Web Analytics Made Easy - Statcounter

چندی پیش خبری بر روی خروجی خبرگزاری ایسنا مرکزی قرار گرفت و یک مدیر استانی در این خبر محور قدیم ساوه‌همدان را رکورددار تصادفات در بین محورهای استان مرکزی اعلام کرده بود.

به گزارش ایسنا، در این خبر که در روز 31 خردادماه 96 در این خبرگزاری منتشر شد، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی گفته بود "براساس برررسی‌های بعمل آمده محور اراک - سلفچگان و سه محور قدیم ساوه – همدان، ساوه – سلفچگان و ساوه – تهران به عنوان محورهای پرتردد و پرتصادف استان مرکزی شناسایی شده‌اند که محور ساوه – همدان رتبه نخست تصادفات را به خود اختصاص داده است".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص علت عمده وقوع تصادفات در این محورها نیز گفته بود: "سه عامل انسانی، جاده و خودرو از جمله عوامل بروز تصادفات هستند که در این محورها بنا بر اعلام پلیس راه علت عمده تصادفات، عامل انسانی است که در نتیجه برخورد رخ به رخ یا اصطلاحا شاخ ‌ به ‌ شاخ خودروها رخ می‌دهد".

در ابتدای سال جاری و در نخستین جلسه شورای اداری شهرستان ساوه نیز فرماندار ساوه این شهرستان را پرتصادف‌ترین شهر استان مرکزی در سال گذشته اعلام کرد.

محمد بهاروند گفت: بیشترین حجم تصادفات و سوانح جاده‌ای استان مرکزی به شهرستان ساوه اختصاص دارد .

وی در ادامه گفته بود: در بین محورهای مواصلاتی شهرستان ساوه نیز بیشترین تصادفات و سوانح رانندگی در محور ساوه همدان بوقوع می‌پیوندد .

انتشار این سخنان به فاصله حدود سه ماه از سوی دو مقام مسئول استانی و شهرستانی این سوال را در ذهن نگارنده این گزارش ایجاد کرد که علت عمده این تصادفات چیست. براساس بازدید میدانی خبرنگار ایسنا و اظهارات کارشناسان پلیس راه، تردد بالا در این محور مواصلاتی کشور زمینه‌ساز آمار بالای سوانح رانندگی است.

پرسش دیگری که به ذهن متبادر می‌شود این است که چرا با وجود افتتاح آزادراه ساوه‌همدان موسوم به راه کربلا که 60 کیلومتر آن در حوزه استحفاظی این شهرستان قرار دارد و این 60 کیلومتر به عنوان قطعه اول در سال 1389 با حضور وزیر راه و ترابری وقت افتتاح و زیر بار ترافیک رفته و کل محور نیز در حدود دو سال پیش به بهره‌برداری رسیده، نتوانسته است حجم بار ترافیکی محور قدیم را کاهش دهد و همچنان این محور به عنوان پرترددترین و پرتصادف‌ترین محور استان مرکزی مطرح است.

ناتوانی رانندگان از پرداخت عوارض آزادراه ساوه همدان

پاسخ این پرسش را از رانندگانی که از این محور عبور می‌کنند جویا می‌شویم و پاسخ جالب توجه است، آنجاکه یک راننده تریلی از عوارض بالای اتوبان ساوه همدان گلایه می‌کند و می‌گوید: توان پرداخت عوارض بالای این اتوبان را ندارم و ترجیح می‌دهم از جاده قدیم تردد کنم.

"علی‌اکبر مولودی" افزود: نرخ عوارضی در این محور بالغ بر 40 هزار تومان است، به نظر شما برای من راننده که باید هم هزینه بارنامه بدهم و هم هزینه‌های سوخت و استهلاک ماشین، آیا پرداخت این مبلغ مقرون به صرفه است.

وی بیان کرد: مگر طول این مسیر چند کیلومتر است که باید 40 هزار تومان بپردازم. این مسیر کمتر از 200 کیلومتر است و در نظر گرفتن این میزان نرخ برای عوارضی عادلانه نیست.

وی ادامه داد: ای کاش شما بروید و از اتوبان‌های شهرهای دیگر کشور هم گزارش تهیه کنید و ببینید که برای مسیرهای کمتر از 200 کیلومتر نرخ عوارضی کمتر از نصف عوارض این محور است.

راننده دیگری نیز در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: بنده معمولا بارهایی را قبول می‌کنم که مسافت مبدا و مقصد به گونه‌ای باشد که رفت و برگشتم بیشتر از دو روز طول نکشد و بیشتر هم از این محور تردد می‌کنم، اما از نرخ عوارضی ناراضی هستم.

"حسین مظفری" افزود: برای رفت و برگشت از این محور باید در مجموع حدود 80 هزار تومان بپردازم. از آنجاکه توان پرداخت این مبلغ برای عوارضی را ندارم ترجیح می‌دهم که این مبلغ را برای صرف هزینه نهار و شام در جاده پرداخت کنم و از جاده قدیم تردد کرده و عوارضی اتوبان را پرداخت نکنم.

به گزارش ایسنا، براساس اظهارات رانندگان، علت عدم کاهش حجم تردد در محور قدیم ساوه همدان علیرغم راه‌اندازی اتوبان در این مسیر به عنوان مسیری جایگزین در راستای کاهش حجم ترددها و سوانح رانندگی، نرخ بالای عوارض است و اینکه رانندگان وسایط نقلیه سنگین به دلیل هزینه بالای تردد در اتوبان، مسیر جاده قدیم را انتخاب می کنند.

همدانی‌ها هم گلایه‌مندند

بارها مسئولان پلیس راه و نمایندگان مجلس از نرخ بالای عوارضی این اتوبان گلایه کردند و اخیرا نیز " امیر خجسته" نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رسانه‌ها با انتقاد از اخذ چند باره عوارض در آزادراه همدان- ساوه، گفته که تازه دو سال است که مسیر همدان ساوه تماما دارای آزادراه شده اما اخذ عوارض گران از این مسیر مشکل بیشتری نسبت به نبود آزادراه برای مردم و مسافران ایجاد کرده است .

وی در نظر گرفتن رقمی در حدود 10 هزار تومان عوارض برای قریب به 170 کیلومتر راه را منطقی ندانست و عدم تعدیل نرخ عوارض آزادراه همدان-ساوه را به استفاده مردم از مسیر قدیمی و افزایش سوانح جاده‌ای تلقی کرده است.

گلایه رئیس پلیس راه استان همدان نیز به حق و شنیدنی است، آنجا که سرهنگ عزیزی نیز در گفت و گو با رسانه ها گفته است که پس از بهره‌برداری آزادراه همدان - ساوه امیدوار بودیم با هدایت خودروها از جاده قدیم به آزادراه شاهد کاهش سوانح فوتی باشیم، ولی افزایش غیرمتعارف نرخ عوارضی در این مسیر منجر به کاهش استقبال رانندگان بویژه دارندگان خودروهای سنگین برای تردد از آزادراه همدان -ساوه شد .

سرهنگ عزیزی با بیان اینکه یک کامیون یا تریلی در صورت تردد از همدان به سمت ساوه و برعکس باید بین 600 تا 800 هزار ریال عوارض پرداخت کند، گرانی عوارض و استقبال نکردن رانندگان از این موضوع را موجب تبدیل شدن جاده قدیم همدان - ساوه همانند گذشته به یکی از جاده های پرترافیک کشور دانسته است. بنابراین بیشتر خودروهای عمومی برای پرداخت نکردن عوارض به جای آزادراه همدان - ساوه، جاده قدیم را برای تردد انتخاب می‌کنند .

منتظر پاسخ وزارت راه هستیم

به گزارش ایسنا، سرهنگ کهریزی رئیس پلیس راه استان مرکزی نیز در گفت‌وگو با ایسنا موضوع نرخ بالای عوارضی آزادراه ساوه - همدان که موجب عدم تمایل وسایط نقلیه سنگین برای تردد از این محور شده و مسیر قدیم را پرتردد و پرتصادف کرده است را به عنوان مسئله مهمی دانست که توسط پلیس راه در شورای ترافیک استان مطرح و تصمیم گیری شده است.

وی بیان کرد: با طرح این موضوع و با تصمیم شورای ترافیک استان، مقرر شد که مراتب در راستای تعدیل قیمت عوارضی به وزارت راه و شهرسازی ارسال شود و در حال حاضر منتظر اجرا هستیم.

سرهنگ کهریزی همچنین خواستار برطرف شدن نقاط حادثه‌خیز در محور قدیم ساوه- همدان و نیز جداسازی لاین رفت از برگشت در این محور و ارتقای این جاده دو طرفه به بزرگراه همانند جاده ساوه به بوئین زهرا شد تا علت عمده تصادفات در این محور که برخورد شاخ به شاخ است از بین برود.

محور قدیم ساوه همدان مشخصات یک جاده فرعی را دارد

در همین رابطه رئیس پلیس راه جاده قدیم ساوه همدان نیز از این محور به عنوان پرتصادف‌ترین محور استان مرکزی یاد کرد و به خبرنگار ایسنا گفت: علت عمده تصادفات در این محور تجاوز و انحراف به چپ و برخورد رخ به رخ خودروهاست.

سروان مجتبی شاطری افزود: با راه‌اندازی ایستگاه دوم عوارضی در اتوبان ساوه همدان در محدوده منطقه دخان به یکباره نرخ عوارضی در این مسیر افزایش یافت و رانندگان خودروها به دلیل عدم توانایی مالی در پرداخت عوارض مسیر قدیم را انتخاب می‌کنند که به دلیل استاندارد نبودن جاده و عرض کم و پیچ و خم زیاد، آمار تصادفات در این محور بالاست.

وی محور قدیم ساوه همدان را یکی از شاهراه‌های مواصلاتی غرب کشور دانست که علاوه بر اتصال ساوه به همدان محور اتصالی بخش نوبران ساوه و روستاهای بسیاری در مسیر است و به عنوان یک جاده اصلی محسوب می شود، اما مشخصات جاده اصلی را نداشته و هم اکنون مشخصات یک جاده فرعی را دارد.

سروان شاطری تصریح کرد: از مجموع 440 نفر آمار تلفات جاده‌ای در محورهای استان مرکزی طی سال گذشته حدود 40 نفر از جان‌باختگان سوانح رانندگی را محور قدیم ساوه همدان به خود اختصاص داده است که آمار بسیار بالایی است.

وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از افزایش تلفات جاده‌ای در این محور باید بخشی از ترددهای این مسیر از اتوبان انجام شود، افزود: به همین منظور لازم است تا قیمت عوارضی در این اتوبان تعدیل و در مورد میزان نرخ تجدید نظر شود.

وی افزود: بیش از 50 درصد وسایط نقلیه سنگینی که در گذشته از مسیر اتوبان تردد می‌کردند به دلیل افزایش نرخ عوارضی تا حدود 40 هزار تومان برای مسیر حدودا 180 کیلومتری، مسیر قدیم را انتخاب کرده و خطرات رانندگی را در این محور افزایش داده‌اند.

سروان شاطری همچنین خواستار رسیدگی به وضعیت فعلی جاده قدیم ساوه همدان شد و گفت: باید نواقص موجود در این محور نیز برطرف شود و ضمن تعریض و زیرسازی جاده شاهد احداث یک مسیر امن برای تردد خودروها باشیم.

هزینه بالای عوارضی سربار هزینه‌های بالای خودرو

"ناصر ثانی خانی"مدیرعامل انجمن کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل شهرستان ساوه نیز گفت: با وجود افزایش هزینه‌های خودرو در سه سال اخیر، اما هیچگونه افزایشی در کرایه کامیون و وسایط نقلیه سنگین صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: علاوه بر افزایش هزینه‌های خودرو شاهد افزایش قیمت عوارضی‌ها در اتوبان‌های سراسر کشور هستیم که پرداخت این میزان عوارضی توسط کامیون‌ها دشوار بوده و از این رو برخی از وسایط نقلیه سنگین از محورهای قدیم تردد می‌کنند.

بازگشت سرمایه در محاسبه نرخ عوارض تاثیرگذار است

به گزارش ایسنا، معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی نیز با اشاره به انعکاس قیمت فعلی عوارضی در این محور به وزارت راه و شهرسازی و تصمیم‌گیری در خصوص آن، گفت: ارزان شدن نرخ عوارضی در اختیار دولت نیست و قیمت‌ها براساس هزینه ساخت و سرمایه‌گذاری انجام شده تعیین می‌شود.

محسن عادلی افزود: از آنجاکه ساخت اتوبان‌ها توسط بخش خصوصی صورت می گیرد و دولت توان ساخت پروژه‌های با حجم بالای سرمایه‌گذاری را ندارد، لذا محاسبه نرخ عوارض به گونه‌ای صورت می‌گیرد که بازه زمانی برگشت سرمایه محاسبه شده و بر مبنای آن نرخ تعیین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه محاسبه نرخ عوارضی و سرویس‌دهی در جاده‌ها فرمول خاصی دارد، افزود: نمی‌توان با توجه به فرمول یاد شده قیمت عوارض را کاهش داد چون سرمایه‌گذار در یک پروسه که برای او تعریف می‌شود سرمایه‌گذاری کرده و نسبت به بازگشت سرمایه در بازه زمانی مشخص برنامه‌ریزی می‌کند.

ضرورت فرهنگ‌سازی جهت استفاده از آزادراه

عادلی تنها راه برون‌رفت از این مشکل و تقویت انگیزه برای تردد کامیون‌ها را فرهنگ‌سازی در بین رانندگان بیان کرد و افزود: مردم باید بدانند که پرداخت عوارض و تردد در یک جاده ایمن زمینه ساز راحتی و ایمنی آنان است و با تردد در اتوبان سفری امن و در نهایت آرام را خواهند داشت.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که یکی از مطالبات مردم چهار بانده کردن محور قدیم ساوه همدان است، گفت: مسئله اینجاست که هزینه‌های این چنینی توسط دولت انجام خواهد شد و بخش خصوصی اقدام به این کار نخواهد کرد، از این رو هزینه‌کردهای این چنینی در واقع از جیب مردم خواهد بود.

عادلی تصریح کرد: اینکه بخواهیم یک اتوبان ایمن 6 بانده را رها کنیم و اصرار کنیم که محور قدیم چهار بانده شود به نظر منطقی نیست، چرا که سرمایه کشور در اتوبان هزینه شده و مردم بهتر است تمایل خود را برای استفاده از اتوبان افزایش دهند.

وی از رسانه ها نیز خواست تا با انعکاس کارشناسی مسایل حوزه راه زمینه‌ساز تشویق مردم درخصوص استفاده از اتوبان شده و به مسایلی نظیر چهار بانده کردن محوری که مسیر جایگزین و ایمن دارد پرداخته نشود.

معاون اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان مرکزی در پاسخ به این پرسش که دولت می تواند با پرداخت یارانه نسبت به تعدیل قیمت عوارضی اقدام کند، افزود: دولت با محدودیت منابع مالی مواجه است و اگر می‌توانست یارانه پرداخت کند قطعا نیاز به حضور سرمایه‌گذار و بخش خصوصی برای احداث اتوبان و آزادراه نبود و خود شخصا اقدام می کرد.

وی بیان کرد: اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان مرکزی در عین حال این موضوع را کتبا به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده و خواستار تصمیم‌گیری در خصوص نرخ عوارض در این محور شده است.

به گزارش ایسنا؛ محور ساوه همدان مسیر شریانی پوشش‌دهنده غرب کشور است و با چاره اندیشی دولت به دلیل حجم بالای تردد در جاده قدیم، بنای آزاد راه در این مسیر استراتژیک گذاشته شد تا با تسهیل در شرایط عبور و مرور خودروها به نجات جان هموطنان کمک شود و سایه مرگ از این مسیر پرخطر برداشته شود ولی در شرایط اقتصادی امروزی پرداخت نرخ بالای عوارضی در این مسیر برای قشر متوسط مردم امکان‌پذیر نیست و باید وزارت راه و شهرسازی برای برطرف شدن این دغدغه مردم اقدام عاجل صورت دهد.

گرچه علاوه بر مکاتبات اداری که از سوی مقامات استانی دو استان مرکزی و همدان با مقامات وزارت راه و شهر سازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای پرداخت یارانه نسبت به جلوگیری از تضییع پیمانکار بخش خصوصی در این محور و برطرف شدن دغدغه مردم صورت گرفته است، در سفر اخیر مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به شهرهای ساوه و همدان موضوع نرخ بالای عوارضی در این محور نیز مستقیما منعکس شده و وزیر راه و شهرسازی دستور بررسی و تصمیم گیری را صادر کرده است.

در اظهارات معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی، اتخاذ فرمول خاص برای تعیین میزان عوارضی در اتوبان ها با توجه به میزان سرمایه‌گذاری و پروسه بازگشت آن مطرح شده بود و به عدم توانایی دولت در پرداخت یارانه نیز اشاره شد و محدودیت منابع مالی، مانعی برای عدم کاهش نرخ عوارضی مطرح شد. در این شرایط شاید افزایش زمان پروسه بازگشت سرمایه‌گذاری در این زمینه چاره‌ساز باشد و با فرصت بیشتری که توسط دولت جهت درآمدزایی و تامین هزینه احداث در اختیار سرمایه گذار قرار می‌گیرد، او نیز نرخ عوارض را بر مبنای مدت زمان بلندتری محاسبه کند تا بتوان با این راهکار نرخ عوارض را کاهش داد و در نتیجه آن تمایل رانندگان را برای تردد در این مسیر بیشتر کرد، گرچه فرهنگ‌سازی نیز به عنوان موضوع مهمی باید توسط مردم و رسانه‌ها صورت گیرد.

امید است با بررسی موضوع در وزارت راه و شهرسازی شاهد کاهش نرخ عوارض در این مسیر شریانی و پرتردد کشور باشیم تا با تعدیل و همسان‌سازی قیمت عوارض، بار سنگین تردد وسایط نقلیه از محور قدیم به اتوبان انتقال یافته و با حمایت دولت از تضییع حقوق بخش خصوصی ممانعت بعمل آید و سرمایه‌گذار نیز به حق و حقوق خود رسیده و سفری ایمن را در این مسیر پرتردد کشور شاهد باشیم.

ذکر این نکته نیز ضروری است و آن اینکه نباید از ایمن‌سازی محور قدیم نیز غفلت کرد. همان طور که پیشتر نیز مطرح شد این مسیر علاوه بر اتصال دو استان در مسیر صدها روستاها و چندین شهر و بخش قرار دارد و باید نسبت به ارتقای آن به بزرگراه و جاده ایمن تلاش کرد.

محور قدیم ساوه همدان 50 سال پیش و مطابق با نیاز تردد خودروهای آن زمان طراحی شده و با توجه به افزایش خودروها و به تبع آن افزایش ترددها پاسخگوی این میزان خودرو و تردد نیست و باید برای رفع مشکلات این محور چاره‌اندیشی شود.

گزارش از علی فرقانی - منطقه مرکزی

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۸۵۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

 بر اساس اعلام شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور به شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه خرم آباد – پل زال، عوارض خودروی سواری ۳۴۵ هزار ریال اعلام شده است.

همچنین عوارض تردد مینی بوس ۵۲۰ هزار ریال، کامیونت ۷۳۵ هزار ریال، اتوبوس ۶۰۵ هزار ریال و کامیون ۲ محور ۸۱۵ هزار ریال ابلاغ شد و برای تردد کامیون سه محور نیز عوارضی معادل یک میلیون و ۶۰ هزار ریال در نظر گرفته شده است.

عوارض جدید خودروی تریلی یک میلیون و ۲۷۰ هزار و نفت کش نیز یک میلیون و ۳۰۰ هزار ریال می‌باشد.

تاکنون نرخ عوارض خودرو‌های سواری درآزادراه خرم آباد – پل زال ۲۶۵ هزار ریال، وانت ۵۰۰ هزار ریال، مینی بوس ۴۰۰ هزار ریال، کامیونت ۵۶۵ هزار ریال، اتوبوس۴۶۵ هزار ریال، کامیون ۲ محور۶۲۵ هزار ریال، کامیون سه محور ۸۱۵ هزار ریال، تریلی ۹۷۵ هزار ریال و تانکر یک میلیون ریال بود.

آزادراه خرم آباد پل زال در حد فاصل ۲ شهر خرم آباد و اندیمشک به طول ۱۰۴ کیلومتر قرار گرفته که با هدف کاهش تصادف و زمان سفر، صرفه جویی سالانه ۴۰۰ میلیارد ریال در مصرف سوخت در زمان بهره برداری، کاهش ۶۰ کیلومتری طول مسیر نسبت به مسیر قدیمی خرم آباد - پلدختر - اندیمشک، کاهش بار ترافیکی و افزایش سرعت مطمئن در این مسیر احداث شد و در ۱۱ آبان سال ۸۹ به بهره برداری رسید.

ساخت این آزادراه حدود هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه داشته که ۵۰ درصد آن توسط دولت و بقیه توسط بخش خصوصی تامین شده که گفته می‌شود سهم دولت پس از پنج سال از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت خودرو‌ها برگشت داده شده و در اظهار نظر‌هایی عوارض دریافتی از خودرو‌ها در این آزادراه از ۱۸ سال تا ۳۰ سال پس از بهره برداری به بخش خصوصی تعلق خواهد گرفت.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال
  • نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد
  • رفت و آمد در جاده توسکستان گرگان – شاهرود فقط بازنجیر چرخ
  • وضعیت راه‌های کشور؛ بارش و تردد روان در جاده‌های شمالی
  • ضرب الاجل دستگاه قضایی به متولیان ساماندهی جاده های نهاوند
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت / هراز مسدود شد
  • ۲۴ آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد
  • کاهش ۸ درصدی تصادفات منجر به جرح در استان کرمانشاه
  • اعلام نرخ جدید عوارض آزادراه خرم‌آباد - پل‌زال
  • ترافیک سنگین در آزاد راه کرج - تهران