Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-05@19:50:42 GMT

ماجرای تک رقمی شدن نرخ تورم در ایران

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۸۹۷۲۴

ماجرای تک رقمی شدن نرخ تورم در ایران

در ادامه در گزیده ای از این گفت وگو می خوانیم: بحث هر ماهه تورم و بررسی اثرات ناشی از آن بر کل اقتصاد کشور، بارها مورد توجه تمام رسانه‌ها قرار گرفته و درواقع تمام جوانب آن مورد تبیین قرار گرفته است. درهمین حین مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، نرخ تورم سالانه منتهی به خردادماه 96 را به ترتیب 7.4 و 10.2 درصد تخمین زده که نشان از بازگشت دوباره به تورم دو رقمی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ماجرای تک رقمی شدن تورم، یکی از مهمترین دستاوردهای کلیدی دولت یازدهم بود که حسن روحانی توانست به وعده خود عمل کند. بنابراین تیم اقتصادی روحانی با سیاست‌های هوشمندانه ای که در پیش گرفتند، توانستند تورم را کنترل و نرخ آن را به بیش از 30 درصد کاهش دهند. آخرین باری که ایران نرخ تورم تک رقمی را تجربه کرد، در سال 1369 با نرخ تورم 9 درصد بود. این تنها نرخ تورم تک رقمی بود که در همه سال‌های پس از جنگ هشت ساله حاصل شده بود. پیش از آن هم در سال 1364 نرخ تورم تک رقمی شده و به 6.9 درصد رسیده بود.

در رابطه با تغییرات نرخ تورم، برخی کارشناسان معتقدند که کاهش تورم بیش از مقدار کنونی در رسیدن به تورم تک رقمی در شرایط کنونی موجب عمیق تر شدن رکود خواهد شد. استدلال آنها هم این است که به استثنای چند صنعت بزرگ هنوز آثار عینی رونق اقتصادی هویدا نشده و حتی سیاست‌های انقباضی دولت برای کاهش تورم آثار منفی بر شکوفایی تولید در کشور گذاشته است. در مقابل گروه دیگری از کارشناسان معتقدند که رسیدن به تورم تک رقمی منافاتی با رشد و رونق اقتصادی ندارد و اتفاقا در چنین فضایی پویایی اقتصاد بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

درمجموع با شرایطی که اقتصاد ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، به نظر می‌رسد کاهش نرخ تورم بیش از مقدار کنونی به نفع اقتصاد نخواهد بود و حتی می‌تواند باعث تعطیلی برخی واحدهای صنفی شود. همچنین از آنجایی که اقتصاد ایران یک اقتصاد درحال توسعه بوده و تورم در بطن آن نهفته است، بنابراین نباید از وجود تورم دو رقمی ترسید.

**تعامل منطقه ای در دستور کار دولت
در این رابطه مهدی پازوکی به «ابتکار» گفت: نرخ تورم سالیانه متهی به خردادماه سال 96 به رقم 10.2 واحد درصد رسیده که که نشان از دو رقمی شدن نرخ تورم دارد؛ اما نکته ای که مطرح می‌شود این است که به هرحال قیمت‌ها در طول سال افزایش و کاهش می‌یابند و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. این موضوع تنها سیگنال‌های اقتصادی را نشان می‌دهند که این افزایش نرخ تورم نشان دهنده مشکلات اصلی در فضای کسب و کار و به دنبال آن، فضای نامناسب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران در ادامه افزود: در این راستا برای جبران مشکلات فضای کسب و کار می‌توان تولید ملی را ارتقا بخشید که به دنبال آن رفاه و ثبات جامعه را شاهد خواهیم بود. ازسویی لازم است سیاست‌های بخردانه برای بنگاه‌های اقتصادی در نظر گرفته شود که شاهد حضور دولتی‌ها در فضاهای خصوصی نباشیم تا بتوانیم سرمایه‌گذاران خارجی را به کشور جذب کنیم.

وی با اشاره به مزیت‌های اقتصاد ایران، تاکید کرد: در ایران انرژی و نیروی کار عموما نسبت به کشورهای دیگر ارزان است، ازطرفی ایران در موقعیت خوب سیاسی و اقتصادی قرار گرفته که باتوجه به این مزیت‌ها می‌توان سیاست خارجی را باتوجه به تعامل دولت آقای روحانی، رونق بخشید و بازارهای منطقه ای را به حالت قبل بازگرداند. همچنین با افزایش تولید در مقیاس بالا و هزینه کمتر، سرمایه‌گذاری خارجی را ارتقا داد.

پازوکی اضافه کرد: باتوجه به اینکه مردم در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نشان دادند خواهان تعامل با دنیا هستند، می‌توان از طریق سیاست خارجی به اتحادیه اروپا نزدیک‌تر شد و بازارهای هدف خود را برای صادرات از این کشورها انتخاب کرد. همچنین از آنجایی که حضور تندروها در فعالیت‌های سیاسی کاهش پیدا کرده، یقینا در چند سال آینده شاهد شکوفایی اقتصاد خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به حجم پس اندازهای کشور گفت: متاسفانه حجم پس اندازهای ما بالاست و این موضوع باعث شده فضای کسب و کار متشنج شود. زمانی قرار بود سهم بهره وری در رشد اقتصادی افزایش یابد اما همچنان بهره وری در اقتصاد بسیار پایین است. البته دلیل آن، کمبود توجه به تولید ملی است.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۸۹۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به مسایل اقتصادی کشور، در برنامه گفتگوی اقتصادی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  فرشاد پرویزیان، مجری برنامه گفتگوی اقتصادی در گفتگو با شبکه خبر در بخشی از سخنانش درباره موضوع برنامه گفتگوی اقتصادی گفت: موضوع این برنامه طبق شرایط و اولویت‌های اقتصادی کشور تعیین می‌شود در اتاق فکری که در رادیو گفتگوست.

وی افزود: در این برنامه تلاش می‌شود با طرحی موضوعات و با نقد خیلی جدی و بدون تعارف، راه حلی ارائه شود و در آخر به این سمت پیش بریم که حالا چکار باید کرد. توجه به ذائقه مخاطب از طریق پیامک‌هایی که ارسال می کنند و نکاتی که مورد نظرشان است در این برنامه به طور جدی مطرح می شود.

وی درباره نقطه تمایز این برنامه با دیگر برنامه‌های اقتصادی گفت: پرداختن به موضوعات مختلف در برنامه‌های مختلف از زوایای مختلف هیچ ایرادی ندارد، آنچه چیزی که مهم است اقناع مخاطب است و این مخاطب فقط مردم نیستند، مسئولان ارشد اقتصادی و برنامه ریزان تا به سمت درست برنامه ریزی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه هایی مختلفی درباره موضوعات اقتصادی صحبت می کنند و رادیو گفتگو چرا درباره مسایل اقتصادی گفتگو می کند، گفت: رادیو گفتگو محل اندیشه هاست، در واقع دیدگاه‌های اندیشه ورزی مطرح می‌شود فضا، فضای اندیشه است. نمی شود گفت، چون شبکه‌های مختلفی به مسایل اقتصاد می‌پردازند، اینها تکراری است، مسایل اقتصادی زیاد است و باید از زوایای مختلف پرداخته شود تا هم به راه حل برسیم و هم مخاطب اقناع بشود.

وی درباره تفاوت گفتگوی اقتصادی به لحاظ اجرا با سایر قالب‌های گفتگو گفت: گفتگوی اقتصادی در یک نگاه، بسیار سخت است، برای اینکه شما باید مسایل اقتصادی را مسلط باشید، بدانید از چی صحبت می‌کنید، حرف‌های زرد در حوزه اقتصاد نباید گفت، متغیر‌هایی که درباره آن صحبت می‌کنید آسان نیستند و باید خیلی دقت کرد، به راحتی نباید راه حل ارائه داد. سختی گفتگوی اقتصادی این است که اولا باید اطلاعات جامع در حوزه اقتصادی داشته باشید و دوم؛ اقتصاد علم است، وقتی علمی صحبت می‌کنید نمی‌توانید پیشگویی کنید، باید به طور علمی بتوانید پیش بینی کنید، مسیرها و روند‌ها و این روند‌ها را در طول زمان هدایت بکنید و اینکه آیا می‌توانید بر روی انتظارات اقتصادی فعالان اقتصادی در جامعه اثر بگذارید یا نه.

وی در پاسخ به این سوال که چه می‌شود کرد این موضوع‌ها برای مخاطب قابل فهم‌تر باشد، افزود: این روز‌ها اگر چه مسایل اقتصادی سخت است اما برای مخاطب قابل درک است. در حوزه اقتصادی فقط سخت خبر نیست، نرم خبر‌ها هم هستند، وقتی وارد دنیای فناوری‌ها و اقتصاد دیجیتال می‌شوید، با یک فضای نرم خبر جذاب بخصوص برای جوانان رو به رو می‌شوید.

وی گفت: گفتگوی اقتصادی به مراتب راحت‌تر شده است از جهتی که شما می‌توانید به خیلی از مسایل بپردازید، مثلا در سه دهه پیش حتی اجازه نمی‌دادند درباره افزایش نرخ نقدینگی صحبت کنید اما الان به راحتی می‌توانید صحبت کنید که چرا نقدینگی را افزایش دادید. پس گفتگو اقتصادی به جهت اینکه  دسترسی به موضوعات قابل طرح بیشتر شده، به مراتب اوضاع بهتر شده است، اما به جهت مسایل پیچیده اقتصادی که پیش آمده و آنچه که در حوزه اقتصاد داریم طرح این نکات و ارائه راه حل‌ها داستان را سخت کرده است به جهت تبحر در مسایل اقتصادی و حل مشکلات.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • نگاهی به مسایل اقتصادی کشور، در برنامه گفتگوی اقتصادی
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • ابرتورم در ترکیه چگونه مردم را بدهکار می‌کند؟
  • پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت/ دانشجوی سال اول اقتصاد هم فرق تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم سالانه را می‌داند؛ شما یا نمی‌دانید یا می‌خواهید ندانید