وزیر فرهنگ آذربایجان: تار ثبتشده در یونسکو خاص کشور ماست
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۸۸۵۸۷
صراط: وزیر فرهنگ و گردشگری کشور جمهوری آذربایجان در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد ایران درباره ثبت اشتراکات فرهنگی این کشورها که در سالهای گذشته به نام جمهوری آذربایجان در یونسکو ثبت شده است، توضیحاتی داد.
به گزارش ایسنا، ابوالفضل قارایف وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان اظهار کرد: کشور ما در حال پیشنهاد کردن پروژههای جدید به یونسکو است که بین آنها برخی بینالمللی و برخی هم مربوط به کشور آذربایجان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ایران برای ثبت اشتراکات فرهنگی دو کشور در یونسکو قدمهایی برداشته، اما در سالهای گذشته شاهد بودیم که کشور آذربایجان پروندههایی از جمله چوگان و تار را به نام خودش ثبت کرده است، آیا برای ثبت پروندههایی که در آینده ارائه میشوند، برنامهای برای انجام اقدامات مشترک دارید؟ توضیح داد: بازی چوگان در آذربایجان در حال نابودی بود، زیرا این بازی با اسبهای خاص منطقه قرهباغ انجام میشد. اما بهدلیل اشغال سرزمینهای آذربایجان توسط نیروهای مسلح ارمنستان، نسل این اسبها در حال انقراض است. به همین دلیل ما این ورزش را در یونسکو به ثبت رساندیم.
وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان همچنین درباره ثبت ساز تار، گفت: تاری که ما در یونسکو ثبت کردیم، استادی به نام صادقجان ساخته است. این ساز از پنج سیم به ۱۱ سیم تغییر پیدا کرده و شما در برنامه افتتاحیه هفته فرهنگی آذربایجان در ایران که فردا برگزار میشود، شاهد اجرایی با این ساز منحصربهفرد خواهید بود، زیرا این ساز خاص کشور ماست و با کشورهای دیگر تفاوت دارد.
قارایف همچنین درباره ارائه پرونده جنگلهای هیرکانی و ثبت آن در یونسکو، اظهار کرد: درباره این پرونده مذاکرات ما با ایران ادامه دارد و مدارک آن را بهعنوان قُروق طبیعی به یونسکو ارائه کردهایم. فکر میکنم در آینده نزدیک مذاکراتی نیز بین وزارت محیط زیست آذربایجان و نهاد مربوطه در ایران انجام شود.
در ادامه این مراسم، وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان بیان کرد: بعد از هفت سال یکبار دیگر هفته فرهنگی جمهوری آذربایجان در ایران برگزار میشود. پیرو مذاکرات و ملاقات تنگاتنگ روسای جمهور دو کشور، پیشرفتهای بسیاری داشتهایم. همچنین شاهد پیشرفت در حوزه فرهنگی هستیم و از آن حمایت همهجانبه میکنیم.
او ادامه داد: ما همکاری با جمهوری اسلامی ایران را مثبت ارزیابی میکنیم، زیرا سالهای طولانی را با این کشور سپری کردهایم و احساس میکنیم برای همکاری جدید، ظرفیتهای بسیاری وجود دارد.
قارایف ضمن دعوت از اهالی رسانه برای حضور در هفته فرهنگی آذربایجان در ایران، اعلام کرد: هفته فرهنگی که امسال در ایران برگزار میکنیم، نسبت به برنامههایی که سالهای قبل داشتیم متفاوتتر است. چنان که میدانید رئیس جمهور آذربایجان امسال را سال همبستگی اعلام کرده و چهارمین بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی در کشور ما برگزار شد. نمایندگان ایران نیز در این بازیها در سطح بالایی شرکت کردند و از نظر فرهنگی و ورزشی، ارزشهای اسلامی را به خوبی تبلیغ کردند. ما بر این باور هستیم تا هفته فرهنگی در ایران بین کتابخانهها، موزهها و متولیان فرهنگی پلی ایجاد کند تا پروژههای بینالمللی را با کمک کشور ایران به ثبت جهانی برسانیم.
در ادامه این نشست، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفت: همزمان با حضور وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان، هفته فرهنگی این کشور در ایران فردا افتتاح میشود. ملت ما سابقه تاریخی گستردهای با ملت آذربایجان داشته و دارد و خاستگاه و ریشه اعتقادی این دو ملت، اسلامی است. همچنین زمینههای مشترک بسیاری برای همکاری وجود داشته و دارد. در مذاکرات امروز توافقهای اولیه برای همکاری در حوزه هنر، سینما، نشر، برگزاری نمایشگاههای مشترک، تبادل نسخ خطی و همکاری بین کتابخانههای ملی، همچنین توافق برای فعال کردن گفتوگوی فرهنگی نخبگان دو کشور انجام شد.
سیدرضا صالحی امیری ادامه داد: مذاکرات ما به دنبال هفت دوره دیدار ریاست جمهوری ایران و آذربایجان صورت گرفته است. ما در آستانه تحول روابط فرهنگی هستیم. خوشبختانه وزیر فرهنگ آذربایجان نیز انگیزههای لازم را برای همکاری با ایران دارد. دومین نشست ما فردا شب برگزار میشود و زمینه اجرایی توافقهای امروز را دنبال میکنیم. سینمای ما میتواند با سینمای آذربایجان همکاری نزدیکی داشته باشد. در حوزه موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی، تبادل نسخ خطی و برگزاری گالریهای مشترک و نمایشگاههای کتاب نیز مذاکره داشتهایم.
او در بخش دیگری از صحبتهایش در حاشیه دیداری که با وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان امروز دوشنبه (۱۲ تیرماه) داشت، گفت: در ایران و جمهوری آذربایجان، چهار عامل برای ایجاد گستردگی روابط وجود دارد؛ عامل اول اراده دولتهاست که در چهار سال اخیر، هفت دوره مذاکره روسای جمهوری ایران و آذربایجان نشاندهنده اراده لازم است. عامل دوم اراده ملتهاست. خوشبختانه مردم ما ذهنیت نزدیکی با یکدیگر دارند. عامل سوم نخبگان دو کشور هستند که تأثیر بسزایی در نزدیکی روابط دو کشور میتوانند داشته باشند. عامل چهارم نیز اصحاب رسانه و شبکههای خبری هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران تأکید کرد: اصحاب رسانه ایران و آذربایجان میتوانند به تبیین و تبلیغ روابط این دو کشور بپردازند، زیرا اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی بین این دو کشور وجود دارد. در حوزه اقتصاد و سیاست نیز اشتراکات بسیاری دیده میشود.
صالحی امیری درباره همکاریهای هنری در مذاکرههای کنونی، بیان کرد: در دور دوم مذاکرات، رئیس سازمان سینمایی ما با مسئول مربوط به این حوزه در کشور آذربایجان، دیدار و مذاکره خواهد داشت، ما علاقهمندیم فیلمهای ایران در کشور آذربایجان و فیلمهای آذربایجان در سینماهای کشور ما اکران شود. در حوزه هنری، موسیقی، تئاتر، ارکستر ملی و سمفونیک، نقاشی و گالریها نیز همکاریهای مشترک جدیدی خواهیم داشت. فردا هم نمایشگاه عکسی در فرهنگستان هنر افتتاح خواهد شد. همچنین هفته فیلم نیز در فرهنگسرای ارسباران افتتاح میشود.
او در بخش دیگری از صحبتهایش، اعلام کرد: ما با کشور آذربایجان رسوم و هنر مشترک زیادی داریم. به همین دلیل تلاش میکنیم که آنها را در یونسکو ثبت کنیم. ما در پرونده نوروز نیز هیچ مناقشهای با کشورهای منطقه نداریم، از این نظر جهتگیری ما و آذربایجان و کشورهای دیگر، تلاش برای ثبت مشترک آثار و معرفی آن در منظر جهانی است. تلاش برای تشویق ملتهای آذربایجان و ایران برای سفر به این دو کشور، بخصوص تأکید بر تروریسم فرهنگی وجود دارد. امروز گردش اقتصادی ما با آذربایجان حدود ۴۰۰ میلیون دلار است که این رقم میتواند بیشتر باشد و گفتوگوی فرهنگی بین نخبگان که باید در رسانهها انجام شود، میتواند این موضوع را تقویت کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به اینکه چه نسخ خطیای قرار است برای نمایش به آذربایجان برده شوند؟ گفت: وزیر فرهنگ و گردشگری آذربایجان فردا دیداری با رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی دارد و این موضوع مشخص میشود. زمانی که من رئیس کتابخانه ملی بودم، مذاکرات خوبی داشتیم و آثار خطی ایران در همه کتابخانههای دنیا وجود دارد. دو میلیون اثر خطی در دنیا وجود دارد که ۵۰۰ هزار نسخه در آسیای میانه و قفقاز است. ما با ۵۷ کتابخانه ملی تبادل داریم و معمولا نسخههای دیجیتالی و بدل برای پژوهشگران سرمایه بزرگی محسوب میشود.
صالحی امیری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره روابط سیاسی این دو کشور نیز توضیح داد: حوزه تخصصی ما فرهنگ، ادب و هنر است؛ اما به عنوان عضوی از دولت تأکید میکنم که اراده رئیسجمهور و دولت ایران به تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. در دولت یازدهم با اراده ایران و آذربایجان هفت دوره مذاکرات برقرار شد و فصل نوینی در کشور شکل گرفت که نتیجه آن به تعمیق روابط دو کشور منجر شد. فکر میکنم به اندازه کافی اشتراکات فرهنگی بین دو کشور وجود دارد و دشمنان ما به دنبال ایجاد اختلاف و شکاف هستند. بنابراین باید تلاش کنیم با وحدت بیشتر پاسخ منفی به بدخواهان بدهیم. منطقه در آتش تروریسم میسوزد و مسلمانان باید درباره این موضوع وحدت داشته باشند.
منبع: صراط نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۸۸۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
گروه اندیشه: زمانی کشور می تواند امیدوار به توسعه و پیشرفت باشد که بداند آخرین پیام های فیلسوفان، متفکران و به ویژه ادیبانش در سال های آخر عمر و به ویژه در لحظه های پایان زندگی چیست؟ و در آخرین لحظات حساس که لحظه ها را در می یابند تا آخرین پیام های را برای سعادت آدمیان بگویند، برچه نکاتی تاکید می کنند. به عبارت دیگر آخرین توصیه هایشان برای رهایی آدمیان چیست؟
«تلاشی این سالها در باره فردوسی و شاهنامه آغاز شده است، خود نشانه آن است که هر گاه ایرانی در بزنگاه قرار می گرفته دست توسل به این کتاب دراز می کرد. اکنون در برابر برخورد با تمدن صنعتی ما در چنین وضعی هستیم. چنانکه می دانیم محتوای شاهنامه نبرد نیکی با بدی است. ایرانیان سرانجام نیکی را بر بدی پیروز می کنند. فردوسی می گوید:
مرا دانش و دین رهاند درست
شاهنامه نمی گذارد که ایرانی در خواب غفلت باقی بماند. »
شاید این پیام، که فیلم اش در شبکه های اجتماعی درحال دست به دست شدن است، از آخرین پیام های استاد اسلامی ندوشن باشد. صدایی که حکایت از آرامش او می کند، و متفکرانه، که گویی از اعماق هستی، هدیه ای برای ایرانیان فراهم کرده؛ کلامی اینچنین محکم را برای ایرانیان به یادگار می گذارد. یادگاری برای رهایی ایرانیان.
دکتر محمّدعلی اسلامی نُدوشَن ( تولد ۳ شهریور ۱۳۰۳ – و تولدی دیگر ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم، حقوقدان و پژوهشگر ایرانی بود. او دانشآموختۀ حقوق بینالملل از فرانسه بود و پس از بازگشت به ایران، در آغاز قاضی دادگستری شد، اما پساز چندی به دعوت فضلالله رضا به دانشگاه تهران رفت. و به دلیل آثارش در ادبیات، عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد و به تدریس نقد ادبی و سخنسنجی، ادبیات تطبیقی، فردوسی و شاهنامه، شاهکارهای ادبیات جهان» در دانشکده ادبیات، و تدریس تاریخ تمدن و فرهنگ ایران در دانشکده حقوق پرداخت. اسلامی ندوشن، ۱۳۵۹ از دانشگاه تهران بازنشسته شد. آخرین فعالیت او در ایران، تدریس در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، تدریس مکتبهای ادبی جهان به دانشجویان دکترا بود.
اسلامی ندوشن برخی از آثارش را با امضای مستعار «م. دیدهور» منتشر میکرد.۱۳۴۲، کتاب ابر زمانه و ابر زلف وی، کتاب برگزیده سال انجمن کتاب شد. او در مدت ۷۰ سال، بیشاز ۷۰ کتاب و صدها مقاله درباره فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی نوشت. تأسیس فرهنگسرای فردوسی و انتشار فصلنامهٔ هستی از کارهای او در اعتلای فرهنگ و ادب فارسی است.
خاطره دعایی در باره اسلامی ندوشن
سید محمود دعایی در مراسمی که به یاد مرحوم اسلامی ندوشن در خانه علوم انسانی برگزار شده بود گفت: « از استاد اسلامی ندوشن چند خاطره کوتاه دارم. فکر می کنم که نقل آن بد نباشد. اولا شخصیتی که ایشان داشتند و در ذهن ما بود انسان فرهیخته ای که خیلی فراتر از زمان خودش و فراتر شخصیت های پیرامونی خودش نقش و ارزش داشت. مجیز هیچ کسی را نمی گفت. عنصر ادبی فرهیخته ارجمندی بود که در کشور تحت تاثیر شانتاژها قرار نمی گرفت. به خاطر ایراندوستی، زمانی که ایران پرستی و جشن های ۲۵۰۰ را راه انداختند، هیچ اظهار نظری نکرد. و اینگونه رژیم گذشته را آزرد. و خودش را در تنگنایی قرار داد که در انزوا قرار بگیرد. و این انزوا را خودخواسته بهش افتخار کرد. اما در دوران انقلاب اسلامی هم برای هیچ کسی سری تکان نداد، و راهی را که تصور این شود می خواهد بهره ای بگیرد، از خود نشان نداد. اما وقتی درک کرد یک همشهری شایسته اش، یک انسان در طراز خودش، از شاگردان و عاشقان راه و منش خودش، به همت این مردم در موقعیتی قرار گرفته که در صدر است، و به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شده است، برای اولین بار در تاریخ زندگی اش در ارتباط با شخصیت های تاثیرگذاری سیاسی کشور مقاله نوشت. مقاله را برای ما فرستادند و در روزنامه اطلاعات چاپ کردیم. بعد از پیروزی آقای خاتمی گفت که:
ساقیا آمدن عید مبارک بادت
آن مواعید که کردید نرود از یادت»
سید محمود دعاییاو در ادامه گفت: «در این گفته هم نصیحت کرد و هم نیاز جامعه را و امید امثال خودش و آن دولت را بیان کرد. البته طبیعی بود که مخالفان حضور کاکا را، برنتابند. و در روزنامه متفاوت با ما مطلبی خیلی سخت و سنگین و تهمت آمیز علیه اش نوشتند. بغض اش ترکید، پاسخ داد، پاسخ اش را چاپ کردیم. با ما رابطه برقرار کرد، در چند مناسبت قدم روی چشم ما گذاشت علیرغم شخصیت والا و ارجمندی که داشت، به تفقد از ما آمد.»
شاید منظور مرحوم دعایی ستون «نیمه پنهان» در روزنامه کیهان بوده است که در آن اغلب نویسندگان، متفکران، وفیلسوفان ایرانی مانند محمدعلی اسلامی ندوشن، داریوش شایگان، محمود دولتآبادی، و بسیاری دیگر را به عنوان عنوان تئوریسینها و مجریان تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی غربی و خائن به کشور یاد می کرد.
عطاالله مهاجرانی و خاطره استیضاح
زمانی که خانواده اسلامی ندوشن تصمیم گیرفتند پیکر او را به ایران منتقل کنند، عطاالله مهاجرانی با ذکر خاطره ای در باره استیضاح او، و مشورتی که اسلامی ندوشن در این باره کرده بود در روزنامه اعتماد نوشت: «در ماجرای استیضاح با او مشورت کردم.گفت:«برای رای آوردن تلاش نکن، ببین چه سخنی به یادگار میماند، وزیران میآیند و میروند، البته خوشحال میشوم که وزیر بمانی، اما ببین چه چیزی بزرگتر از وزارت است! برای مجلس نمایندگان صحبت نکن، برای مجلس مردمان و ساحت سخن صحبت کن!»
عطاالله مهاجرانیمهاجرانی می گوید که سپس این بیتها را از شاهنامه آرام و با تانّی خواند. انگار در حضور حکیم طوس زمزمه میکرد:
جز از آشتی ما نبینیم روی نه والا بود مردم کینهجوی
نه والا بود خیره خون ریختن نه این شاه با بنده آویختن
سبکسار مردم نه والا بود وگر چه به تن سرو بالا بود
چنین بال و این چنگهای دراز نه والا بود پروریدن به ناز
سخنان اصغر دادبه و ژاله آموزگار
یک روز پس از بازگشت پیکر استاد محمدعلی اسلامی ندوشن به خاک وطن، آیین بدرقه و تشییع او ابتدا از محل دانشکده ادبیات تا دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد و سپس چهره های دانشگاهی و فرهنگی کشور برای تکریم و تمجید از او و آثارش در موسسه اطلاعات گرد هم آمدند.
اصغر دادبهاصغر دادبه درباره زمینه تحقیقات اسلامی ندوشن توضیح گفت: «تخصص اسلامی ندوشن در زمینه ای بوده است که نمی گویم دیگران تجربه نکرده و نیازموده اند اما کسی مانند او تلاش نکرده است. بدیهی است که تخصص او در ایران شناسی بود اما کسی مانند او این کار را نکرد.» او با بیان اینکه ذهن اسلامی ندوشن درباره ایران بود، افزود: «روزی اسلامی ندوشن گفت، ایران هرگز تنها نخواهد بود. باید این ایده و اندیشه را دنبال کنیم.»
ژاله آموزگار نیز با بیان اینکه گوهر گران بهای ایران به سرزمینش بازگشته است، گفت:«اسلامی ندوشن به ایران بازگشت تا راه و رسم وطن دوستی و وفاداری را بیاموزد. این فرزند صالح و خلف ایران، کوه ها، رودهای کم آب و پرآب را عاشقانه دوست داشت.» این ادیب با تاکید بر اینکه ندوشن دانشمندان بی مانند را بزرگ داشت و به دیگران آموخت تا بزرگشان بدارند، گفت: «او در حسرت ایران در غربت چشم فروبست اما چشمانش نگران بود تا زمانی که چشمانش را در ایران ببندند.» او افزود:« ایران، سرزمین ما، چگونه عشقی است دوست داشتن تو که در دل ما نهفته است، که گاه سر بر میدارد و گاه به اجبار خاموش است.»
ژاله آموزگاربه گفته آموزگار، ندوشن کوشید که ایران را با عیب ها و حسن هایش بشناساند. او چون به این دیدگاه رسیده بود به دیگران یاد داد که دوست داشتن ایران باید به دور از خودبزرگ بینی باشد. هیچ رویدادی نتوانسته است و نخواهد نتوانست ریشه ژرف تو را قطع کند زیرا به قول اسلامی ندوشن تا ریشه در آب است، امید است. او ادامه داد: «اسلامی ندوشن هرگز به انقطاع این سرزمین نیندیشید و به تداوم آن اعتقاد داشت، او به مولوی، سعدی و حافظ حرمت گذاشت و از دیگر فرزندان غافل نشد و در آثارش از رودکی تا بهار را بررسی کرد. او با دلیل و برهان و زندگی و مرگ در شاهنامه به ما ثابت کرد که چرا فرزند نامدار ایران، فردوسی، شاعری بزرگ و جهانی است.»
بیشتر بخوانید:
نقد شاعران مداح و متملق در اشعار سعدی شیرازی / پندهای سعدی برای به سر عقل آمدن قدرتمداران / نوآوری معتدلانه سعدی و تحول تند و تیز مدرنیتههوشیاری شراب لحظه باوری، نظریه ای که خیام به جهان عرضه کرد / نظریه خیام خارج از هستی شناسی مسلط شاعران ایرانی
فرهنگ رجایی: یادگار طباطبایی برای «ایران خانم» اندیشه ایرانشهری در قرن 21 است / طباطبایی نه گذران زندگی که زندگی به جا گذاشت
لحظه ای که به حال عادی بازگشتم، ساعتها گذشته بود ...
۲۱۶۲۱۶
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899421