Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - انتخاب هدفمند حوزه هنري تحريم نيست. بلکه تصميم يک نهاد در مورد انتخاب فيلم براي سالن‌هاي خود است که توسط برخي سودجو تحريف شده است و تلاش دارند يک نهاد انقلابي را روبه‌روي مخاطبين سينما قرار دهند.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري فارس، هر نهاد حاکميتي بر اساس قوانين و اهدافي که برايش مشخص شده است بايد در مسير حرفه‌اي‌اش گام بردارد و طبق آنچه که برايش ترسيم شده است بايد گزارش سالانه به مسئولين مرتبط ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پر واضح است که هر نهادي طبق قوانين مي‌تواند براي دارايي و آنچه که مالکش است در چارچوب قانون اساسي قوانيني وضع و طبق همان تصميماتي را لحاظ کند. براي مثال ممکن است صاحبان بعضي سالن‌ها هدفشان صرفا گيشه باشد يا بعضي ديگر بخواهند اولويت را به فيلمهاي دفاع مقدسي اختصاص بدهند و يا مثلا چه بسيار از صاحبان فيلم ها در سينما هستند که با منطق اينکه مالک فيلم‌اند آن را در هر جشنواره خارجي و بين‌المللي شرکت مي‌دهند تا بتوانند ديده شوند. اين درحالي است، که برخي از فيلم‌هاي آنها چهره چِرک و سياهي را از کشورمان به نمايش در مي‌آورند. اين افراد به بهانه صاحب و مالک فيلم بودن بر خلاف منافع ملي گام برداشته اند تا به منفعت هاي فردي خود دست پيدا کنند.
*مدافعان دموکراسي حقوقي براي مالک قائلند؟! چرا شانتاز؟!
حالا نهادي مانند حوزه هنري که يک نهاد حاکميتي نيز محسوب مي‌شود و مسير مشخص با اهداف روشني را بايد پي‌بگيرد بنا داشته در سالن‌هاي سينمايي که مديريتش را بر عهده دارد از ميان فيلمهاي مجوزدار فيلم‌هايي را که به لحاظ موضوعي به اولويتهايش نزديکتر بوده را اکران کند. پيش از آنکه به اين نهاد حمله‌اي از جانب منتقدانش صورت بگيرد ابتدا بايد به اين پرسش پاسخ داده شود که آيا اين حق را براي مالک اين سالن‌ها قائل هستند تا طبق صلاح ديد خود و آنهم بر اساس اولويتهاي خود آن را مديريت کنند؟
قطعا همان افرادي که دم از دموکراسي مي زنند و در مواردي عملکردي ليبرال ‌مآبانه دارند در پاسخ به اين پرسش جواب مثبت خواهند داد اما تنها مي‌خواهند با سر و صدا از آب گل آلود ماهي بگيرند.
*يک بررسي دو سويه درباره نتيجه تصميمات حوزه صورت بگيرد
جدا از اين که تعداد فيلم‌هاي تحريمي در عرصه سينما توسط حوزه هنري به نسبت تمام آثاري که اکران شده است بسيار ناچيز است، اما بايد ريشه يابي شود که ابتدا چرا بايد اعتراضات اين چنيني نسبت به تصميم حوزه هنري شکل بگيرد در حالي که مالک سالن‌هايش است. نهادي که قطعا تمام و کمال اختيار دارد تا نسبت به سالن‌هايش تصميماتي اتخاذ کند تا بر اساس اهدافش فيلم هاي مورد نظر خود را با آنچه که در اساسنامه‌اش آمده مغايرت دارد نمايش ندهد.
همچنين بايد آسيب‌شناسي شود که چه تاثيري از عدم اکران فيلم‌ها در جامعه و سينما به جاي مانده و حوزه نيز چه نفعي برده است؟ يک بررسي دو سويه درباره نتيجه تصميمات حوزه صورت بگيرد.
*با تشويش اذهان عمومي مخاطب مي‌آورند، اين جرم است
اصولا در فضاي رسانه اي افراد سودجو تنها با توجه به اينکه به قانوني بودن تصميمات حوزه هنري اشراف دارند تلاش دارند با تشويش اذهان عمومي برگ برنده را از آن خود کنند و با زدن اَنگ توقيف توجه مردم را به اين سمت ببرند که فلان فيلم توقيف خواهد شد تا با بر انگيختن کنجکاوي مردم آن ها را به سالن هاي سينما بکشانند. اين تشويش اذهان عمومي جرم است.
*انتخاب هدفمند فيلم توسط حوزه هنري تحريم نيست تحريف نکنيد
در اين شرايط يک تبليغات ناسالم صورت گرفته است. درصورتي که بايد توسط رسانه‌ها به مخاطبين اطلاع رساني شود که انتخاب هدفمندحوزه هنري تحريم نيست. بلکه تصميم حوزه است که توسط برخي سودجو تحريف شده است و تلاش دارند يک نهاد انقلابي را مقابل مخاطبين سينما قرار دهند.
قطعا در تصميمات حوزه هنري ايراداتي وجود داشته است مانند بسياري از تصميمات ديگر نهادهاي شخصي و دولتي که ميتواند توسط متخصصين رسانه‌اي و سينمايي (بدون حب و بغض) مورد بررسي کارشناسانه و اصلاح قرار گيرد، تادر نحوه اجراي اهداف انقلابي تصيمات اثر بخش‌تري گرفته شود.
اما فراموش نکنيد که اگر حوزه هنري قرار بود بر اساس اساسنامه خود و با دقت کامل فيلمها را انتخاب کند بايد تا امروز تعداد زيادي از فيلمها را اکران نميکرد و به آنها سالن نميداد. حال آنکه ظاهرا حوزه هنري براي تعامل بيشتر با اهالي سينما حاضر شده است تا با شيبي ملايم به انتخابهايش دست زده و به واسطه اکران بعضي فيلمها گاهي از اساسنامه نيز تخطي نمايد.
*انتقاد از اکران تعداد زيادي از فيلم ها يا عدم اکران تعداد محدودي از آنها؟!
حالابا توجه به اين توضيحات رسانه‌هاي اصولگرا بايد طلبکار حوزه هنري باشند براي تعداد زيادي از فيلم‌هاي اکران شده که با اساسنامه مغايرت داشته يا رسانه‌هايي که شعار اپوزيسيون مي‌دهند آنهم براي تعداد کمي از |آثار اکران نشده؟! سينماگران انقلابي بايد به آثار اکران شده اعتراض داشته باشند که برخلاف اهداف و سياست‌هاي حوزه بوده است يا سينماگراني که داد روشنفکري دارند؟! بهتر است در يک فرصت مناسب يکبار براي هميشه يک مناظره ميان طرفين صورت بگيرد تا اين مردم و ذهن‌هاي بينا باشند که قضاوت مي‌کنند. کدام منطقي تر است: انتقاد از حوزه هنري براي اکران تعداد زيادي از فيلم ها يا عدم اکران تعداد محدودي از فيلمها؟!
دليل نگارش اين متن شرايطي بود که به واسطه اين تصميم حوزه هنري رخ داده است و تعدادي همواره از اين فضا سوءاستفاده مي‌کنند. در ادامه نگاهي به اهداف حوزه هنري و وظايف آن مي‌اندازيم:
ماده 6: اهداف
فراهم ساختن زمينه‎ي رشد و شکوفايي و گسترش هنر مبتني بر معرفت اسلامي و متعهد به ارزشهاي انقلاب اسلامي.
بهره گرفتن از هنر در تبيين و ترويج مباني و ارزشهاي اسلامي و فضائل اخلاقي.
تبيين و معرفي وجوه گوناگون و ويژگي‎هاي ذاتي و فني هنر و ادبيات انقلاب اسلامي.
دفاع از آرمانها و اصول انقلاب اسلامي از طريق شناخت علمي و دقيق جريانهاي هنري معارض با تفکر اسلامي و کشف راه‎هاي اصولي مقابله فرهنگي با آنها.
ايجاد زمينه‎ي رشد استعدادها و خلاقيت‎هاي هنري و ادبي از طريق شناسايي، تربيت، تقويت و معرفي هنرمندان برجسته‎ي مسلمان.
ايجاد جريانهاي هدايت‎گر هنري بر بنياد توليد و نمونه‎آفريني‎ هنري و ادبي.
وظايف اصلي حوزه عبارتست از:
مطالعه، تهيه و تنظيم سياست‎ها و برنامه‎هاي مناسب جهت گسترش هنر اسلامي.
اجراي سياست‎ها و برنامه‎ها در ابعاد و زمينه‎هاي مختلف هنر و ادبيات انقلاب اسلامي.
تلاش در جهت شناسايي و بکارگير نيروهاي متعهد و جوان در مقولات هنري و ادبي و شکوفايي استعدادهاي آنان.
انجام مطالعات و پژوهش‎هاي مورد نياز.
توليد و نمونه‎آفريني‎هاي هنري و ادبي.
هدايت و پشتيباني انجمن‎ها و تشکل‎هاي اسلامي، مردمي در حوزه‎ي هنر.
ايجاد زمينه‎هاي تجمع و تشکل هنرمندان مسلمان و متعهد و بهره‎گيري از توانايي‎هاي آنان.
برخورد منتقدانه و هدايت‎گرانه با معاندين و معارضين هنر اسلامي.
اهتمام در جهت انگيزه‎هاي اسلامي و تقويت خلاقيت‎هاي هنرمندان متعهد.
توليد و عرضه‎ي آثار و فرآورده‎هاي هنري و ادبي موردنياز.
ايجاد مراکز پژوهشي، آموزشي و تربيتي هنري.
ارتباط با مراکز و مؤسسات فرهنگي و هنري اسلامي.
ايجاد و اداره‎ي مراکز اطلاع‎رساني در زمينه‎ي هنر اسلامي.
برگزاري مشارکت و شرکت در مسابقات و جشنواره‎هاي ادبي و هنر اسلامي

انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۹۰۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تابلوی «فرزند خلیج فارس» در بوشهر رونمایی شد

همزمان با روز ملی خلیج‌فارس با تلاش هنرمندان حوزه هنری بوشهر تابلوی فرزند خلیج‌فارس، شهید نادر مهدوی تهیه و رونمایی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، همزمان با روز ملی خلیج‌ فارس برنامه‌های متعددی در سواحل استان بوشهر در بخش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، هنری و سیاسی برگزار شد.

یکی از برنامه‌های مهم روز ملی خلیج‌فارس تهیه تابلوی «فرزند خلیج‌ فارس» بود که شامگاه سه‌شنبه از آن رونمایی شد.

این تابلو به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی اثر سیاه قلم تحت عنوان «فرزند خلیج فارس» با حضور مسئولان استان بوشهر در مراسمی در حاشیه خلیج‌فارس رونمایی شد.

این تابلو که مزین به تصویر شهید شاخص سال 1394 شهید نادر مهدوی، سردار بزرگ مقابله با آمریکا در خلیج‌ فارس است در مراسم ویژه‌ای به مناسبت روز ملی خلیج‌ فارس در ساحل بوشهر با حضور رئیس حوزه هنری استان بوشهر و دیگر مسئولان رونمایی شد.

این اثر به سفارش حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر در ابعاد 50 در 70 و توسط فاطمه نیک‌چهر تهیه شده است.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • اهمیت دوچندان صنعت نفت با فرهنگ‌سازی و اثرگذاری در حوزه هنر
  • آغاز بکار مدرسه ملی روایت در سمنان
  • اعتلای فرهنگ و اندیشه ایران اسلامی در گرو تلاش هدفمند معلمان است
  • انتخاب شورای شهر محمدیه به‌عنوان شورای برتر استان قزوین
  • تابلوی «فرزند خلیج فارس» در بوشهر رونمایی شد
  • در هفته هنر انقلاب اسلامی یزد چه گذشت؟
  • ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو 
  • تابلوی «فرزند خلیج فارس» در بوشهر رونمایی شد
  • تحریم صهیونیست‌ها در دوسالانه هنری ونیز
  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد