Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، بزرگداشت سی و ششمین سالگرد شهادت آ‌یت‌الله شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام خمینی با محوریت بازخوانی میراث فکری و منش رفتاری شهید بهشتی، معرفی و نقد کتاب دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن و مناظرات شهید بهشتی با سران مارکسیست‌ها در نشستی با عنوان مروت و مدارا در خانه موزه شهید بهشتی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر علیرضا بهشتی، احسان شریعتی، حجت‌الاسلام زم، عباس منوچهری، احمد مسجدجامعی، جمشید انصاری و حجت‌الاسلام مفتح در این مراسم حضور داشتند.

احسان شریعتی با اشاره به برگزاری مراسم چهلمین سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی و برگزاری سمپوزیومی گفت: متاسفانه امکان برگزاری این مراسم و سمپوزیوم در حسینیه ارشاد میسر نشد.

شریعتی ادامه داد: نمی‌دانم چرا امکان برگزاری این مراسم در حسینیه ارشاد میسر نشد، نمی‌دانم اگر نتوانیم در حسینیه ارشاد مراسمی برای دکتر شریعتی برگزار کنیم قرار است این حسینیه صرفا محلی برای رای دادن باشد؟

او موضوع این سمپوزیوم را «نو شریعتی» عنوان کرد و گفت: باید اندیشه‌های دکتر شریعتی بازخوانی شود. چراکه دوره جدید، دوره از سرگیری دیالوگ بین دو نهاد روشنفکران و روحانیون است که به خاطر تلاطم‌های پس از انقلاب دچار تقطیع و وقفه شد.

شریعتی که در موضوع اندیشه‌های شهید بهشتی و علی شریعتی صحبت می‌کرد، گفت: از تفاوت اندیشه‌های بهشتی و شریعتی این بود که دکتر شریعتی معلم نهضت انقلاب و شهید بهشتی معمار نظام بود و بین این دو تفاوت است؛ وقتی نهضت تبدیل به نظام می‌شود مشکلاتی مانند امروز ایجاد می‌شود.

این نویسنده و مدرس یکی از مشکلات اساسی جامعه اسلامی را مفهوم خلافت الهی خواند و گفت: ممکن است خلافت‌های خودخوانده‌ای به وجود بیایند که نشان از درک غلط رابطه انسان و خدا و مفهوم خلافت است.

شریعتی درباره حرکت انسان در جستجوی رسیدن به خدا، تعریف انسانیت در فلسفه، انسان محوری و آزادی‌خواهی انسان و اومانیسمی که دکتر شریعتی از آن می‌گوید صحبت کرد و گفت: افرادی همچون علی شریعتی از خدا تصور پالایش را ارایه دادند.

او همچنین با اشاره به نظریه امت و امامت و بحث رای و راس دکتر شریعتی مبنی بر اینکه دموکراسی الزاما همیشه در منطقه‌ای مانند خاورمیانه جوابگو نیست، گفت: این نظریه از دوره مصدق آغاز شد که نیروهای آزادی‌خواه ملی با فئودال‌ها و مستبدانی روبرو شدند که آرای مردم را می‌خریدند و نظریه رای و راس مطرح شد که در آن روشنفکران بنیاد اجازه می‌دادند سرنوشت کشور به دست این آرای لرزان سپرده شود.

شریعتی با بیان اینکه نسبت به این نظریه علی شریعتی نقدی دارد، گفت: دموکراسی بر سه پایه تنوع، تحمل و تساهل و تناوب استوار شده است اما دکتر شریعتی در نظریه خود موضوع تناوب را مدنظر قرار نداده است؛ چراکه در تناوب، قدرت دور می‌زند و تمرین در دموکراسی موجب آگاهی در جامعه می‌شود. برگزاری دوره‌های مختلف انتخابات تمرین دموکراسی و ارتقای آگاهی است.

شریعتی ادامه داد: هرچند سنت‌ها ریشه‌دار است اما راه‌حل، دموکراسی شورایی است. هرچند که دموکراسی در مهد خودش یعنی در غرب هم ایده‌آل نیست؛ برای همین هم از داخل آن ترامپ و پوپولیسم خارج می‌شود. اما در تجربه کشورهای آزاد شده از استثمار مانند کوبا قدرت را به دموکراسی ندادند و تجربه‌اش منفی بود دکتر شریعتی این تجربه را دید و متوجه شد که روشنفکر کارش در دست گرفتن قدرت نیست بلکه نشان دادن راه است که از مسیر تجربه و تمرین می‌گذرد.

عباس منوچهری استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل سیاسی و اجتماعی نیز در این نشست به موضوع انسان‌شناسی و رابطه‌اش با مقوله هویت و شهروندی در اندیشه بهشتی و شریعتی پرداخت.

منوچهری تاکید کرد: هیچ مکتب فکری تاثیرگذاری در تاریخ به خصوص در حوزه سیاسی و اجتماعی نیست که بدون انسان‌شناسی مشخص توانسته باشد دستگاه فکری‌اش را بسازد. از سوی دیگر بین مقوله منش و اخلاقیات یا اخلاق تفاوتی وجود دارد. در اندیشه شریعتی و بهشتی در واقع اخلاقیات به چگونه باهم زندگی کردن انسان‌ها می‌پردازد.

او شاخص‌ترین اشتراک اندیشه دکتر شریعتی و شهید بهشتی را این دانست که بیش از دنیا به اندیشه مثبت قائل هستند و از آن به عنوان فلاح یاد می‌کنند.

منوچهری ادامه داد: رابطه یاد دادن اسما به انسان و خلیفه خدا شدن، اصرار و تاکید بر مساله اختیار مقابل جبر و تقابل حق و مسئولیت در حوزه مسمائل شهروندی و تاکید بر مسئولیت انسان در زندگی اجتماعی ازجمله مهم‌ترین نقاط اشتراک اندیشه آیت‌الله دکتر شهید بهشتی و دکتر علی شریعتی به شمار می‌رود.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۹۴۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضیلت‌های شهید مطهری باید در بین طلاب و روحانیون نهادینه شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام احمد مروی در مراسم گرامیداشت یاد شهید مطهری و نکوداشت اساتید برگزیده حوزه علمیه خراسان که در حرم مطهر امام رضا (ع) انجام شد؛ ضمن تبریک ایام گرامیداشت مقام معلم؛ مهمترین خصوصیت شخصیت شهید مطهری را «اخلاص» معرفی و اظهار کرد: «اخلاص» منشأ تمام فضیلت‌های اخلاقی و رفتاری شهید مطهری است؛ این شهید بزرگوار اگرچه در قله فقه و فلسفه قرار داشت، اما در مقام تبلیغ دین هیچ شأنی برای خود قائل نبود و بزرگترین شأن خود را مبلغ دین می‌دانست.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: آنجا که مارکسیسم به مرزهای فکری و عقیدتی نسل جوان هجمه می‌کند، استاد مطهری شرحی مبسوط بر کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» مرحوم علامه طباطبایی می‌نویسد و آنجا که می‌بیند توده مردم به آموزه‌های اخلاقی و تربیتی نیاز دارند کتاب «داستان راستان» می‌نویسد و آنجا که در یک مجله غیر خوشنام مثل «زن روز» به حقوق زن در اسلام اهانت می‌شود؛ در همان مجله پاسخ می‌دهد.

وی با اشاره به سخت کوشی و اهتمام جدی شهید مطهری در فراگیری علم؛ این معلم شهید را از مصادیق روایت «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیْهِ اللَّوَابِسُ؛ شبهات به کسی که زمانه خود را بشناسد هجوم نمی‌آورد.» دانست و عنوان کرد: شهید مطهری یک عالم آگاه به زمانه و حتی جلوتر از زمانه بود؛ به طوری که امروز نیز کتاب‌ها و افکار ایشان کهنه نشده و کاملاً به روز است.

مروی افزود: شهید مطهری در مبانی دینی متصلب بود و با هیچکس در دفاع از دین رودربایسی نداشت و از افرادی بود که از همان ابتدا با سازمان مجاهدین خلق مخالف بود و آن‌ها را منحرف می‌دانست.

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: شهید مطهری تمام وجود خود را وقف تبلیغ دین کرده بود و به هیچ عنوان در این راه خود را نمی‌دید، لذا خداوند نیز نام او را اینگونه بلند کرد و این رمز ماندگاری شهید مطهری است؛ استاد مطهری علی‏رغم آن جایگاه علمی رفیع، هیچگاه از تبلیغ دین غافل نبود، به طوری که در مساجد غیر مطرح تهران نیز منبر می‌رفت.

وی خاطرنشان کرد: ‏این جمله امام خمینی (ره) که فرمودند: «تمام آثار شهید مطهری را بلا استثنا تأیید‏‎ ‎‏می‌کنم» بسیار جمله عظیم و بزرگی است، امام (ره) تنها در خصوص استاد مطهری این فرمایش را دارند و با توجه به احتیاط‌هایی که امام (ره) در خصوص افراد داشتند، این جمله نشان دهنده اطمینان حضرت امام به این شهید بزرگوار است.

مروی شهید مطهری را یک الگو برای طلاب دانست و گفت: خصوصیات و فضیلت‌های شهید مطهری باید در حوزه‌های علمیه و میان طلاب رشد پیدا کند و تقویت شود؛ شهید مطهری حقیقتاً خادم دین بود.

تولیت آستان قدس رضوی به پیشینه درخشان حوزه علمیه خراسان اشاره و ابراز کرد: حوزه علمیه خراسان در طول تاریخ از مراکز علمی شاخص و برجسته جهان تشیع بوده، به طوری که پس از حوزه علمیه نجف دارای بیشتر سابقه و قدمت است.

وی ادامه داد: حوزه علمیه خراسان در طول تاریخ از کثرت علمای بزرگ و مدرسین برجسته برخوردار بوده و علما و طلاب از نقاط مختلف برای کسب علم و فضیلت به این حوزه می‌آمدند، چنانکه حتی عالم بزرگی همچون «علامه بحرالعلوم» برای فراگیری فقه به این حوزه آمده است؛ طلاب باید پیشینه درخشان و با عظمت حوزه خراسان را بدانند.

مروی با تأکید بر اینکه حوزه خراسان باید جایگاه حقیقی خود را به دست آورد؛ گفت: حوزه خراسان باید به جایگاهی برسد که طلاب حوزه قم و نجف بگویند برای کسب علم چند سالی نیز به حوزه مشهد برویم، این جایگاهی است که از حوزه مشهد در جوار مرقد شریف عالم آل محمد (ص) انتظار می‌رود و با توجه به اساتید توانمند و طلاب با استعدادی زمینه تحقق این مهم فراهم است.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان نسبت به ارتباط صمیمی اساتید با طلاب تأکید و عنوان کرد: ارتباط اساتید حوزه با طلاب نباید یک ارتباط اداری باشد، وجود ارتباط صمیمی میان اساتید و طلاب در پرورش شاگردان و حفظ پیوند طلاب با نظام حوزه و طلبگی بسیار مؤثر است و این سیره بزرگان حوزه بوده است.

گفتنی است؛ در ابتدای این دیدار و پیش از سخنان حجت الاسلام مروی تعدادی از اساتید حوزه علمیه خراسان به ایراد سخن و بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون راهکارهای ارتقای هرچه بیشتر سطح علمی، اجتماعی و سیاسی طلاب جوان پرداختند.

کد خبر 6097696

دیگر خبرها

  • فضیلت‌های شهید مطهری باید در بین طلاب و روحانیون نهادینه شود
  • اعزام سفیران کریمه به خارج و داخل کشور با ۱۳۰ برنامه
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • BRT کرج، خوب یا بد؟
  • هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مساله غزه برگزار می شود
  • اهدای اعضای دانش آموز ۱۳ ساله اهل لالی به ۳ بیمار
  • مرز‌های دموکراسی غرب را منافع اسرائیل تعیین می‌کند
  • اردوغان: مرزهای دموکراسی غرب را منافع اسرائیل تعیین می‌کند
  • (تصاویر) بندر شهید بهشتی چابهار
  • سال‌گذشته زمینه اشتغال ۴۵ هزار نفر زندانی کشور در داخل و خارج زندان فراهم شد