Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، طبق قانون جدید فعالیت احزاب و گروه های سیاسی، کمیسیون ماده 10 احزاب یک ترکیب نسبتا جدیدی پیدا کرده است که در این ترکیب جدید یکی از موضوعاتی که می تواند در ارتقا جایگاه احزاب در جامعه موثر باشد عضویت یک نفر از دبیران کل احزاب ملی و یک نفر از دبیران کل احزاب استانی در کمیسیون ماده 10 احزاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس ماده 10 قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی به منظور صدور پروانه جهت تشکیل حزب و نظارت بر فعالیت احزاب و انجمن های اقلیت های دینی و انجام وظایف تصریح شده در این قانون کمیسیون احزاب با عضویت نماینده دادستان کل کشور، نماینده رئیس قوه قضائیه، یک نماینده از میان دبیران کل احزاب ملی و یک نماینده از میان دبیران کل احزاب استانی دارای پروانه فعالیت بدون حق رای، معاون سیاسی وزارت کشور و دو نماینده به انتخاب مجلس شورای اسلامی از بین نمایندگان داوطلب تشکیل می شود.
در تبصره یک ماده 10 این قانون آمده است: اعضای موضوع این ماده باید ظرف یک ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، انتخاب و به وزارت کشور معرفی شوند. وزارت کشور موظف است حداکثر تا ده روز پس از آن اولین جلسه کمیسیون را تشکیل دهد.
براساس تبصره ماده دو قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، نمایندگان فوق الذکر برای مدت دو سال انتخاب می شوند و تا معرفی نمایندگان جدید به کار خود ادامه می دهند.
در تبصره سه این قانون نیز بیان شده است: نمایندگان موضوع بند سه موضوع این ماده به انتخاب دبیران کل احزاب ملی و استانی و با نصاب اکثریت مطلق آرا آن ها انتخاب می شوند. نحوه برگزاری این انتخابات براساس دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد کمیسیون احزاب به تصویب وزارت کشور می رسد.
تبصره چهار این قانون نیز تاکید دارد: این کمیسیون می تواند از نمایندگان سایر سازمان ها و افراد صاحب نظر جهت مشاوره دعوت به عمل آورد. براساس تبصره پنج قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، جلسات کمیسیون با حضور پنج نفر از اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات آن با رای حداقل چهار نفر از اعضا معتبر می باشد.
در تبصره 6 این قانون نیز مقرر شده است: اعتبار مورد نیاز کمیسیون احزاب که هر سال در بودجه سالانه وزارت کشور پیش بینی می شود ذیل ردیف مستقل لحاظ می شود.
براساس تبصره هفت قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی؛ معاون سیاسی وزیر کشور، رئیس کمیسیون است و نایب رئیس از میان اعضا انتخاب می شود. دبیر کمیسیون به پیشنهاد رئیس کمیسیون و با رای اعضا انتخاب می شود. چنانچه دبیر از میان اعضا نباشد بدون حق رای در جلسات کمیسیون شرکت می کند.
محمدامین رضازاده دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب درباره عضویت دو نماینده احزاب در این کمیسیون و نحوه انتخاب، شرایط و اختیارات آن ها به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: در ماده 10 قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی پیش بینی شده وزیر کشور دستورالعملی تهیه کند که دو نفر عضو کمیسیون احزاب از بین احزاب استانی و ملی انتخاب شوند.
وی ادامه داد: وزیر کشور این دستورالعمل را ابلاغ کرده است و ما نیز زمینه برگزاری انتخابات دبیران را فراهم می کنیم.
دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب یادآور شد: در جلسه این کمیسیون هیات نظارتی برای برگزاری انتخابات برای انتخاب یک نفر از دبیران کل احزاب ملی و یک نفر از دبیران کل احزاب استانی تشکیل می شود که اعضای این کمیسیون انتخاب خواهند شد.
رضازاده افزود: احزابی که به طور رسمی اسامی آنان در پورتال وزارت کشور ثبت شده است می توانند دبیرکل خود را به صورت مکتوب در برگ آرم دار حزب همراه با مهر حزب برای انتخابات نامزد کنند و دبیرکل قائم به شخص است و شخص دیگری نمی تواند عضو کمیسیون شود و یا در انتخابات رای دهد.
وی ادامه داد: شرایط نامزدی برای عضویت در کمیسیون ماده 10 این است که دبیران کل با معرفی کتبی حزب می توانند در پورتال وزارت کشور از چهارشنبه هفته جاری به مدت پنج روز ثبت کنند.
دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب گفت: صلاحیت نامزدها پس از ثبت نام توسط هیات نظارت کمیسیون ماده 10 احزاب بررسی و اگر اعتراضی وجود داشت رسیدگی می شود و مقدمات برگزاری انتخابات فراهم می شود تا دو نفر عضو کمیسیون ماده 10 احزاب انتخاب شوتد.
رضازاده افزود: تمامی درخواست های احزاب، تشکل های سیاسی و تشکل های اقلیت های دینی در قانون جدید نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی در کمیسیون ماده 10 احزاب بررسی می شود و کمیسیون با ایجاد تشکل و تاسیس آن باید موافقت کند که تشریفاتی در این زمینه وجود دارد.
وی ادامه داد: کمیسیون همچنین کار نظارتی را انجام می دهد و اگر مشکلات و تخلفاتی باشد به آن رسیدگی می کند.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: تمامی تصمیمات در خصوص تشکل های سیاسی و اقلیت های دینی، راهپیمایی ها و تجمع ها در کمیسیون ماده 10 احزاب رسیدگی و تصمیم گیری می شود.
رضازاده افزود: کمیسیون ماده 10 احزب یک کمیسیون فرا قوه ای است که دو نفر از نمایندگان مجلس، دو نفر از قوه قضاییه(نماینده رییس قوه قضاییه و نماینده دادستان کل کشور) حضور دارند و ریاست آن بر عهده معاون سیاسی وزیر کشور است.
وی ادامه داد: در قانون جدید نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی دو نفر از دبیران کل احزاب ملی و استانی در کمیسیون ماده 10 احزاب عضویت دارند که در مجموع این کمیسیون هفت نفر عضو دارد.
دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب خاطرنشان کرد: دو نفر از دبیران کل احزاب عضو این کمیسیون دارای حق رای نیستند و بدون حق رای در این کمیسیون عضویت دارند.
رضازاده افزود: عضویت احزاب در کمیسیون ماده 10 احزاب یک فرصت قانونی پیش بینی شده توسط قانونگذار است که انتظار داریم همه دبیران کل احزاب رسمی و مجوزدار در این انتخابات حضور و مشارکت فعال داشته باشند و دبیران کل را برای عضویت در کمیسیون ماده 10 احزاب انتخاب کنند تا بتوانند نظرات احزاب را در جلسات این کمیسیون مطرح کنند.
با عنایت به مفاد ماده (10) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی مبنی بر عضویت یک نماینده از دبیران کل احزاب ملی و یک نماینده از دبیران کل احزاب استانی در کمیسیون ماده 10 (بدون حق رای) و مطابق دستورالعمل مربوطه ، برنامه زمان بندی انتخاب دبیران کل مشخص شده است.
جلسه انتخاب یک نفر نماینده دبیران کل احزاب استانی که صرفا با حضور دبیران کل احزاب استانی خواهد بود در روز پنجشنبه مورخ 12 مردادماه 1396 در سالن 600 نفره وزارت کشور برگزار می شود که شروع برنامه راس ساعت هشت صبح است.
همچنین جلسه انتخاب یک نفر نماینده دبیران کل احزاب ملی که صرفا با حضور دبیران کل احزاب ملی خواهد بود در روز جمعه مورخ 13 مردادماه 1396 در محل سالن 600 نفره وزارت کشور برگزار می شود که شروع برنامه راس ساعت هشت صبح است.
دبیران کل متقاضی عضویت در کمیسیون باید از روز چهارشنبه مورخ 14 تیرماه 1396 لغایت یکشنبه مورخ 18 تیرماه 1396 با مراجعه به پرتال وزارت کشور به نشانی www.moi.ir فرم ثبت نام را تکمیل و کد رهگیری دریافت کنند.
فرم مذکور شامل نام حزب،نام و نام خانوادگی و تلفن دبیرکل، گستره فعالیت(استانی یا ملی)،شماره و تاریخ پروانه فعالیت،نشانی دفتر مرکزی و همچنین آپلود معرفی نامه رسمی با سربرگ و مهر حزب است. بدیهی است در صورت فقدان شرایط مذکور، ثبت نام کان لم یکن تلقی می شود.
اسامی نامزدهای نهایی توسط هیات نظارت در پرتال وزارت کشورمنتشر خواهد شد و معترضان به تصمیمات هیات نظارت به مدت دو روز از مورخ22 تیرماه 1396 تا مورخ 23 تیرماه 1396 فرصت دارند از طریق پرتال وزارت کشور اعتراض خود را ثبت کنند و کمیسیون ماده 10 ظرف 48 ساعت به اعتراضات رسیدگی و نتیجه نهایی را به هیات نظارت اعلام می کند.
نتیجه رسیدگی کمیسیون توسط هیات نظارت به متقاضیان اعلام خواهد شد و همچنین فهرست نهایی نامزدها توسط هیات نظارت در پرتال وزارت کشور منتشر می شود و در روز رای گیری در محل رای گیری درج خواهد شد.
سمت دبیرکلی حزب قائم به شخص بوده و قابل توکیل به غیر نمی باشد و دبیران کل (اعم از نامزدها و سایر دبیران کل جهت رای دادن) باید شخصاً در جلسه انتخابات شرکت کنند، حضور دبیران کل در جلسه انتخابات و دادن رای منوط به داشتن معرفی نامه کتبی با سربرگ و مهر حزب مربوطه است.
سیام*9254**1336 خبرنگار: سجاد خسروانیان**انتشار: مهرنوش خانزائی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۸۵۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهدی هفت چشمه در پرتاب چکش نقره‌ گرفت

مهدی هفت چشمه پرتابگر جوان کشورمان موفق شد مدال نقره ماده پرتاب چکس مسابقات دو و میدانی جوانان قهرمانی آسیا را به دست آورد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در مرحله نهایی رقابت ماده پرتاب چکش مسابقات دو و میدانی قهرمانی آسیا که به میزبانی شهر دبی در امارات در حال برگزاری است، مهدی هفت چشمه پرتابگر کشورمان در جایگاه دوم قرار گرفت و مدال نقره را کسب کرد.

هفت چشمه با پرتابی به مسافت 66.64 متر  و 6 سانتیمتر کمتر نسبت به نفر نخست در جایگاه دوم  ایستاد.

علی سروری دیگر نماینده کشورمان در این مسابقات در جایگاه چهارم قرار گرفت و دستش از کسب مدال کوتاه ماند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مهدی هفت چشمه در پرتاب چکش نقره‌ گرفت
  • بساط ویژه‌خواری برچیده شود/ جایگاه شغلی کارگران ارتقا یابد
  • تخریب جایگاه‌های غیرمجاز و غیر بهداشتی عرضه و کشتار دام در گلسار
  • اهمیت عضویت ایران در کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک
  • حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • ارتقای ۱۳ پله‌ای جایگاه پارک علم و فناوری خراسان شمالی در کشور