Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی از تصویب 120 میلیارد تومان در سال جاری برای آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی،مصوب شده است،گفت:در صورت تخصیص مبلغ مذکور،93 روستای استان از آبرسانی سیار خارج شده و از تنش و بحران آب رهایی پیدا می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، علی‌اکبر بسکابادی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی در نشست خبری با اصحاب رسانه،اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی دو وظیفه عمده در استان شامل تأمین آب شرب و بهداشتی در روستاها و همچنین جمع‌آوری و دفع فاضلاب روستاها را،عهده دار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن اشاره به به حجم زیاد روستاها و مشکلات ناشی از خشکسالی‌های متوالی در خراسان جنوبی،افزود: برخلاف سال 70 که آبرسانی به روستاها ساده انجام می‌گرفت، در حال حاضر هزینه انتقال آب به روستاهای استان به ازای هر مترمکعب 23 هزار و 900 تومان و به ازای هر خانوار و انشعاب آب 15 میلیون تومان برای شرکت آب و فاضلاب روستایی صورت می‌گیرد و این در حالی است که از هر مشترک آب روستایی در استان به ازای هر مکعب 230 تومان اخذ می گردد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اشاره به این که در قانون بودجه ردیف خوبی در راستای کمک زیان روستاها به شرکت آب و فاضلاب روستایی دیده شده است،تصریح کرد: درحال حاضر،تعداد 974 روستای زیر 20 خانوار و 907 روستای بالای 20 خانوار در خراسان جنوبی زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارند.

بسکابادی با بیان این که از مجموع روستاهای بالای 20 خانوار استان 99.8 درصد آبرسانی شده اند،خاطرنشان کرد: همچنین از روستاهای زیر 20 خانوار نیز 6.83 درصد روستاهای مذکورآبرسانی شده‌اند.

وی در بحث تنش آبی روستاهای خراسان جنوبی ابراز کرد: با توجه به خشکسالی 60 درصد روستاهای استان فاقد تنش آبی، 19 درصد در تنش آبی به ویژه در فصل گرم سال بوده و 20 درصد روستاها نیز شبکه آبی آن‌ها راکد شده و یا فاقد شبکه آب هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی دارای 128 هزار مشترک بوده و 312 هزار و 786 نفر از جمعیت روستایی استان از خدمات این شرکت بهره‌مند می‎شوند.

بسکابادی یادآور شد: از مجموع مشترکان شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی؛ 92 درصد جزو مشترکان خانگی، 3 درصد جزو مشترکان ادارای و عمومی و 4 درصد جزو مشترکان تجاری و صنعتی هستند.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر 426 روستا در سطح خراسان جنوبی تحت پوشش خدمات آبرسانی سیار شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارند، متذکر شد: آبرسانی سیار برای روستاهایی که با بحران آب مواجه بوده و یا کیفیت آب آن‌ها در وضعیت مطلوبی نیست، انجام می‌ شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی اذعان داشت: در سال گذشته، 50 روستا در بخش آبرسانی سیار در سطح استان کاهش یافته است.
بسکابادی محل تأمین اعتبار شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی را،شامل دو ردیف جاری و ملی دانست و عنوان کرد: یک ردیف ملی نیز برای مجتمع‌های آبرسانی روستایی گذاشته شده است.

وی ازشرکت آب و فاضلاب روستایی به عنوان یک شرکت دولتی یاد کرد و گفت: علی رغم این که شرکت آب و فاضلاب روستایی یک شرکت دولتی بوده و بخش دولتی حق برداشت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی را ندارد، اما با پیگیری‌های هیأت دولت در سال 94 ،میزان 50 میلیون دلار برای شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی کشور مصوب شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی اضافه کرد: در سال جاری نیز 300 میلیون دلار اعتبار برای شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی در قانون بودجه دیده شده است.


بسکابادی اظهار داشت: مجموع اعتبارات آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی در سال جاری که در بودجه امسال مصوب گردیده، 120 میلیارد تومان بوده که در صورت تخصیص کامل 93 روستای استان از آبرسانی سیار خارج شده و از تنش و بحران آب رهایی پیدا می کند.

وی در ادامه صحبت هایش با بیان این که شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی دارای 5 هزار و 209 مشترک تجاری و صنعتی و 3 هزار و 976 مشترک عمومی و اداری است، اظهار داشت: متأسفانه این مشترکان در طول سال بیش‌از 14 هزار مترمکعب مازاد مصرف آب داشته‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی افزود: طبق مصوبه شورای آب استان در صورتی که مشترکان اداری و عمومی میزان مصرف خود مطابق الگوی مصرف کاهش ندهند انشعاب آنها قطع می گردد.

بسکابادی حاشیه نشینی در شهرها را، یکی از معضلات اجتماعی کشوردانست و یادآور شد: در حال حاضر حدود 28 هزار نفر در حاشیه شهرهای استان زندگی می‌کنند که این امر تأمین آب این افراد را با مشکل جدی مواجه نموده است.

وی ابراز کرد: در راستای رفع تنش آبی که در حاشیه شهر بیرجند در اردیبهشت‌ماه سال جاری صورت گرفت، با پیگیری‌های صورت گرفته توسط دستگاه‌های ذیربط این مشکل در حال حاضر رفع شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی در ادامه گفت: برای رفع مشکل تنش آبی در حاشیه شهر بیرجند در برنامه دراز مدت مقرر شده که از خط انتقال آب ماژان به بیرجند شرکت آب و فاضلاب روستایی 60 لیتر مجوز برداشت دریافت کند که از این میزان 10 لیتر برای شهر خوسف مصرف و باقیمانده نیز برای رفع آب روستاهای اطراف بیرجند استفاده خواهد شد که در این صورت تا 10 سال آینده نگرانی برای این روستاها وجود نخواهد داشت.

بسکابادی در بخش دیگری از صحبت هایش همچنین ضمن اشاره به کیفیت نامطلوب آب در روستای شیرگ و آحار بیرجند،بیان کرد: براساس آزمایشات میکروبی انجام شده توسط شرکت آبفار استان منبع آلودگی آب در این روستا به سبب قرار گرفتن چاه آب شرب در پایین دست مزارع کشاورزی تشخیص داده شد و از آن زمان به بعد از مردم این روستا خواسته شد تا از این آب استفاده ننمایند و در حال حاضر نیز از طریق تانکر به این روستا آبرسانی صورت می گیرد و با رایزنی‌های صورت گرفته قرار است از دشت نقنج تأمین آب این روستا انجام گیرد.

وی با اشاره به مشکل تنش آبی در روستاهای درمیان،افزود: برای رفع این مشکل چاه فخرآباد به مدار وصل و دبی آب افزایش یافت و با این اقدامات خوشبختانه دیگر تنش آبی در این منطقه وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی متذکر شد: همچنین برای رفع تنش آبی در روستاهای درمیان در دو مجتمع درمیان و کلاته ملا به طور ویژه به دنبال تأمین اعتبار هستیم و پیمانکار برای مجتمع درمیان انتخاب شده و برای مجتمع کلاته ملا نیزدر حال انتخاب پیمانکار قرار داریم.

بسکابادی با اشاره به این نکته که برای رفع مشکل تنش آبی مجتمع گرماب از توابع زیرکوه با خرید چاه رزرو مشکل حل شده است، عنوان کرد: همچنین برای مشکل تنش آبی مجتمع شهید رجایی تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی منعقد شده که اقداماتی در خصوص اصلاح و بازسازی شبکه‌ها برای رفع اتفاقات و جلوگیری از هدررفت آب انجام گیرد و در حال تقویت خطوط پمپاژ هستیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۸۹۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت سیل به زیرساخت‌های خراسان جنوبی تشریح شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی، گفت: خسارت سیل به تأسیسات و زیرساخت‌های استان در حال ارزیابی است البته تا دهم اردیبهشت ماه جمع‌بنده شده و همچنان ادامه دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمدعلی آخوندی امروز با اشاره به ارزیابی‌های صورت گرفته درباره میزان خسارت‌های سیل اخیر در استان، اظهار داشت: در بارندگی‌های اخیر که اکثر نقاط استان را متأثر کرد، ضمن برنامه‌ریزی برای پیگیری و آمادگی دستگاه‌های ذی‌ربط، به مردم و کشاورزان و دامداران نیز اطلاع‌رسانی گسترده صورت گرفت.

وی افزود: علی‌رغم بارندگی‌های بسیار شدید در زمان کم در بعضی نقاط مثل زیرکوه 64 میلی‌متر و خوسف 59 میلی‌متر، اما خوشبختانه خسارت جانی در پی نداشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: به واسطه سیلاب‌های شدید و بارندگی همزمان با آن، خسارت زیادی به بخش‌های مختلف وارد شده که بیشترین این خسارت‌ها مربوط به زمین‌های کشاورزی، قنوات، جاده بین مزارع، عمران شهری، دیواره‌های حفاظتی و جاده‌های اصلی و فرعی و روستایی در سطح استان است.

آخوندی در گزارشی از میزان خسارت‌های واره به تأسیسات استان اشاره کرد و با بیان اینکه این ارزیابی‌ها تا دهم اردیبهشت‌ماه جمع‌بنده شده و همچنان ادامه دارد، گفت: سیلاب و بارندگی‌های اخیر بر اساس بررسی‌های اولیه به بخشی از زیرساخت‌‌های استان به ویژه کشاورزی و راه‌ها خسارت زد که مجموع ارزش آن 19 هزار و 553 میلیارد ریال برآورد شد.

وی به بیان جزئیات خسارات ناشی از سیل اخیر پرداخت و ادامه داد: سیلاب به 29 کیلومتر کانال انتقال آب در حوزه جهاد کشاورزی به مبلغ 185 میلیارد ریال، 125 استخر ذخیره آب بالغ بر 50 میلیارد ریال، 13 هزار و 200 هکتار باغات و مزارع به مبلغ 458 میلیارد ریال، 126 کیلومتر جاده‌های بین مزارع به مبلغ 480 میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سیل به 101 رشته قنات به طول 34 کیلومتر به مبلغ 940 میلیارد ریال خسارت زد، عنوان کرد: 849 رأس دام سبک (95 میلیارد ریال) نیز در اثر جاری شدن سیل تلف شدند.

آخوندی به خسارت سیل اخیر به پنج واحد مرغداری و تأسیسات آبیاری و دامی روستایی به مبلغ 140 میلیارد ریال اشاره کرد و گفت: بارندگی اخیر و جاری شدن سیل 130 میلیارد ریال به تأسیسات برق استان خسارت زد.

وی خسارت وارده به 10 بند خاکی و آبخیزداری را بالغ بر 600 میلیارد ریال و به پنج مورد سیل‌بند روستایی را بالغ بر 75 میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: در جریان این حوادث 5 هزار و 400 کیلومتر از راه های اصلی، فرعی و روستایی بالغ بر 10 هزار میلیارد ریال خسارت دیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه میزان خسارات به هزار و 635 ابنیه فنی نظیر  پل، آبنما و غیره بیش از  2 هزار و 200 میلیارد ریال است ادامه داد: این سیل به 4 هزار و 800 کیلومتر ایل راه عشایری بالغ بر 90 میلیارد ریال و 6 طرح هادی روستایی بالغ بر 180 میلیارد ریال و 48 واحد مسکونی حدود 100 میلیارد ریال خسارت زد.

آخوندی بیان کرد: خسارت وارده به 30 کیلومتر خطوط انتقال آب به مبلغ 590 میلیارد ریال و چهار حلقه چاه آب بالغ بر 40 میلیارد ریال است.

به گفته وی؛ براساس برآوردها سیلاب‌های شدید و بارندگی همزمان با آن، به دیواره‌های حفاظتی و لایروبی فوری رودخانه‌‌ها یک‌ هزار و 250 میلیارد ریال و سیل‌بند حفاظتی فرودگاه بیرجند 100 میلیارد ریال و عمران شهری معابر، آسفالت، کانال‌‌ها، پل‌ها و فضای سبز یک‌ هزار و 850 میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

انتهای پیام/ 252/

دیگر خبرها

  • حمایت آبفای کشور از پروژه های اولویت دار ایلام در حوزه آبرسانی
  • بارش های تهران چقدر کاهش داشته است؟ | برنامه های آبفا برای جلوگیری از هدررفت آب
  • پویش هر کارمند یک سفیر و حامی آب راه‌اندازی شود
  • حفر و تجهیز ۳۷ حلقه چاه آب شرب طی سال گذشته در همدان
  • تصویب سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی
  • ۵۰ واحد مسکونی در خراسان جنوبی بر اثر سیلاب اخیر خسارت دید
  • خسارت سیل به زیرساخت‌های خراسان جنوبی تشریح شد
  • خسارت سیل در خراسان جنوبی چند میلیارد تومان بود؟
  • مشکل کم‌آبی ۶۹ روستای استان ایلام در سال جاری برطرف می‌شود
  • کاهش ۵ درصدی سرانه مصرف آب از اولویت‌های آبفای کشور است