Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - روزنامه هفت صبح: زندگي مشترک پر است از حادثه و اتفاق؛ گاهي مسبب شان يکي از زوجين است و برخي اوقات عاملي بيروني زندگي را به حاشيه مي برد. سينما به فراخور، به بحران هاي زندگي مشترک پرداخته که برخي فيلم ها در ذهن مانده و برخي فراموش شده اند. در اين گزارش 9 فيلم شاخص را که براساس بحران زندگي زناشويي ساخته شده، بررسي کرده ايم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نوع بحران، سال ساخت، کارگردان، طرف هاي درگير (بازيگران) ماجرا و سرنوشت شخصيت هاي فيلم موارد مورد نظر گزارش است. درباره برخي موضوعات مثل اعتياد و خيانت فيلم هاي زيادي ساخته شده اما دست به گزينش زديم و توضيح داده ايم چرا «سنتوري» و «شب يلدا» را انتخاب کرده ايم.

رابطه زوجين
گزارش؛ 1356


کارگردان: عباس کيارستمي

طرف هاي درگير: کوروش افشارزاده/ شهره آغداشلو





ماجرا: «گزارش» جزو اولين آثاري است که در سينماي ايران درباره مشکلات زن و شوهرهاي متجدد ساخته شده است. داستان فيلم درباره محمد فيروزکوهي، مميز مالياتي وزارت دارايي است که در اداره متهم به گرفتن رشوه و حکم تعليق او صادر مي شود. در خانه نيز با صاحبخانه و همسرش اعظم درگيري دارد. تنش بين آنها جايي شروع مي شود که مرد خيانت پيشه کرده و رابطه اش با همسرش سرد مي شود.

فرجام: رابطه زوجين آنقدر شکرآب مي شود که به کتک کاري مي رسد و زن دست به خودکشي مي زند. فيلم برخلاف آثار آن سال ها پاياني نيمه باز دارد که مي گويد رابطه همچنان بحراني است و اميد زيادي به بهبود نمي رود. «گزارش» بيش از همه روي مشکلات جامعه در حال يشرفت و شرايط زن و شوهرها در اين جامعه زوم مي کند. حرف فيلم همچنان تازه است و مي توان آن را به جامعه امروز تعميم داد. سکانس دعواي زن و مرد همراه با گريه بچه يکي از اثرگذارترين صحنه هاي فيلم است که به خوبي شرايط بحراني اين زوج را نشان مي دهد.



ناباروري
ليلا؛ 1375


کارگردان: داريوش مهرجويي

طرف هاي درگير: ليلا حاتمي/ علي مصفا





ماجرا: داريوش مهرجويي در «ليلا» سراغ بحراني شايع در جامعه ايراني رفت. ناباروري زن. او از قبل اين داستان نکات ديگري هم مطرح کرد که روي اين نوشته نيست. رضا (علي مصفا) و ليلا (ليلا حاتمي) براي بچه دار شدن انواع درمان را تجربه مي کنند اما نتيجه اي به دست نمي آيد. اين زوج عاشقانه همديگر را دوست دارند اما مادر رضا خوشبختي را در به دنيا آمدن يک بچه مي داند و ليلا را در منگنه مي گذارد که رضا زني ديگر بگيرد. اين اتفاق رخ مي دهد و حاصل ازدواج رضا با گيتي (شقايق فراهاني) يک بچه است.

فرجام: با مطرح شدن مسئله ازدواج رضا، زندگي زوج سرد مي شود و در نهايت شب عروسي، ليلا به خانه پدري مي رود. جدايي ادامه دارد تا اينکه رضا گيتي را رها مي کند و بچه را به مادر مي سپارد. دل او پيش ليلاست و در نهايت فيلمساز با قرار دادن نشانه هايي مي گويد اين دو زوج بار ديگر زير يک سقف مي روند.«ليلا» بدون افتادن در دام سانتيماليسم يک بحران را روايت مي کند.



شک

قرمز؛ 1377


کارگردان: فريدون جيراني

طرف هاي درگير: محمدرضا فروتن/ هديه تهراني





ماجرا: درباره شک فيلم هاي زيادي ساخته شده اما زاويه نگاه «قرمز» مخاطبان بيشتري جذب کرد. ناصر (محمدرضا فروتن) جوان متمولي است که با زني بيوه به نام هستي (هديه تهراني) ازدواج کرده. ناصر دچالا اختلال شخصيت پارانوييد است و مدام زنش را کتک مي زند. در عين حال همسرش را عاشقانه دوست دارد و براي شادي اش کم نمي گذارد. مدتي بعد اما شک به جانش مي افتد و گيرهايش را شروع مي کند و همسر را به باد کتک مي گيرد. زندگي براي هستي جهنم است و به محض ورود به خيابان يا صبحت با مردي ديگر با سوءتفاهم ناصر مواجه مي شود.

فرجام: هستي به درخواست عمو از طلاق منصرف مي شود و حتي شغلش (پرستاري) را رها مي کند اما ناصر همچنان بيمار است و شک دارد. در نهايت همسرش را به پايين پرت مي کند و مي گريزد. در خيابان ماشين به ناصر مي زند و مي ميرد. مرگ پايان يک زندگي پر از شک است که در صورت درمان تبديل به زندگي اي عاشقانه مي شد.



خيانت
شب يلدا؛ 1380


کارگردان: کيومرث پوراحمد

طرف هاي درگير: محمدرضا فروتن/ الهام چرخنده





ماجرا: ابتدا يادآوري اين نکته لازم است که سابقه پرداختن به مسئله خيانت در سينماي ما طولاني است؛ برخي به عنوان عنصر جذاب از آن استفاده کرده اند و برخي هدف شان نهيب بوده. دو سال پيش پرونده اي مفصل درباره مهمترين فيلم هاي ساخته شده با اين موضوع منتشر کرديم؛ دليل انتخاب «شب يلدا» بحراني است که زندگي يک مرد را نابود مي کند.

مهناز موافقت همسرش براي رفتن به خارج از کشور را به دست مي آورد اما به محض رسيدن، رفتاري ديگر از او سر مي زند. اين در حالي است که از طريق نشانه هايي متوجه مي شويم، زندگي شخصي او مشکل خاصي به لحاظ عاطفي و نيز اقتصادي نداشته و تنها عامل و انگيزه او، رسيدن به عشقي ديگر است.

فرجام: حامد تا متوجه مي شود چه خنجري از پشت خورده، آن هم در شرايطي که براي زندگي اش هيچ چيز کم نگذاشته فرو مي ريزد و خود را در خانه حبس مي کند. اگر «کفش هايم کو» را ادامه منطقي «شب يلدا» بدانيم عمق تخريبي خيانت صدچندان است. مرد ديگر نتوانست روي پاي خود بايستد.



اعتياد
سنتوري, 1385


کارگردان: داريوش مهرجويي

طرف هاي درگير: بهرام رادان/ گلشيفته فراهاني





ماجرا: درباره اعتياد فيلم هاي تاثيرگذاري مي توان رديف کرد که تاثير خانمانسوزش را روي خانواده ها گذاشته. در اين بين «سنتوري» عريان تر تاثير اعتياد بر زندگي را به تصوير مي کشد. علي و هانيه عاشقانه همديگر را دوست دارند و در آستانه رفتن زير يک سقف هستند. اعتياد علي اما هانيه را از سرنوشت و آينده اش نگران مي کند و سراغ مرد ديگري مي رود. او که روزي به شدت دلبسته همسرش بوده و براي سنتورزدن و آوازخواندن هاي او کلي غش و ضعف مي کرد، با وابستگي علي به مواد حس مي کند ديگر نمي تواند به او تکيه کند.

فرجام: هانيه براي نجات زندگي خود و تکيه به آينده اي روشن، دل به مردي ديگر مي بندد. او بعد از مدتي رابطه پنهاني تصميم مي گيرد تا زندگي جديدي را بدون علي شروع کند. علي بيش از پيش فرو مي ريزد و به خاطر افراط در مصرف مواد از يک موجود دوست داشتني تبديل به آدمي حقير و قابل ترحم مي شود که همه چيزش را از دست مي دهد: عشقش، شهرتش و آبرويش را.



دروغ
درباره الي..؛ 1387


کارگردان: اصغر فرهادي

طرف هاي درگير: همه!





ماجرا: اصغر فرهادي در روايت داستان هايي با تم دروغ و قضاوت استاد است و صاحب سبک. در اين ميان قاطبه نظرهاي فيلم «درباره الي...» را يک سر و گردن بالاتر از ديگران مي دانند. فيلم درباره چند خانواده است که براي گذراندن تعطيلات به شمال کشور رفته اند؛ ميان آن ها يک مهمان جديد هم هست. الي (ترانه عليدوستي) که مربي مهدکودک فرزند سپيده (گلشيفته فراهاني) است. سپيده حتي در معرفي الي محافظه کار است و حقيقت را جور ديگر بيان مي کند. الي در حين بادبادک بازي در دريا غرق مي شود و بحران کليد مي خورد. کم کم از دروغ ها پرده برداشته مي شود و با دروغ به نامزد الي به اوج مي رسد.

فرجام: با سر رسيدن نامزد الي (صابر ابر) همه به اين نتيجه مي رسند که به نفع جمع است که واقعيت را کتمان کنند. به او دروغ مي گويند و روي واقعيت خاک مي پاشند. «حالا چه فکري مي کنه درباره الي» ديالوگ تاثيرگذار فيلم است که عصاره دغدغه اصغر فرهادي در آن نهفته است.



سقط جنين
دعوت؛ 1387


کارگردان: ابراهيم حاتمي کيا

طرف هاي درگير: خيلي ها!





ماجرا: ابراهيم حاتمي کيا سال 87 از مسير هميشگي اش بيرون آمد و ماجراي سقط جنين را سوژه «دعوت» کرد. بعدا در مصاحبه ها گفت مسئله سقط جنين در جامعه تبديل به بحران شده و مخصوص قشر و طبقه خاصي هم نيست. او فيلمش را اپيزوديک ساخت و داستان آدم هاي طبقات مختلف جامعه را روايت کرد؛ از دکتر گرفته تا کارگرد؛ چه آن ها که خودخواسته قصد سقط دارند، يا به اجبار.

فرجام: پيام فيلم «دعوت» اين است: «جنيني که به اين دنيا دعوت شده نبايد سقط شود.» حتي اگر مادر آينده يک زن شصت ساله، يک زن بي شوهر (صيغه اي)، يک زن بازيگر که کارش را بيش از فرزند دوست دارد، زني آواره در شهر با يک شوهر چاه بازکن يا زني بريده از شوهر باشد. ابراهيم حاتمي کيا نگاهي اميدبخش دارد و در نهايت با تماشاي «دعوت» سقط جنين از بحران تبديل به فرصت مي شود. بعضي ها رويکرد حاتمي کيا را دوست داشتند اما غالبا او را دعوت به بازگشت به سينماي هميشگي خود کردند و او نيز اجابت کرد.



مهاجرت
جدايي نادر از سيمين؛ 1389


کارگردان: اصغر فرهادي

طرف هاي درگير: ليلا حاتمي/ پيمان معادي





ماجرا: اصغر فرهادي در «جدايي نادر از سيمين» دست روي بحران هاي تازه طبقه متوسط گذاشت که مهاجرت يکي از آن هاست. سيمين (ليلا حاتمي) اصرار به رفتن از ايران دارد اما همسرش نادر (پيمان معادي) بيماري پدرش را بهانه کرده و مخالف مهاجرت است. اختلاف آن ها منجر به درخواست طلاق از سوي سيمين شده و دخترشان را در دوراهي انتخاب ماندن و رفتن گير مي اندازد. در اين حيص و بيص بحران ديگري براي زندگي اين زوج پيش مي آيد و سرنوشت شان با داستان راضيه (ساره بيات) و حجت (شهاب حسيني) گره مي خورد.

فرجام: اگر مسئله مهاجرت پيش نمي آمد، رابطه زوج تا حدي خراب نمي شود که از پس بحران دوم (سقط جنين راضيه) برنيايند. کل زندگي آن ها در بحران است و فرزند دخترشان نيز از اين کشمکش در عذاب. سکانش ناتمام پاياني فيلم که در دادگاه مي گذرد، تاکيدي است بر تداوم بحران ميان نادر و سيمين. اگر بروند، زندگي شان بحراني است و اگر بمانند باز هم بحراني مي ماند.



آزار جنسي
هيس! دخترها فرياد نمي زنند؛ 1392


کارگردان: پوران درخشنده

طرف هاي درگير: طناز طباطبايي و ديگران





ماجرا: پوران درخشنده براساس اتفاق هاي واقعي و تلخ جامعه «هيس! دخترها فرياد نمي زنند» را ساخت. او قهرمانش را دختري (طناز طباطبايي) انتخاب کرد که در آستانه ازدواج است و با ديدن پسري که قصد تجاوز به کودکي را دارد، به خاطرات خود رجوع مي کند و دگرگون مي شود. او در دوران بچگي مورد آزار جنسي قرار گرفته بوده و جرات بيان آن را به خانواده نداشته.

فرجام: حال بد شيرين، بالاخره باعث اقرار او مي شود و زندگي اش به بحران تازه اي بر مي خورد. او به خواستگارهاي قبلي جواب رد داده و حالا نامزدش با شنيدن ماجرا تصميم به طرد او گرفته. از آن سو اين خبر به پدر و مادر شوک شديد وارد مي کند و تنشي شديد بين آن ها ايجاد مي شود. در نهايت با وساطت ديگران و اينکه شيرين قرباني است و نبايد او و مشابه آن ها را به حاشيه راند، زندگي ختم به خير مي شود. پوران درخشنده با پايان خوش به مانيفست اميدبخشي اش وفادار مانده.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۰۱۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه 5 میلیونی برای هر ایرانی/ ماجرا چیست؟!

 ارزیابی مکانیزم‌های اثرگذاری بودجه عمومی بر روی نرخ فقر نشان‌می‌دهد که آیا لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با مولفه‌های که گفته شد در سال آینده حامی فقرا خواهد بود

به گزارش صدای بورس، بر اساس داده‌های برآوردی سرانه حقیقی بودجه عمومی، این شاخص در سال ۱۴۰۳ به سطح سال ۱۳۹۰ خواهد رسیدبه‌عبارت دیگر بر اساس لایحه بودجه، دولت در سال ۱۴۰۳ معادل ۵ میلیون تومان به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ برای هر ایرانی هزینه خواهد که دقیقاً معادل همان مبلغ در سال ۱۳۹۰ است.

این در حالی است که اگر از منظر فقر (که یکی از موضوعات مهم است که بودجه نسبت به آن مسئولیت دارد) به موضوع توجه شود، جمعیت فقرا در سال ۱۴۰۳ در کشور حدود ۱۰ میلیون نفر بیشتر از سال ۱۳۹۰ است.

با فرض اینکه کاهش سرانه بودجه به معنی کاهش به نسبت مساوی میان همه موضوعات بودجه‌ای باشد، می‌توان نتیجه گرفت با وجود افزایش قابل توجه نرخ فقر ، امکانات بودجه برای مقابله با فقر در سطح سال ۱۳۹۰ قرار دارد.

این گزارش ادامه می‌دهد که لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نشان‌می‌دهد که نسبت بودجه عمرانی به تولید ناخالص داخلی در کشور همچنان روندی نزولی دارد، این مسئله در کنار کاهش حقیقی هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت‌های دولتی، نشان دهنده کاهش اثرگذاری بودجه بر روی رشد اقتصادی و در نتیجه کاهش نرخ فقر است.

این گزارش توضیح می‌دهد که بر اساس داده‌های برآوردی شیب کاهشی شاخص نسبت کسری تراز عملیاتی به تولید ناخالص داخلی برای سال ۱۴۰۳ تندتر شده و این کاهش به‌دلیل تکیه بیشتر بر درآمدهای مالیاتی و کاهش هزینه‌های بودجه‌ای و نرخ رشد اقتصادی مناسب در سال‌های اخیر است.

فارغ از سایر تبعات این مسئله که در جای خود قابل تحلیل است، به‌طور کلی این موضوع از منظر کاهش کسری بودجه و تبعات آن برای تورم و افزایش فقر می‌تواند مثبت ارزیابی شود. با این حال، ترکیب جمعیت پرداخت کننده مالیات خود می‌تواند از منظر تأثیر بر فقرا یا جمعیت نزدیک خط‌فقر قابل تحلیل باشد.

هرچند که سیاست‌گذار سعی کرده مالیات بر ارزش افزوده اثر کمتری بر روی فقرا داشته‌باشد، با این حال این شیوه مالیات ستانی، روش ایده آل برای توزیع درآمد و مقابله با فقر نیست. ایده‌آل‌ترین نوع مالیات در مقابله با فقر، مالیات بر مجموع درآمدها است و سازه مالیاتی در ایران فاصله زیادی با شرایط مطلوب دارد.

در این گزارش مطرح می‌شود که تسهیلات تکلیفی اشتغال‌زایی که بخشی از آن به فقرا اختصاص می‌یابد از ظرفیت‌های خوب دیده شده در بودجه‌های سال‌های اخیر است که مبلغ آن در بودجه سال ۱۴۰۳ نیز افزایش یافته‌است. با این حال، عملکرد ضعیف این تسهیلات در سال‌های گذشته امید به تأثیر قابل توجه آن بر کاهش فقر از طریق اشتغال و توانمندسازی را مبهم می‌کند.

در این گزارش آمده است که بر اساس قوانین برنامه و با توجه به رشد ۳۵ درصدی حداقل دستمزد، متوسط مستمری کمیته‌امداد امام‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی نیز باید ۳۵ درصد افزایش یابد با این حال در بند (ذ) تبصره ۱۵ بخش اول قانون بودجه سال ۱۴۰۳ میزان رشد مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته‌امداد امام‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به میزان سی درصد (۳۰%) تعیین شده است که کمتر از ۳۵ درصد رشد حداقل دستمزد است.

فقیرترین فقرا در اولویت کالابرگ قرار بگیرند

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش پیشنهاد می‌کند که اعتبارات لازم برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به‌طور مشخص در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ پیش بینی شود و از جابه‌جایی ردیف‌های تبصره هدفمندی که در سال ۱۴۰۲ در دستور کار دولت قرار گرفت، اجتناب شود.

همچنین در شرایطی که دلایل گذشته گسترش فقر در ایران همچنان به قوت خود باقی است ادامه روند فقرزدایی به سبک گذشته در بودجه عمومی خطای سیاست‌گذاری به‌حساب می‌آید، بنابراین اعتبارات حمایتی در بودجه عمومی نیازمند یک بازنگری کلی در راستای اولویت‌بندی و انتظام بخشی است.

رویکرد اولویت‌بندی برای تخصیص اعتبارات حمایتی ناکارآمدی‌های کنونی بودجه عمومی در راستای فقرزدایی را کاهش داده و منجر به بهبود اثرگذاری بودجه عمومی بر نرخ فقر می‌شود. به این منظور پیشنهاد می‌شود در تخصیص اعتبارات مربوط به مصارف حمایتی هدفمندی یارانه که اصلی‌ترین بخش بودجه در مقابله با فقر شناخته می‌شود، توجه ویژه به دو گروه فقیرترین فقرا و کودکان، از جمله در موضوع یارانه‌های تشویقی کالابرگ الکترونیک در اولویت قرار گیرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۸ انیمیشن کلاسیک که باید حتما ببینید | از والت دیزنی تا میازاکی
  • وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال هستند؟
  • فیلم| دزدی با آگهی اجاره خانه ؛ ماجرا چیست؟
  • دزدی با آگهی اجاره خانه ؛ ماجرا چیست؟
  • شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال‌ هستند؟
  • هزینه 5 میلیونی برای هر ایرانی/ ماجرا چیست؟!
  • زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟