Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کارگردان اولين مستند درباره تخريب قبور ائمه بقيع مي‌گويد که در تحقيقات 10ساله خود به 3هزار سند دست يافته و با نشانه‌هايي از ردّپاي انگيس درباره تخريب بقيع مواجه شده است. همچنين در اين اسناد اولين سازنده ديوار اطراف قبر بقيع نيز مشخص شده است. به گزارش خبرنگار فرهنگي باشگاه خبرنگاران پويا هشتم ماه شوال (امروز) مصادف با سالگرد تخريب کينه‌توزانه قبور ائمه بقيع(ع) وهابيون حسود و کوردل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عناصر وهابي دو بار، يکي در 1220 و ديگري در 1344 قمري با بدعت شمردن بناي قبور و زيارت، به تخريب اماکن و بقعه‌هاي بقيع پرداختند. تخريب بقيع اعتراضات شديدي را در کشورهاي مسلمان از جمله ايران برانگيخت تا جايي که مورد تهديد به حمله قرار گرفتند. بسياري از شيعيان، هر سال در هشتم شوال که با عنوان يوم الهدم شهرت يافته است، مجالسي در کشورهاي اسلامي برگزار مي‌شود و عاشقان اهل بيت‌(ع) به مرثيه‌خواني و يادآوري حادثه تخريب بقيع مي‌پردازند.
به‌تازگي آيت الله حسين نوري همداني از مراجع تقليد نيز با صدور پيامي به‌مناسبت سالروز تخريب قبور ائمه بقيع(ع) توسط آل ‌سعود، اين روز را به‌عنوان روز عزا در عالم اسلام معرفي کرده‌اند.
پس از ساليان سال که از اين ماجراي تلخ مي‌گذرد، متأسفانه تاکنون شاهد کار فاخري درباره افشاي پشت‌پرده‌هاي اين ماجراي تلخ و اندوهبار نبوديم و حتي نسبت به اين روز تاريخي برنامه‌هاي مناسبتي چنداني در جامعه تعريف نشده است.
احمد ابراهيمي از معدود افرادي است که در اين زمينه کار علمي و پژوهشي بسيار مناسبي در يک بازه زماني 10ساله انجام داده است که حاصل اين تلاش وي ساخت مستندي به‌نام «پنجره‌هاي بهشت» بود که سال گذشته و امسال از شبکه‌هاي سيما پخش شد.
در مستند مذکور براي اولين بار مجموعه‌اي از اسناد مستند نسبت به اين رويداد تاريخي به نمايش درآمده است. کارگردان مستند «پنجره‌هاي بهشت» درباره اسناد اين فيلم گفت: در تحقيقات خود درباره مستند بهشت بقيع، به 3 هزار سند اختصاصي دست يافتيم که اين اسناد از ايران، افغانستان، عربستان، هندوستان و دولت عثماني سابق بود.
مشروح اين مصاحبه را در ذيل مي‌توانيد دنبال کنيد.
تسنيم: شما از چه‌زماني کار تحقيق و پژوهش در خصوص بقيع را شروع کرديد؟
شروع اين کار از سفر حج عمره بنده در چند سال پيش رقم خورد که اساساً نحوه رفتن به اين سفر قصه معجزه‌گونه بود. بار اول که بقيع را ديدم، اصلاً شوکه شدم و با خود گفتم محله ما يک امامزاده دارد و کلي زائر دارد، اما اينجا چهار امام همام حضور دارند و هيچ چيزي غير از خاک و غبار نيست، خيلي به غيرت شيعه بودن آدم برمي‌خورد. بعد با زائران آن رفتار را نامناسب را انجام مي‌دادند تا جايي که حتي ناسزا مي‌گفتند و نمي‌گذاشتند کسي دعا بخواند. يک مأموري به‌کنايه مي‌گفت فکر کردي اينها (يعني ائمه) کمکت مي‌کنند؟ اينها براي خودشان هم نمي‌توانند کاري کنند و بايد از خدا بخواهي و شروع کرد به صحبت‌هايي که معمولاً کنار اين اماکن مرسوم است. بعد شخصي جوابش را داد و گفت اينها شهيد هستند و بنا بر سخن خدا در قرآن، شهدا زنده هستند و نزد خداي خود روزي مي‌خورند. آن مأمور از اين پاسخ هوشمندانه جا خورد؛ لذا در حقيقت ديدن وضعيت رقت‌بار قبور موجود در بقيع شريف ايجاد انگيزه بود.
تسنيم: شما از چه اقداماتي شروع کرديد؟
ترور شهيد مدرس به‌خاطر پيگيري تخريب بقيع بود
ما براي اين موضوع تصميم گرفتيم کارها را به‌صورت علمي و پژوهشي ادامه بدهيم. يک روز در نمايشگاه کتاب تهران بودم و يک کتاب کوچک جيبي را ديدم که عنوان آن قصه‌هايي از بقيع بود و موضوع آن در خصوص علامه حائري بود؛ فهميدم که اين قضيه که ما داريم دنبال مي‌کنيم، قبل از ما در طول تاريخ خيلي‌ها اقدام کردند، اما در کشور ما و در ايام هشتم شوال تقريباً هيچ کاري نمي‌کنند؛ نه تلويزيون نه روزنامه‌ها هيچ خبري نيست. در همان اوايل کار با آقاي موجاني آشنا شدم، ايشان مقاله‌اي داشتند به‌نام «کميسيون حرمين» که در مورد اقداماتي بود که شهيد مدرس براي اين ماجرا انجام داده بودند، بنده شخصاً اعتقاد دارم اقدام به ترور شهيد مدرس به‌خاطر اقدامات ايشان براي موضوع تخريب بقيع بود. بعد از آن شروع به جمع‌آوري اسناد کرديم جالب اين است که هيچ کس به ما در اين ماجرا آموزش و راهنمايي نداده بود، ولي نمي‌دانم انگار يک نفر اين کارهاي ما را هدايت مي‌کرد.
تسنيم: در خصوص جمع‌آوري اسناد بيشتر توضيح بدهيد.
3هزار سند درباره تخريب بقيع يافت شد
حدود سه هزار سند تاکنون درباره تخريب بقيع جمع‌آوري شده است که از کشورهايي مثل ايران، ترکيه، عراق، هند، پاکستان، افغانستان و عربستان اين اسناد تهيه شده است، حتي در اين مسير هزينه‌هاي زيادي انجام شده است. خيلي از اينها را هنوز استفاده نکرديم، بعضي اسناد را استفاده کرديم و در بعضي از مستندهاي توليدشده انجام داديم.
تسنيم: خروجي کار شما تا کنون چه بوده است؟
اين اتفاقات به‌مرور پيش رفت تا اينکه گفتيم اين اقدامات خروجي هم داشته باشد. ما تقريباً اين سري تصاوير بسيار خوب و عالي از بقيع در اختيار داريم که بعضي از آنها تا کنون ديده نشده است، مثلاً در خصوص تصوير ضريح ائمه بقيع عليهم السلام خيلي تحقيق و پژوهش انجام داده‌ايم. اين تصويري که هم‌اکنون در سايت‌ها و شبکه‌هاي مجازي قرار دارد و چهار ستاره نيز روي آن هست، هيچ ارتباطي به حرم ائمه بقيع عليهم السلام ندارد.
تسنيم: لطفاً در خصوص ضريح ائمه بقيع بيشتر توضيح بدهيد.
به تصوير دقيق ضريح ائمه بقيع دست يافتيم
بله، ببينيد، الآن يک تصوير بين مردم و حتي محققين قرار دارد که حتي در کتاب‌ها و اسناد مختلف منتشر مي‌شود. ما اين تصوير را براي اولين بار در لبنان ديديم و در همان ابتدا نظرمان بر اين بود که تصوير اشتباه است و هيچ ارتباطي ندارد، زيرا اولاً تصوير رنگي بود و بعد کنار آن لامپ قرار داشت و وقتي تاريخچه اختراع دوربين عکاسي را بررسي مي‌کنيم متوجه مي‌شويم که اينها با هم همخواني ندارد، اين فرضيه‌ها وجود داشت تا اينکه در سال جاري اين معما حل شد و ما محل واقعي و اصلي اين ضريح را در پاکستان پيدا کرديم، شيعيان مظلوم پاکستان محلي را ساخته‌اند و در آنجا به عبادت مشغول هستند و ضريحي را به‌عنوان شبيه ضريح ائمه بقيع با آداب ديني مخصوص به خود ساخته‌اند، اما تصوير واقعي و اصلي را ما در اصفهان پيدا کرديم و نسخه اصلي تصوير را در آلمان و شهر کلن يافتيم. تصوير واقعي و صحيح ضريح ائمه بقيع را براي اولين بار در مستندي تحت عنوان «پنجره‌هاي بهشت» رونمايي کرديم و نشان داديم. اين تصوير بسيار زيبا و چشم‌نواز است، اين مستند در روز يازدهم تير ماه از شبکه سوم سيما پخش شد و در روز دوازدهم نيز از شبکه افق و شبکه استاني اراک نيز پخش خواهد شد.
تسنيم: اقدامات ديگري انجام داديد؟
دوستي به‌نام آقاي مهرداد طاهري داريم که با ايشان تاکنون دو مستند ساخته‌ايم که در شبکه‌هاي مختلف ديده شده است: مستند اول به‌نام «بهشت ماندني» است و مستند دوم همان‌طور که عرض شد «پنجره‌هاي بهشت»، ما هفته‌اي نيست که در مورد بقيع کار جديد نکنيم، ولي بروز و ظهورش در هشتم شوال معمولاً اتفاق مي‌افتد، براي همين پيش رفتيم و دنبال اين بوديم خروجي مناسبي باشد تا مردم استفاده کنند. ما اوايل تمام روزنامه‌هاي آن روز را مي‌خريديم؛ منظورم روز هشتم شوال است، اما خبري نبود. همين امسال و همين روز همين فردا باز هم آن‌چنان خبري نيست. البته از حق نبايد گذشت و خيلي بهتر شده است، نمي‌دانم اگر لايق باشيم شايد اقداماتي بوده که ما و امثال ما انجام داديم.
تسنيم: در مورد کتابي که تحت عنوان دانشنامه بقيع منتشر شده است، توضيح دهيد.
کتابي را دوست عزيز و دانشمند ما آقاي محمد نوري منتشر کردند که در آن از آثار گروه ما نيز استفاده شد، اين کتاب تنها کتاب مرجع در اين خصوص است و بسيار ارزشمند است. در داخل کتاب يک لوح فشرده قرار دارد که در آن «مستند بهشت ماندني» قرار داده شده است. کتاب ديگري نيز دوست عزيز ديگر ما آقاي احمد خامه‌يار در حال انتشار دارند که با نام «آرامستان بقيع» است که البته به نام بهشت بقيع تغيير نام پيدا خواهد کرد. ما دوست داشتيم در اين کتاب نقش پررنگي داشته باشيم ولي خوب، قسمت ايشان بود و کتاب در حقيقت آلبوم تصويري از «بقيع شريف» است که کتابي بسيار خوب و اثربخش خواهد بود.
تسنيم: در خصوص سلسله نمايشگاههاي بقيع نيز توضيح بدهيد؛ زيرا متوجه شديم چندين نمايشگاه تاکنون برگزار کرديد.
نمايشگاهي درباره 50 تصوير منتشرنشده قبور بقيع و مسجدالنبي(ص)
ما از سه سال گذشته قصد کرديم براي مخاطبان عام و عموم مردم نمايشگاه‌هايي را تحت عنوان نمايشگاه «بهشت بقيع» ايجاد کنيم که اصل آن ارائه تصاوير ديده‌نشده و زيبا از بقيع شريف قبل از تخريب بود، امسال سال سومش است که نمايشگاه را براي عموم مردم برگزار مي‌کنيم؛ نمايشگاه اول «بهشت بقيع» در فرهنگسراي انديشه در خيابان شريعتي برگزار شد که ما براي اولين بار 50 تا تابلوي بسيار بزرگ درباره تصاوير ديده‌نشده قبور ائمه بقيع و مسجدالنبي(ص) رونمايي کرديم و فيلم را اکران کرديم. در اين طرح ماکت سه‌متري حرم و دوبعدي و سه‌متري حرم را ساختيم؛ مردم کنارش عکس يادگاري مي‌گرفتند و طوماري براي بازسازي امضا کردند. سال گذشته نمايشگاه دوم را در خانه فرهنگ کوثر بالاتر از ميدان شوش برگزار کرديم که پارک کوثر آنجا هم به همين ترتيب بود امسال هم ان‌شاءالله به‌اميد خدا مي‌خواهيم براي آخر اين هفته تا هفته بعد ان‌شاءالله در حوزه هنري خيابان سميه توسط خانه عکاسان ايران سومين دوره اين نمايشگاه را برگزار مي‌کنيم که اگر خدا بخواهد مي‌خواهيم شکيل و منظم‌تر باشد. در آنجا باز ماکت حرم را خواهيم داشت. سال قبل در خانه فرهنگ کوثر ما ماکت شش‌متري حرم را ساختيم، ماکت آن‌قدر بزرگ بود که درب حرم را که در تصوير بود برش داديم، مردم از درب حرم وارد نمايشگاه مي‌شدند، امسال نمايشگاه سوم برگزار مي‌شود.
تسنيم: از جهت مالي آيا حمايتي صورت گرفت؟
عدم‌حمايت مالي از سوي نهادهاي دولتي
متأسفانه مشکل مالي داشتيم و اغلب سازمان‌هاي دولتي و خصوصي در اين قضيه به‌دلايل مختلف کمک نکردند و تا به حال اين کارها توسط هزينه‌هاي شخصي و امور کساني که در امور خيريه سهيم هستند انجام شده است. دو سال قبل يک قسمتي از سپاه (که نامشان را خواستند افشا نکنيم) کمک کردند. امسال فيلم «پنجره به بهشت» را در تيراژ هزار نسخه که در قالب 500 نسخه آن قطعي و آماده شده است که در نمايشگاه بين مردم توزيع مي‌کنيم. اولين بار ماکت سه‌بعدي و چوبي حرم را رونمايي کرديم که توسط دوستان ما در مؤسسه فرهنگي ملل اصفهان فرهنگ و تمدن اصفهان ساخته شد. يک گروهي هستند که در اصفهان کارهاي ماکت‌هاي چوبي پازل‌هاي سه‌بعدي مي‌سازند که اين دوستان زحمت کشيدند براي سنين رده سنين کودکان تهيه کردند.
همچنين دوستان ما در قم، آقاي نوري زحمات زيادي کشيد؛ دوستان ما در تهران مؤسسه ميراث اسلامي، آقاي شريعتمدار و دوستان زحمات زيادي کشيدند، تمام اينها باعث شد ماجراي «تخريب بقيع» از مهجوريت خارج شود، لذا خدا را خيلي شاکر هستيم.
تسنيم: در خصوص علامه صاحب الفصول نيز توضيحاتي ارائه نماييد.
اولين مدافع حرم ائمه(ع) علامه صاحب‌الفصول بود
علامه صاحب الفصول را مي‌توان اولين مدافع حرم اهل‌بيت در خصوص بقيع شريف دانست؛ مقبره ايشان در تهران و در چهارراه هاشمي کارون و در مسجد حائري است، امام خميني(ره) دو بار به ملاقات ايشان مي‌روند و آيت‌الله شاه‌آبادي بزرگ ايشان را در قبر قرار مي‌دهند. کار مهمي که ايشان انجام داد اين بود که با هزينه شخصي و با دست خودش سنگ‌چيني‌اي را که دور قبور است انجام داد. اگر آقاي صاحب الفصول نبود الآن نمي‌دانستيم حدود قبور کجاست، زيرا توسط وهابيت ملعون شخم زده شده بود. وي آستينش را بالا مي‌زند و با چند نفر از شيعيان و دو تن از فرزندانش سنگ‌چيني مي‌کنند، طوري مي‌سازند که فونداسيون حرم حفظ شود، زيرا حرم هشت‌ضلعي بود و ايشان به همان گونه ساخت.
اين نکته خيلي مهم است؛ من مي‌توانم بگويم اولين مدافع حرم ائمه بقيع ايشان هستند. در مستند اولمان در مورد ايشان مفصل صحبت کرديم. داستان ايشان طولاني است يعني بايد در اين باره کتاب‌ها نوشته شود که ايشان چه‌کارهايي کرده‌اند. قبرشان آنجاست و خيلي مهجور است؛ متأسفانه شهرداري منطقه 10 به آنجا بها نمي‌دهد و خوب است که لااقل يک تابلو نصب کنند.
تسنيم: اين را دوست دارم بدانم در اين ماجرا شما ردپايي از دخالت غربي‌ها و يا يهود ديديد؟
ردپاي انگليس را در تخريب بقيع مي‌بينيم
ما در استنادات خود ردّ انگليسي‌ها را ديديم. قطعاً بين بزرگانشان يهودياني هستند و هنوز هم هستند؛ در مستند اول اشاره کرديم حدود بيست روز قبل از اينکه بقيع بخواهد تخريب شود، نماينده‌اي از بريتانيا با عبدالعزيز پادشاه عربستان (پدر همين ملک سلمان) ديدار مي‌کند. ما از اتفاقاتي که در آن ديدار مي‌افتد خبردار مي‌شويم، از کجا فهميديم؟ از آنجا که نماينده‌اي به ايران مي‌فرستد و مي‌گويد ببينيد در مدينه چه اتفاقي افتاده است؟، وقتي که ايشان مي‌آيد، اين نماينده پدر همين «امير [عباس] هويدايي» بود که در انقلاب ما اعدامش کرديم. پدر ايشان به‌نام «حبيب‌الله هويدا» بود که به‌همراه دو سه نفر ديگر از ايران عازم مدينه مي‌شوند. در آنجا که الآن اسنادش موجود است، حبيب‌الله هويدا وقتي عبدالعزيز را مي‌بيند، مي‌پرسد چه اتفاقي افتاده است؟ در نامه مي‌گويد من ديدم نماينده بريتانيا با عبدالعزيز حرف مي‌زند.، که ما مي‌بينيم 25 روز بعدش قبور بقيع تخريب مي‌شود؛ وگرنه تخريب در اين ديدارها چه‌معنايي جز اين مي‌تواند داشته باشد؟ ما قطعاً مي‌دانيم آنها به يهودي‌ها وصل بودند؛ اصلاً انگليسي‌ها بودند که دولت يهود را در اسرائيل ايجاد کردند؛ يعني بدون شک در اين قضيه نقش داشتند، ولي متأسفانه اينها اين‌قدر زيرک بودند که سند محکمي که دستمان بگيريم و بالا ببريم و بگوييم اينها مقصر بودند، وجود ندارد.
من يک سند تاريخي الآن دارم که کاردار سفارت بريتانيا در شيراز (ستاد اصلي در تهران بود) نامه‌اي به دربار رضاشاه مي‌زند و مي‌گويد به‌خاطر اتفاقي که در مدينه افتاده است ما پرچم‌هاي کنسولگري را نيمه‌افراشته مي‌کنيم، يعني ما هم با مردم شيعه ايران ناراحتيم و غصه‌دار هستيم، به‌خاطر اينکه به مقدسات آنها توهين شده است.، ببينيد چقدر اينها سياست‌مدار بودند.
تسنيم: مطلبي در تکمله صحبت‌هايتان داريد بفرماييد.
ما در مستند اولمان تلگراف شهر سلماس اهل سنت‌نشين را نشان داديم که دسته‌جات عزاداري مثل روز عاشورا فراهم مي‌شود و به‌سمت مساجد و تکايا مي‌روند؛ يعني کاري که روز عاشورا کردند، روز تخريب کردند و توسط دولت مرکزي سه روز عزاي عمومي اعلام مي‌شود. متأسفانه داخل کشور آن‌چنان بها داده نمي‌شود و مي‌توانم بگويم تقريباً از ماجرا پرت هستند، مثلاً همين امروز شما سايت WWW.BAQEE.ORG را ببينيد. اين سايت مربوط به شيعيان آمريکا در شهر واشنگتن است، بيينيد چه مي‌کنند! تمام کارهايشان را به‌صورت انيميشن مي‌سازند، فيلم مي‌سازند، ولي الآن تلويزيون ما امشب خندوانه را پخش مي‌کند، سريال‌هاي طنز را پخش مي‌کند؛ همين امروز شيعيان پاکستان و شيعيان عراق حرکت مي‌کنند و دسته دسته به مرز عربستان مي‌روند و لب مرز عربستان مي‌ايستند و شعار مي‌دهند. کار هرساله‌شان است. اميد که اصلاح شود.
انتهاي پيام/*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۹۴۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) گزارش اختصاصی CNN از نمایشگاه دستاورد‌های هوافضای سپاه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • تصاویری از قبرستان بقیع
  • مراسم عزاداری آخرین مسافر بقیع در مدرسه علمیه خان شیراز
  • خوش آن گروه که هستند با امام بقیع
  • زیارت بقیع در سالروز شهادت صادق آل محمد (ص)
  • از بقیع صدای گریه می‌آید
  • (ویدیو) گزارش اختصاصی CNN از نمایشگاه دستاورد‌های هوافضای سپاه
  • نشانه های انسان با کرامت و کریم چیست؟
  • شهادت امام جعفر صادق (ع) ۱۴۰۳ + عکس، متن و پیام تسلیت
  • تصاویر اختصاصی مهر از امامزاده ابراهیم(ع) بعد از وقوع آتش سوزی
  • ۳هزار و ۳۸۳ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمندان اهداء شد