Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، بزرگداشت سی و ششمین سالگرد شهادت آ‌یت‌الله شهید بهشتی و 72 تن از یاران امام خمینی با محوریت بازخوانی میراث فکری و منش رفتاری شهید بهشتی، معرفی و نقد کتاب دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن و مناظرات شهید بهشتی با سران مارکسیست‌ها در نشستی با عنوان مروت و مدارا در خانه موزه شهید بهشتی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر علیرضا بهشتی، احسان شریعتی، حجت‌الاسلام زم، عباس منوچهری، احمد مسجدجامعی، جمشید انصاری و حجت‌الاسلام مفتح در این مراسم حضور داشتند.

علیرضا بهشتی در این مراسم در رابطه با انسان‌شناسی از منظر اندیشه‌های شهید بهشتی گفت: انسان موجودی است که مهم‌ترین وجه ممیزه‌اش از جانداران دیگر انتخاب‌گری اوست. او برای انتخاب‌گری نیازمند دو پیش‌شرط آزادی و آگاهی است. در پیامد انتخاب‌گری مسئولیت است که در آثار دکتر شریعتی و شهید بهشتی برجسته‌ می‌شود.

بهشتی ادامه داد: شهید بهشتی مسئولیت‌های انسان را در این پنج رابطه تعریف می‌کند. رابطه انسان با خالق هستی، رابطه انسان با خویشتن خویش، رابطه انسان با محیط پیرامونش، رابطه انسان با دیگران و جامعه و همچنین رابطه انسان با تاریخ.

او همچنین با اشاره به بزرگترین مشکل جامعه بشری گفت: انسان‌ها هرکدام کتابی منحصر به فرد بوده و اصالت دارند. هرکسی درباره جهان پیرامونش متفاوت می‌اندیشد و براساس آن؛ الگوی زیستی خاصی را هم به عنوان زندگی سعادتمندانه برای خود تصور و انتخاب می‌کند و حق دارد که در پی تحقق این الگوی زیستی بربیاید و اینها از انسان‌شناسی اندیشه شهید بهشتی و دکتر شریعتی برمی‌آید. تنوع و تعدد در جامعه محوناشدنی است. می‌توان آن را سرکوب کرد اما نمی‌توان محوش کرد. تازه اگر سرکوب شود زندگی منافقانه به افراد تحمیل می‌شود. در عین حال قرار است یک حکومت به عنوان ساختار رسمی این جامعه متکثر را هدایت کند و این همان مشکل اساسی جامعه بشری است.

بهشتی با اشاره به اینکه این مشکل را با برآوردهای اندیشه شهید بهشتی می‌توان در فرمولی حل کرد، گفت: در جامعه گفتمان‌های مختلف و الگوهای زیستی متفاوتی وجود دارد. اینها چطور قرار است در یک جامعه کنار هم زندگی کنند؟ این مشکلی بوده که همیشه وجود داشته اما امروز به جایی رسیده که باید تکلیف را مشخص کرد و آیت الله بهشتی راه‌حلی را برای این مسئله مطرح می‌کند.

او ادامه داد: پیش از انقلاب دیدگاه‌های مختلفی وجود داشت اما انقلاب نشان داد که اکثریت زندگی فردی و اجتماعی برخاسته از ارزش‌های اسلامی یا همان آیین زیستن است اما همه افرادی که انقلاب کردند یک جور فکر نمی‌کردند پس قرار نیست تفاوت‌ها نادیده گرفته شود. راه‌حل شهید بهشتی این بود که این گفتمان‌ها وقتی وارد عرصه سیاسی می‌شوند باید در قالب تشکل‌ها و احزاب سیاسی به رقابت بپردازند نه اینکه یکدیگر را حذف کنند بلکه باید گفتمان خود را به جامعه عرضه کنند.

بهشتی با بیان اینکه ما فعلاً در تجربه بشری هیچ مکانیزمی بهتر از تمکین به رای اکثریت نداریم، گفت: هم احزابی باید باشند که گفتمان‌های مختلف را ارائه کنند و شهروندان براساس آن انسان‌شناسی آزادانه و آگاهانه دست به انتخاب بزنند، این یعنی اینکه ما در جمهوری اسلامی نظام تک‌حزبی نداریم. شهید بهشتی نوع روابط حزب جمهوری اسلامی را با احزاب به جز آنها که به صورت مسلحانه برانداز نظام بودند، بررسی می‌کند و بعد می‌گوید طبیعی است که ما با مارکسیست‌ها قرابت فکری نداریم اما می‌توانیم با یکدیگر گفت‌وگو کنیم.

بهشتی همچنین یادی از مناظره‌های تلویزیونی سال 60 بین شهید بهشتی و مارکسیست‌ها کرد و گفت: به خاطر داشته باشید این مناظره‌ها در خرداد سال 1360 انجام می‌شود که جریان شهید بهشتی قدرت را در دست دارد و این جریان حریف‌ها را از دور خارج کرده است اما در همان دوران پنج مناظره برگزار می‌شود که متاسفانه فقط سه مورد از آنها از تلویزیون پخش شد. دیگر نمی‌گویم چه کسانی جلوی پخش این برنامه را گرفتند. در واقع این مسئله بازگشت به رای مردم بود.

او همچنین با طرح این پرسش که مگر اکثریت همیشه درست عمل می‌کنند، گفت: در رابطه با این سوال جدی دو نکته را باید مدنظر داشت؛ اول اینکه درباره مسئله اقلیت حقوق آنها و حفظ شان آنها بحث‌های زیادی شده و تمهیداتی برای جلوگیری از استبداد اکثریت اندیشیده شده است. نکته دوم این است که رای اکثریت به هرحال بخشی از سازوکار تجربه بشری است. در زندگی اجتماعی بهتر است بر خردورزی همگانی تکیه کنیم که سازوکار آن را کتاب و سنت هم امضا کرده است.

بهشتی ادامه داد: حداقل در زمان غیبت معصوم که دسترسی به منبع معصوم از خطا و گناه نداریم چاره‌ای بهتر از این نیست که متکی به خردورزی همگانی شویم. باید بگوییم بله، اکثریت هم اشتباه می‌کنند اما نگاه تاریخی می‌گوید خطاهای اکثریت در مجموع بسیار کمتر و کم‌هزینه‌تر از عقل فردی بوده است. در اندیشه شهید بهشتی حتی دیکتاتوری صالح هم که در پی نجات جامعه است با فلسفه خلقت انسان مغایرت دارد چراکه توهین به انسانیت انسان‌ها و جایگاه او در دستگاه آفرینش است.

او خاطرنشان کرد: این مسئله و دلالت‌ها ما را به این سمت می‌برد که به جای حذف یکدیگر و به دنبال نادیده گرفتن یکدیگر بودن در عرصه سیاست؛ به حضور و هویت همدیگر احترام بگذاریم. چه کسانی که در تبلیغات رسمی می‌توانیم از آنها نام ببریم و چه آنها که نمی‌توانیم.

بهشتی تصریح کرد: یادمان باشد هرچند در این انتخابات اکثریت مردم شرکت کرده و رای دادند اما 17 میلیون نفر حاضر به رای دادن نشدند که اینها هم شهروندان این آب و خاک هستند. بنابراین باید راهی پیدا کنیم که متکی بر رقابت سالم باشد و از مسیر خردورزی همگانی عبور کنند.

او همچنین در رابطه با خطر ظهور پوپولیست از مسیر رای اکثریت گفت: ما هشت سال سیاه پوپولیست را پشت سر گذاشتیم که امیدوارم دیگر تکرار نشود. حالا با فرض اینکه او رای اکثریت را هم آورده بود - هرچند در این زمینه سوالاتی مطرح است که باید روزی در محیطی آرام و به طور منصفانه مطرح شود چراکه کتمان و پوشاندن آن نشان داده که مشکلی حل نمی‌شود و آن مسئله زنده است - اما وقتی نگاهی تاریخی به سال 84 و 88 داریم؛ می‌بینیم که امروز بعد از گذشت این دوره هشت‌سال سیاه مردم یک آگاهی به دست آورده‌اند که ثمره آن را در انتخابات اخیر می‌توانیم ببینیم البته تضمینی وجود ندارد که دوباره این اتفاق نیفتد بلکه این تضمین را باید به وجود آورد.

بهشتی ادامه داد: در سال 58 و در آستانه رفراندوم قانون اساسی شهید بهشتی خطاب به مردم می‌گوید فکر نکنید انقلاب شده و آن را به دست آقایان می‌دهیم و به خانه می‌رویم. اگر شما مراقب نباشید اشکال جدیدی از دیکتاتوری ظهور پیدا می‌کند. شهید بهشتی به‌طور مرتب دغدغه داشت و فلسفه تشکیل احزاب از دیدگاه‌ او رصد و دیدبانی مستمر است.

او همچنین یادآور شد: بعد از برگزاری انتخابات می‌بایست بحث‌های مفصلی شکل می‌گرفت که عیب کار ما کجا بوده و چه مشکلی در نظام دموکراسی داشتیم که چنین اتفاقی افتاد و چرا پوپولیست بر کشور حاکم شد؟ بهتر است به جای استفاده تبلیغاتی از آن هشت سال این دوره را بررسی و تجزیه و تحلیل کنیم که چه شد در دموکراسی چنین اتفاقی افتاد چراکه هیچ وقت نمی‌توانیم خیال راحتی داشته باشیم.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۹۶۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری الگوی نخبگان فکری جبهه انقلاب است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد جعفرزاده در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر اصلاندوز به مناسبت سالروز شهادت شهید مطهری با بیان اینکه «بصیرت» از اصلی‌ترین مشخصه‌های شهید مطهری بود، اظهار کرد: این شهید نه یک فرد بلکه یک مکتب، یک گفتمان و یک جریان بود و همچنین یک الگو و اسوه برای خواص و نخبگان فکری جبهه انقلاب است.

وی با اشاره به اینکه دو مسئله در نگاه این شهید سبب ضعف تحلیل سیاسی و بازماندن عقل از تکاپو و هدایت می‌شود، افزود: گاه محتوای ذهنی انسان‌ها ناکارآمد است و عقل نمی‌تواند نتایج صحیحی در تحلیل‌های سیاسی و اجتماعی بگیرد و گاه عواطف و احساسات بر عقل، چیره می‌شوند و عقل دیگر نمی‌تواند وظیفه خود را که واقع‌نگری و تحلیل صحیح پدیده‌ها است، انجام دهد.

امام جمعه اصلاندوز با بیان اینکه بالاترین خدمت به بشریت نشر معارف دینی و بالاترین خیانت محروم کردن انسان‌ها از حقایق دینی است، ادامه داد: در شرایطی که حق و باطل در جامعه، دارای چهره‌هایی همسان‌اند و تشخیص حقایق برای مردم دشوار است، افزون بر وظایفی که بر عهده عموم طبقات است، نیاز به جهاد فکری و معنوی وجود دارد.

حجت‌الاسلام جعفرزاده بیان کرد: این دانشمند بزرگ، یکه‌تاز عرصه جهاد علمی و دینی بود با وجود آنکه حتی برخی آشنایان جاهل و دوستان نادان به سنگ‌اندازی، تهمت و ملامت او پرداختند، این انسان وارسته وظیفه خویش را شناخت و در راه انجام وظیفه، هیچ‌چیز مانعش نشد.

وی افزود: شهید مطهری وظیفه خویش را به بهترین شکل انجام داد، باورهای نادرست و اندیشه‌های منحرف را افشا کرد، حقایق ناب را باز گفت، کج‌فکری‌ها و ناروایی‌ها را برنتابید و به راه خود ادامه داد و سرانجام، به فیض بزرگ شهادت رسید.

خطیب جمعه اصلاندوز با قدردانی از زحمت‌های صادقانه معلمان بیان کرد: معلم‌ها در بحث مسکن، فروشگاه فرهنگیان و حتی نانوایی فرهنگیان با مشکل رو به رو هستند و مسؤولان و متولیان نسبت به مسائل آن‌ها بی‌مهری انجام می‌دهند که انتظار داریم این موارد برای ارج نهادن به صورت عملی به زحمت معلمان برطرف شود.

جعفرزاده در بخش دیگری از خطبه‌ها با تبیین اهمیت و ابعاد مختلف سفر رئیس جمهور به پاکستان خاطرنشان کرد: یک هزار کیلومتر مرز مشترک ایران و پاکستان باعث روابط بسیار عمیقی میان دو کشور شده و آنچه حائز اهمیت است، اینکه سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان بعد از روی کار آمدن دولت جدید پاکستان و نخست وزیری شهباز شریف انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه طبعاً این سفر در سازوکارهای میان دو کشور به لحاظ سیاسی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی گشایش‌های جدیدی ایجاد می‌کند، گفت: تحرکات گروهک‌های تروریستی فعال در خاک پاکستان هر از گاهی به تنش‌زایی دامن می‌زند، بنابراین سفر رئیس جمهور برای یافتن راهی که مانع فعالیت‌های تروریستی در مرز شود، بسیار حائز اهمیت است.

امام جمعه اصلاندوز تصریح کرد: افکار عمومی داخل پاکستان بعد از حمله ایران به رژیم صهیونیستی آماده این سفر است، زیرا عملیات «وعده صادق» با استقبال مردم پاکستان مواجه شد و بی‌تردید فضای روانی ایجاد شده در پاکستان و استقبال مردم از سفر رئیس جمهور کشورمان و دورنمای مطلوب این سفر می‌تواند زمینه‌ساز وحدت هرچه بیشتر دو کشور در راستای همکاری‌های منطقه‌ای و تحقق آتش‌بس در غزه باشد.

کد خبر 6089093

دیگر خبرها

  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • ۷ دادگاه علنی برخط در مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود
  • دهقانی: نظام مالکیت فکری کلید توسعه عادلانه فناوری است
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • انجام نخستین عمل رادیکال نفروکتومی در بیمارستان شهید بهشتی تفت
  • موفقیت آمیزبودن عمل رادیکال نفروکتومی در بیمارستان شهید بهشتی تفت
  • یک‌ونیم میلیون مترمربع از معابر ارومیه آسفالت‌ریزی می‌شود
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • توسعه بهداشت ودرمان
  • شهید مطهری الگوی نخبگان فکری جبهه انقلاب است