Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-03@20:05:59 GMT

نگاهی گذرا به ابرپروژه های تهران

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۰۰۶۰۷

نگاهی گذرا به ابرپروژه های تهران

یکی از پروژه هایی که در زمان مسولیت دکتر قالیباف به بهره برداری رسید برج میلاد است. این برج چندمنظوره با هدف ساختن سازهای به یاد ماندنی و به عنوان نمادی برای شهر تهران و به منظور رفع نیازهای مخابراتی و تلویزیونی تهران ساخته شده است.

برج میلاد؛ عمارتی در 315 متری سطح زمین

برج میلاد تشکیل شده از ستون اصلی سازه و راس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستون اصلی یک سازه بتونی با مقطع هشت ظلعی است که حدود80هزار تن وزن دارد و ارتفاع آن به315متر می رسد. این بدنه که اصطلاحاً شفت نامیده می شود به جدید ترین روش ساخت یعنی قالب لغزان ساخته شده است. عملیات ساخت بدنه دی ماه77شروع شد و دی ماه چهار سال بعد به پایان رسید. سازه راس برج میلاد مرتفع ترین ساختمان12 طبقه دنیاست. با اینکه فقط سه برج بلندتر از برج میلاد در دنیا وجود دارد، ‌در هیچ کدام چنین عمارتی در ارتفاع تعبیه نشده است. ساخت یک سازه به بلندی68متر با اجزای لوله ای شکل از نظر سازه یک کار پیچیده و دشوار است؛ حالا به آن اضافه کنید که این سازه عظیم باید در ارتفاع300متری از سطح زمین نصب شود، یعنی جایی که سرعت باد سرسام آور است و البته باید کاملاً‌ ایمن باشد آنقدر که مردم بتوانند به راحتی از امکانات آن استفاده کنند.

برج میلاد با ارتفاع کل435متر چهارمین برج بلند مخابراتی - تلویزیونی دنیا است که شامل ساختمان سرسرا (لابی) در پای برج با زیربنای 16000 مترمربع، شفت بتنی به ارتفاع315متر، سازه راس12طبقه با زیربنای بیش از 12000 مترمربع ـ که یکی از بزرگ ترین سازه راس برج های مخابراتی ـ تلویزیونی دنیا است ـ و یک دکل فلزی120متری. در سه طرف بدنه برج6آسانسور شیشه ای، هر یک با ظرفیت25نفر قرار خواهند گرفت که با سرعت متوسط7متر بر ثانیه، بازدید کنندگان را به بالای برج منتقل خواهد کرد.

پل طبیعت؛ یک سازه کاملا سازگار با محیط‌ زیست و طبیعت

پل طبیعت، اولین پل صرفا پیاده رو در ایران است که بوستان آب و آتش و پارک جنگلی طالقانی را به یکدیگر متصل می کند. این پل در ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۳ مصادف با عید غدیر خم با حضور دکتر قالیباف افتتاح شد. پل طبیعت در نقطه‌ ای واقع شده که محل تلاقی شریان‌ های اصلی پایتخت مانند بزرگراه‌ های مدرس، همت، حقانی و رسالت است.

پل طبیعت پلی که در خاورمیانه همتایی ندارد و همچنینبزرگ‌ ترین پل عبور و مرورغیر خودرویی کشور به حساب می آید که مساحت آن 7 هزار مترمربع است. پل مذکور با شرایطی منحصر‌به‌‌فرد، یکی از مقاصد گردشگری شهر تهران و دست آخر هم نماد جدیدی برای پایتخت به حساب می آید. وقتیزمین‌ های عباس‌ آبادطراحی می‌ شد 2 پل به‌ عنوان گذرگاه پیاده برای اتصال2 جبهه شرقی و غربی بزرگراه مدرس در نظر گرفته شده بود. این 2 پل با یکدیگر تلفیق و به صورت یک پل در چند سطح در آمد و به این ترتیب پل طبیعت شکل گرفت.

در طراحی این پل از معماری پل‌های ایرانی مانندپل خواجو الهام گرفته شده و یک سازه کاملا سازگار با محیط‌ زیست و طبیعت استکه نمونه مشابه آن در پارک‌ های ملی و طبیعی کشورهای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا ساخته شده است.

پل طبیعت یک پل سه پایه برای تردد پیاده از بالای بزرگراه مدرس، مکث و دیدار از مناظر پیش‌ رو و همچنین تجربه آرامشی فوق‌العاده در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین است. مساحت این پل 7 متر مربع است که ۷۲۰ متر آن به فضای سبز و ۴۸۰ متر آن به رستوران‌ ها، کافی‌ شاپ و دیگر فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص دارد

پل جوادیه؛ زیباترین پل کابلی خاورمیانه

پل جوادیه، ۲۱۰ متر طول دارد که ۸۴ متر آن شیب راه شمالی- جنوبی است و ۱۰۴ متر و نیم آن معلق است. این پل که به عنوان نخستین پل معلق در کشور و سومین نماد شهر تهران پس ازبرج آزادیوبرج میلاد، شناخته می‌شود، از جهت مهندسی و فنی منحصربه‌فرد است و نخستین پل سه پایه با تکنولوژی خاص درایرانبه شمار می‌رود. پل جوادیه در برابر زلزله مقاوم است و می‌تواند بزرگترینزلزلهرا تحمل کند. تمامی انرژی مورد نیاز روشنایی و نورپردازی پل جوادیه با استفاده از انرژی باد و خورشیدتامین می شود.

تونل نیایش و پل‌ صدر؛ چهارمین ابر پروژه برتر جهان

در سال 2014 رتبه‌های اول تا چهارم مسابقه بین‌المللی مدیریت پروژها اعطا شد که تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی شهید صدر در این مسابقه توانست حائز رتبه چهارم شود تا از کشورمان نیز پروژه‌ای شاخص در میان برترین ابرپروژه‌های جهان در سال ۲۰۱۴ حضور داشته باشد. کیفیت ساخت و رعایت استانداردهای روز علوم مهندسی در پروژه‌های تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر باعث شده تا این 2طرح عظیم ملی، مدنظر انجمن مدیریت پروژه‌های بین‌المللی قرار گیرد. انجمنی با بیش از 50سال قدمت که بیش از یک دهه است هر ساله به انتخاب طرح‌های شاخص جهانی از حیث مسائل مدیریتی پروژه‌ها می‌پردازد.

مترو؛ ازجمله کم حادثه ترین خطوط ریلی در دنیا

یکی از پروژه های شاخص و ماندگار شهرداری تهران در سالهای اخیر متروی تهران است. مترو 2 شهر تهران و کرج روی هم رفته 78 ایستگاه دارد که این ایستگاه ها در 136 کیلومتر مسیر مترو وجود دارند. البته بخشی از این مسیر (از تهران تا کرج و داخل کرج) روی زمین است. برای ساخت هر کیلومتر مترو حدود 250 میلیارد تومان هزینه می شود. بنا به گفته مسئولان شهری، تاکنون در تهران جز یکی دو مورد اتفاق، هیچگونه حادثه ای رخ نداده که در دنیا کم نظیر است.

محمد کاظم حاجی عسگری، فوق لیسانس عمران

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۰۰۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض آزادراه تهران-شمال در اختیار محیط زیست

مجید درگی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به خسارت چندهزار میلیاردی آزادراه تهران- شمال به محیط زیست اظهار کرد: هر چند این پروژه نقش بسزایی در کاهش زمان تردد مسافران،کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و ... دارد ولی نمی‌توان از کنار آسیبی که احداث این مسیر به محیط زیست وارد کرده به سادگی گذشت.

وی ادامه داد: هرچند عدم تعامل مجریان این پروژه با محیط زیست به ضرر طبیعت و حیات وحش تمام شده ولی در تلاشیم بخشی از این ضررها را جبران کنیم.

وی افزود: اگر احداث این بزرگراه با نظارت محیط زیست انجام می‌شد، خسارت‌های آن به حداقل می‌رسید و دغدغه امروز وجود نداشت.

منبع: روزنامه قدس تکتم بهاردوست

دیگر خبرها

  • شهرداری حصار‌کشی در پارک لاله را متوقف می‌کند؟!
  • جزئیات پروژه چهارباغ/ فاز نخست تیرماه افتتاح می‌شود
  • عوارض آزادراه تهران-شمال در اختیار محیط زیست
  • هشدار فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات استان تهران
  • افزایش مدت زمان آورده متقاضیان پروژه‌های نهضت ملی مسکن
  • آغاز به‌کار پروژه‌های نهضت ملی مسکن در جنوب شرق تهران
  • ابرپروژه مسکونی تهران در محله یاخچی آباد با ۱۰ هزار واحد ساخته می شود
  • میزگرد نگاهی به هشت چالش تاریخی؛ پروژه کوروش درخدمت اسرائیل؟
  • سرانجام پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو تهران
  • این میدان در تهران مسدود می‌شود