ضیافت فرهنگ در تپههای عباسآباد
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۹۵۶۷۲
مجموعه باغ کتاب تهران عصر روز گذشته با حضور چهرههای مختلف فرهنگی، سیاسی، دانشگاهی و هنری در عباسآباد تهران افتتاح شد.
به گزارش مشرق، آقایان عماد افروغ(استاد دانشگاه)، دکتر سیدعلیرضا مرندی، مهدی چمران(رئیس شورای شهر تهران)، الیاس حضرتی(فعال سیاسی)، نورالدین عافی(راوی کتاب نورالدین پسر ایران)، رسول نجفیان(بازیگر و خواننده)، محمود دولتآبادی(نویسنده)، ساعد باقری(شاعر)، اصغر همت(بازیگر تئاتر)، غلامعلی حداد عادل و حسین اسرافیلی(شاعر) از جمله چهرههای فرهنگی حاضر در این رویداد بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نیامدن وزیر ارشاد و معاون فرهنگیاش
نکته جالب توجه نیامدن آقایان سیدرضا صالحی امیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وی در این مراسم بود. به گفته مسوولان باغ کتاب، قرار بوده است وزیر ارشاد هم از سخنرانان حاضر در افتتاحیه باشد. افتتاحیه این مراسم برخلاف دیگر مراسم مشابه در حالی که صورت گرفت که کل مجموعه، کامل و آماده شده و بدون نقص برای شروع خود تحویل مدیریت اجرایی شده است. هرچند محدودیت فضای در نظر گرفته شده برای برگزاری افتتاحیه و استقبال زیادی که از آن شده بود، موجب ازدحام افرادی شد که برای حضور در مراسم افتتاحیه در باغ کتاب حضور پیدا کرده بودند. مراسم افتتاحیه این مجموعه مستقیم از شبکه سوم سیما پخش شد.
توصیه رئیس مجلس به وزیر آموزشوپروش
آقای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که پیش از سخنرانی افتتاحیه بههمراه شهردار تهران بازدید کاملی از مجموعه باغ کتاب انجام داده بود، در بخشهایی از سخنان خود در مراسم افتتاحیه با دعوت از وزیر آموزش و پرورش گفت: «از وزیر آموزشوپرورش میخواهم که معلمانشان را ارشاد و با این مجموعه باغ کتاب آشنا کند و در کنار کلاسهای متعارف، دانشآموزان را به اینجا بیاورند. استقبال آموزشوپرورش از این مکان (باغ کتاب تهران) میتواند به آموزش فرزندان ما کمک کند.» این اشاره لاریجانی به بخش کودک و نوجوان باغ کتاب اشاره دارد که اداره آن طی مزایده به شرکت توزیع کتاب و محصولات فرهنگی «ماهپیشونی» متشکل از تعدادی از ناشران واگذار شده است.
با سلیقه عمل شده است
لاریجانی در بخشهای دیگری از سخنان خود با اشاره به سرمایهگذاری انجام گرفته برای به ثمر رسیدن مجموعه باغ کتاب افزود: «طبق گفته دکتر قالیباف برای راهاندازی اینجا 60 میلیارد تومان هزینه شده است. یک ساعت به همراه ایشان از مجموعه بازدید کردم. ایشان برای این مجموعه از نظر معماری باسلیقه عمل کردهاند. البته ایشان به این نکته مهم هم توجه کردند که مساله اصلی در کشور ما کتاب است. عزیزانی که در طراحی این باغ کتاب بودند توجه به این موضوع داشتند. باید یک نوع بیداری و درکی که از درون افراد میجوشد ایجاد شود. در بخشهای مختلف فهم این روش نمود دارد و با روشهای جذاب تمهیداتی را فراهم کردند.»
قرار بود باغ فلسفه هم ایجاد شود
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود با مزاح خطاب به شهردار گفت: «من گلایهای هم داشته باشم که قرار بود اینجا باغ فلسفه هم ایجاد شود. فلسفه مهم است چون مادر علمها و حکمتهاست. البته جانمایی هم شده بود اما فراموش شد. خوب است باغ فلسفه هم پایهریزی شود.»
تشکر از قالیباف
لاریجانی در بخشهای دیگری از سخنان خود از زحمات آقای محمدباقر قالیباف برای راهاندازی مجموعه باغ کتاب تشکر کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «برادر ما گفتند در روزهای پایانی کار خود افتتاحیه باغ را انجام دادند. از ایشان در نظام جمهوری اسلامی استفاده خواهد شد. ایشان در دوران دفاع مقدس فرد مجاهدی بودند. پس از دفاع مقدس و در شهرداری تهران با تلاشهای بهنگام، سنجیده و خلاق، کارها به خوبی پیش رفت؛ اتوبانهایی ساختند که در افتتاحیه برخی از آنها حضور داشتم و در کارهای فرهنگی و هنری هم ذهن فعالی دارند.»
در کنار فرهیختگان در آخرین روزهای خدمت
دکترمحمدباقر قالیباف شهردار تهران هم در بخشهای دیگری از این مراسم گفت: «این باغ کتاب فقط یک نمونه است؛ در آینده منتظر باغ کتابهای بیشتری خواهیم بود. ما نباید اجازه بدهیم که فرصتهای این نسل به حسرت آنها تبدیل شود. هرچند بضاعت ما کم بود، ولی در این 12 سال خدمتم در شهرداری تهران کم اتفاق میافتاد که اذان صبح در خانه باشم. خدای بزرگ را شاکرم که در آخرین روزهای خدمتم در کنار فرهیختگان هستم. این زنجیره مربوط به آموزش و تربیت و مراکز رشد شکل گرفته است تا این مجتمع بزرگ هنری علمی را تحویل شهر دهیم. این مرکز مال شماست این شما و این کودکان و نوجوانان این شهر. مجدداً به همه خیر مقدم میگویم و سپاسگزارم که دعوت ما را پذیرفتید.»
شهردار تهران در بخشهای دیگر ی از سخنان خود با اشار به کارنامه فرهنگی شهرداری تهران در طول مدت مسئولیتاش گفت: «تعداد کتابخانهها را از 73 به 400 باب رساندیم. مسجد ،حسینیه، حوزه علمیه، فرهنگسرا و سینماهای زیادی ساخته شد. تعداد سینما و صندلیهای سینما از کل تاریخ بلدیه تهران بیشتر شده است.»
قالیباف در ادامه افزود: «خیلیها فکر میکردند ما در تهران فقط سازه میسازیم اما اشتباه میکردند. ما داشتیم برای ایدههای توسعه فرهنگی واجتماعی و کاهش مشکلات مردم و آگاهیسازی شهروندان، پیوست عمرانی ایدههای اجتماعی و فرهنگیمان را محقق میکردیم. در این دهه تهران معاصر پایهگذاری شد.»
منبع: صبح نو
منبع: مشرق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۹۵۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
میدان شهرت در ایران
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، کتاب «میدان شهرت در ایران» اثر پژوهشی احسان شاهقاسمی (عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران) است. این پژوهش به بررسی نقش سلبریتیها در جامعه ایران میپردازد و به جنبههایی از این صنعت نوپدید در کشورمان اشاره دارد که تاکنون دیده نشده است.
این کتاب با مقدمه آرتور آسابرگر که یکی از بزرگترین استادان و پژوهشگران زنده علم ارتباطات در دنیا است، از سوی انتشارات پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شده است. کتاب «میدان شهرت در ایران» در شانزدهمین جشنواره بینالمللی پژوهش فرهنگی در محور رسانه و ارتباطات بهعنوان اثر برگزیده معرفی شد.
سه فصل اول کتاب به توضیح تاریخچه شهرت در ایران، شالودههای شهرت، نقش صنعت شهرت در سلبریتیسازی و... اختصاص دارد.
در سه فصل دوم، به مسائلی همچون فمنیسم شهرت، نیکوکاری سلبریتیها و شهرت و دین پرداخته شده است.
در فصل ششم نشان داده میشود صنعت شهرت چگونه از عناصر دینی برای سلبریتیسازی استفاده میکند و چگونه مخاطبان و کاربران به مسیری کشانده میشوند که احساس کنند با سلبریتیها روابط صمیمانه شخصی و دوسویه دارند.
در فصل هفتم، نویسنده به مسأله مصرفگرایی و رابطه آن با شهرت پرداخته و نشان میدهد چگونه سلبریتیها بهصورت آشکار و نهان، مصرفگرایی را تبلیغ میکنند و چگونه این کار آنها در تضاد با ادعاهای زیست محیطی آنها قرار میگیرد.
فصل هشتم این کتاب به توصیههایی برای مدیریت فرهنگ شهرت اختصاص یافته است. این کتاب تلاش دارد به این سوالات پاسخ گوید:
فرهنگ شهرت از کجا پیدا شد و در ایران چه روندی را طی کرده است؟ رابطه شهرت و پول چیست؟ فضای مجازی چه کمکی به سلبریتیها کرده است؟ چرا نیکوکاری سلبریتیها زیانبار است؟ شهرت چه ارتباطی با فمنیسم پیدا میکند؟
آسابرگر در مقدمه کتاب «میدان شهرت در ایران» مینویسد: این کتاب به جنبههایی از این صنعت نو پدید در ایران اشاره میکند که تا کنون دیده نشدهاند. مطالب این کتاب کمک میکند که حتی مخاطب غیرایرانی هـم به جنبههایـی از شهرت در کشور خودش آگاه شود کـه تا کنون در پیش چشم او بوده و نمیدیده است، و شاید این را بتوان مهمترین امتیاز کتاب دانست.
شاهقاسمی، نویسنده کتاب میگوید از حدود ده سال پیش که مطالعه روی شهرت را آغاز کرده است، هر روز افراد بیشتری متوجه شدهاند مسأله شهرت مسئلهای مهم در فرهنگ ماست. اوایل کار، حتی جامعهشناسان بسیاری به او میگفتند مسأله شهرت در ایران چندان مهم نیست که ارزش پژوهشهای گسترده و ژرف را داشته باشد. رسانههای رسمی و غیررسمی ایران چندان مسأله شهرت را جدی نمیگرفتند و دانشجویان علوم انسانی کمتر این حوزه را حوزه مهمی برای انجام پژوهش و نگارش پایاننامه و رساله میدانستند. امروز که میلیونها نوجوان ایرانی عملا برای سلبریتیهای داخلی و خارجی بردگی میکنند، پژوهشهای بسیار بیشتر و بهتری در این حوزه انجام میشود.
بریدهای از کتاب «میدان شهرت در ایران» که گوشهای از این ابعاد ناپیدا را ملموستر بیان میکند به این شرح است:
«سلبریتیهای ایرانی معمولاً از اصطلاح «خراب شده» در توصیف کشورشان استفاده میکنند انگار این کشور ویرانهای است که لیاقت آنها را ندارد و آنها با بازگشت به این کشور یا ماندن در آن باید بر سرش منت بگذارند. هر وقت چنین اظهار نظرهایی را میشنوم سه نکته به ذهنم میرسد، نخست باید از دوگانه حکومت ملت پرهیز کرد حکومت هم بخشی از ملت است و برعکس. نمیتوان تصور کرد نیرویی اسرارامیز تعدادی غیرایرانی را از کشوری دیگر آورده است تا در جایگاههای مؤثر حکومتی قرار بگیرند و ایران را خراب کنند. دوم سلبریتیها هرگز نمیگویند که این خراب شده باعث بالیدن و موفقیت آنها شده است. سوم و از همه مهمتر، سلبریتیها هرگز توضیح نمیدهند که اگر ایران شایستگی آنها را ندارد چرا حاضر نیستند در جایی کار کنند که شایستگی آنها را دارد.»
احسان شاهقاسمی در سال ۱۳۵۷ در شهرستان رستم به دنیا آمد. کودکی را در نورآباد ممسنی، شیراز و تهران گذراند. در سال ۱۳۸۱ با مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه شیراز فارغ التحصیل شد و بعد از گذراندن دوره سربازی، در سال ۱۳۸۴ وارد دوره کارشناسی ارشد ارتباطات در دانشگاه تهران شد و تحصیلات خود را تا سطح دکتری در این دانشگاه ادامه داد. شاهقاسمی از سال ۱۳۹۴ به عنوان عضو هیات علمی در گروه ارتباطات دانشگاه تهران مشغول کارشد.
وی در دو دهه گذشته بیش از پنجاه کتاب را از انگلیسی به فارسی ترجمه کرده و دست کم چهار کتاب را به زبانهای فارسی و انگلیسی منتشر نموده است. مقالههای او در مجلات مهم منتشر شده است. از سال ۱۳۹۹ شاهقاسمی برای اولین بار درس مطالعات شهرت و هواداران را در ایران ارائه کرد. او پیش از آن یک دهه را صرف مطالعه و تحقیق درباره شهرت و رابطه آن با رسانهها کرده بود. در سال ۱۴۰۲ پژوهشهای او در قالب کتابی به نام «میدان شهرت در ایران» به وسیله پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد و به عنوان مهمترین منبع تدریس مطالعات شهرت در اختیار دانشگاههای مختلف قرار گرفت.
انتهای پیام/