Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@15:01:24 GMT

مواد مخدر، بیشترین جرایم زندانیان استان زنجان

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۸۶۳۲۴

مواد مخدر، بیشترین جرایم زندانیان استان زنجان

«علاءالدین کریمی» با اشاره به این مطلب که در سال گذشته ۶ هزار و ۵۲۳ نفر راهی زندان شدند، می‌افزاید: این در حالی است که تعداد زندانیان در سال ۹۴ تعداد ۶ هزار و ۴۴۶ نفر بود.
وی جرائم زندانیان را به ۳ بخش مهم تقسیم بندی و اضافه می‌کند: ۴۲ درصد از این افراد به دلیل جرائم مربوط به مواد مخدر، ۲۱ درصد سرقت و ۱۴/۴۳ درصد نیز به دلایل مالی در زندان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کریمی سپس به رسالت سازمان زندان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: هدف و وظیفه اصلی این سازمان اجرای هدفمند حبس است و نگهداری و اصلاح و تربیت از دیگر رسالت سازمان زندان‌هاست.
وی اضافه می‌کند: باید به گونه‌‌ای با این افراد برخورد شود تا در رفتار و تربیت آنها شاهد تغییر باشیم و آنها را به داشتن زندگی شرافتمندانه سوق دهیم.
به نظر مدیر کل امور زندان‌های استان یکی از دلایل ارتکاب جرم زندانیان نداشتن شغل و حرفه است. وی در این خصوص اظهار می‌کند: با توجه به این موضوع و اطلاعاتی که ما از بدو ورودی زندانیان کسب می‌کنیم نداشتن حرفه یکی از مشکلات این افراد است. به همین دلیل یکی از اولویت‌های کاری ما حرفه‌آموزی به زندانیان ‌است. در سال گذشته ۱۰۰۱ نفر در ۲۴ رشته با همکاری فنی و حرفه‌ای شرکت کردند و ۸۲۸ نفر توانستند کارت مهارت دریافت کنند.

بانوان
۳ درصد جمعیت زندانیان استان را بانوان تشکیل می‌دهند. کریمی درباره این خبر، می‌گوید: در حال حاضر ۶۰ زن در زندان زنجان، زندانی هستند که بیشترین جرائم مربوط به حوزه مواد مخدر است.

تحصیلات
به نظر مدیرکل امور زندان‌ها میزان تحصیلات رابطه مستقیم با وقوع جرم یا تعداد زندانیان دارد. وی در این خصوص می‌گوید: بیشتر زندانیان حاضر در زندان‌های استان دارای تحصیلات زیر دیپلم هستند. هم اکنون نیز ۱۵۷ نفر از این افراد مشغول تحصیل در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه هستند و ۱۰ نفر نیز در دانشگاه پیام نور تحصیل می‌کنند.
کریمی ادامه می‌دهد: در زندان شرایط برای ادامه تحصیل افراد کاملا مهیاست و مخارج تحصیل از سوی اداره و انجمن زندانیان تامین می‌شود.
از آنجا که بیشترین آمار زندانیان مربوط به جرائم مواد مخدر است، اداره کل زندان‌ها سعی دارد با برگزاری کلاس‌هایی مانند ورزش درمانی، این افراد را به زندگی عادی برگرداند. کریمی می‌گوید: در بخش ورزش درمانی برای معتادان مسابقاتی در سطح کشور نیز برگزار شده است.

زندانیان آزاد شده
رهایی از بند، آرزوی هر زندانی است. از سال گذشته تاکنون ۲۵۵ نفر به کمک ستاد دیه آزاد شدند که برای آزادی این افراد ۱۴۸ میلیارد و ۱۶۹ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۴۹ ریال پرداخت شده است.
کریمی می‌گوید: برای آزادی زندانیان جرائم مالی وام بلا عوض از سوی ستاد دیه پرداخت شده است.
وی از مشارکت خیرین برای رهایی زندانیان از بند خبر می‌دهد و می‌افزاید: ۴۶۵ میلیون تومان به کمک خیرین برای آزادی زندانیان ابهر، خرمدره و زنجان پرداخت شد، همچنین ۳۶۰ نفر از زندانیان استان از سال گذشته تا تیرماه امسال مورد عفو رهبری قرار گرفتند و به جامعه بازگشتند.

کانون اصلاح و تربیت
مدیرکل امور زندان‌های استان در خصوص فعالیت کانون اصلاح و تربیت می‌گوید: این کانون در خیابان بهارستان زنجان واقع شده است و در حال حاضر ۵۰۰ نفر در این کانون هستند.
وی می‌افزاید: بیشترین جرائم افراد حاضر در کانون سرقت اعلام شده است. کریمی ادامه می‌دهد: طبق بررسی‌های به عمل آمده بدسرپرستی و بی‌سرپرستی از جمله عوامل موثر در وقوع جرم این افراد بوده است.

خانواده‌های آسیب‌پذیر
خانواده‌های زندانیان در معرض بیشترین آسیب‌های اجتماعی هستند و اگر حمایت‌های لازم از آنها صورت نگیرد باید شاهد از هم پاشیدگی خانواده و معضلات جدی باشیم.
طبق گفته کریمی نباید خانواده زندانی به حال خود رها شود، بلکه با حمایت‌های لازم باید طلاق و از هم پاشیدگی خانواده‌ها را گرفت. وی اظهار می‌کند: بسیاری از همسران زندانیان به این علت درخواست طلاق می‌دهند که این موضوع می‌تواند در افزایش آسیب‌های اجتماعی فرزندانشان موثر باشد. به همین دلیل امسال در کنار اساتید مجرب و با مشاوره با خانواده‌های زندانیان سعی کردیم جلو از هم گسیخته شدن خانواده را بگیریم. مدیر کل امور زندان‌های استان ادامه می‌دهد: نقش انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان و کمیته امداد در این خصوص حیاتی است. وی می‌افزاید: دادن سبد غذایی و پرداخت بخشی از اجاره منزل و هزینه‌های تحصیلی می‌تواند تا حدود زیادی جلو آسیب زدن به بنیان خانواده را بگیرد.
کریمی در ادامه سخنانش با گفتن این جمله که در نظام جمهوری اسلامی کار سیستم قضایی انتقام‌گیری نیست، می‌گوید: هدف سیستم قضایی اصلاح و تربیت افراد است و از طرفی وجود زندان برای جدا شدن مجرمان از سایر افراد جامعه الزامی است.

انجمن معتادان گمنام
انجمن NA برای تمامی معتادانی که حداقل یک‌بار خواسته‌اند اعتیاد خود را کنار بگذارند نامی‌ آشناست. مدیر کل امور زندان‌های استان در این مورد می‌گوید: با همکاری این انجمن کلاس‌های ترک اعتیاد برگزار می‌شود.
«علاءالدین کریمی» می‌افزاید: این تشکل که به نام انجمن معتادان گمنام معروف است شرایطی را فراهم کرده که معتادان با افرادی که از جنس خودشان هستند، بهتر ارتباط برقرار کنند.

46

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۸۶۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدیه تولد، آزادی زندانی در جهرم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،به گزارش روابط عمومی زندان جهرم، خانمی با مراجعه به دفتر مددکاری زندان جهرم ،۲۰ میلیون تومان را برای آزادی فردی بدهکار واریز و رسید آن را به عنوان هدیه تولد همسرش به وی اهدا کرد.
خیران و نیکوکارانی که قصد کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد را دارند، می‌توانند هدایای نقدی خود را به شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۶۰۴۲۱۴۲۸۶ به نام انجمن حمایت زندانیان شهرستان جهرم واریز کنند.

شهرستان جهرم در جنوب فارس و در فاصله ۱۹۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • هدیه تولد، آزادی زندانی در جهرم
  • آزادی زندانیان جرایم غیرعمد نجات خانواده است
  • کمک ۱۲ میلیارد ریالی خیران گرمسار برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد
  • فروش مواد مخدر با پابند الکترونیکی!
  • شاد شدن ۶۲ خانواده با رهایی زندانیان
  • هزینه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد گرمسار چقدر است
  • ایران دارای بیشترین کشفیات مواد مخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • رشد ۳۲ درصدی اعطای مرخصی به زندانیان جرایم غیرمهم البرز
  • افزایش دو و نیم برابری کمک خیران برای آزادی زندانیان
  • کتک کاری زندانی های اسرائیلی در بازداشتگاه نیتسان + فیلم