Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@21:34:17 GMT

صبوری کنید، نتیجه کار روحانی را می‌بینید

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۸۹۷۵۲۲

صبوری کنید، نتیجه کار روحانی را می‌بینید

به گزارش جماران روزنامه اعتماد نوشت:

 علی شکوری‌راد، سیاستمدار شناخته شده‌ای است. از دفتر تحکیم وحدت در دهه ٦٠ برآمد و سیاست‌ورزی عصر اصلاحات را در حزب مشارکت پی گرفت. در تمام سال‌های پس از دوم خرداد یکی از چهره‌هایی بود که در تصمیم‌گیری‌های اصلاح‌طلبان نقش آفرینی می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او البته تجربه حضور در مجلس شورای اسلامی را هم دارد و در مجلس ششم به نمایندگی از مردم تهران حضور داشت.

اتفاق بزرگ برای اصلاح‌طلبان در سال ٩٢ رخ داد و در حالی که جبهه رقیب هر روز مراسم فاتحه‌خوانی برای اصلاحات برگزار می‌کرد به یکباره با ائتلاف میان دو کاندیدای نزدیک به اصلاح‌طلبان حسن روحانی بود که به پاستور راه یافت.

یکی از ثمرات دولت روحانی در عرصه سیاست داخلی تشکیل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی بود. حزبی که پس از سال ٩٢ فرآیند تولدش آغاز و در دولت روحانی عملا پا به عرصه گذاشت. مشارکتی‌های سابق تصمیم گرفته بودند از نام حزب‌شان بگذرند تا راهش ادامه یابد. اگرچه فرآیند دریافت مجوز حزب اتحاد سخت و مشکل بود اما بالاخره وزارت کشور روحانی و کمیسیون ماده ١٠ احزاب پای این تصمیم ایستادند تا اینکه در شهریور ٩٤ نخستین کنگره اتحاد برگزار و علی شکوری‌راد به ‌عنوان دبیرکل این حزب انتخاب شد.

دبیرکلی یک حزب اصلاح‌طلب با مختصات و مشخصات اتحاد در عصر سیاست‌ورزی اعتدالگرایانه کار آسانی نبود اما شکوری‌راد در این حدود دوسال کارنامه‌ای قابل قبول از خود به جا گذاشت. از فعالیت موثر در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تا انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آنها همیشه نقش‌آفرین بودند. هرچند که در فرآیند بستن لیست کاندیداهای شورای شهر تهران شایبه‌هایی وجود دارد و ابهاماتی درباره نوع عملکرد این حزب مطرح می‌شود اما از نگاهی دیگر اتحاد موفق شده است حداقل ٧ عضو نزدیک به خود را در لیست تهران بگنجاند و این برای حزبی با سابقه کمتر از دو سال، موفقیت بزرگی است.

گفت‌وگو با علی شکوری‌راد صبح روز عید فطر و در بیمارستان سینا انجام شد. او همچنان از زاویه نگاه خودش با خوش‌بینی می‌گوید: مخالفان روحانی هدف‌شان محافظه‌کاری او در بستن کابینه است و پس از رای اعتماد فشارها کاهش می‌یابد. دبیرکل حزب اتحاد معتقد است آن بخشی از اصولگرایان که این روزها به روحانی حمله می‌کنند هنوز نتوانسته‌اند شکست ٢٩ اردیبهشت را هضم کنند و رفته رفته از شتاب مخالفت‌های‌شان کاسته خواهد شد. او همچنین رای بالای روحانی را عامل غلبه بیشتر هژمونی رییس‌جمهور بر عملکرد وزرا می‌داند و می‌گوید حتی اگر همین کابینه عینا به مجلس معرفی شود عملکردی اصلاح‌طلبانه‌تر از دولت یازدهم را خواهیم دید.

شکوری درباره شورای شهر هم گفتنی زیاد دارد. گفتنی‌هایی که نشان می‌دهد او هم بر خلاف تصور اولیه در جمع منتقدین فرآیند بسته شدن لیست است. از محسن هاشمی تا محمود حجتی و حسین مرعشی گزینه‌های مختلف را بررسی می‌کند و البته یک حسرت به جا مانده از انتخابات دارد. می‌گوید اگر حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه رضایت می‌داد میثاقنامه اصلاح‌طلبان را امضا کند تمام تلاش‌شان را می‌کردند تا او در لیست نهایی قرار بگیرد اما راغفر از امضای میثاقنامه سرباز زد و مورد بررسی شورای عالی قرار نگرفت. می‌گوید کوشش می‌کنند رقابت برای تعیین شهردار تهران به اجماع روی یک گزینه بینجامد و در صحن شورای شهر شاهد رقابت نباشیم. کوششی که اگر با سعه صدر همه طرف‌ها همراه شود، می‌تواند منجر به نتیجه شود.

انتخابات ریاست‌جمهوری با پیروزی آقای روحانی پشت سر گذاشته شد. پیش‌تر اصلاح‌طلبان گفته بودند حمایت از ایشان مشروط نیست و اصلاح‌طلبان گزینه‌ای جز ایشان نمی‌شناسند. در حال حاضر و به ویژه در هفته‌های اخیر شاهد شدت گرفتن توهین‌ها به رییس‌جمهور و تخریب ایشان هستیم. ریشه شتاب این حملات کجاست؟

من فکر می‌کنم این توهین‌هایی که به رییس‌جمهور در راهپیمایی روز قدس شد کار سازمان یافته‌ای که بگوییم نتیجه برنامه‌ریزی جناح مخالف آقای روحانی بوده باشد، نیست. بلکه بخش کوچکی هستند که این کارها را انجام می‌دهند. از همان ابتدا هم بخش‌های عمده‌ای از جناح مخالف روحانی اعلام کردند موافق این نوع رفتارها نیستند. بنابراین من فکر می‌کنم پیروزی روحانی یک پیروزی شگفت‌انگیز بود. حتی برای خوش‌بین‌ترین آدم‌ها هم این مقدار بزرگی پیروزی به راحتی قابل پیش‌بینی نبود. الان به دنبال تحلیل چرایی این پیروزی نیستیم چون بحث دیگری است ولی به هر حال طرف مقابل یا مخالف از همه امکانات استفاده کردند و با تمام توان وارد شدند اما نتیجه‌ای که می‌خواستند را نگرفتند. در مورد اینکه آیا این برنامه‌ریزی از سوی برخی مقامات بود یا نه من قبلا هم گفته‌ام که به نظر من آنچه در انتخابات رخ داد یک کار سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی شده از بالا نبود بلکه برنامه بخشی بود که احساس می‌کردند می‌توانند با تبلیغات، برنامه‌ریزی و بسیج نیروهای‌شان آقای روحانی را در انتخابات شکست دهند. تلقی من این است که آنها این برنامه را برده بودند و خواسته بودند که اجازه رقابت با روحانی را کسب کنند تا او را شکست دهند. احتمالا در جواب هم شنیده بودند که اگر می‌توانید بر اساس ساز و کار قانونی در یک انتخابات سالم آقای روحانی را شکست دهید خب بروید این کار را بکنید. به هر حال آنها این کار را کردند ولی همه افعال‌شان بر اساس ساز‌وکارهای قانونی نبود.

برخی کارهایی را انجام دادند که اشکال و ایراد داشت. مساعدت‌هایی هم از بخش‌های مختلفی و مهم نظام با آنها انجام شد اما به هر حال آنها شکست خوردند. آنچه در حال رخ داد است مربوط به پس از انتخابات است. بالاخره نتیجه انتخابات و رای مردم نشان داد چه تفکری پیروز شده است. بنابراین بخشی از آن نیروها که با تمام توان برای شکست روحانی وارد عرصه شده بودند شکست را پذیرفتند و با آن کنار آمدند. بخشی هم شکست را نپذیرفته‌اند و فکر می‌کنند نباید بگذارند اوضاع به همین ترتیبی که مردم رای داده‌اند پیش برود. برای رسیدن به این هدف نیز تلاش می‌کنند که استقرار روحانی به عنوان رییس دولت دوازدهم با مشکل مواجه شود. البته مجموعه تلاش‌هایی صورت می‌گیرد که روحانی را در لاک محافظه‌کاری ببرند تا او در نهایت همکارانش در دولت دوازدهم را با ملاحظه این فشارها انتخاب کند. خوشبختانه آقای روحانی هم در دوره یازدهم و هم در دوره فعلی نشان داده که بر مشی و مرام خودش استوار است و اتفاقا از هر جهتی که به او فشار بیاید در همان جهت مقاومت بیشتری می‌کند. اصلاح‌طلبان این را تا حد زیادی متوجه بودند و سعی کردند در دولت یازدهم و حتی در آستانه انتخابات دوازدهم فشاری به آقای روحانی وارد نکنند. نکته‌ای که در ابتدای سوال‌تان گفتید را اینجا به آن می‌پردازیم. اینکه ما اصرار می‌کردیم هیچ پیش شرطی برای روحانی نداریم به این دلیل بود که احساس می‌کردیم آقای روحانی کار خودش را خوب انجام می‌دهد. بنابراین شرط گذاشتن برای کسی که کارش را خوب انجام می‌دهد بی‌معنی است. ما انتظاری بیش از آنچه ایشان کار می‌کند نداشتیم و بنابراین شرطی هم نداشتیم. همین رویکرد باعث شد آقای روحانی اعتماد بیشتری به اصلاح‌طلبان کرد و شما شاهد بودید که در ایام انتخابات حتی به دستور ایشان حزب اعتدال و توسعه فتیله فعالیت‌هایش را پایین کشید تا اجازه دهد اصلاح‌طلبان میدان‌دار باشند. این کار با دستور خود آقای روحانی انجام شد و توصیه‌های دیگری هم که اصلاح‌طلبان برای انتخابات داشتند نوعا توسط مجموعه‌ای که با آقای روحانی نزدیک بودند رعایت شد. مجموعه این اقدامات باعث شد انتخابات خیلی خوب پیش رفت.

توصیه‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان به روحانی

می‌توانید مصادیقی از توصیه‌های اصلاح‌طلبان به رییس‌جمهور را ذکر کنید؟

به عنوان نمونه ما گفتیم برخی از افراد خیلی جلوی چشم نباشند و در پیشانی کار قرار نگیرند. خب این کار انجام شد و دیدیم رعایت کردند. همچنین توصیه شد برخی رویکردها تقویت شود، برخی شعار‌ها به کار گرفته شود و خوشبختانه همه اینها رعایت شد. با وجود اینکه اصلاح‌طلبان ارتباط خیلی کمی با آقای روحانی داشتند اما این تعامل خیلی خوب جریان داشت. بعضی اوقات هم بدون اینکه طرح انتظار شود ایشان به آن مطالبات پاسخ داد. بنابراین فرآیند بسیار خوبی طی شد و دو طرف یکدیگر را شارژ کردند. در این انتخابات هم بسیار اثرگذار شد. الان هم وضعیت خوبی است که حتی در بستن کابینه اصلاح‌طلبان با اطمینان به آقای روحانی صبوری می‌کنند تا نتیجه را مشاهده کنند.

اصلاح‌طلبان فکر می‌کنند نهایتا این کابینه بهتر از کابینه یازدهم بسته خواهد شد؟

بله. بهتر خواهد بود. رویکردهای دولت بهتر خواهد بود.

کابینه دولت دوم روحانی اصلاح‌طلب‌تر از قبل است

مقصود از بهتر چیست؟

ما فکر می‌کنیم کابینه اصلاح‌طلبانه‌تری برای دستیابی به منافع ملی انتخاب شود. دولت دوازدهم شفاف‌تر و صریح‌تر از دولت یازدهم خواهد بود و البته ما به هیچ‌وجه از دولت انتظار نداریم که اگر با اصلاح‌طلبان تعامل می‌کند تعاملش را با بقیه بخش‌های حاکمیت کمرنگ کند. نه، ما همان آقای روحانی که هست را حمایت می‌کنیم. روحانی‌ای که اهل تعامل و اعتدال است. انتظار ما این است که افزایش تعامل با بدنه اصلاح‌طلبان منجر به کاهش تعامل با بقیه حاکمیت نشود و ایشان بتواند نقش خودش را ایفا کند. انتظار نداریم که آقای روحانی در قالب یک اصلاح‌طلب ظاهر شود. ما می‌گوییم او خودش باشد اما شفاف‌تر، صریح‌تر و روشن‌تر عمل کند.

علت رفتارهای غیرقانونی که علیه دولت می‌شود را نپذیرفتن نتیجه انتخابات از سوی یک بخش از مخالفان روحانی می‌دانید. با این تحلیل هرچه جلوتر می‌رویم باید از عده و توان این مخالفان کاسته شود یا آنها قدرتمندتر می‌شوند؟

تلاش زیادی صورت می‌گیرد که نیروهایی که در انتخابات شکست خوردند دچار سرخوردگی نشوند. برخی از این شارژها به این علت است که نیروهای عملیاتی اگر برای‌شان عملیات تعریف نشود دچار خمودی و سرخوردگی می‌شوند بنابراین باید برای‌شان عملیات تعریف شود. عملیاتی که برای اینها تعریف شده در حوزه نرم‌افزاری است. یعنی فرهنگ، گفتمان‌سازی و تولیدات فکری. خوشبختانه جناح راست یا اصولگرا توانسته در سال‌های گذشته یک مقداری نیروهای کیفی بیشتری را به کار گیرد و به جای اینکه صرفا به نفی بپرازد بعضا در جهت اثبات خود هم اقداماتی انجام دهد. این کارها کارهای خوبی است. ما در یک جامعه دموکراتیک از داشتن رقیب قدرتمند سود می‌بریم. جامعه‌ای توانمند است که در آن رقابت جدی باشد. برای یک رقابت جدی هم باید نیروهای رقیب هم وزن باشند. نیروهای طیف راست توانسته‌اند در حوزه نرم‌افزاری خودشان را تجهیز کنند و این اتفاق خوبی است. آنها در حال حاضر به لحاظ فضا حدود ٦٠ تا ٧٠ درصد فضای مجازی را اشغال کرده‌اند. البته علت تفوق اصلاح‌طلبان بر آنها این نیست که فضای بیشتری توسط اصلاح‌طلبان اشغال شده بلکه پیام‌های اصلاح‌طلبان است که نفوذ بیشتری دارد. اصلاح‌طلبان با وجود اینکه در اشغال فضای مجازی دست پایین‌تری دارند اما به دلیل پیام‌های گیراتر برد و نفوذ کلام بیشتری داشته‌اند. آنچه می‌بینیم این است که اصولگراها همزمان با اشغال فضای مجازی تلاش کردند کیفیت کار خود را نیز افزاش دهند که ما هم از آن استقبال می‌کنیم. آنچه رهبری هم بر آن تاکید می‌کنند از همین جنبه است که آنها بتوانند تولیدات فرهنگی

داشته باشند.

آتش به اختیاری که مقام معظم رهبری گفتند یعنی به نیروهای هوادار گفتند منتظر نباشید خط از جایی به شما برسد شما خودتان ببینید که در کجا می‌توانید موثر واقع شوید و آن را انجام دهید. اینها اتفاقات خوبی است و با توجه به توضیحی که رهبری در نماز عید فطر دادند فکر می‌کنم سوءتفاهمی هم که برای عده‌ای ایجاد شده بود که تصور می‌کردند آتش به‌اختیار سخت‌افزاری و در حوزه عملیات سخت افزاری است برطرف شد. آنطور که ایشان گفتند قانون باید ملاک عمل باشد. در حوزه فکر و اندیشه قانون مداخله کمتری دارد اما در حوزه عملیات قانون صریح و شفاف حد و مرز تعیین می‌کند. بنابراین من فکر می‌کنم به تدریج بدنه‌ای که شکست ٢٩ اردیبهشت برای‌شان خیلی سنگین بوده کم‌کم بتوانند آن را هضم کنند و خودشان را بنا به توصیه رهبری در قالب‌هایی قرار دهند که صرفا نرم‌افزاری است و قانون اجازه فعالیت می‌دهد. اگر آن فعالیت‌ها را انجام دهند جامعه هم آرامش بیشتری خواهد داشت و تهدیدی هم متوجه آقای روحانی نمی‌شود.

روحانی ٤ سال آرام‌تری در پیش دارد

پس شما برای روحانی ٤ سال آرام‌تری نسبت به ٩٢ تا ٩٦ پیش‌بینی می‌کنید؟

بله من فکر می‌کنم تفوق دولت با توجه به رایی که آورده نسبت به رقبا بیشتر و قوی‌تر خواهد بود و در عرصه‌هایی که ابتکار عمل دارد همچنان رهبری هم حمایت خواهند کرد و دولت قوی‌تر از گذشته عمل خواهد کرد. چالش‌هایی هم که از بعد از انتخابات بروز کرده تا زمان کسب رای اعتماد برای کابینه تداوم خواهد داشت و هدفش اثرگذاری بر روحانی است تا محافظه‌کارانه‌تر کابینه‌اش را انتخاب کند. بعد از آن فضا آرام‌تر خواهد شد. قرائن نشان می‌دهد او کابینه‌اش را بهتر از گذشته می‌بندد.

بهتر بودن در حوزه‌های مختلف معانی متفاوتی دارد. به عنوان مثال در جریان انتخابات دیدیم که بین رییس‌جمهور و وزیر کشور یک اختلاف نظر جدی پدید آمد. به طور مثال فکر می‌کنید وزارت کشور وزیر اصلاح‌طلب خواهد داشت؟

لزوما عملکرد بهتر با جابه‌جایی افراد اتفاق نمی‌افتد. فرض کنید اصلا آقای رحمانی فضلی در کابینه بماند. رحمانی فضلی دولت دوازدهم حتما با رحمانی فضلی دولت یازدهم متفاوت خواهد بود. من نمی‌خواهم بگویم در دولت یازدهم ایشان عملکرد بدی داشت. فکر می‌کنم در مجموع ما نمی‌توانیم کارنامه وزیر کشور دولت یازدهم را سراسر منفی ببینیم. نقاط مثبتی هم داشته که در شرایط مجلس نهم به هر حال کارکردی از خودش نشان داده است. ارزیابی ما این نیست که ولو اینکه بیشترین انتقاد به او شود مخالف جهت‌گیری کل دولت عمل کرده است.

آنچه در دولت دوازدهم اتفاق خواهد افتاد غلبه بیشتر هژمونی آقای روحانی بر فضای دولت است. وزرا ممکن است در دوره‌های مختلف وزیر باشند هژمونی رییس‌جمهور است که می‌تواند آنها را در مسیر مورد خواست مردم قرار دهد. بنابراین حتی اگر کابینه دست هم نخورد باز هم معتقدم قوی‌تر از دوره یازدهم عمل می‌کند. البته حتما تغییر و تحولاتی رخ خواهد داد. من نمی‌گویم آقای روحانی حتما یک وزیرکشور اصلاح‌طلب انتخاب خواهد کرد اما عملکرد وزیر کشورش حتما اصلاح‌طلبانه‌تر خواهد بود.

مشاوران رییس‌جمهور برای چینش کابینه

این روزها از مجلس شنیده می‌شود فراکسیون امید مورد مشورت رییس‌جمهور برای تدوین ترکیب کابینه قرار نگرفته است. سایر احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب هم طرف مشورت قرار نگرفته‌اند؟

مشورت به دو گونه است. یک زمانی با تشکل‌ها مشورت می‌شود و یک زمان با افراد. حتما آقای روحانی با افراد مشورت می‌کند. با کسانی که احساس کند می‌توانند به او کمک کنند تا کابینه بهتر بسته شود. قراین و شواهد هم همین را نشان می‌دهد؛ ما از این نظر مثلا فکر نمی‌کنیم آقای روحانی در فضای بسته کار می‌کند و نظر دیگران هیچ اهمیتی برایش ندارد. طرف مشورت قرار گرفتن به معنای اینکه رییس‌جمهور پیشنهادات را بپذیرد، نیست. هرکس می‌تواند نظرات خود را ارایه کند اما نباید انتظار داشت حتما رییس‌جمهور به آن پیشنهادات باید عمل کند. خود ما هم باید قبول کنیم تصمیم‌گیر نهایی خود آقای روحانی است. اوست که مسوولیت را می‌پذیرد. بعضی وقت‌ها مشورت جنبه سمبلیک پیدا می‌کند. اینکه به احزاب گفته شود رسما پیشنهاد دهید می‌تواند صورت بگیرد اما ایشان افرادی را طرف مشورت قرار داده که نظرات احزاب را هم تامین می‌کند و اگر پیشنهاد مشخصی از احزاب بخواهد آخر کار وضعیت به گونه‌ای خواهد شد که همه احزاب پیشنهاد می‌دهند و خیلی از آن پیشنهادات محل اثر واقع نمی‌شود و در نهایت منجر به بروز نارضایتی می‌شود. بنابراین من خیلی معتقد نیستم که همه پیشنهاد بدهند. این پیشنهادها عمل کردنش سخت است. هر موضوعی که می‌خواهیم درباره آن تصمیم بگیریم اگر بیش از حد باز شود جمع کردنش سخت می‌شود.

مثل ماجرای لیست شورای شهر تهران و حواشی‌اش.

بله. فراخوانی که شورای عالی سیاستگذاری داد تا افراد رزومه ارایه دهند، باعث شد موضوع بیش از حد باز شود. این کار از اول اشتباه بود. عده زیادی را مدعی کرد که اساسا محلی از ادعا نداشتند و نارضایتی را هم افزوده کرد. الان هم به نظرم می‌آید که دولت فرآیند خوبی را طی می‌کند. ما اصطلاحی در پزشکی داریم به ویژه در جراحی که می‌گویند کار خوب را خوب‌تر نکن چون خراب می‌شود. وقتی یک کاری خوب انجام می‌شود اگر مدام بخواهیم آن را خوب‌تر کنیم نهایتا خراب می‌شود. ما باید با روحانی در فرآیندی که طی می‌کند، همکاری کنیم و فکر می‌کنم اگر این‌گونه عمل کنیم خروجی خوبی هم خواهیم داشت.

مردم به همگرایی سیاسیون پاسخ مثبت می‌دهند

ما نخستین انتخابات بدون هاشمی‌رفسنجانی را پشت سر گذاشتیم. به ویژه در سال‌های اخیر ایشان نقش و جایگاه بسیار مهمی در جبهه اصلاحات پیدا کرده بود. از قبل هم خلأ ایشان باعث بروز نگرانی‌هایی شده بود اما عملا دیدیم در عرصه عمومی فقدان ایشان نه تنها تاثیر منفی نداشت بلکه شاید بتوان ادعا کرد اثر مثبتی هم روی افزایش رای روحانی داشت. در واقع بخشی از رای روحانی به سبب این بود که جامعه احساس می‌کرد روحانی همان تداوم راه هاشمی است. چه چیزی باعث شد نبود هاشمی آسیبی به پایگاه رای روحانی وارد نیاورد؟

فکر می‌کنم جواب این سوال را خود آقای هاشمی در زمان حیاتش داد. ایشان بعد از انتخابات مجلس دهم که اسفند ٩٤ برگزار شد، گفت که من خوشحالم مردم به درجه‌ای از آگاهی رسیده‌اند که خودشان همه تصمیمات را می‌گیرند و الان نگرانی برای مرگ ندارم. آنچه ذخیره و سرمایه اجتماعی ما است آگاهی مردم و تجربه آنها از سیاست‌ورزی در سال‌های گذشته است. مردم خیلی خوب عمل می‌کنند. البته رهبران سیاسی هم در مجموع عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند. عملکرد هدایتگری فضای سیاسی جامعه توسط اصلاح‌طلبان و در راس آن آقای خاتمی خیلی خوب انجام می‌شود. شورای عالی سیاستگذاری در مجموع خوب عمل کرده است. من نمره قبولی به این شورا می‌دهم و فکر می‌کنم عملکرد سیاستمدارها در سطوح بالاتر وقتی همگرا هستند دلگرمی لازم را در بدنه ایجاد می‌کند تا آنها هم نقش‌شان را خوب ایفا کنند. در انتخابات، مردم نشان دادند در سطوح بالا اگر خوب عمل شود آنها هم خوب عمل می‌کنند. انتقادها و گله‌مندی‌هایی هم که وجود دارد را مردم هضم می‌کنند و آنها را تعمیم نمی‌دهند به رفتار سیاسی خودشان. در مورد لیست شورای شهر تهران بعضا دچار شبهه و انتقاد بودند ولی آن را به رفتارشان تعمیم ندادند. اینکه دیدیم برای بار دوم به ویژه در تهران مردم به لیست یکپارچه رای دادند و حتی مردم خودشان به دنبال لیست اصلی می‌گشتند. خیلی جالب بود که ما نگران بودیم نتوانیم لیست اصلی را به دست مردم برسانیم ولی در روزهای پایانی خود مردم بودند که دنبال لیست اصلی بودند و با وسواس هر لیستی را بررسی می‌کردند ببینند اصلی است یا تقلبی. می‌دانید که برخی دوستان که در لیست قرار نگرفته بودند اقدام به چاپ گسترده لیست‌های فرعی با یکی دو تغییر کرده بودند و آن را در همان فرمت لیست امید طراحی و توزیع کردند اما مردم به دقت لیست اصلی را پیدا می‌کردند و به تمامی ٢١ نفر رای می‌دادند.

خودتان فکر می‌کردید این لیستی که بستید کامل رای بیاورد؟

روز دوشنبه قبل از انتخابات در حاشیه مصاحبه آقای مرعشی و خانم فرامرزیان بعضی خبرنگاران مدعی بودند این لیست رای نمی‌آورد اما من گفتم قطعا به طور کامل رای می‌آورد و اعتقادم هم بر این مبنا بود که ما تمام تلاش‌مان را گذاشته بودیم لیست به مردم برسد و مردم بیش از آنکه برای‌شان اهمیت داشته باشد چه کسانی در لیست قرار دارند به نفس پیروزی در انتخابات بیشتر اهمیت دادند. البته لیست از نظر من لیست قابل دفاعی بود اما از نظر برخی خبرنگاران قابل دفاع نبود. همان زمان هم فکر می‌کردم که لیست می‌توانست بهتر از این باشد.

اولویت با منافع اصلاح‌طلبی است نه منافع حزبی

از منظر دبیرکل حزب اتحاد به دلیل تعداد اعضایی که در شورا دارید آن را قابل دفاع می‌دانید یا از منظر یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب؟

اگر هیچ یک از نامزدهای حزب اتحاد هم در لیست نبودند با همین قوت از لیست حمایت می‌کردیم. برای ما پیروزی اصلاح‌طلبان مهم‌تر از تعداد اعضای خودمان بود. شعار ما همیشه این است منافع ملی، منافع اصلاح‌طلبان، منافع حزبی و در انتها منافع اشخاص. ما حتما منفعت اصلاح‌طلبان را بر منفعت حزب خودمان ترجیح می‌دهیم.

فکر می‌کنید این شورا می‌تواند منافع اصلاح‌طلبان را تامین کند؟

در مجموع شورای خوبی است و تا حالا هم در مجموع خوب عمل کرده‌اند و در نهایت هم با انتخاب یک شهردار خوب کار درست را انجام می‌دهند.

نگران انتخاب شهردار تهران نیستیم

در بحث انتخاب شهردار مشخصا آقای حجتی گزینه حزب اتحاد است و گزینه کارگزاران هم آقای نجفی یا آقای مرعشی هستند. اخیرا اسم آقای آخوندی هم مطرح شده است. الان گزینه‌های اصلی چه کسانی هستند؟

آقایان حجتی، نجفی و مرعشی هر سه گزینه حزب اتحاد هم هستند. یعنی این‌طور نیست

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۹۷۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای تندیس عباس خاکی به ۱۰ روحانی در قم

در مراسمی که ۲۰۰ راوی کاروان‌های راهیان نور حضور داشتند، از ۱۰ راوی و فعال تبلیغی روحانی با اهدای تندیس عبای خاکی قدردانی شد.

این راویان در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی سبک و سیره شهدا به مناطق عملیاتی جنوب و شمال غرب کشور اعزام شدند و روایتگری و اجرای برنامه‌های فرهنگی را در بازدید کاروان‌های دانش آموزی و دانشجویی از یادمان‌های دوران دفاع مقدس برعهده داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • جان باختن یک نفر بر اثر سقوط به دره در اتوبان قزوین - تنکابن
  • ۵ مصدوم بر اثر برخورد دو خودرو در آزاد راه قزوین - زنجان
  • اهدای تندیس عباس خاکی به ۱۰ روحانی در قم
  • ۳ مصدوم در حادثه رانندگی در محور  تاکستان - همدان
  • عملیات «وعده صادق» موجب شادی تمام حق طلبان شد
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • مرسدس‌بنزهایی که در خیابان می‌بینید، چقدر خرج نگهداری دارند؟
  • «فاطمه» اسم رمز صبوری در غزه؛ وقتی مقاومت شیعه و سنی را همدل کرد
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • تصاویر دوره آموزش زبان فارسی در ارتش اسرائیل!