Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهارستان گفت: جهان در حال حاضر با بحران مصرف مواد مخدر به عنوان یک تهدید جدی مواجه می باشد، به گونه ای که جزو چهار بحران عمده جهانی قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دانوش دمیریان مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهارستان در گفت‌وگو با خبرنگار بهارستانه در ارتباط با هفته مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: جهان در حال حاضر با بحران مصرف مواد مخدر به عنوان یک تهدید جدی مواجه می‌باشد و اهمیت آن به حدی است که به عنوان یکی از چهار بحران عمده‏‌ جهانی موجود در کنار تهدید اتمی، آلودگی محیط زیست و فقر مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با بیان اینکه در جهان امروز مصرف مواد پدیده‏‌ای است که جنبه‌های روانی، زیستی و اجتماعی زندگی بسیاری از انسان‏‌ها را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: کمتر پدیده‏‌ای را می‌‏توان یافت که همانند سوء مصرف مواد، جوامع بشری را مورد تهدید قرار داده باشد، با وجود خطرات و عوارض ناشی از مصرف مواد، هر روزه بر شمار قربانیان این دام مرگبار افزوده می‏‌شود و مشاهده‏ صحنه‏‌های هولناک آن تاکنون نتوانسته به عنوان هشداری جدی برای سایر افراد به ویژه قشر جوان جامعه تلقی شود.

دمیریان مصرف مواد را یک بیماری جسمی، روانی و اجتماعی دانست که به دور از چشم خانواده، مدرسه، جامعه و حتی خود فرد شکل می‌گیرد و تشریح کرد: مصرف مواد پدیده‌ای است که از زمان‌های دور در جوامع بشری وجود داشته است، و در حال حاضر نیز با وجود پیشرفت‌های علمی و افزایش غیر قابل تردید سطح شعور و آگاهی مردم، همچنان در حال گسترش می‌باشد و هر ساله افراد زیادی را به کام خود می‌کشد.

وی مصرف مواد را از مهم ترین آسیب‌های اجتماعی برشمرد، و اذعان داشت: این پدیده نه تنها در کشور ما بلکه در سراسر جهان شایع بوده و همواره ذهن مسئولین و سیاست گذاران اجتماعی- فرهنگی جامعه را به خود مشغول کرده است و پیدایش انواع جدید مواد افیونی و روان گردان‌ها، تغییر شیوه مصرف به شیوه‌های مخرب تر، پایین آمدن سن شروع اعتیاد، افزایش میزان شیوع و بروز و در دسترس بودن مواد، مصرف مواد را به یک مشکل اجتماعی جامعه امروز تبدیل کرده‌است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهارستان با اشاره به اینکه پدیده اعتیاد در کشور ما به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه که گام‌های تحول اقتصادی - اجتماعی را طی می کند، نمود بیشتری دارد، تبیین کرد: ایران بالاترین میزان سرانه اعتیاد به تریاک و هروئین در جهان را دارد، به گونه‌ای که از هر 17 نفر یک نفر مصرف کننده مواد است و 20 درصد ایرانی های 60-15 ساله مشکلات سوء مصرف مواد را نشان می‌دهند.

وی به آمار و ارقام منتشر شده در رابطه با مواد مخدر در سطح کشور اشاره کرد و گفت: طرح ملی بررسی و شیوع‌شناسی اعتیاد و مصرف مواد مخدر و روان گردان‌‏ها در جمعیت عمومی ایران در سال 95، نرخ اعتیاد به مواد را 4 درصد گزارش کرده است، که لازم به ذکر است 16-9 درصد معتادان مواد را به صورت تزریقی مصرف می‌کنند.

دمیریان با توجه به تاثیرات مخرب و ویران کننده مصرف مواد بر زندگی افراد، اظهار داشت: بررسی عوامل زمینه ساز این پدیده و توجه ویژه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است،و به خاطر پیامدهای نامطلوب و فشارهای وارده بر کسانی که مواد مصرف می کنند، نیاز است که اقدامات گسترده‌تری در زمینه شناخت عوامل موثر در گرایش و پیش‌گیری از اعتیاد به مواد صورت گیرد و راهکارهای درمان و بهبود وضعیت روانشناختی آن‌ها مورد توجه قرار گیرد، که در این راستا یکی از اقدامات بسیار مطلوب، در نظر گرفته هفته مبارزه با مواد مخدر می باشد.

وی همچنین در پایان با تاکید بر اینکه هفته مبارزه با موادمخدر، فرصت خوبی است که خانواده و جامعه را نسبت به امر پیشگیری و مبارزه با مواد مخدرکه یکی از مشکلات اساسی درجامعه است، مشارکت دهیم، افزود: چرا که حضور خانواده و جامعه در ریشه کن نمودن پدیده اعتیاد ضروری بوده و همچنین مداخله جدی دستگاه‌های مرتبط درخصوص اعتیاد مثل سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، فرمانداری و شهرداری برای پیشگیری و بهبود پدیده اعتیاد ضروری می باشد، و این نهادها میتوانند با برنامه ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، در راستای آگاه‌سازی جامعه نسبت به راه‌های پیشگیری و مبارزه با این پدیده شوم اقدامات موثری انجام دهند و زمینه کاهش نرخ اعتیاد رو فراهم کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۹۰۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و ضبط ۱ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی و سنتی در خرم‌آباد/ ۴ نفر دستگیر شدند

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، سرهنگ "نبی اله قاسمی در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: در راستای طرح برخورد با خرده فروشان مواد مخدر، ماموران پلیس خرم آباد دستگیری سوداگران و خرده فروشان مواد مخدر را درد ستور کار قرار دادند.

وی افزود: ماموران با هماهنگی قضائی ۴ سوداگر مرگ را شناسایی و دستگیر که در بازرسی از مخفیگاه آن ها، یک کیلوگرم انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی کشف شد.

گفتنی است در حاشیه این طرح ۲۴ معتاد متجاهر نیز جمع آوری و تحویل مراکز بازپروری شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901780

دیگر خبرها

  • کشف و ضبط ۱ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی و سنتی در خرم‌آباد/ ۴ نفر دستگیر شدند
  • کشف مواد مخدر شیشه در مرز ارومیه
  • بحران ادبیات داریم
  • مشهد با کسری ۴۶ درصدی تامین آب مواجه است
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • کشف ۶ کیلوگرم مواد مخدر در کلاله
  • ۴۰ درصد متکدیان مشهد معتاد هستند
  • تراکتور ۲۰۰ میلیون جریمه و تهدید شد
  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • کشف هروئین از معده قاچاقچیان در جهرم