Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «یوری زینین»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتگو با «رادیو اسپوتنیک»، اظهار داشت ادعای هفته گذشته‌ کاخ سفید درخصوص آماده شدن ارتش سوریه برای انجام حمله شیمیایی، در راستای تلاش‌های سیاستگذاران آمریکایی برای تحت‌تأثیر قرار دادن روند پیروزی‌های ارتش سوریه در برابر گروه تروریستی داعش بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عضو ارشد پژوهشکده دولتی ارتباطات بین‌المللی مسکو، در این خصوص اظهار داشت: به نظر می‌رسد آن‌ها (سیاستگذاران آمریکایی) نمی‌توانند با این مسئله (پیروزهای ارتش سوریه در برابر داعش) کنار بیایند. آن‌ها با طرح بهانه‌های واهی تلاش می‌کنند نفوذ فزاینده ارتش سوریه را متوقف کنند. ظاهراً آن‌ها برای نیل به این هدف، به جز نسبت دادن چنین اتهاماتی به [دولت] سوریه چاره‌ای دیگری ندارند.

در ادامه گزارش آمده است: این کارشناس معتقد است واشنگتن (با طرح چنین اتهاماتی) امیدوار است بتواند پیش از شکست کامل گروه تروریستی داعش، سناریوی خودش را درباره دمشق اجرا کند.

یوری زینین همچنین افزود: علاوه بر این، نیروهای عراقی با کسب پیروزی در برابر تروریست‌ها در حال پیشروی به سوی مرزهای سوریه هستند. به محض اینکه هر دو کشور کنترل مرزهایشان را دوباره در دست بگیرند، ضربه‌ای شدید بر پیکره داعش وارد خواهد آمد و توانایی این گروه تروریستی برای مانور و تحرکات میان این دو کشور، تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

کاخ سفید هفته گذشته، با صدور بیانیه‌ای مدعی شد دولت سوریه در تدارک یک حمله با استفاده از تسلیحات شیمیایی است. در این بیانیه به «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه، هشدار داده شد در صورت انجام این کار، ارتش این کشور بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.

در ادامه این بیانیه ادعا شده بود: آماده‌سازی یک حمله شیمیایی از سوی دولت سوریه مشابه حمله شیمیایی است که 4 آوریل در خان شیخون در استان «ادلب» به‌وقوع پیوست و جان ده‌ها نفر از شهروندان غیرنظامی را گرفت.

آمریکا و ائتلاف تحت رهبری این کشور عامل حمله شیمیایی 4 آوریل در خان شیخون را بدون ارائه سند و مدرکی، دولت سوریه معرفی کردند. پس از آن بود که به دستور «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، حمله‌ای موشکی علیه یک پایگاه نظامی سوریه صورت گرفت. این نخستین دخالت مستقیم آمریکا در جنگ 6 ساله سوریه بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۹۱۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا روسیه را به استفاده از «سلاح شیمیایی» در اوکراین متهم کرد

به گزارش صدای ایران از یورونیوز،ایالات متحده روز چهارشنبه ۱ مه (۱۲ اردیبهشت) روسیه را به استفاده از «تسلیحات شیمیایی» علیه نیرو‌های اوکراینی متهم کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته است که استفاده تسلیحاتی روسیه از ماده شیمیایی «کلروپیکرین» علیه نیرو‌های اوکراینی، نقض کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی (CWC) است.

این وزارتخانه همچنین اضافه کرده است که روسیه با بهره‌گیری از «گاز‌های ضد شورش و اشک‌آور» در جریان جنگ، معاهدات بین‌المللی در زمینه تسلیحات شیمیایی را زیر پا گذاشته است.

در این بیانیه آمده است: «استفاده از چنین مواد شیمیایی‌ای یک اتفاق منفرد و مجزا نیست و احتمالاً ناشی از تمایل نیرو‌های روسیه برای بیرون راندن نیرو‌های اوکراینی از مواضع مستحکم و دستیابی به دستاورد‌های تاکتیکی در میدان نبرد است.»

نتیجه‌گیری ایالات متحده با شهادت سربازان اوکراینی مطابقت دارد که می‌گویند در ماه‌های اخیر در بخش‌هایی از خط مقدم خود با نیرو‌های روسیه با گاز و سایر مواد شیمیایی محرک مواجه شده‌اند.

نیرو‌های مسلح اوکراین پیشتر در در بیانیه‌ای در ماه مارس اعلام کرده بود که روسیه در بیش از هزار مورد «مواد شیمیایی سمی که برای جنگ ممنوع هستند» را استفاده کرده است. به گفته مقامات اوکراینی، تنها در ماه فوریه ۲۵۰ مورد از چنین حملاتی به ثبت رسیده است.

ارتش اوکراین می‌گوید نیرو‌های روسی علاوه بر کلروپیکرین، از نارنجک‌های پرشده از ماده «سی‌اس» و «سی‌ان» استفاده کرده‌اند. این گزارش می‌گوید که حداقل ۵۰۰ سرباز اوکراینی به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد سمی ضدشورش تحت درمان قرار گرفته‌اند و یک نفر نیز بر اثر خفگی با گاز اشک‌آور کشته شده است.




در حالی که در اعتراضات خیابانی غیرنظامیان معمولاً می‌توانند از گاز اشک‌آور و ضد شورش فرار کنند، سربازانی که در سنگر‌ها بدون ماسک ضد گاز موضع گرفته‌اند یا زیر آتش دشمن هستند در خطر خفگی قرار می‌گیرند.

روسیه قبلا استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ اوکراین را رد کرده بود.

گاز کلروپیکرین به عنوان یک سلاح شیمیایی در جنگ جهانی اول توسط آلمان به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفت. این عامل خفگی توسط سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مستقر در لاهه برای استفاده نظامی غیرمجاز اعلام شده و اکنون بیشتر در صنعت کشاورزی استفاده می‌شود.

این گاز ریه‌ها، چشم‌ها و پوست را تحریک می‌کند و می‌تواند باعث تهوع، استفراغ و اسهال شود که هفته‌ها طول می‌کشد.

ایالات متحده همزمان اعلام کرده که سه نهاد دولتی روسیه مرتبط با برنامه‌های تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی این کشور و چهار شرکت روسی را که به این نهاد‌های دولتی کمک کرده‌اند، تحریم می‌کند.

استفاده از سلاح‌های شیمیایی طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است. روسیه معاهدات مربوط به أن را امضا کرده و ادعا می‌کند که سلاح شیمیایی ندارد، اما این کشور در سال‌های اخیر متهم به استفاده از عامل اعصاب علیه منتقدان خود نظیر سرگئی اسکریپال و الکسی ناوالنی شده است.

دیگر خبرها

  • اطلاعاتی جالب درباره جفت‌گیری عجیب‌ترین موجود جهان!
  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • حمله موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • حمله به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • شهادت ۱۳ نیروی ارتش سوریه در حمله داعش به استان حمص
  • حملات داعش در عراق شروع شد
  • حمله هوایی دشمن صهیونیستی به حومه دمشق
  • آمریکا روسیه را به استفاده از «سلاح شیمیایی» در اوکراین متهم کرد
  • حملات داعش در افغانستان بیش از ۱۵۰ کشته و زخمی برجای گذاشته است