Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس گزارش موسسه بین‌المللی صلح استکهلم، روند کاهش تسلیحات هسته‌ای آهسته شده است که بخشی از آن به دلیل تلاش‌ها برای مدرن‌ کردن سیستم‌های پرتاب از جمله موشک‌هاست. آمارها نشان می‌دهد، کشورها برای کنار گذاشتن زرادخانه‌های هسته‌ای خود آمادگی ندارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، موسسه بین‌المللی صلح استکهلم (اس‌آی‌پی‌آرآی) امروز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد، طی سال گذشته میلادی شمار تسلیحات هسته‌ای کاهش نشان می‌دهد اما سرمایه‌گذاری در مدرن‌سازی زرادخانه‌ها افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا سال ۲۰۱۷، ۹ کشور حدود ۱۴ هزار و ۹۳۵ سلاح هسته‌ای در انواع مختلف در اختیار داشتند که اندکی نسبت به سال ماقبل آن که ۱۵ هزار و ۳۹۵ سلاح بود، کاهش نشان می‌دهد. این کاهش در تسلیحات هسته‌ای خصوصا به دلیل تلاش‌های آمریکا و روسیه است که ۹۳ درصد تمام تسلیحات هسته‌ای در جهان را در اختیار دارند.

با این وجود، دارندگان تسلیحات هسته‌ای شامل آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان، کره‌شمالی و رژیم صهیونیستی همگی سیستم‌های پرتاب تسلیحات هسته‌ای ارتقا یافته و یا در حال ارتقا دارند و یا اینکه قصد انجام آن را دارند.

شانون کیلی، محقق ارشد موسسه صلح استکهلم می‌گوید: به‌رغم پیشرفت اخیر در مذاکرات بین‌المللی بر سر معاهده منع تسلیحات هسته‌ای، برنامه‌های بلندمدت مدرن‌سازی در تمامی این ۹ کشور در دست انجام است. این نشان می‌دهد که هیچکدام از آنها آماده کنار گذاشتن زرادخانه‌های هسته‌ای خودشان در آینده نزدیک نیستند.

آمریکا

طبق این گزارش، خصوصا انتظار می‌رد آمریکا ۴۰۰ میلیارد دلار بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۶ برای حفظ و به‌روز رسانی جامع توان هسته‌ای خود هزینه کند. این موسسه همچنین برآورد کرد، واشنگتن تا یک تریلیون دلار طی ۳۰ سال آتی برای مدرن‌سازی برنامه تسلیحات هسته‌ای خود بودجه اختصاص دهد.

هانس کریستنسن، از محققان ارشد موسسه صلح استکهلم می‌گوید: چشم‌انداز افزایش هزینه‌های آمریکا دور از انتظار نبود. دولت کنونی آمریکا هم طرح‌های جاه‌طلبانه مدرن‌سازی هسته‌ای را که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا تدوین کرده بود، ادامه می‌دهد.

کره‌شمالی

کره‌شمالی در سال ۲۰۱۶ دو آزمایش هسته‌ای انجام داد که نگرانی‌ جامعه بین‌المللی را درباره پیشرفت برنامه‌ تسلیحات هسته‌ای پیونگ‌یانگ به همراه داشت. از آن زمان تاکنون، این کشور کمونیستی چندین پرتاب آزمایشی موشک داشته است که هدف از آنها توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما بوده که توانایی رسیدن به خاک آمریکا را داشته باشد و بتواند کلاهک هسته‌ای حمل کند.

موسسه بین‌المللی صلح استکهلم در گزارش خود نوشت، گرچه غیر ممکن است پیونگ‌یانگ بتواند به فناوری ساخت کلاهک هسته‌ای و موشک حامل آن با قابلیت رسیدن به خاک آمریکا برسد اما تحلیلگران معتقدند که این کشور می‌تواند یک کلاهک "کوچک‌شده" برای نصب روی موشک‌های کوتاه و میان برد بسازد.

در این گزارش آمده است: به نظر می‌رسد کره‌شمالی به پیشرفت فنی لازم در برنامه‌های نظامی هسته‌ای و موشک‌های بالستیک رسیده باشد و ممکن است تا ۲۰ کلاهک هسته‌ای ساخته باشد. با این وجود، هیچ مدرک واضحی وجود ندارد که نشان دهد کره‌شمالی کلاهک‌های هسته‌ای تولید کرده باشد که قابلیت حمل با موشک‌های بالستیکش را داشته باشند.

کلاهک‌های اروپایی

تنها دو کشور اروپایی تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارند که فرانسه و انگلیس هستند. تا ژانویه امسال، زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای لندن شامل حدود ۲۱۵ کلاهک بود که از آن میان، ۱۲۰ کلاهک عملیاتی محسوب می‌شوند.

پارلمان انگلیس سال گذشته از برنامه جایگزین برای برنامه هسته‌ای تریدنت حمایت کرد. با این حال، دولت لندن اعلام کرد که این برنامه به صورت مستقیم تامین مالی نمی‌شود و به صورت مرحله‌ای روی آن سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد.

از سوی دیگر، زرادخانه‌ هسته‌ای فرانسه به سختی شامل ۳۰۰ کلاهک است. طبق گزارش موسسه بین‌المللی صلح استکهلم، پاریس برای مدرن‌سازی تسلیحات هسته‌ای خود ابراز تمایل کرده است. همچنین فرانسه در نظر دارد تا زیردریایی مجهز به نسل آتی موشک‌های بالستیک را تا ۲۰۳۵ عملیاتی کند.

در این گزارش آمده است: وزارت دفاع فرانسه مطالعات درباره یک موشک جایگزین را با تمرکز بر روی فناورهای رادارگریزی و فرا صوت بودن، آغاز کرده است.

تحولات در آسیا

در آسیا، چین با داشتن بزرگترین زرادخانه هسته‌ای پیشتاز است و حدود ۲۷۰ کلاهک دارد. پاکستان با داشتن حدود ۱۴۰ کلاهک در جایگاه دوم قرار دارد و هند ۱۳۰ کلاهک دارد.

در گزارش موسسه صلح استکهلم آمده است: چین به جای افزایش چشمگیر حجم زرادخانه‌اش، برنامه بلندمدتی برای مدرن‌سازی را آغاز کرده که روی پیشرفت‌های کیفی در نیروهای هسته‌ای‌اش متمرکز است.

این موسسه درباره هند و پاکستان هم تاکید کرد، این دو کشور در حال توسعه ظرفیت‌های زمینی، دریایی و هوایی هسته‌ای خود هستند که می‌تواند در آینده نزدیک تبعاتی را در پی داشته باشد. در این گزارش آمده است: هند و پاکستان در حال گسترش توانایی تولید مواد با قابلیت استفاده نظامی در حجمی هستند که می‌تواند موجب افزایش چشمگیر تسلیحات هسته‌ای آنها در دهه آتی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۸۴۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست وکلای دولت بایدن برای متوقف کردن عرضه تسلیحات آمریکا به رژیم صهیونیستی

گروهی از وکلای دولت آمریکا با توجه به گزارش‌ها درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه که آن را ناقض قوانین بین‌المللی و قوانین آمریکا تلقی کرده‌اند، خواستار متوقف شدن عرضه تسلیحات آمریکا به رژیم صهیونیستی شدند.

به گزارش ایسنا، گروهی از وکلای داخل و خارج از کشور، از جمله، حداقل ۲۰ نفر از آن‌ها که در دولت «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا مشغول به کار هستند، با استدلال این که اقدامات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه مطابق قوانین آمریکا و قوانین بین‌المللی نیست، از رییس جمهور آمریکا خواسته‌اند که کمک‌های نظامی به این رژیم را متوقف کند.

نشریه آمریکایی پالتیکو در این باره گزارش داد: آن‌ها قصد دارند طی روزهای آتی، نامه‌ای به «مریک گارلند» دادستان کل و مشاوران کل در دولت بنویسند و استدلال خود را مطرح کنند. در نامه‌ای که پالتیکو آن را رویت کرده، این وکلا گفته‌اند که اسراییل، احتمالا، قوانین آمریکا، از جمله قانون کنترل صادرات تسلیحات، قانون لیهی، همچنین معاهده‌ ژنو درباره منع حملات نامتناسب علیه جمعیت غیرنظامیان را نقض کرده است.

گروهی که پیش‌نویس این نامه را تهیه کرده‌اند، شامل وکلای فعلی وزارت امنیت کشور و وزارت امور خارجه آمریکا است. این نامه هنوز در مرحله جمع‌آوری امضا است و تا کنون، بیش از ۹۰ وکیل آن را امضا کرده‌اند، از جمله، وکلای وزارت دادگستری، کار و انرژی و وکلای کمیسیون اروپا و بخش خصوصی.

این اقدام، تازه‌ترین نشانه اختلاف نظر در داخل دولت بر سر سیاست خارجی آن در رابطه با رژیم صهیونیستی است. تنظیم این نامه در برهه مهمی انجام شده است، یعنی یک هفته پیش از ضرب‌الاجل ۸ مه انجام شده است؛ کاخ سفید باید تا آن موقع، یک گواهی کتبی به کنگره ارائه کرده و تایید کند که اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی که در آن از تسلیحات عرضه‌شده آمریکا استفاده شده است، ناقض قوانین آمریکا یا قوانین بین‌المللی نیست.

تخریب ساختمان‌ها در پناهگاهی برای فلسطینی‌ها در جبالیا در پی حملات رژیم صهیونیستی در غزه

خبرگزاری رویترز در اوایل هفته گزارش داد که برخی از مقامات ارشد آمریکایی در یادداشتی درون‌سازمانی به «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفتند که نسبت به موثق بودن تضمین‌های رژیم صهیونیستی درباره استفاده قانونی از تسلیحات‌ عرضه‌شده آمریکا، شبهاتی دارند. در ماه فوریه نیز بیش از ۸۰۰ مقام رسمی در آمریکا و در خارج از کشور نامه سرگشاده‌ای را در مخالفت با حمایت دولتشان از جنگ رژیم صهیونیستی در غزه امضا کردند.

وکلای یادشده می‌گویند، کارمندان دولت وظیفه دارند بدون جهت‌گیری‌های سیاسی نابجا مشاوره خود را ارائه کرده و نسب به بمباران کورکورانه این منطقه محاصره‌شده که تلفات زیادی را در میان غیرنظامیان به بار آورده است، حملات علیه کاروان‌های امدادی و بمباران مدارس و بیمارستان‌ها به عنوان موارد تخطی اخطار کنند.

در پیش‌نویس این نامه با اشاره به نتایج نظرسنجی‌ها مطرح شده است که «قانون، واضح و همسو با نظر اکثریت آمریکایی‌هایی است که معتقدند آمریکا باید انتقال تسلیحات به اسراییل را مادامی که از عملیات نظامی خود در غزه دست نکشیده است، متوقف کند.»

خارج کردن جسدی از یک ساختمان در پناهگاهی تخریب‌شده در جبالیا در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی، ۹ اکتبر ۲۰۲۳

این نامه همچنین از وزارت دادگستری آمریکا می‌خواهد که درباره ارتکاب شهروندان آمریکایی عضو ارتش رژیم صهیونیستی به جنایات جنگی تحقیق کند که طبق قوانین آمریکا، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

کاخ سفید و وزارت دادگستری هنوز پاسخی به درخواست اظهار نظر در این باره نداده‌اند.

موضوع این نامه، چند هفته پس از تصویب لایحه کمک‌های مالی ۶.۳ میلیارد دلاری کنگره به رژیم صهیونیستی مطرح شده است.

یکی از کارمندان وزارت دادگستری آمریکا که نامه را امضا کرده است، به شرط فاش نشدن نامش در این باره گفت: در لحظه‌ای قرار داریم که دولت آمریکا در حال  نقض قوانین و سیاست خود است. دولت ممکن است با سکوت یا برخی موارد استعفا روبه‌رو شود اما واقعا از حجم نارضایتی و مخالفت نفرات زیرمجموعه بی‌خبر است.»

شمار تلفات جنگ غزه طی حملات کورکورانه رژیم صهیونیستی که بیمارستان‌ها، مساجد، کلیساها و ساختمان‌های مسکونی از آن مستثنی نبوده‌اند، از ۳۴ هزار نفر فراتر رفته است.

افزون بر این، ۸۵ درصد از جمعیت غزه در شرایطی که ۶۰ درصد از زیرساخت‌های حیاطی این منطقه از بین رفته و دسترسی کافی به غذا، آب آشامیدنی و دارو وجود ندارد، از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

مذاکرات آتش‌بس میان گروه حماس و رژیم صهیونیستی با میانجیگری شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • چند کشور غربی به دنبال کاهش فروش تسلیحات نظامی به اسراییل هستند
  • درخواست وکلای دولت بایدن برای متوقف کردن عرضه تسلیحات آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • کاهش صادرات تسلیحات تدافعی فرانسه به رژیم صهیونیستی
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت