Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@09:04:49 GMT

پترائوس: داعش به صورت مجازی تهدید باقی خواهد ماند

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۸۹۰۷۵

پترائوس: داعش به صورت مجازی تهدید باقی خواهد ماند

رئیس اسبق سازمان سیا هشدار داد که باوجود شکست نظامی داعش از ارتش سوریه این گروه تروریستی همچنان تهدیدی برای کشورهای منطقه و دموکراسی باقی خواهد ماند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رئیس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مصاحبه اختصاصی با روزنامه فرانسوی زبان گفت: اگر چه داعش از لحاظ نظامی به دست ارتش سوریه شکست خواهد خورد، اما به صورت مجازی بعنوان تهدیدی برای کشورهای منطقه و دموکراسی ما باقی خواهد ماند؛ زیرا همانطور که پس از شکست القاعده، جنگ همچنان در افغانستان ادامه دارد، مبارزه با داعش نیز مبارزه یک نسل خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هفته نامه لو ژورنال دو دیمانش با دیوید پترائوس، رئیس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» درباره اوضاع کنونی خاورمیانه (غرب آسیا) به ویژه سوریه و عراق گفتگو کرد. این مصاحبه در حالی انجام شد که حملات نیروهای ضد داعش مراحل نهایی رسیدن به اهداف خود را در موصل و رقه طی می کند.

فرانسوا کلمانسون خبرنگار نشریه در نیویورک گفت: در طول هفته های اخیر انتظار می رفت موصل سقوط کند. مردم عراق هم می گویند این موضوع قریب الوقوع است. با توجه به اینکه شما شهر موصل را به خوبی می شناسید، نظرتان در این مورد چیست؟

دیوید پترائوس در پاسخ گفت: مسئله این نیست که موصل سقوط خواهد کرد یا خیر و اینکه این اتفاق چگونه رخ خواهد داد. زیرا این موضوع فقط الان مطرح است. نیروهای عراقی که ما آموزش دادیم، نیروهای شجاعی هستند و از یک شبکه اطلاعاتی فنی و انسانی کاملاً استثنایی برخوردارند. وضعیت توپوگرافی این شهر قدیمی به گونه ای است که مبارزه در آن به کندی پیش می رود. گروه های جهادی (تروریست ها) در همه جای شهر تونل حفر کرده اند که خود موانع بزرگی به شمار می روند و پیشرفت را با مشکل مواجه کرده است. آنها غیر نظامیان را به گروگان می گیرند. از سوی دیگر، تروریست ها اعضای گروه های خود را نیز که مظنون به فرار هستند، اعدام می کنند. داعش دشمنی وحشی و بی رحم است که فقط برای جنگیدن ساخته شده است و فراتر از آن است که بتوان درکش کرد.

لو ژورنال دو دیمانش: هنگامی که موصل سقوط کند، چه خطرات سیاسی و نظامی برای آینده خواهد داشت؟

دیوید پترائوس: اکثریت مردم این شهر سنی هستند اما اقلیت های مذهبی دیگر نیز در آن مشاهده می شود؛ بنابراین پیچیدگی قومی و مذهبی در آن بسیار زیاد است. چالش اساسی پیش رو، تضمین پایداری نظام سیاسی است تا این شهر و این منطقه به گونه ای جامع اداره شود. در حال حاضر در بغداد بحث داغی میان کسانی که معتقدند تغییر نگرش سیاسی قدرت حاکم در مورد سنی ها ضرورت دارد و کسانی که شیعه و عمدتاً تحت حمایت ایران هستند و با این پیشنهاد مخالفند، مطرح است. اما از لحاظ نظامی، حتی پس از سقوط موصل نیز داعش به عنوان تهدیدی جدی در برخی کانونهای ثانوی تروریست ها مانند الحویجه و حتی بغداد باقی خواهد ماند؛ همانجا که هنوز هم سلول های فعالی را که قادر به انجام عملیات تروریستی عمده هستند، در اختیار دارد.

لو ژورنال دو دیمانش: ائتلاف ضد داعش منتظر نشد تا موصل سقوط کند و سپس حملات خود را به رقه آغاز کند. آیا سرعت بخشیدن به حملات ضرورت دارد؟

دیوید پترائوس: من شک ندارم که داعش در رقه شکست خواهد خورد. آنچه در حال حاضر برای من جالب است، این است که بدانم پس از اینکه تروریست ها در دیر الزور عقب نشینی می کنند و به دست ارتش سوریه که تلاش می کند راه ارتباطی میان دیر الزور، تدمر و دمشق ایجاد کند، سقوط می کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد. بنابراین این خلافت از لحاظ نظامی شکست خواهد خورد اما به صورت مجازی باقی خواهد ماند و همچنان تهدیدی برای کشورهای منطقه و برای دموکراسی ما خواهد بود. این مبارزه، مبارزه یک نسل است، نسل ما. همانطور که در افغانستان پس از شکست و تفرقه میان القاعده، جنگ همچنان ادامه دارد.

لو ژورنال دو دیمانش: در حال حاضر همه مردم سوریه خود را برای یک تقسیم بندی بزرگ آماده می کنند؟

دیوید پترائوس: آنچه از سال 2011 تاکنون در سوریه اتفاق افتاده، یک چرنوبیل ژئوپولیتیک است که در این بخش از جهان که از ایران تا شمال اروپا امتداد دارد، منتشر شده است. سونامی پناهندگان که زائیده این جنگ است، بزرگترین تهدید را برای کشورهای عضو ناتو بوجود آورده است؛ بحرانی که به مراتب از بحران یورو وخیم تر است. شما هم اکنون از تقسیم بندی سخن می گویید اما من ترجیح می دهم در مورد تشکیل مناطق امن برای هر یک از طرفین جنگ از طریق آتش بس صحبت کنم. بنابراین مشکلی نیست اگر به آن نام «تقسیمات کوچک» بدهیم اما لازم است به محض اینکه داعش شکست خورد، به این حمام خون پایان دهیم.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

انتهای پیام/

R1036249/P36447/S8,90,1128/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۸۹۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیگ برتر انگلیس/ منچستر متوقف شد؛ شفیلد سقوط کرد

به گزارش قدس آنلاین، هفته سی‌وپنجم لیگ برتر فوتبال انگلیس با برگزاری چهار دیدار همزمان از ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه پیگیری شد.

در رقابت‌های امروز، منچستریونایتد برابر برنلی با تساوی یک - یک متوقف شد. آنتونی در دقیقه ۷۹ منچستر را پیش انداخت اما زکی آمدونی در دقیقه ۸۷ و از روی نقطه پنالتی گل مساوی برنلی را به ثمر رساند. منچستر با این تساوی ۵۴ امتیازی شد و در رده ششم قرار گرفت. برنلی هم با ۲۴ امتیاز در رده نوزدهم و یکی مانده به آخر جدول قرار دارد.

در دیگر بازی، نیوکاسل ۵ بر یک شفیلدیونایتد را شکست داد. شفیلد با این شکست ۱۶ امتیازی ماند و در فاصله ۳ هفته تا پایان لیگ جزیره به دسته اول سقوط کرد.

در دیگر بازی‌های همزمان، ولورهمپتون ۲ بر یک لوتون را شکست داد و فولام برابر کریستال پالاس به تساوی یک - یک رسید.

در سایر بازی‌های امشب، اورتون از ساعت ۲۰ به مصاف برنتفورد رفته است و از ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه هم آستون‌ویلا با چلسی روبه‌رو می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • داعش جام جهانی ورزشی را تهدید کرد + تصویر
  • لیگ برتر انگلیس/ منچستر متوقف شد؛ شفیلد سقوط کرد
  • رسمی: شفیلدیونایتد به چمپیونشیپ سقوط کرد
  • رسمی؛ آلمریا به سگوندا دیویژن سقوط کرد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • سقوط تلخ تیم نام آشنا به سری بی ایتالیا
  • گواردیولا: اتفاقی که برای لیورپول افتاد ممکن است برای ما هم رخ دهد
  • ویرجیل فن دایک: اسلوت برای جانشینی کلوپ گزینه مناسبی است