمان حفاظت از محيط زيست پرداخته است.

-در ادامه متن اين گفت وگو آمده است:

** با توجه به اين موضوع که ريزگردهاي ايران منشا داخلي و خارجي دارند، ضمن اشاره به کانون اصلي آن، بفرماييد که آيا گردوغبار تنها به ايران اختصاص دارد؟
*** ابتکار: 75 تا 80 درصد گردوغباري که بر منطقه هاي مختلف ايران تاثير مي گذارد از کانون هاي خارجي و از کشورهاي عراق، عربستان سعودي، صحراي قره قوم در شمال شرقي ترکمنستان و افغانستان وارد ايران مي شوند. اين حجم از گرد و غبار گاهي در وسعت زياد و به صورت قاره اي حرکت مي کند و در برخي مواقع طول جبهه اين ريزگردها و توفاني که به راه مي افتد به 500 کيلومتر نيز مي رسد. بنابراين پديده اي بزرگ به وقوع مي پيوندد و عوامل ايجاد آن شامل آب و هواي گرم و خشک منطقه و تغيير اقليم، سدسازي هاي گسترده به وسيله ترکيه در 2 دهه گذشته و اثر آن بر رودخانه دجله و فرات و تالاب هاي عراق، اجراي طرح هاي غيراصولي به وسيله عراق در دوره صدام حسين رييس جمهوري وقت آن کشور و تاثير آن بر تالاب هاي منطقه و نيز زمين هاي رها شده در عربستان سعودي مي شود.

اما اين مساله مختص به اين منطقه ها نيست و در آفريقا نيز توفان هاي گردو غبار بسياري به وجود مي آيد و اين توفان ها بر اروپا و حتي لندن تاثير مستقيمي مي گذارد. در چين نيز اين پديده در صحراي گبي در منگوليا نيز وجود دارد که بر پکن، سئول و توکيو نيز اثرگذار است و با توجه به گسترده بودن اين پديده در کشورهاي مختلف؛ بنابراين مشکلي بين المللي و جهاني محسوب مي شود.

** دولت يازدهم در خصوص رويارويي با پديده ريزگردها چه اقدام هاي مهم و موثري را در سطح داخلي انجام داده است؟
*** ابتکار: دولت يازدهم براي برطرف کردن اين مشکل، ستاد مقابله با گرد و غبار را تشکيل داد و برنامه هاي شناسايي کانون هاي گرد و غبار را تعيين کرد. اکنون تمامي کانال هاي اصلي گردو غبار در استان هاي مختلف شناسايي و برنامه هاي استاني تدوين شده اند يا مرحله هاي آخر تدوين در هر استاني براي تصويب به شوراي برنامه ريزي رفته است. دولت در خوزستان چند اقدام مهم از جمله احياي تالاب هورالعظيم را براي مبارزه با اين پديده اجرايي کرد. اين تالاب در دولت دهم به دليل اجراي طرح هاي نفتي خشک شده بود و دولت يازدهم در 1393 خورشيدي با هماهنگي که با وزارت نفت انجام داد، موفق شد دريچه هايي را که بر روي هورالعظيم بسته بودند، بازگشايي کند؛ در نتيجه نزديک به 4.5 ميليارد متر مکعب آب از آن زمان تا کنون وارد تالاب شد و ديگر هور العظيم کانون گرد و غبار نيست و 82 درصد آن احيا شده و اکنون به عنوان يکي از جاذبه هاي استان از لحاظ معيشت مردم، صيادان، ماهيگيران، گردشگري، تور بافي، ني بافي و گاوميش داري محسوب مي شود.

دولت همچنين براي احياي تالاب شادگان در خوزستان، طرح حفاظت و احياي اين تالاب را اجرا و علاوه بر اين طرح ها؛ وزارت جهاد کشاورزي براي تثبيت خاک به کاشت نهال در بيش از 10 هزار هکتار در اين سه سال اقدام کرده است. البته يکي از مشکل هاي مهم در اين زمينه کاهش بارندگي در خوزستان به شمار مي رود که در واقع اين عوامل جزو آثار تغيير اقليم است و در تمام منطقه مشاهده مي شود. امسال وضعيت بارندگي در کشور طبيعي بود اما در خوزستان بارندگي به ميزان 40 درصد کاهش داشت.

** تدابير مهم و راهبردي دولت يازدهم براي از ميان بردن کانون هاي اين بحران در کشورهاي همسايه را بيان بفرماييد؟
*** ابتکار: از جمله تدابير مهم و راهبردي دولت يازدهم براي مقابله با گردو غبار؛ برگزاري کنفرانس بين المللي مقابله با گرد و غبار؛ چالش ها و راه حل ها است. با توجه به اينکه منطقه عراق اين شرايط را در زمينه گرد و غبار بر کشور حاکم کرده است؛ بنابراين در 1392 خورشيدي اينجانب به نمايندگي از دولت يازدهم با حضور در عراق و ديدار با مقام هاي آن کشور، تفاهم نامه هاي گذشته را بررسي کرده اما به دليل شرايط بسيار بد امنيتي عراق از جمله جنگ با گروه تروريستي داعش از آن زمان به بعد هيچ اتفاق خاصي در اين کشور براي اجراي اين تفاهم نامه صورت نگرفت تا اينکه با پيگيري هاي جدي سازمان حفاظت محيط زيست ايران؛ عراق اعلام کرد که تفاهم نامه اي را به تصويب رسانده است تا 200 هکتار از کانون هاي ريزگرد را براي آموزش توان افزايي کارشناسان عراقي در ارتباط با رويارويي با اين پديده در اختيار ايران قرار دهد. اين امر رويداد بسيار مهمي محسوب مي شود زيرا بايد اين ظرفيت سازي براي مقابله با چنين پديده اي نخست در عراق صورت پذيرد.

** اقدام هاي دولت يازدهم در سطح بين المللي براي مقابله با گرد و غبار را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
*** ابتکار: در سطح بين المللي نيز گفت وگوهايي صورت پذيرفت تا صندوق هايي براي رويارويي با گرد و غبار تشکيل شود اما اين امر تحقق نيافت و دولت با ارجاع اين مساله به سازمان ملل در آنجا به نوشتن گزارشي در ارتباط با پديده گرد و غبار در جهان اقدام کرد که برمبناي اين گزارش در 1395 خورشيدي نيز دوباره قطعنامه اي به تصويب رسيد که برپايه آن، مجمع عمومي و اجلاس سازمان ملل متحد بايد اقدام هاي لازم را براي اين مساله پيش بيني و از جمله کنفرانس بين المللي مقابله با گرد و غبار؛ چالش ها و راه حل ها در تهران برگزار شود. البته 2 اجلاس منطقه اي با پيشنهاد و هدايت ايران در کنيا با عنوان اجلاس وزيران محيط زيست جهان و اجلاس مراکش در ارتباط با بحث تغيير اقليم با حضور مقام هاي عالي رتبه دنيا برگزار شد. در اجلاس مراکش چگونگي برگزاري نشست تخصصي گرد و غبار در ايران با همکاري جامعه بين الملل و کشورها به صورت دوجانبه براي حل و فصل اين موضوع بررسي شد.

** در کنفرانس بين المللي مقابله با گرد و غبار؛ چالش ها و راه حل ها، چه راهکارها و روش هاي موثري براي از ميان بردن اين مشکل مطرح خواهد شد؟
*** ابتکار: بيشتر کشورهاي منطقه خاورميانه، آفريقايي و اروپايي که مبتلا به پديده گرد و غبار هستند در اين اجلاس دعوت شده اند. کنفرانس بين المللي مقابله با گرد و غبار؛ چالش ها و راه حل ها از 12 تا 14 تير برگزار مي شود که يک روز آن به بازديد از منطقه هاي استان خوزستان اختصاص يافته است. اين اجلاس به بررسي راهکارها و روش هاي راهبردي براي مبارزه با پديده گرد و غبار مي پردازد و در آن سياست هاي کلاني مطرح مي شود که کشورها در ارتباط با سدسازي ها چه گام هايي بايد در دنيا بردارند تا آثار منفي آن کمتر شود. قانون ارزيابي زيست محيطي در کشور مي تواند در انجام اقدام هاي لازم در سطح منطقه و بين المللي موثر باشد تا با اين چالش به صورت صحيح و موفق رو به رو شد. پديده گرد و غبار به عنوان موضوعي که منشا آن در يک کشور و تاثير آن بر منطقه هاي ديگر خواهد بود از اهميت بين المللي برخوردار است و به يقين بايد با نگاه بين المللي به آن پرداخت و سازمان هاي مختلف در جهان بايد در اين زمينه مسووليت پذير باشند تا همکاري هاي منطقه اي و بين المللي شکل بگيرد. با اين اميد که اين کنفرانس گام موثري را براي شکل گيري اراده اي قوي و اثرگذار در سطح منطقه و بين المللي براي مواجهه عملي با توفان هاي گرد و غبار بردارد و همچنين موفق به کاهش عوارض و آثار اين پديده و مديريت بهتر زمين هايي که مي توانند تبديل به کانون براي ريزگرد شوند؛ باشد و بتوان از اين اجلاس نتيجه و آثار خوبي دريافت کرد.

*گروه اطلاع رساني
خبرنگار: فاطمه مهدوي**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9128**2059**9131
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد.



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۸۱۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاری‌ها میان جهاد دانشگاهی و مؤسسه ISC

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در نشست مشترک میان رئیس و مدیران جهاد دانشگاهی با مدیران مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) با موضوع بررسی زمینه‌های همکاری مشترک، رئیس جهاد دانشگاهی به معرفی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) و برخی ظرفیت‌های این نهاد پرداخت.  
رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام نیز ضمن تشریح برنامه‌های آتی این مؤسسه، برخی زمینه‌های همکاری مشترک با جهاد دانشگاهی را تبیین کرد.
همچنین در این جلسه، نیاز‌های نشریات علمی کشور و روش‌هایی که به ارتقای کیفی مجلات کمک می‌کند، مورد بحث قرار گرفت.  
در ادامه، مقرر شد در توسعه بانک‌های اطلاعاتی و نرم افزار‌های مختلف مورد نیاز نشریات در خصوص مشابهت‌یابی و کنترل استاندارد‌های نشر علمی، همکاری مناسبی بین جهاد دانشگاهی و مؤسسه ISC صورت پذیرد.

دیگر خبرها

  • رایزنی نماینده ایران با اولیانوف در وین
  • رایزنی نمایندگان ایران و روسیه در وین
  • راه‌های مقابله با کمبود آرامش در زندگی چیست؟
  • ابوترابی: «وعده صادق» آغاز تحول در منطقه و معادلات سیاسی است
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • دانشگاه تهران رتبه اول همکاری‌های بین‌المللی را دارد
  • توسعه همکاری‌ها میان جهاد دانشگاهی و مؤسسه ISC
  • ◄ رویکرد ترافیک‌ زای شهرداری تهران در زمینه توسعه پارکینگ
  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار به معنای «میدان و عرصه» در رشت
  • دستگاه‌های حاکمیتی سهم خود را برای مقابله با مواد مخدر مشخص کنند