Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - حمله ددمنشانه آمريکايي‌ها به يک هواپيماي مسافربري و کشتن 290 مسافر غيرنظامي تنها يکي سند از اسناد بيشمار جنايت پيشگي آمريکايي‌هاست؛ اگر چه آن‌ها کماکان بر دروغ بزرگ خود مبني بر حمايت از حقوق بشر تاکيد دارند و بر مبناي همين دروغ سالانه کشور‌ها و دولت‌هاي زيادي را به نقض حقوق بشر محکوم مي‌کنند!

به گزارش خبرنگار گروه سياسي خبرگزاري ميزان، امروز روز افشاي حقوق بشر آمريکايي است؛ آمريکايي‌ها در تاريخ خود انواع و اقسام جنايت‌ها را نسبت به مردم دنيا و جوامع بشري روا داشته‌اند؛ جنايت‌هايي که قطعا تا دهه‌ها بلکه قرن‌ها از حافظه تاريخ زدوده نمي‌شود؛ از بمباران اتمي هيروشميا و ناکازاکي با صد‌ها هزار کشته تا تجاوز به عراق و افغانستان با ميليون‌ها آواره.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




جنايت‌ها و خيانت‌هاي آمريکايي‌ها عليه ملت ايران

مردم ايران نيز از جنايت‌ها و خيانت‌هاي آمريکايي‌ها در امان نمانده‌اند؛ هنوز ياد خيانت آمريکايي‌ها در واقعه کودتاي 28 مرداد و سرنگوني دولت قانوني ايران زنده است؛ هنوز کمک‌هاي مالي و تسليحاتي آمريکايي‌ها به صدام در تهاجم وحشيانه به ايران در حافظه مردم ديار ما باقي مانده است؛ اما شايد هيچيک از جنايت‌هاي آمريکايي‌ها در قبال ايران همانند حمله ددمنشانه ناوگان دريايي آن به هواپيماي مسافربري ايران در 12 تير 1367 و کشتن 290 مسافر نباشد.


جنايتي سبعانه به سَبک آمريکايي در روز روشن!

در دوازدهم تيرماه 1367 شمسي برابر با سوم ژوئيه 1988 ميلادي، هواپيماي مسافري ايرباس ايران که از بندرعباس عازم دُبي بود، بر فراز آب‌هاي خليج فارس و در نزديکي جزيره "هنگام" مورد هجوم يگان‌هاي دريايي متجاوز آمريکايي مستقر در آب‌هاي خليج فارس قرار گرفت و سقوط کرد.

اين هواپيما در زماني که ايران در نبرد با متجاوزين بعثي که مورد حمايت شرق و غرب قرار داشت با موشک ناو جنگي وينسنس مورد حمله عمدي نيروهاي تجاوزگر و جنايت پيشه شيطان بزرگ قرار گرفت؛ هواپيما حامل 290 مسافر و خدمه بود که تمامي آن‌ها اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهنسال با اين جنايت فجيع به شهادت رسيدند.


آمريکاي کودک‌کش

در ميان سرنشينان هواپيما، 66 کودک زير 13 سال، 53 زن و 46 تن تبعه کشورهاي خارجي نيز بودند که کشته شدند. ساقط کردن هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي ايران از سوي جنايتکاران آمريکايي، در حقيقت يکي ديگر از مراحل رويارويي استکبار جهاني با ملت بزرگ ايران براي تقويت متجاوزان عراقي در جبهه‌هاي جنگ بود.

پس از سقوط اين هواپيما، مقامات آمريکايي براي توجيه اين جنايت نابخشودني، دلايل ضد و نقيضي عنوان کردند و کوشيدند اين اقدام خصمانه را يک اشتباه قلمداد کنند. اما با توجه به مجهز بودن کشتي جنگي وينسنس به پيشرفته‌ترين سيستم‌هاي راداري و رايانه‌اي و همچنين مشخص بودن نوع هواپيماي در حال پرواز، مسلم شد که احتمال اشتباه وجود نداشته و اين اقدام، کاملاً خصمانه بوده است.


مدال شجاعت براي يک جاني!

با اين حال مقام‌هاي آمريکايي پس از چندي، در توهيني آشکار به ملت ايران، مدال شجاعت بر گردن "ويليام سي راجرز سوم" ناخداي اين ناو انداختند و بدين سان حمايت رسمي خود را از اين جنايت اعلام کردند. به هر تقدير، اين جنايت نيز در کنار جنايات بي شمار دولت آمريکا، در پرونده سياه استکبار جهاني ثبت شد و لکه ننگ ديگري بر تارک آن جنايت پيشگان نقش بست.

ناخدا ويليام سي. راجرز سوم که معمولاً به عنوان ويل سي. راجرز سوم شناخته مي‌شود در دسامبر سال 1938 در فورت ورث، تگزاس به دنيا آمد. او افسر نيروي دريايي آمريکا بود و بيش‌تر به خاطر فرماندهي ناو يو. اس. اس وينسنس (G- 49)، يک ناوشکن در کلاس Ticonderoga مجهز به سيستم‌هاي رزمي Aegis شناخته شده است. در زمان فرماندهي او، اين ناو مسئول سرنگون کردن پرواز شماره 655 هواپيماي ايران برفراز خليج فارس بود که منجر به کشته شدن 290 غيرنظامي شد و يک ماجراي بين المللي براي آمريکا به وجود آورد.


ناوي مجهز که رادارش هواپيماي مسافربري را اف 14 دانست! توجيهي مضحک

وينسنز در يک کلمه، پادگاني متحرک بود که به دليل داشتن تجهيزات پيشرفته مي‌توانست هم زمان در هوا، دريا و زيردريا جنگ کند. اين ناو در زمان خود گرانترين – يک ميليارد دلار قيمت داشت – و پيشرفته‌ترين ناو جنگي موجود در جهان بود. اما اين کشتي که رادارش مي‌توانست شعاعي بيشتر از هواپيماي آواکس را پوشش دهد در صبح روز يک شنبه 12 تير 1367 (سوم ژوئيه 1988) با استقرار در زير دالان پروازهاي تجاري، هواپيماي غول‌پيکر ايرباس ايران را که از بندرعباس به مقصد دبي در حال پرواز بود هدف موشک‌هاي خود قرار داد و سرنگون کرد. اين جنايت در حالي صورت گرفت که خلبان پرواز 655 به نام کاپيتان رضاييان تا آن زمان 25 بار اين مسير را پيموده بود و به دليل مزاحمت‌هاي آشکار ناوگان آمريکا، مرتب براي آن‌ها پيام مي‌فرستاد.

مقامات آمريکايي ناشيانه درصدد پاک کردن صورت مسأله برآمدن، درحالي که اجساد 290 تن از سرنشينان اين هواپيما بر روي آب‌هاي خلج فارس شناور بود مقامات نظامي آمريکا با تکذيب خبر راديو تهران مبني بر اصابت يک فروند ايرباس اعلام کردند که يک هواپيماي اف 14 را سرنگون کرده‌اند.


واکنش ايران به جنايت آشکار آمريکايي‌ها

متعاقب اين تجاوز آشکار، جمهوري اسلامي ايران در روز 14 تير 1367 طي نامه‌اي به رئيس شوراي امنيت خواستار تشکيل جلسه فوري شورا براي رسيدگي به موضوع شد. 25 تير 1367 مطابق با 16 ژوئيه 1988 ميلادي شورا تشکيل جلسه داد. از سوي جمهوري اسلامي ايران علي اکبر ولايتي وزير امور خارجه وقت ايران و از جانب امريکا جرج بوش پدر معاون وقت رئيس جمهور در جلسه حضور داشتند. وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران در فرازي از سخنان خود عنوان کرد: حضور نظامي آمريکا در خليج فارس تنها منادي مرگ و بي قانوني و شرارت بوده و جز ناامني چيزي به ارمغان نياورده است. عمل جنايتکارانه آمريکا در حمله به هواپيماي کشوري به هيچ وجه در قالب دفاع مشروع قابل توجيه نيست. شوراي امنيت پس ازاستماع سخنان ولايتي و جرج بوش درجلسه شماره 3831 خود در تاريخ 30 ژوئيه 1988 (39 / 4 / 1367) طرح قطعنامه‌اي پيشنهادي را تصويب کرد.

در سانحه هوايي انهدام هواپيماي مسافربري ايراني، نقض تعهد بين المللي دولت ايالات متحده از طريق نقض ماده 3 مکرر کنوانسيون شيکاگو و نيز عرف مُسلم بين المللي قابل احراز است.

دولتين ايالات متحده آمريکا و جمهوري اسلامي ايران به ترتيب درتاريخ‌هاي 9 آگوست 1946 و 19 آوريل 1950 به کنوانسيون هواپيمايي کشوري بين المللي پيوسته و تعهدات مندرج در آن، ازجمله ماده 3 مکرر در موردشان لازم الرعايه است.


آمريکا با نقض تعهد مندرج در ماده فوق نيز مرتکب تخلف بين‌المللي شده و با احراز عناصر ديگر مسئوليت، مسئول حادثه واقع شده است، زيرا:

الف- با توجه به گزارشات گروه تحقيق ايکائو، هواپيماي مسافربري درحال انهدام، در قلمرو حاکميت ايران قرارد اشته و عمل ايالات متحده درواقع، تجاوز به حريم هوايي جمهوري اسلامي ايران محسوب و نقض فاحش تعهدات بين المللي مندرج در منشور ملل متحد، درخصوص احترام به حاکميت و تماميت ارضي کشورها، است.

ب- حمله به هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي ايران، توسط ناو جنگي وينسنس، متعلق به نيروي دريايي ايالات متحده آمريکا صورت گرفته و با توجه به اينکه نيروي دريايي و ناو مورد نظر، ارگان دولتي (اجرايي) ايالات متحده محسوب مي‌شوند، مستند به مواد 2، 3 و 4 کميسيون، عمل انجام شده منتسب به دولت ايالات متحده آمريکا است.

ج- بنا به اسناد و گزارشات منتشره، ناو جنگي يادشده درحريم آب‌هاي ساحلي و دريايي ايران بوده است و اين نکته نيز نشان از نقض حاکميت دريايي و قانوني ايران بر آب‌هاي مزبور درحمله به هواپيماي غير نظامي ايراني در قلمروي هوائي کشور دارد و مويّد مسئوليت بين المللي دولت آمريکا در انجام فعل متخلفانۀ مستوجب مسئوليت بين المللي آن کشور است.

ادعاي دولت آمريکا، مبني بر دفاع مشروع نسبت به هواپيماي مزبور براي فرار از مسئوليت بين المللي خود نيز فاقد هرگونه وجاهت حقوقي و بين المللي است. هواپيماي سرنگون شده، نه به عنوان يک هواپيماي نظامي يا جنگنده موجدِ مخاطرات مورد ادعاي دولت آمريکا، بلکه يک هواپيماي صرفاً، مسافربري با استانداردهاي پروازي شناخته شده در نظام پروازي داخلي و بين‌المللي بوده و توجيه کننده ادعاي بلاوجه آمريکا نخواهد بود.

حمله ددمنشانه آمريکايي‌ها به يک هواپيماي مسافربري و کشتن 290 مسافر غيرنظامي تنها يکي سند از اسناد بيشمار جنايت پيشگي آمريکايي هاست؛ اگر چه آن‌ها کماکان بر دروغ بزرگ خود مبني بر حمايت از حقوق بشر تاکيد دارند و بر مبناي همين دروغ سالانه کشور‌ها و دولت‌هاي زيادي را به نقض حقوق بشر محکوم مي‌کنند!


ادعاهاي حقوق‌بشري آمريکا؛ انجام بيشترين جنايت‌هاي بشري عليه ايران با همراهي سيا
حشمت‌الله فلاحت‌پيشه عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سياسي خبرگزاري ميزان درباره علت نامگذاري هفته دوم تيرماه به عنوان هفته حقوق بشر آمريکايي اظهارکرد: در اين هفته بزرگترين جنايات عليه ملت ايران توسط تروريست‌هاي تحت حمايت آمريکا صورت گرفته است. جناياتي هم عليه مسئولان جمهوري اسلامي ايران در نظام تازه انقلاب کرده ايران انجام داده اند.

وي ادامه داد: آمريکايي‌ها در طول اين ايام همواره ادعاهاي حقوق بشر عليه ايران را مطرح مي‌کنند، اما بيشترين جنايت‌هاي بشري را تحت عنوان و همراهي سازمان سيا (CIA) آمريکا عليه ايران انجام مي‌دهند.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خاطر نشان کرد: نامگذاري اين هفته با اين نام اقدام بسيار مناسبي است، زيرا به مناسبت‌هاي مختلف جنايت‌هاي آمريکائي‌ها درفضاي ديپلماسي عمومي براي ايراني‌ها و مردم جهان توضيح داده مي‌شود.

فلاحت‌پيشه با بيان اينکه آمريکائي‌ها در مسائل مختلف جنايت‌هايي را عليه بشريت داشته‌اند، افزود: از زماني که سياست‌هاي تحريمي را چه عليه ايران و چه ديگر کشورهاشکل داده‌اند و تا زماني که جنگ عليه خاورميانه بخصوص از سال 2001 را شروع کردند، در مناطق تحت حمله آن‌ها بيشترين جنايات عليه بشريت شکل گرفته است.

نماينده اسلام آباد غرب در مجلس افزود: آن‌ها ثبات سياسي را بر هم زدند و افشاي جنايت‌هاي تحت حاکميت خود را مطرح کرده اند و هنوز اين اقدامات ادامه دارد. افشاي جنايت‌هاي آمريکائي‌ها در زمينه حقوق بشر باعث مي‌شود ايرانيان و مردم دنيا ذات آمريکائي‌ها را بهتر بشناسند و بدانند آن‌ها چگونه به اهدافشان مي‌رسند.

وي گفت: به نظر من مجلس در دوره هشتم، 3 قانون خوب تصويب کرده است، اين قوانين را مي‌توان پيگيري کرد که هنوز پيگيري خوبي در اين باره انجام نشده است. يکي «الزام دولت به پيگيري حقوق ايرانيان قرباني جنگ شيمايي» است که 350 شرکت خارجي از جمله 70 شرکت ثبت شده در آمريکا صدام را مجهز به سلاح شيميايي کرده بودند.

انتهاي پيام/






منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۸۷۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ایران به ادعای آمریکا در خصوص فعالیت‌های سایبری

آفتاب‌‌نیوز :

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ادعا‌های بی‌اساس دولت آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی در خصوص فعالیت‌های سایبری را قویا رد و محکوم کرد.

کنعانی تصریح کرد: نهاد‌های آمریکایی نمی‌توانند با برچسب زدن‌های مختلف بی‌اساس به اشخاص و نهاد‌های ایرانی، موج انتقادات جهانی نسبت به سیاست‌های حمایتی نامحدود آمریکا از جنایات جنگی و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کرانه باختری فلسطین و نیز سرکوب‌های خشونت‌آمیز معترضان در داخل آمریکا را منحرف سازند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: به دولت آمریکا توصیه می‌کنیم به جای اتهام زنی‌های بی اساس به دیگر کشور‌ها و ملت‌ها، به حمایت‌های تسلیحاتی، نظامی، مالی و سیاست‌های بین‌المللی خود از رژیم آپارتاید و اشغالگر صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین پایان داده و در سیاست‌های مداخله جویانه و نیز تهدیدآفرین خود نسبت به حقوق بشر، حقوق بشردوستانه بین‌المللی، حقوق بین الملل و صلح و امنیت بین‌المللی بازنگری نموده و مسئولانه رفتار کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • آمریکا بر جنایت های اسرائیل در غزه سرپوش می گذارد
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی
  • آمریکا بر جنایت های اسرائیل در غزه سرپوش می گذارد 
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی
  • ایران به اتهامات سایبری از طرف آمریکا پاسخ داد
  • ایران ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری را قویاً رد کرد
  • حمایت نهاد آمریکایی از پاسخ دفاعی ایران به اسرائیل
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا در خصوص فعالیت‌های سایبری
  • کنعانی ادعا‌های بی‌اساس دولت آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی را محکوم کرد