Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-27@18:55:42 GMT

پاسخ معاون وزیر به شائبه‌های کاهش ساعت درسی قرآن

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۸۶۹۹۱

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، چندی پیش برخی رسانه‌ها و در فضای مجازی شائبه‌هایی در خصوص سند 2030 و موضوع کاهش ساعات آموزش قرآن در کلاس‌های درسی در برخی مکان‌ها و همچنین کاسته شدن سرفصل‌هایی مرتبط با ایثار، شهادت، فداکاری و متون دینی با توجه به این سند در بخش‌های آموزشی منتشر شد؛ برای شفاف‌سازی در خصوص این مسائل گفت‌وگویی را با رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معاون وزیر که با تسلط بسیار خوب بر آیات قرآن کریم صحبت می‌کرد و شاهد مثال از آیات قرآن کریم می‌آورد، با تاکید بر جایگاه فعالیت‌های قرآنی و ضرورت آن در آموزش و پرورش به آیه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديداً»، اشاره کرد و گفت: اگر ما به معنی همین آیه توجه کنیم، زمانی که اظهار نظر و یا راجع به موضوعی صحبت می‌کنیم همه جوانب امر را بررسی خواهیم کرد تا بر اساس شواهد و مستندات صحبت کنیم.

حکیم‌زاده افزود: اولین پاسخی که می‌توان برای روشن‌سازی چنین شائبه‌هایی بیان کرد، دعوت از افراد مختلف و افرادی که این شائبه‌‌ها را دارند، به مشاهده روند فعالیت‌های معرفتی و قرآنی آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف است؛ این فعالیت‌ها نشان می‌دهد تا چه اندازه آموزش و پرورش سعی کرده با استفاده از ابزارهای گوناگون ازجمله زبان هنر، ادبیات، نمایش و کاردستی بچه‌ها را با قرآن مانوس کند.

چاپ 2 میلیون 200 هزار نسخه کتب و مقالات قرآنی
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: خوشحالیم که بیان کنیم تعداد کتاب‌ها و جزوات چاپ شده در بخش فعالیت‌های قرآنی ما سال به سال افزایش پیدا کرده است. در سال گذشته وزارت آموزش و پرورش و معاونت پرورشی دو میلیون و 200 هزار نسخه کتب معرفتی و قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان چاپ و اختیار دانش‌آموزان قرار داد که این موضوع می‌تواند یک نوع نشانه برای توجه ویژه آموزش و پرورش به مباحث قرآنی باشد.

سرمایه‌گذاری در حوزه قرآن و فعالیت‌های معرفتی
وی تصریح کرد: اگر افراد برای چیزی ارزش و اهمیت قائل باشند، قطعا برای آن هزینه خواهند کرد و برای آن وقت خواهند گذاشت؛ لذا در این حوزه هزینه‌ای که برای فعالیت‌های معرفتی و قرآنی آموزش و پرورش می‌شود، نشانه سرمایه‌گذاری این ‌وزارتخانه‌ در حوزه قرآن است.

طراحی برنامه انس با قرآن کریم برای مقاطع مختلف
حکیم‌زاده با بیان اینکه تابه‌حال فعالیت‌های قرآنی در آموزش‌وپرورش نادیده گرفته نشده است، گفت: آنچه در روند این فعالیت‌ها بوده به‌صورت مشخص و در چهارچوب برنامه‌های درسی پیش‌دبستان، دبستان و سایر مقاطع بوده است. به‌عنوان‌مثال در مقطع پیش‌دبستانی پیوست انس با قرآن کریم طراحی‌شده که در آن به‌صورت مشخص اهداف، فعالیت‌ها و راهکارهای عملیاتی که دانش‌آموزان قبل از دبستان و نوآموزان با فعالیت‌های قرآنی متناسب با سن خود آشنا می‌‌شوند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش تصریح کرد: چهارچوب و راهنمای عمل فعالیت‌های قرآنی مشخص‌شده و در کنار آن فعالیت‌های متعددی در استان‌ها انجام می‌شود، در بازدیدی که از استا‌ن‌های مختلف داشتیم تمام این فعالیت‌ها به‌صورت جدی از سوی مناطق مختلف پیگیری و انجام می‌شود.

انجام جشن شکرگزاری
وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی ما بیشتر در راستای آشنا کردن نوآموزان با قرآن و انس با این کتاب آسمانی طراحی‌شده است، گفت: در دوره دبستان آموزش قرآن و بحث درس قرآن راداریم تا جایی که وقتی به سال سوم ابتدایی می‌رسند در اردیبهشت‌ماه هرسال جشن شکرگزاری دارند و این شکرگزاری به دلیل این است که توانسته‌اند قرآن را به‌صورت روان بخوانند و روخوانی کنند؛ همچنین مسابقات خردسالان و نونهالان نیز در این حوزه برگزار می‌شود.

حکیم‌زاده ادامه داد: اگر آموزش‌وپرورش کاری را در حوزه مبانی و مفاهیم قرآنی نکرده باشد، این پاسخ مطرح است که کجا و چگونه روی این بچه‌ها کارشده که می‌توانند به این خوبی فعالیت‌های قرآنی را فراگرفته باشند؟

تکذیب می‌کنیم
معاون وزیر آموزش‌وپرورش با تکذیب شائبه‌های ایجادشده در خصوص کاهش ساعات قرآن و معارف دینی در کتب و کلاس‌های درسی، گفت: هیچ زمانی در آموزش‌وپرورش نسبت به آموزش قرآن کم‌توجهی نشده و همیشه برای آن برنامه‌ای وجود داشته است؛ لذا این خبرها را تکذیب می‌کنم و معتقدم قرآن کتاب زندگی است و ما باید سعی کنیم در سنین مختلف به‌تناسب سن بچه‌ها و شرایط رشد آن‌ها آموزه‌های قرآنی را در بهترین قالب به آن‌ها آموزش دهیم.

وی افزود: منصفانه نیست که این‌گونه قضاوت کنیم و انصاف حکم می‌کند که از این تلاش‌ها قدردانی کنیم‌ و امیدواریم تمام کسانی که کوچک‌ترین سؤالی در ذهنشان در خصوص فعالیت‌های قرآنی و معرفتی آموزش‌وپرورش دارند به پایگاه‌های قرآنی و نمایشگاه‌هایی که در این حوزه در سراسر کشور هر ساله برگزار می‌شود، رجوع کنند و با این فعالیت‌ها آشنا شوند.

تمهیدات ویژه برای آموزش قرآن ویژه عشایر
‌حکیم‌زاده اظهار کرد: ما در بحث گسترش مبانی و مفاهیم قرآن کریم حتی برای دانش‌آموزان عشایر هم که در حال کوچک هستند و از جایی به‌جای دیگر در حرکت، تمهیداتی را اندیشیده‌ایم، تا آن‌ها هم با قرآن انس بگیرند و آشنا شوند؛ این باعث افتخار و غرور است که وقتی در چادرهای عشایری در کنار دانش‌آموزان قرار می‌گیریم، می‌بینیم که آن‌ها به‌راحتی قرآن را تلاوت می‌کنند و با آن ارتباط برقرار کرده‌اند.


منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۸۶۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی کردستان

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان در نشست خبری با خبرنگاران در سنندج گفت: تولیدات دستی و کشاورزی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی کردستان در قالب یکصد غرفه در محل نمایشگاه‌های دائمی سنندج در معرض دید عموم قرار گرفته است.

حجت‌اله موسوی افزود: این نمایشگاه از امروز تا دهم اردیبهشت ماه جاری در محل نمایشگاه‌های دائمی سنندج از ساعت ۱۵  ظهر تا ۲۲ در معرض بازید مردم خواهد بود.

وی یادآور شد: ترویج روحیه کارآفرینی بین دانش‌آموزان، آشنایی دانش‌آموزان با مهارت‌های بومی محلی، تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم را از اهداف برپایی این نمایشگاه دانست.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان تصریح کرد: در حاشیه این نمایشگاه دو غرفه به منظور هدایت تحصیلی دانش‌آموزان برپا می‌شود تا دانش‌آموزان به سمت رشته‌های هنرستان‌ها سوق پیدا کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • برپایی نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی کردستان
  • هشت معلم نمونه استان ایلام تجلیل می‌شوند
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد
  • خصوصیات شهید مطهری باید برای معلمین الگو باشد
  • کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
  • لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش
  • معاون وزیر آموزش و پرورش: ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجرا ست
  • فعالیت‌های آموزش محور در حوزه سلامت، تقویت می‌شود