Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، دیدار گروهی از فعالان صنعت‌ چاپ، نشر و مطبوعات با مسئولان وزارت ارشاد و نمایندگان مجلس شامگاه دوشنبه (۱۲ تیر ماه) برگزار شد.

احمد پژمان‌فر (رییس کمیسیون فرهنگی مجلس) در سخنانی با اشاره به این موضوع که امروز دیگر اقتصاد تک محصولی پاسخگو نیست، گفت: یک زمانی دولت نفت می‌فروخت و همه کار‌ها را با آن می‌کرد اما درآمدی که وارد دولت شد باعث شد تا بدنه دولت بزرگ‌تر شود و اگر این روند ادامه پیدا کند نه تنها دولت نمی‌تواند کشور را اداره کند بلکه حتی کفاف هزینه‌های خودش را نیز نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژمان‌فر با اشاره به اینکه امروز بیش از ۸۰ درصد بودجه کشور؛ بودجه جاری‌ست و ۲۰ درصد عمرانی، ادامه داد: باید تلاش کنیم که با همکاری هم دولت تبدیل به یک دولت چابک و حامی و ناظر شود و بجای آنکه رقیب بخش خصوصی شود به حامی بخش خصوصی تبدیل شود.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز در صنعت چاپ اجازه حرکت داده نمی‌شود که بخشی از آن متوجه دولت است زیرا با سرمایه‌ای که دارد به سمت تاسیس چاپخانه‌هایی حرکت می‌کند که مانند آن در بخش خصوصی وجود دارد.

وی با اشاره به اجرای درست اصل ۴۴ گفت: متاسفانه اصل ۴۴ به مفهوم خصوصی‌سازی درست اجرا نشده و شکل نگرفته و شرکت‌ها و موسسات بجای آنکه به بخش خصوصی داده شوند؛ به خصولتی یعنی ادغام دولتی و خصوصی تحویل داده شده‌اند. این وضعیت نه تنها کار را بهتر نکرده بلکه بد‌تر نیز کرده است زیرا ما شرکت‌ها را به نهادهایی داده‌ایم که تخصص آن کار را ندارد به طور مثال پالایشگاه نفت را به نهادی دادیم که هیچ تخصصی در رابطه با آن ندارد.

وی با اشاره به اینکه باید نقش مردم در اقتصاد پررنگ شود، افزود: تاریخ انقلاب ثابت کرده است که هر موقع بحران بزرگی بوجود آمده این کمک مردم بوده است که توانسته مشکلات را حل کند و امروز نیز می‌توانیم روی کمک مردم حساب کنیم.

وی با اشاره به مشکل کاغذ در کشور گفت: ما با وزارتخانه‌هایی همچون وزارت آموزش و پرورش، صنعت و ارشاد در مجلس گذشته توافق کردیم که برای مصرف داخلی از کاغذ داخلی استفاده شود و حتی تفاهم نامه‌ای نیز امضا شد اما متاسفانه به دلیل نبود اراده لازم؛ آن تفاهمنامه اجرا نشد.

حمید قبادی نیز طی سخنانی گفت: متاسفانه دولت‌ها تغییر می‌کند اما ماهیت دولت تغییر نمی‌کند و بسیار سخت است در ساختار دولتی تغییری ایجاد شود.

وی با اشاره به حال و روز حوزه چاپ و نشر و اینکه حال این صنعت امروز مساعد نیست، گفت: اینکه منتظر باشیم تا دولت به تنهایی مشکلات را حل کند درست نیست و قطعا هم اتفاق نمی‌افتد. ما باید تلاش کنیم ظرفیت نهادهایی غیردولتی را افزایش بدهیم. امروز بیش از ۱۰ اتحادیه و انجمن در تهران در حوزه نشر فعال هستند اما اتحاد وجود ندارد و وحدتی هم بین این انجمن‌ها نیست.

قبادی با تاکید بر اینکه حوزه چاپ در کشور هیچ وابستگی جدی به دولت از لحاظ سرمایه‌ای ندارد، افزود: متاسفانه همین اقتصاد محدود صنعت چاپ را دستگاههای دولتی در دست گرفته است و خدمات چاپی ارایه می‌کنند در حالی که هیچ نهاد دولتی نباید مستقیم و غیرمستقیم مجاز به راه‌اندازی چاپخانه باشد.

وی ادامه داد: اصناف حوزه چاپ و نشر باید خودشان را قدرتمند کنند و نباید برای بحث‌هایی همچون اجرای تعرفه و مشکل کاغذ به سمت گدایی حرکت کنند.

امیر‌زاده یکی از ناشران حاضر در این برنامه نیز گفت: اهالی نشر و ناشران در قبال جامعه مسوول هستند زیرا در فرهنگ نقش دارند و فرهنگ نیز امروز از ما گلایه دارند. امروز اگر ما دارای یک فرهنگ قوی هستیم بخشی از آن به دلیل فداکاری کسانی است که در سالهای گذشته کار کرده‌اند. باید قدر آن‌ها را بدانیم.

بهبهانی روزنامه‌نگار پیشکسوت نیز گفت: نقش مطبوعات در حوزه چاپ و نشر بسیار مهم است زیرا اگر مطبوعات نباشند چاپ رونق نمی‌گیرد از طرف دیگر رونق مطبوعات رونق چاپ و نشر را به دنبال دارد.

انصاری‌پور، رییس تعاونی چاپخانه‌داران استان اصفهان نیز طی سخنانی گفت: حوزه گسترده وظایف و مسوولیت‌های وزارت ارشاد باعث شده تا صنعت چاپ کمرنگ دیده شود و این کمرنگی در استان‌ها بیشتر است که باید رفع شود.

وی ادامه داد: در بحث مالیات متاسفانه در سالهای گذشته سلیقه‌ای عمل می‌شد ولی به همت وزیر ارشاد و نشستی که با مدیران مالیات انجام شد شفاف‌سازی صورت گرفت و بحث ارزش افزوده و مالیات ارزش افزوده که در چاپخانه‌های دیجیتال گرفته می‌شد، سرانجام حل شد. ما برای حل مشکل صنعت چاپ باید آن را به یک صنعت بزرگ تبدیل کنیم و به مسوولان معرفی کنیم. امیدوارم روزی برسد که یک همایش ۱۰ هزار نفری با حضور اهالی چاپ در ورزشگاه آزادی برگزار کنیم.

در پایان این مراسم با حضور حجت‌الاسلام مصباحی مقدم، حجت‌الاسلام احمد پژمان‌فر و حجت‌الاسلام دعایی با اهدای هدایا و لوح تقدیر از وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و کاراندیش تقدیر شد و همچنین مجموعه مقالات غلامرضا شجاع درباره صنعت چاپ و نشر رونمایی شد.

وزیر ارشاد در این برنامه حضور نداشت و نماینده ایشان هدایا را تحویل گرفت.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۹۳۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن

صنعت نفت و گاز نقشی محوری در اقتصاد ایران ایفا می کند و به عنوان منبع اصلی انرژی و سوخت برای بخش های مختلف عمل می کند. با این حال، در سال‌های اخیر، این صنعت دستخوش دگرگونی قابل‌توجهی به سمت دانش محور شدن بوده است. این تغییر به سمت شیوه‌ها و فن‌آوری‌های مبتنی بر دانش به دلیل نیاز به بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها، به حداقل رساندن هدررفت انرژی و افزایش رقابت کلی انجام شده است.

یکی از حوزه های کلیدی که صنعت نفت و گاز به کارگیری شرکت های دانش بنیان است. این شرکت ها که در توسعه فناوری ها و راه حل های نوآورانه تخصص دارند، در خط مقدم رشد بهره وری، کاهش اتلاف انرژی و جلوگیری از هدر رفتن گازهای مرتبط در فرآیندهای تولید و توزیع بوده اند.

در ایران، صنعت نفت و گاز نقش پیشرو در استفاده از شرکت های دانش بنیان برای پیشبرد رشد اقتصادی را بر عهده گرفته است. ایران با بیش از 650 شرکت دانش بنیان فعال در بخش نفت، فناوری و نوآوری را با موفقیت در عملیات نفت و گاز خود ادغام کرده است. این شرکت ها نقش مهمی در افزایش بهره وری، بهینه سازی فرآیندها و توسعه راه حل های پایدار برای صنعت داشته اند.

همچنین رویکرد فعال دولت ایران به ویژه دولت سیزدهم در تمرکز بر توسعه میادین گازی کشور در رشد و نوآوری در بخش نفت و گاز موثر بوده است. ایران با اولویت‌بندی جمع‌آوری و استفاده از گازهای مشعل، نه تنها تولید گاز خود را افزایش داده، بلکه در بازار جهانی گاز نیز پیشتاز است. دستاوردهای این کشور در تولید گاز از میانگین نرخ رشد سایر کشورهای تولیدکننده گاز پیشی گرفته است و رتبه برتر را در مجموعه گازهای مشعل در میان کشورهای عضو مجمع صادرکننده گاز کسب کرده است.

ادغام شیوه‌های مبتنی بر دانش در صنعت نفت و گاز، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا فناوری‌های پیشرفته را اتخاذ کنند، کارایی عملیاتی را بهبود بخشند و اثرات زیست‌محیطی را کاهش دهند. با بهره گیری از تخصص و راه حل های نوآورانه ارائه شده توسط شرکت های دانش بنیان، این صنعت توانسته است بر چالش ها غلبه کند، بهره وری را افزایش دهد و رشد پایدار را هدایت کند.

علاوه بر این، تغییر به سمت رویکرد دانش محور در صنعت نفت و گاز فرصت های جدیدی را برای همکاری، تحقیق و توسعه باز کرده است. با تقویت مشارکت بین بازیگران صنعت، دانشگاه ها، مؤسسات تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان، این صنعت توانسته است به نوآوری سرعت بخشد، مهارت ها را افزایش دهد و فرهنگ یادگیری و بهبود مستمر را تقویت کند.

در نتیجه، گذار صنعت نفت و گاز به سمت دانش محور شدن نشان دهنده نقطه عطف مهمی در تکامل آن است. با پذیرش فناوری، نوآوری و تخصص ارائه شده توسط شرکت های دانش بنیان، این صنعت توانسته است بهره وری را افزایش دهد، اثرات زیست محیطی را کاهش دهد و رشد پایدار را هدایت کند. ادغام شیوه های مبتنی بر دانش نه تنها صنعت را به سمت کارایی و رقابت بیشتر سوق داده است، بلکه آن را به عنوان یک بازیگر کلیدی در چشم انداز انرژی جهانی قرار داده است.

دیگر خبرها

  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • ۱۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش اصناف قم انجام شد
  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست
  • انتقاد استاندار گلستان از سنگ‌اندازی‌ در اجرای مصوبه رییس جمهور در آشوراده
  • ۵ شعبه تخصصی شورای حل اختلاف اتاق اصناف اهواز راه‌اندازی می‌شود
  • صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن
  • انجام جراحی لوزه با تعرفه دولتی در بیمارستان کامکار عرب نیای قم
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • کاهش نرخ بیکاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • کاهش نرخ بی‌کاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست