Web Analytics Made Easy - Statcounter

سلمان خدادادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در خصوص قانون کار و اینکه آیا کارگاه‌های خانوادگی از شمول قانون کار خارج هستند یا خیر، گفت: عنوان کارگاه خانوادگی در قانون کار و تامین اجتماعی تعریف نشده، اما کارگاه متشکل از اعضای خانواده یا غیره، مشمول بیمه باید قرار گیرند، کارفرما چه سرپرست خانواده باشد یا فرد دیگر طبق قانون باید تمامی مقررات بیمه‌ تامین اجتماعی کارگران را رعایت و اجرا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون کارگاه‌های زیر 5 نفر، تصریح کرد: این کارگاه‌ها که افراد تحت بیمه‌شان و تحت پوشش بیش از 5 نفر نیست از اختیارات و قانون‌های ویژه ای برخوردارند، در حقیقت تامین اجتماعی موظف به معافیت بیمه‌ای این افراد دارد بدین صورت که منابع بیمه‌ای این افراد توسط دولت پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: دولت در راستای کمک به کارگاه‌های کوچک و خانوادگی که عمدتا شامل این مجموعه‌ها می‌شود در تامین منابع بیمه‌ای کمک می کند، کما اینکه هیچ تفاوتی بین کارگران کارگاه‌های زیر 5 نفر و کارگاه ها بزرگتر به لحاظ برخورداری از بیمه تامین اجتماعی و سایر خدمات قانون کار وجود ندارد منتهی پرداخت برخی عوارض‌ها و بیمه کارگران کارگاه‌های زیر 5 نفر بر عهده دولت است.

خدادادی با بیان اینکه معافیت از پرداخت به معنی عدم پرداخت حق بیمه کارگران کارگاه‌های زیر 5 نفر نیست، گفت: در قانون برنامه ششم توسعه با اشاره به بدهی 120 هزار میلیاردی دولت به تامین اجتماعی، تکالیفی مشخص شد که یکی از این موارد پرداخت حق بیمه کارگران کارگاه‌های زیر 5 نفر از محل منابع دولتی است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بیمه تامین‌اجتماعی موظف به پوشش بیمه افراد مذکور بوده ضمن آنکه تمامی خدمات را هم به این آنها ارایه کند، یادآور شد: دولت در برخی موارد بدهی را پرداخت نکرده و منجر به افزایش بار مالی تامین اجتماعی شده، اما این بدهی، تامین اجتماعی را از انجام وظایف خود نباید بازدارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هیچ یک از دستگاه‌ها نباید کارگاه‌ها را به دلیل کوچکی یا خانوادگی از خدمات بیمه‌ای و سایر خدمات محروم سازد، در صورتی که همسر کارفرما هم در کارگاهی مشغول به کار باشد، کارفرما و تامین اجتماعی موظف به بیمه این فرد هستند، در حقیقت وجود نسبت های فامیلی مانع بیمه این افراد نمی‌تواند شود.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی چندی پیش عنوان کرد که طبق قانون کار کارگاههای خانوادگی از شمول قانون کار خارج است ولی اگر یک نفر به غیر از اعضای خانواده در کارگاه مشغول به کار شود این کارگاه از ردیف کارگاههای خانوادگی خارج و کارفرما موظف است مقررات کار را اجرا کند.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۸۹۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغیه اجرای تفسیریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون تفسیر ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» را که در جلسه علنی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد.

رئیس جمهور همچنین «قانون ارجاع اختلاف بین شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و شرکت کنت ترکیه به داوری» را که در جلسه علنی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارت نیرو و نهاد ریاست جمهوری (معاونت حقوقی رئیس جمهور) و وزارت امور خارجه ابلاغ کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قوانین کارگر وجود دارد اما اجرا نمی‌شود 
  • ابلاغیه اجرای تفسیریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی
  • ابلاغ تفسیریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی برای اجرا
  • قانون اصلاحی بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی ابلاغ شد
  • جزئیات اصلاح قانون کار و بیمه بیکاری
  • نامه سرگشاده محمد قوچانی به تامین اجتماعی؛ چرا کسی حرفه ما را به رسمیت نمی‌شناسد؟
  • نامه سرگشاده محمد قوچانی به سازمان تامین اجتماعی
  • نامه سرگشاده قوچانی به سازمان تامین اجتماعی
  • پرداخت خسارت درمان بازنشستگان تامین اجتماعی تا آخر سال ۱۴۰۲
  • ارتباط سازمان تامین اجتماعی با اصناف دوسویه بوده است