Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فرهنگ و هنر: یکی از پر خاطره ترین مکانهای مدینه، بقیع است ; جایی که نخست آن را بقیع الغرقد می نامیدند. «غرقد» نوعی درخت بوده که در گذشته، در محل این قبرستان و یا در کنار آن قرار داشته و محتملا به تدریج با گسترش قبرستان، آن درختها (که به نظر برخی توتستان بوده) از میان رفته است.
به گزارش بولتن نیوز، بقیع پیش از اسلام، گورستان مردم یثرب بوده و پس از اسلام نیز به عنوان مهمترین گورستان مدینه شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گورستان با وسعت نسبتا زیاد خود، در طول قرون مختلف اسلامی مدفن صحابه، تابعین و مهمتر از همه، چهار تن از امامان (علیهم السلام) بوده و از این رو محل زیارت تمامی زائران مدینه منوره است. بقیع در ناحیه شرقی مسجد النبی و تقریبا در فاصله دویست متری آن قرار دارد. این قبرستان تا یکصد سال پیش خارج از حصار قرار داشت، اما اکنون تقریبا در میان شهر مدینه واقع شده و با چهار خیابان محاصره گردیده است ; ستین، عبد العزیز، ابی ذر، باب العوالی.

بقیع در زمان رسول خدا (ص) نیز زیارتگاه بوده و آن حضرت برخی شبها خانه را ترک کرده و تنها به بقیع می رفته و در آنجا به راز و نیاز با خدا می پرداخته است. برخی دختران آن حضرت و نیز برخی از یاران نزدیکش در بقیع مدفونند ; کسانی چون عثمان بن مظعون که از صحابی مورد علاقه رسول خدا (ص) بود.

قبرستان بقیع تا قبل از تسلط آل سعود، قبه های متعددی داشت که بر روی قبور خاصی ساخته شده بود. اما اکنون به صورت فضای باز و ساده ای در آمده است و قبرها جز نشانی ساده، به صورت سنگی که بالای سر آنها گذاشته شده، چیزی ندارد. با وجود این، تعلق خاطر مسلمانان به مدفون شدگان بقیع باعث گردیده است تا قبر عده ای از بزرگان مدفون، مشخص باقی بماند ; گرچه به مرور زمان، قبور صدها بلکه هزاران تن از صحابه و تابعین به دست فراموشی سپرده شده و قبر آنان نا مشخص مانده است.

هشتم ماه شوال (فردا) مصادف با سالگرد تخریب کینه‌توزانه قبور ائمه بقیع(ع) وهابیون حسود و کوردل است. این گروه خودمختار و افراطی دو بار، یکی در 1220 و دیگری در 1344 قمری با بدعت شمردن بنای قبور و زیارت، به تخریب اماکن و بقعه‌های بقیع پرداختند. تخریب بقیع اعتراضات شدیدی را در کشورهای مسلمان از جمله ایران برانگیخت تا جایی که مورد تهدید به حمله قرار گرفتند.

آیت‌الله حسینی قزوینی، مدیر شبکه تلویزیونی ولایت اخیراً با اشاره به این واقعه گفت: اینها(وهابیون) در هر دوره‌ای که در عربستان صعودی یا حجاز ساکن شدند، عقده و کینه اموی خودشان را نسبت به اهل‌بیت(ع) به منصه ظهور رساندند و عملی کردند، به ویژه در هشتم شوال سال 1344 هجری قمری، پس از آنکه بر مدینه مسلط شدند، بر قبرستان بقیع که مورد زیارت خاص و عام بود، یورش بردند و به بهانه‌ اینکه اینها مظهر شرک هستند، آنجا را ویران کردند.

وی افزود: حتی این وهابیون تصمیم بر تخریب ضریح قبر نبی مکرم اسلام(ص) و گنبد بالای آن کردند، اما دولت‌های اسلامی آنها را تهدید کردند که اعلام جنگ خواهند کرد که از این کار منصرف شدند.، اما اکنون هم این عقده در دل آنها باقی مانده است.

وهابیت متعارض با فقه اهل سنت عمل می کنند

مولوی عبدالرحمن ترنج زر، امام جمعه اهل سنت چابهار در مورد اقدامات متعارض وهابیون با فقه اهل سنت گفت: وهابیت در خیلی از موارد متعارض با فقه اهل سنت عمل می کند که یکی از این موارد تخریب قبور است. این در حالی است که سیره سلف صالح در احترام به قبور بزرگان دین مشهود است.

وی گفت: نزد ما انسان زنده واجب الاحترام است و بعد از مرگ هم همین طور است. اولیا الله در زمان حیات و در بعد از ممات برای ما واجب الاحترام هستند و فرقی در این خصوص نیست. حدیث داریم که خداوند می فرماید هرکس با اولیای من عداوت و کینه داشته باشد من با او اعلام جنگ می کنم. یعنی خود خدا پشتیبان آن اولیاالله است. وهابیت با اهل سنت سنخیتی ندارد. اهل سنت وهابیت را اصلا قبول ندارد.

این کارشناس اهل سنت افزود: قبور مومنین واجب الاحترام هستند. تخریب و بی احترامی به قبور مومنین حرام بوده و گناه دارد چه برسد به قبر اولیاالله.

فلسفه زیارت همان فلسفه حج است

وی در مورد مسئله زیارت در فقه اهل سنت نیز گفت: فلسفه زیارت همان فلسفه حج است که یک رکنی از اسلام است. وقوف ما در عرفات به این خاطر است که این مکان به قدم های حضرت آدم و حضرت حوا برکت پیدا کرده است. صفا و مروه که از شعائر الهی است متبرک به قدم های حضرت هاجر است و یا مقام ابراهیم که جلوی بیت الله است آثار قدم مبارک حضرت خلیل الله است. به همین صورت زیارت دیگر اماکن نیز شرک محسوب نمی شود. خود پیامبر اکرم(ص) به بقیع رفته است و سلام داده و احترام نموده است و به امت هم فرموده است کنت نهیتکم عن زیاره القبور، فزروها. بعدا پیامبر دستور داد که به زیارت بروید چراکه به یاد قیامت می افتید. خود پیامبر اسلام به بقیع می رفتند و به قبور احترام می گذاشتند که این برای مسلمانان تعلیم است و اگر این مسئله شرک بود خود پیامبر به این کار مبادرت نمی کردند.

سیره سلف صالح در حفظ قبور پیامبران

عبدالجلیل فرهمند، مدرس حوزه علمیه و رابط فرهنگی مرکز بزرگ اسلامی گلستان در مورد سیره سلف صالح در حفظ قبور پیامبران گفت: حفظ قبور بزرگان خصوصا پیامبران و اهل بیت پیامبر(ص) یکی از شاخصه های دین ماست. ما می توانیم با حفظ اعتقادات خود دین و مذهب خود را حفظ کنیم. ساختن بنا بر قبور پیامبران یا اهل بیت و بزرگان به عنوان نماد و الگو بودن آنها برای جامعه مطرح است. باید این مسئله به نسل های بعدی انتقال یابد. اگر ما در دوره خودمان آثاری از گذشتگان خود و بزرگان دین نداشته باشیم و آن را به فراموشی بسپاریم، این ضربه به دین خواهد زد. آل سعود به دنبال دینی آمریکایی است و نمی خواهد دین به اصالت خود بازگردد. وقتی دین اصالت و تاریخچه نداشته باشد در معرض خطر قرار می گیرد و با هر باد خزانی می تواند با چالش مواجه شود.

قبرستان بقیع نمادی از اسلام است

عبدالجلیل فرهمند گفت: قبرستان بقیع نمادی از اسلام است. وقتی انسان وارد این قبرستان می شود نظر بر این نیست که آن قبور را بپرستیم و این هدف مسلمانان نیست و نمی توان گفت ساختن بنا یا مسجدی بر قبور خلاف شرع باشد. هدف مسلمانان بوسیدن خاک و سنگ نیست بلکه تبرک جستن و کسب معنویت از آن است.

وی گفت: پیامبر اکرم(ص) از مدینه تا کوه احد برای زیارت حمزه سیدالشهدا می رفتند و حتی چندین بار در مکه روزهای دوشنبه به زیارت قبر حضرت خدیجه(س) می رفتند. پیامبر صبح ها برای زیارت به قبرستان بقیع می رفتند. در منابع اهل سنت نقل است وقتی خلیفه دوم وارد قبرستان بقیع می شد ناله و فغانی که در قبرستان بقیع است در گوش او زمزمه می شده است.

وی ادامه داد: امام علی(ع) هر روز به یاد حضرت فاطمه(س) در محل دفن ایشان زیارت می کردند. لذا اگر این کار حرام بود صحابه و اهل بیت پیامبر چنین کاری را انجام نمی دادند. وقتی که بلال حبشی بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) وارد مدینه می شود اولین کاری که انجام می دهد این است که پیامبر را زیارت می کند. لذا زیارت در سیره و دین ما وجود دارد و ما می توانیم با شفاعت پیامبر و اهل بیت پیامبر و اصحاب پیامبر درجه دین خود را بالا ببریم.

این کارشناس اهل سنت گفت: فردی از خلیفه دوم طلب رحمت می کند و او می گوید اگر شفاعت و رحمتی می خواهید به زیارت اهل بیت بروید و از آنها طلب کنید.

وی در خصوص اقدامات وهابیت گفت: یکی از اهداف وهابیت پیاده کردن خواسته های اسرائیل و آمریکاست. در جنگ سوریه و عراق می بینیم که یکی از اهداف آنها خراب کردن قبور و آثار تاریخی است. وهابیت چیزی نیست که از دین برآمده باشد. وهابیت ساخته و پرداخته غربی هاست.

وهابیت می خواهد اسلام را از بین ببرد

عبدالجلیل فرهمند گفت: وهابیتی که قبور را تخریب می کنند و حتی به گنبد خضرا اهانت می کنند می خواهند نور اصلی دین را از ما بگیرند. لذا می خواهند گذشته اسلام را از بین ببرند و ریشه و اصالت آن را از بین ببرند تا در آینده، برای انحراف جوانان ما بگویند اسلام ریشه و اساسی ندارد.

وی در پایان اظهار داشت: من از علما خواهش می کنم که بصیرت را برای جوانان فراهم کنند و این با آشنایی با اهل بیت پیامبر و اصحاب پیامبر ممکن است. ما باید آگاه باشیم و در این موقعیت باید آشنایی با بحث وهابیت جدی گرفته شود چراکه اگر جوان ما به مفاسدی دچار باشد احتمال بازگشت او وجود دارد ولی خدایی ناکرده اگر این فرد از نظر فکری آغشته به وهابیت شود، برگشت او غیرممکن به نظر می رسد.

توصیه پیامبر در مورد زیارت

این کارشناس اهل سنت ادامه داد: پیامبر به حسنین و حضرت فاطمه(س) توصیه می کردند که در شب های خاصی به بقیع بیایند و برای امت دعا کنند. خود پیامبر هم به بقیع می رفته و دعا می کرده است. در کتب فقهی اهل سنت یک فصلی در مورد زیارت بقیع و زیارت پیامبر اکرم(ص) آمده است. حتی بعضی از علما می گویند مستحب است که در ایام مخصوص مانند شب های جمعه به زیارت قبور بروند. هیچ سندی مبنی بر منع زیارت و یا تخریب بنای قبور از امامان چهارگانه اهل سنت و یا بزرگان اهل سنت وجود ندارد. ولی متاسفانه وهابیون به بهانه های واهی اقدام به تخریب این قبور می کنند.

تخریب قبور حرام است

وی گفت: اهل سنت بر این مسئله اجماع دارند که تخریب قبور حرام است. اکرام سلف صالح بر ما لازم است و یکی از شیوه های اکرام هم همین ساخت بنا بر روی آن است.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که وهابیان خیلی با آن مشکل دارند زیارت زنان از قبرستان ها است که آن را حرام می دانند در حالی که در روایات مشهود است که ازواج نبی(ص) و حضرت فاطمه(س) به زیارت قبور می رفتند. زیارت اماکن مقدسه در فقه اهل سنت از جمله قبر پیامبر و بقیع و... مورد تاکید قرارگرفته است.

هتک حرمت بقیع در کلام بزرگان

...تلخى ديگرى كه وجود دارد، اين است كه در ميان مجموعه ‏ى مسلمانان و امت اسلامى كسانى پيدا شوند كه با افكار پليد و متحجر و عقب‏ مانده و خرافى خود، تجليل از بزرگان و برجستگان و چهره‏ هاى نورانى صدر اسلام را شرك بدانند، كفر بدانند؛ واقعاً اين مصيبتى است. اينها همان كسانى هستند كه گذشتگانشان قبور ائمه (عليهم ‏السّلام) را در بقيع ويران كردند. آن روز كه در دنياى اسلام، از شبه‏ قاره‏ ى هند گرفته تا آفريقا، عليه اينها قيام كردند، اگر اينها جرأت مى‏ كردند، قبر مطهر پيغمبر را هم ويران مى‏ كردند، با خاك يكسان مى‏ كردند. ببينيد چه فكر باطلى، چه روحيه‏ ى پليدى، چه انسانهاى بدانديشى، احترام به بزرگان را اينجورى بخواهند نقض كنند و هتك كنند و اين را جزو وظائف دينى بشمرند! در آن وقتى كه اينها بقيع را ويران كردند، اين را بدانيد؛ سرتاسر دنياى اسلام عليه اينها اعتراض كرد. عرض كردم؛ از شرق جغرافياى اسلام- از هند- تا غرب جغرافياى اسلام، عليه اينها بسيج شدند.

اينها به عنوان اينكه اين كارها پرستش است، اين اقدامهاى خبيث را مى‏ كنند! رفتن سر قبر يك انسانى و طلب رحمت كردن براى او از خداى متعال، و طلب رحمت كردن براى خود در آن فضاى معنوى و روحانى، شرك است؟ شرك اين است كه انسان بشود ابزار دست سياست‏هاى اينتليجنس انگليس و سى. آى. اى آمريكا و با اين اعمال، دل مسلمانان را غمدار كند، آزرده كند. اينها اطاعت و عبوديت و خاكسارى در مقابل طواغيت زنده را شرك نمى‏ دانند، احترام به بزرگان را شرك مى‏ دانند! خود اين، يك مصيبتى است. جريان تكفيرىِ خبيث كه امروز در دنياى اسلام به بركت برخى از منابع مادى، متأسفانه پول و امكانات هم در اختيار دارند، يكى از مصائب اسلام است. (بيانات مقام معظم رهبری 16/ 02/ 1392)

منابع:
http://www.hawzah.net
https://www.tasnimnews.com
http://qudsonline.ir/news

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۸۲۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت حمزه سیدالشهدا در کشور کم‌رنگ است

استاد حوزه علمیه قم، گفت: کمترین بها و اهمیت به بزرگداشت حمزه سیدالشهدا داده می‌شود و صدا و سیما و سایر رسانه‌ها در این زمینه بی‌تفاوت عمل می‌کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی شامگاه چهارشنبه در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت حمزه سیدالشهدا (ع) در مرکز تحقیقاتی آیت‌الله موسوی اردبیلی در اردبیل، اظهار داشت: مظلومیت حمزه سیدالشهدا (ع) تا حدی است که کمترین بزرگداشت و مراسمی در 15 شوال در کشور برگزار می‌شود، در حالی که سایر مناسبت‌های کم اهمیت بزرگ جلوه داده شده و یا نسبت به آن تبلیغات گسترده‌ای انجام می‌شود.

وی به برگزاری همایشی در قم با محوریت حمزه سیدالشهدا (ع) به صورت بین‌المللی اشاره کرد و گفت: در سایه این همایش هشت جلد کتاب منتشر شد و ما توانستیم ابعاد مختلفی از زندگی حمزه سیدالشهدا (ع) عموی پیامبر (ص) را تبیین و تشریح کنیم.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همه این آثار در سال 1400 به چاپ رسید و قرار است همایش دوم شخصیت مظلوم تاریخ جعفربن‌ابیطالب در 17 آبان‌ماه سال‌جاری در قم برگزار شود.

رفیعی، افزود: تلاش خواهیم کرد برای این شخصیت عظیم تاریخی نیز 10 جلد کتاب آماده کنیم تا ابعاد شخصیتی جعفربن‌ابیطالب نیز تبیین و تشریح شود.

وی خاطرنشان کرد: از دیدگاه قرآن کریم، کلام پیامبر (ص)، ائمه اطهار و زندگینامه خود حمزه سیدالشهدا (ع) را مورد بررسی و تحقیق قرار می‌دهیم تا درس‌های آموزنده از زندگی عموی پیامبر و مجاهدت او در سخت‌ترین شرایط تبیین شود.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در جنگ احد به‌رغم فداکاری‌ها و مجاهدت حمزه (ع) شاهد شکست و به شهادت رسیدن حمزه سیدالشهدا (ع) بودیم که به دنبال اشتباهات محاسباتی در این جنگ امت اسلامی شکست خوردند.

رفیعی بیان کرد: بیش از 30 آیه قرآن به ویژه آیات انتهایی سوره آل عمران در مورد مجاهدت این شخصیت برجسته است که در ذیل این آیات به جایگاه حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) تاکید شده است.

وی یادآور شد: از بین 9 عموی پیامبر (ص)، 2 عمو شامل ابوطالب و حمزه بیشترین مجاهدت را در دوران نبوت پیامبر (ص) انجام دادند که حمزه (ع) به صورت آشکار و صریح از پیامبر دفاع کرده و توانست نام خود را در کنار علی (ع) و جعفر پرآوازه کند.

استاد حوزه علمیه قم، تصریح کرد: پیامبر (ص) نیز از حمزه به عنوان شیر خدا و یار همراه خود یاد کرده و از محبوب‌ترین اسامی ذکر کرده که محبان او در برابر دوزخ و آتش جهنم در امان خواهند بود.

رفیعی از حمزه به عنوان محبوب‌ترین عموی پیامبر یاد کرد و گفت: حتی حضرت علی (ع) بارها از شخصیت بی‌نظیر حمزه یاد کرده و در نامه 28 نهج‌البلاغه خطاب به معاویه از حمزه عموی پیامبر (ص) با افتخار یاد می‌کند.

وی به کلام سایر انبیا و اولیای الهی در مورد منزلت و جایگاه حمزه سیدالشهدا (ع) اشاره کرد و افزود: در اکثر این روایات و احادیث عموی پیامبر با 2 ویژگی خیرخواهی و رسیدگی به فقرا یاد شده و او به تنهایی در کنار پیامبر در مدینه قرار گرفت و بزرگترین حامی و مدافع آن حضرت در دوران مجاهدت و سلحشوری‌ها بوده است.

این خطیب خاطرنشان کرد: هر چند حضرت حمزه (ع) در اوج مظلومیت است، اما آنهایی که عمل به اخلاص کرده و بیشتر از کمیت به کیفیت عمل بها می‌دهند، همواره دارای ارج و قرب هستند و قطعا رنگ خدایی دادن به کارها انسان را از هوای نفس و شیطانی بر حذر می‌کند.

رفیعی با انتقاد از صدا و سیما و رسانه‌‌ها در کم‌رنگ جلوه دادن بزرگداشت حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) در روز 15 شوال در کشور، اضافه کرد: تاریخ مسلم شهادت حضرت حمزه 15 شوال است و باید این شخصیت بی‌نظیر بیش از گذشته تبیین و جایگاه او مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش تسنیم، در این مراسم مداحی شده و شرکت‌کنندگان یاد و خاطره عموی پیامبر، حمزه سیدالشهدا (ع) را گرامی داشتند.

انتهای پیام/131/

دیگر خبرها

  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم
  • قبور آسیب‌دیده خلدبرین ترمیم می‌شود
  • ترمیم قبور آسیب‌دیده خلدبرین
  • به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم
  • تخریب جایگاه‌های غیرمجاز و غیر بهداشتی عرضه و کشتار دام در گلسار
  • مسیرهای دسترسی تقاطع محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم(ص) تکمیل می‌شود
  • بهداشت و سلامت جایگاه ویژه‌ای در اسلام دارد
  • تخریب بند خاکی دوازده امام روستای نوده
  • بزرگداشت حمزه سیدالشهدا در کشور کم‌رنگ است