Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@11:18:38 GMT

چيزهايي که انسان‌ها هنگام مرگ مي‌بينند

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۹۶۱۵۰

خبرگزاري آريا - وبسايت فراديد: ديدن نور و تونل شايد رايج‌ترين درک موجود از مرگ باشد. موارد عجيب و جديد ديگري از تجربه نزديک به مرگ گزارش شده است. رِيچل نووِر گزارش مي‌دهد.

به گزارش بي‌بي‌سي، آقاي الف، 57 ساله، يک مددکار اجتماعي در انگلستان است که در سال 2011 در بيمارستان عمومي ساوث‌همپتون پذيرش شد. کارکنان پزشکي بيمارستان در حال داخل کردن يک ميل‌ جراحى‌ به کشاله ران او بودند که بيمار با ايست‌ ناگهانى‌ قلب‌ مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکسيژن قطع شد و نوار مغزي او بدون نوسان بود. آقاي الف مرد.

با اين حال، او به ياد دارد بعد از آن چه اتفاقي افتاد. پزشکان يک «دفيبريلاتور خارجي خودکار» را براي احياي مجدد قلب مهيا کردند. آقاي الف دو بار صداي مکانيکي دستگاه را شنيد که مي‌گفت: «به بيمار شوک دهيد.» در اين بين، او سرش را بلند کرد تا زني عجيب را در گوشه اتاق و نزديک سقف ببيند. آن زن به او اشاره مي‌کرد. آقاي الف بدن بي‌جانش را رها کرده و پيش او رفت. او مي‌گويد: «احساس کردم که او مرا مي‌شناسد و من مي‌توانم به او اعتماد کنم. مي‌دانستم که او به دليلي آنجا است ولي دليلش را نمي‌دانستم.»

اسناد بيمارستان مدتي بعد جملات «دفيبريلاتور خارجي خودکار» را تاييد کرد. آقاي الف در مورد افراد حاضر در اتاق نيز توضيحاتي داده بود که آن توضيحات تاييد شد. او آن افراد را پيش از بيهوشي نديده بود. کارهايي که انجام داده بودند نيز دقيق گفته شده بود. آقاي الف چيزهايي را بازگو مي‌کرد که در آن فاصله سه دقيقه‌اي نمي‌توانسته از نظر بيولوژيکي ديده باشد.




تمامي ادعاهاي آقاي الف در ژورنالي به چاپ رسيد. مي‌توان گفت که اين مقاله يکي از گزارش‌هايي بود که برداشت ما از تجربه نزديک به مرگ را تغيير داد. دانشمندان بر اين باور بوده‌اند زماني که قلب از کار مي‌افتد و خون را به مغز نمي‌فرستد، تمام هوشياري به يک‌باره از بين مي‌رود. از لحاظ پزشکي، در اين لحظه فرد مرده است. البته علم پزشکي نيز تاييد مي‌کند که در برخي موارد اين پروسه مي‌تواند برگشت‌پذير باشد. افرادي که اين تجربه را لمس کرده‌اند از تجارب خود سخن گفته‌اند. اما براي مدتي مشکلي وجود داشت. پزشکان تمايلي به ثبت اين سخنان نداشته‌اند و در واقع آن سخنان را «توهم» بيماران خود در نظر گرفته‌اند. محققان نيز در گذشته اهميت چنداني به تجارب نزديک به مرگ نمي‌دادند.

سام پارنيا همراه با 17 همکار خود در نيويورک تصميم گرفتند که اين تجارب را ثبت و دسته‌بندي کنند. به نظر آن‌ها اين کار ممکن بود. آن‌ها مي‌خواستند از لحظات پاياني اين افراد، داده‌هاي علمي تهيه کنند. در طول چهار سال، آن‌ها بيش از 2000 مورد را مطالعه کردند. مواردي که قلب مي‌ايستد و آن فرد از نظر پزشکي مرده است.

از بين اين موارد، پزشکان توانستند 16 درصد را از شرايط مرگ نجات دهند. پارنيا و همکارانش نيز موفق شدند با 101 مورد از آن‌ها گفتگو کنند. به عبارت ديگر، تقريبا با يک سوم آن‌ها گفتگويي انجام شد. پارنيا مي‌گويد: «هدف اصلي اين بود که بفهميم تجربه ذهني و ادراکي مرگ به چه شکلي بود؟ در کنار آن نيز ما قصد داشتيم ببينيم که کداميک از آن‌ها هوشياري شنيداري يا بينايي داشتند و بررسي کنيم که آيا آن‌ها واقعا هوشيار بوده‌اند يا بي‌هوش.»

نتايج نشان داد که آقاي الف تنها موردي نبوده که از مرگ خود خاطراتي در ذهن دارد. تقريبا نيمي از بيماران از تجارب نزديک به مرگ خود چيزهايي در ذهن داشتند. در اين بين، فقط آقاي الف و يک خانم ديگر (که شواهد خارجي کافي براي روايت او وجود نداشت) از اتفاقات واقعي اتاق اطلاعاتي دادند. در بقيه موارد اين چنين نبود.




بيماران ديگر داستان‌هايي را روايت کردند که بيشتر شبيه رويا يا خيال بود. پارنيا و همکارانش اين تجارب را در هفت دسته کلي تقسيم‌بندي کردند. پارنيا مي‌گويد: «اغلب اين موارد با تجارب نزديک به مرگ پيشين همخواني نداشت. به نظر مي‌رسد که تجارب ذهنيِ مرگ از آنچه ما فکر مي‌کرديم تنوع بيشتري داشته باشد.»

آن هفت دسته کلي عبارت‌اند از:

ترس
ديدن حيوانات يا گياهان
نور درخشان
خشونت و اذيت شدن
روياي صادقه
ديدن اعضاي خانواده
مشاهده اتفاقات پس از ايست قلبي

دامنه اين تجارب ذهني از وحشت تا احساس رضايت متغير بود. افرادي بودند که تجربه ترس يا شکنجه و آزار ديدن را گزارش کردند. براي نمونه، يکي از بيماران گفت: «من بايد از يک مراسم عبور مي‌کردم... و آن مراسم اين بود که بايد آتش مي‌گرفتم.» مورد ديگري مي‌گفت: «چهار نفر با من بودند و هر کسي که دروغ مي‌گفت جان خود را از دست مي‌داد... من کساني را مي‌ديدم که در تابوت بودند و آن‌ها زنده‌زنده دفن مي‌شدند.» موردي ديگر گفت: «به من گفتند که قرار است بميري. سريع‌ترين راه اين است که کوتاه‌ترين کلمه‌اي که يادم مي‌آيد را به زبان آورم.»

در سوي ديگر، مواردي وجود داشت که احساس رضايت را گزارش داده بودند. حدود 22 درصد افراد احساس «صلح و آرامش و خرسندي» را گزارش کردند. برخي موجودات زنده را ديده بودند: «ميزان زيادي گياه ديدم، گل نديدم» يا «شير و ببر.» برخي ديگر نيز از «نور شديد و درخشان» لذت مي‌بردند يا اعضاي خانواده خود را ديده بودند. افرادي نيز تجربه «آشنا پنداري‌ يا روياي صادقه» را گزارش دادند: «احساس مي‌کردم که مي‌دانم ديگران قرار است چه کاري انجام دهند؛ قبل از اينکه کاري را انجام دهند.» احساسات برانگيخته شده، درکي پيچيده از گذر زمان و نوعي احساس جدايي از بدن نيز از موارد ديگر بود.




پارينا مي‌گويد: «آشکار است که افراد لحظه مرگ، چيزهايي را تجربه کنند. اما اينکه اين افراد چگونه تجربه‌اي داشته باشند به پيش‌زمينه‌ و عقايد موجود آن‌ها برمي‌گردد.» کسي که اهل هند است ممکن است برگردد و بگويد که «کريشنا» را ديده است. اما کسي که اهل غرب آمريکا است ممکن است ادعا کند که چيز ديگري را ديده است.

او ادامه مي‌دهد: «من نمي‌دانم تمام اين موارد – روح، بهشت و جهنم – چه معنا و مفهوم دقيقي دارد. بسته به جايي که فرد به دنيا آمده است، ممکن است هزاران هزار تفسير وجود داشته باشد. مهم است که بعد مذهبي اين تجربه را کنار بگذاريم و مواردي عيني را بررسي کنيم.» بسياري از موارد البته به دليل فراموش کردن بيمار ثبت نمي‌شود. در هر صورت اما اين اتفاق در سطح ناخودآگاه بر روي بيمار تاثير مي‌گذارد. در برخي از موارد، بيمار پس از برگشت ترس چنداني از مرگ نداشته و رويکرد واقع‌گرايانه‌تري به زندگي داشته است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۹۶۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار

هاشم علایی اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۰ قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک‌ها و نواحی صنعتی، دفاتر اسناد رسمی موظفند در صدور هرگونه خرید و فروش و وکالت نامه‌های تنظیمی واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی، از این شرکت استعلام و کسب مجوز کنند.

او افزود: همچنین بر اساس این قانون، هرگونه نقل و انتقال واحد‌های تولیدی منوط به اخذ پایان کار و دریافت پروانه بهره برداری از دستگاه‌های ذیصلاح است و خریداران و فروشندگان موظفند نسبت به انجام مراحل نقل و انتقال واحد تولیدی از طریق شرکت شهرک‌های صنعتی اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل، اجرای این قانون را در راستای جلوگیری از بروز مشکلات آتی برای خریداران و حمایت از سرمایه گذاران واقعی دانست و تصریح کرد: ممکن است برخی از قرارداد‌ها دارای مشکلاتی از قبیل بدهی اقساط زمین، ترهین و یا اجرائیات صادره از سوی بانک‌ها، تخلفات ساختمانی، مشکلات زون بندی و زیست محیطی، احتمال فسخی بودن زمین مورد معامله را داشته باشند که وجود هریک از این موارد به طور حتم منتهی به مشکلات آتی برای خریداران خواهد شد.

علایی بیان کرد: در موارد متعددی مشاهده می‌شود که این نوع خرید و فروش‌ها منجر به طرح پرونده‌های کیفری دایر بر خرید و فروش مال غیر و کلاهبرداری شده که لازم است خریداران ضمن توجه به الزامات قانونی، موارد پیشگیرانه را در خصوص جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی در نظر داشته باشند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • بلینکن هنگام ترک چین تنها توسط سفیر کشورش بدرقه شد
  • پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا
  • جشنواره «الف تا» فرصت بکر پرورش ایده‌های خاص مدارس است
  • ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • فیلم/ خوابیدن یک سگ روی ریل هنگام عبور قطار
  • جشنواره «الف تا» فرصت بکر پرورش ایده های خاص مدارس است
  • پلمب یک فروشگاه زنجیره‌ای در آبادان
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟