Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-01@02:14:10 GMT

ابتلای ۶۹۰۰ نفر به ام اس در یک سال اخیر

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۸۵۲۶۶

ابتلای ۶۹۰۰ نفر به ام اس در یک سال اخیر

مدیرعامل انجمن ام‌اس با بیان اینکه روزانه ۸ نفر بیمار جدید مبتلا به ام‌اس عضو این انجمن می‌شوند از ابتلای ۶۹۰۰ نفر به این بیماری در یک سال اخیر خبر داد. آفتاب‌‌نیوز : عبدالحسین هوشمند، مدیر عامل انجمن ام‌اس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت مبتلایان به این بیماری اظهار کرد: تاکنون ۶۳ هزار بیمار مبتلا به بیماری ام‌اس در سراسر کشور پذیرش و به عنوان اعضای انجمن شناخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما احتمال می‌دهیم حدود ۳۰ درصد از بیماران ام‌اس به دلایل مختلف عضو انجمن‌ها نشده‌اند.

او با بیان اینکه در تهران حدود ۱۸ هزار بیمار ام‌اس وجود دارد، ادامه داد: در سال‌های اخیر مشکل دسترسی بیماران به دارو مرتفع شده و بخشی از داروهای این بیماران که تولید داخل هستند؛ تحت پوشش صددرصدی بیمه‌ها هستند و سهم بیمار اندک است، اما متاسفانه در بخش داروهای خارجی این پوشش بیمه‌ای کامل نیست و سهمی را که بیمار باید پرداخت کند هر ماه بیش از ۸۰۰ هزار تومان است.

مدیرعامل انجمن ام‌اس با بیان اینکه توانبخشی برای دو عضو تحت پوشش بیمه است، تصریح کرد: بیماران ام‌اس عموما چهار عضوشان درگیر است که این متاسفانه تحت پوشش بیمه نیست. همچنین انجام توانبخشی و فیزیوتراپی در منزل که نیاز شدید بیماران بستری در منزل است، پوشش بیمه‌ای ندارد و هزینه بالایی را به بیمار تحمیل می‌کند. همچنین آب‌درمانی و استفاده از اماکن ورزشی که به بیماران توصیه می‌شود نیز یک مشکل و هزینه بالادستی برای بیماران ایجاد می‌کند.

هوشمند به مشکل اشتغال این بیماران اشاره کرد و گفت: سن شایع این بیماری بین ۲۰ تا ۴۰ سال است که در ابتدای جوانی و آغاز کار و تلاش برای یک فرد است، اما این افراد به دلیل بیماری نمی‌توانند اشتغال داشته باشند. از طرفی هزینه‌های زیادی برای درمان و مسائل توانبخشی به این افراد و خانواده‌هایشان وارد می‌شود. عدم امکان اشتغال برای این افراد استرس و ناامیدی زیادی را برای این بیماران به همراه دارد که تشدیدکننده بیماری است.

او با تاکید براینکه بیماری‌ ام‌اس باید به عنوان یک بیماری خاص در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: در صورتی که ام‌اس نیز بیماری‌ خاص محسوب شود بیماران می‌توانند هم از حمایت‌های بودجه‌ای کشور و هم از امکانات سازمان بهزیستی استفاده کنند.

مدیرعامل انجمن ام‌اس با بیان اینکه در تهران روزانه ۸ نفر عضو انجمن ام‌اس می‌شوند، درباره فراگیری بیماری ام‌اس گفت: در سال‌های اخیر ابتلا به بیماری ام اس افزایش روز‌افزون داشته که البته علت آن هنوز هم مشخص نیست و داروها فقط تنها به کنترل علائم بیماری می‌پردازد و به بیمار کمک می‌کنند تا زندگی طبیعی داشته باشد. در سال ۹۵، ۶۹۰۰ بیمار جدید در سراسر کشور داشتیم و در تهران ۱۶۹۰ بیمار جدید به آمار مبتلایان اضافه شده است.

هوشمند تصریح کرد: نوع زندگی، دور بودن از ورزش و افزایش تنش‌ها و استرس‌ها و آلودگی محیط باعث تشدید این بیماری می‌شود.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۸۵۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد

متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال‌ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی‌ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می‌کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی‌ها به ام اس مبتلا شد.

آن‌ها امیدوارند این آنتی بادی‌ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه‌های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آن‌ها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آن‌ها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال‌ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی‌های اتوآنتی بادی - آنتی بادی‌هایی که می‌توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می‌شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام اس می‌تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام‌ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

منبع: ایسنا 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • تصویربرداری از بیماران به‌سمت هوش مصنوعی می‌رود؟
  • بهره مندی ۳ هزار و ۷۰۰ بیمار صعب العلاج و خاص از تسهیلات درمان در گلستان
  • ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت
  • بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • مراجعه بیش از یک هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟