Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@14:16:53 GMT

قهرمانان تاریخ معاصر بر صحنه تئاتر

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۹۴۴۲۶

قهرمانان تاریخ معاصر بر صحنه تئاتر

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهلایی در مورد تلاش برای جلوگیری از کلیشه شدن در پرداخت به موضوع شهدا، گفت: «اصلی ترین هدفم در نگارش متن و کارگردانی آن همراه با محمدلارتی، دوری از کلیشه شدن بود. ما می خواستیم همه اتفاقات مستند باشد و جای خیال پردازی باقی نماند. این مستندات خیلی جزئی است و ممکن است برای خیلی از افراد تازگی داشته باشد و به آن پرداخت نشده است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد لارتی هم در پاسخ به این سوال به عنوان یکی از کارگردانان نمایش گفت: «وقتی داستانی که روایت می شود، قوی است و کشش دراماتیک کافی دارد، ناخودآگاه کلیشه نمی شود. آنهایی که در حادثه هفتم تیر بودند، انسان های منحصر فردی هستند. نویسنده با وسواس داستان ها و بخش هایی را انتخاب کرده که وارد کلیشه نمی شود».

لارتی در مورد مخاطب امروزی تئاتر و ارتباط با موضعات این چنینی توضیح داد: «موضوع آنقدر ناب است که مخاطب برای اولین بارآن را می شنود و به اندازه کافی جذب می شود و درمقایسه با سایر آثار روز برای او جالب است».

شهلایی در ادامه در مورد علت پرداخت به موضوع شهدای هفتم تیر توضیح داد: «به طور کلی به تاریخ معاصرایران، به خصوص تاریخ اوایل انقلاب علاقه مند هستم. علاوه بر این فکر می کنم این موضوعات بسیار تازه هستندو حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد و جوانان هنوز بسیاری از وقایع را نمی شناسند و از بسیاری از حوادث بی خبر هستند. فکر می کنم ملتی که تاریخش را نداند جلو نمی رود و پیشرفتی نخواهد داشت».

شهلایی در مورد شرایط روز جامعه درآفرینش یک اثر هنری مثل نمایش «هفت روز از تیر شصت» افزود: «اگر آفریننده اثرهنری به مسائل روزآگاهی نداشته باشد، نمی تواند درست کار کند. من در نگارش نمایش نامه هایم بیش ازهرچیز به همین مسئله توجه دارم و آنچه به ذهنم می رسد برآمده از وضعیت روز است. وقتی در نوشتن یک متن به مسائل روز توجه شود، هم باعث همذات پنداری مخاطب می شود، هم گفته ها برایش قابل فهم تر هستند».

لارتی هم در پاسخ به این سوال گفت: «هرهنرمندی حتما شرایط روز را مد نظر می گیرد. اگر اینطور نباشد نمی توان اثر مناسب تولید کرد. مخاطب خوراکی می خواهد که ارتباط کافی با آن برقرار کند. بازخوردی که ما از مخاطب گرفتیم، فهمیدیم که اوتوانسته با اثر ارتباط برقرار کند. متاسفانه منابع بسیار کمی در مورد موضوعات تاریخ معاصر ما وجود دارد و با اینکه جذابیت ها زیاد است، خیلی کم به آن پرداخته شده است».

لارتی در موردعلت کم کاری در این حوزه توضیح داد: «شاید بخشی از این کم کاری به علت سیاست گذاری ها باشد. به علت تولید کم آثار در مورد حادثه ترور هفتم تیرسال شصت ، به فکر تولید نمایش «هفت روز از تیر شصت» افتادیم. تولید آثار هنری نیازمند پشتیبانی مالی و معنوی است و خوشبختانه ما در تولید این نمایش از حمایت بنیاد شهید و معاونت هنری وزارت ارشاد، اداره کل هنرهای نمایشی و مدیریت مجموعه تئاترشهر برخوردار هستیم».

او گفت: «سختی چنین آثار این است که نمی توانیم خیال پردازی کنیم. باید واقعیت ها را به درستی و جذابیت کافی نوعی بیان کنیم که مخاطب به آن جذب شود. وقتی به سمت این مسائل می رویم ناخودآگاه جذاب می شود. بازیگران اثر در ابتدا اطلاعات چندانی نداشتند، اما بعد از مدتی تمرین خودشان هرروز دنبال اطلاعات تازه ای بودند».

کامران شهلایی در مورد تجربه کارگردانی مشترک گفت: «ما مدتی است که با محمد لارتی به صورت مشترک کار می کنیم و مشکلی هم نداریم. کار عملی در موردهنر تئاتر بسیار جواب می دهد و خوب است که ماهم کار جمعی و گروهی را یاد بگیریم».

لارتی درپاسخ به تجربیات مربوط به کارگردانی مشترک گفت: «نمایش «هفت روز از تیر شصت» سومین کارگردانی مشترک من و کامران شهلایی است. به نظر ما تئاتر وقتی به صورت گروهی انجام می شود نتیجه بهتری هم می دهد و با توجه به امکانات کم و مشکلات، ما گروهی کارکردن را بیشتر می پسندیم».

او در مورد قحطی قهرمان در دنیای درام و تاثیرهنر تئاتر برای معرفی قهرمانان کشور گفت: «از شاهنامه فردوسی تا قهرمانان امروزی که گاهی گذرا معرفی می شود، همه می توانند تاثیرات مثبتی در جوانان داشته باشند. البته باید حواسمان باشد که به خوبی و جذاب آنها را معرفی کنیم. هرجا که ایثار و از خودگذشتگی باشد انسان به آن جذب می شود و قهرمان به این دلیل که از خود می گذرد در ذهن تماشاگر جاودان می شود».

شهلایی در مورد سفارشی بودن تولید چنین نمایش هایی با چنین موضوعاتی گفت: «در مورد نمایش ما اینطور نبود و خودمان پیشنهاد اجرای این موضوع را دادیم. به طور کلی در زمینه جنگ من چند نمایش نامه نوشته ام و نسبت به مسائل و موضوعات این چنینی حساس و علاقه مند هستم».

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۹۴۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«روال عادی» به هفته پایانی اجرا در تئاتر شهر رسید

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نوشته ژان کلود کری‌یر، ترجمه اصغر نوری با کارگردانی کیارش رُست و تهیه‌کنندگی مجید مجیدی، که اجرا‌های خود را از ساعت۱۸:۰۰ روز پنجشنبه، ۳۰فروردین، در سالن چارسو، مجموعه تئاترشهر آغاز کرد، به روز‌های پایانی نزدیک شده و تا پایان هفته جاری (پنجشنبه، ۲۰اردیبهشت) به اجرا‌های خود خاتمه می‌دهد.

این نمایش که با استقبال بسیار خوب هنرمندان و مخاطبان همراه بود، تا کنون میزبان هنرمندانی همچون؛ ناصر آقایی، رضا میرکریمی، محمدرضا خاکی، حسین فرح‌بخش، اصغر نوری، بهزاد خداویسی، شهرام کرمی، سامان خلیلیان، رضا آشفته  بوده است. همچنین پیشکسوت ورزشی و محبوب کشورمان امیر خادم نیز جزو مهمانان شب‌های گذشته این نمایش بود.

در این نمایش ۶۰ دقیقه‌ای، طا‌ها محمدی، محمدرضا حیدری، ابوذر موسوی بیدلی، شیما خوش‌اقبال، مهدی موسوی، پویا اسکندرزادگان عطیه شبانی و ثنا میرزایی به ایفای نقش می‌پردازند. دیگر عوامل این نمایش بدین ترتیب: (مشاور کارگردان: حمیدرضا نعیمی) (مجری طرح: سمیرا کریمی، حسین عابدین)، (برنامه‌ریز: عسل پاشایی)، (دستیار اول کارگردان: مهدی موسوی)، (گروه کارگردانی:عسل پاشایی، ثنا میرزایی)، (منشی صحنه و برنامه ریز: عسل پاشایی)، (گریمور: علی رضا زاده)، (دراماتورژ بیان: بیژن بیابانی)، (طراح صحنه و لباس: کیارش رُست)، (دوخت لباس: منصوره محمدی)، (دستیار صحنه و لباس: عطیه شبانی، بهرام بابادی سلطانزاده، سالار شیرمردی، ثنا زارعی، تینا نقشینه، مهلا غضنفری، احمد علی امیری)، (مدیر صحنه: پویا اسکندرزادگان)، (مشاور فنی و حقوقی: حسین طاهر بخش)، (ساخت دکور: اسماعیل ناظمی)، (موسیقی و انتخاب آثار: پندار آداب)، (افکتورصدا: مهدی کرمی)، (طراح صدا: حسین طاهر بخش)، (طراح نور: امیرحسین سیَر)، (دستیار نور: علی‌رضا کوزه‌گر، پوریا محسنی، نازنین یار ویسی) (عکاس: آرمین یعقوبی، نگین صمدی)، (مدیر تولید: علی زمانی)، (طراح پوستر و بروشور: محمدصادق زرجویان)، (ساخت تیزر: حمیدرضا محمدی)، (مشاور رسانه‌: امیر پارسائیان‌مهر)، (روابط عمومی و تبلیغات: صدرا صباحی) هستند.

این خبر در خاتمه یادآور می‌شود، نمایش «روال عادی» تا پنجشنبه، ۲۰اردیبهشت ساعت ۱۸:۰۰ در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود و علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این نمایش می‌توانند به سایت تیوال مراجعه نمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خوانندگی پولاد کیمیایی برای «گالیله»
  • پولاد کیمیایی برای نمایش «گالیله» می‌خواند
  • «روال عادی» به هفته پایانی اجرا در تئاتر شهر رسید 
  • «محمد پورجعفری» یک نمایش جنایی به صحنه می‌برد
  • پولاد کیمیایی خواننده «گالیله» شد
  • «روال عادی» به هفته پایانی اجرا در تئاتر شهر رسید
  • خوانندگی پولاد کیمیایی برای «گالیله» + ویدیو
  • جدیدترین همکاری افشاریان و خاکزاد
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند