Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساری - وزیر نیرو گفت: تا پایان نیمه اول امسال ۱۰ سد جدید در کشور آبگیری می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید چیت چیان ظهر سه شنبه در مراسم آبگیری سد گلورد با ابراز خرسندی از حضور خود در مراسم آبگیری اظهار کرد: اگر حمایت و پشتیبانی ها و راهنمایی مدیران منطقه نباشد اینچنین طر ح های بزرگ به نتیجه نخواهد رسید و این سدی که امروز شاهد آبگیری آن هستیم سی و سومین سدی است که تا پایان دولت یازدهم افتتاح یا آبگیری می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر نیرو، به آغاز سدسازی در کشور که به سال ۱۳۳۰برمی گردد اشاره کرد و افزود: از دهه ۳۰ تا ابتدای انقلاب مجموع سدهایی که در کشور ساخته شد امکان تنظیم ۱۴میلیارد متر مکعب آب را داشت و در هر سال حدود ۵۰۰مترمکعب آب در کشور طی ۳۰ سال استحصال شده است.

چیت چیان یادآور شد: از ابتدای انقلاب تا ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم فعالیت سدسازی عظیمی صورت گرفت که ۲۰میلیون متر مکعب آب تنظیم شده اضافه شده است و طی این ۲۰سال به ازای هرسال ۸۰۰میلیون متر مکعب استحصال منابع آبی بوده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه سدهایی که در طول فعالیت دولت یازدهم به بهره برداری رسید و آبگیری شد توان استحصال و تنظیم ۴.۵ میلیارد متر مکعب آب را دارد، ادامه داد: در هر سالِ فعالیت دولت یازدهم یک میلیارد و ۱۵۰میلیون متر مکعب آب استحصال شده است.

چیت چیان، با اعلام اینکه از ابتدای دولت تاکنون سدسازی ها یکی از جلوه های اقدام و عمل و در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و شعار سال است، گفت: الحمدالله با کمک دولت و کمک مجلس توانستیم به حول و قوه خدا منابع آبی خوبی برای آبرسانی روستایی اختصاص دهیم که از ابتدای دولت تاکنون در بیش از ۵هزار و ۴۰۰روستا شبکه آبرسانی ایجاد شده است.

وزیر نیرو، با اشاره به اینکه تنها در سال ۹۵ معادل دو هزار و ۹۵۸روستا آبرسانی شده است، افزود: فعالیت یکساله دولت یازدهم در بخش منابع آب و آبرسانی به مناطق روستایی برابر بود با ۱۰سال فعالیت دولت های قبل که این اقدامات همچنان ادامه دارد.

چیت چیان، اظهار کرد: از اول سال ۹۵تاکنون، پنج سد افتتاح و یک سد (گلورد) آبگیری شد، این در حالی است که تا پایان فعالیت دولت یازدهم یک سد دیگر آماده برای افتتاح و سه سد هم برای آبگیری داریم و تا پایان سال و نیمه دوم ۹۶ حدود ۱۰سد دیگر غیر از عناوین یادشده آبگیری می شود.

چیت چیان، ادامه داد: برخی مقایسه ها مع الفارق است زیرا در برخی استان ها و مناطق بارش کافی وجود دارد و نیاز به سدسازی نیست و برخی استان ها همچون خوزستان که امسال نسبت به سال گذشته ۴۰درصد کاهش بارندگی داشت این نیاز بیشتر احساس می شود.

وی، با تاکید بر اینکه تمام طرح های استان با سرعت و جدیت ادامه داشته و به اتمام خواهد رسید، گفت: در دولت یازدهم برای آبرسانی به ۹منطقه مازندران (از شرق تا غرب) برنامه ریزی خوبی صورت گرفت تا از منابع آبهای سطحی و رودخانه ها برای آبرسانی استفاده شود.

وزیر نیرو، با اشاره اینکه از طریق سد گلورد طرح آبرسانی به شهرهای نکا، بهشهر و گلوگاه ادامه یافته و اجرا خواهد شد، افزود: این سد از آن دسته سدهایی است که با برنامه ریزی که انجام شد شبکه آبیاری و زهکشی در آن به اجرا در می آید.

چیت چیان به پروژه در دست احداث سد هزار اشاره کرد و گفت: امیدواریم این طرح هم در طی سه تا ۴سال آینده از نظر مدیریت منابع آب و آبرسانی به شهرها، استان را در یک شرایط روشن و در خشانی قرار دهد زیرا استان مازندران به دلیل شرایط طبیعی و آبهای زیرزمینی که دارد بایستی برای احداث شبکه فاضلاب آن اهتمام جدی صورت گیرد و این در برنامه های دولت قرار دارد.

وزیر نیرو در بخش دیگری درباره وضعیت دریاچه ارومیه و اقدامات صورت گرفته در آن که مورد اشاره شاعری نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه قرار گرفت، اظهار کرد: اگر اقدامات دولت نبود سالی ۴۰سانتی متر ارتفاع آب در دریاچه ارومیه پایین می آمد و اگر این روند تاکنون ادامه داشت امروز قطره ای آب در دریاچه وجود نداشت‌.

چیت چیان، اضافه کرد: اگر اقدامات دولت در دریاچه ارومیه نبود دریاچه فوق اشباع و تبدیل به نمک می شد در این صورت بادها و طوفان ها نمک ها را پراکنده میکرد و امکان زیست را برای ۱۴میلیون نفردر شمال غرب مختل دو زندگی عادی را سلب می کرد.

وی، اضافه کرد: امروز وضعیت دریاچه ارومیه روند بهبود را طی می کند و همه سرمایه گذاری ها برای این بود که زندگی انسان ها، کشاورزی و... در آن مناطق ادامه داشته باشد.

وزیر نیرو با بیان اینکه وظیفه دولت این است که وضعیت کشور را رصد و برنامه ریزی کند و کارهای ضروری انجام دهد، ضمن قدردانی از مردمان روستاهای حاشیه سد گلورد گفت: امروز از مردم این روستاها به دلیل همکاری که در انتقال روستا و مقبره شهید داشتند، تشکر می کنیم.

به گزارش مهر در حاشیه این مراسم آیین پرده برداری از لوح یادمان آبگیری سد گلورد با حضور وزیر نیرو، مقامات کشوری استانی و محلی برگزار شد.

سد گلورد نکا بزرگترین پروژه آبی شرق مازندران با ظرفیت تنظیمی ۱۰۷میلیون متر مکعب است و برای احداث ساختمان سد گلورد بیش از ۲۳۰میلیارد تومان هزینه شده است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۰۲۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بکرترین دریاچه لرستان در دل طبیعت (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تشکیل یک دریاچه فصلی در کویر اصفهان (فیلم) لحظه اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه (فیلم) آخرین وضعیت دریاچه ارومیه (فیلم)

دیگر خبرها

  • افزایش حجم آب دریاچه ارومیه به ۲.۵ میلیارد مترمکعب
  • تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۶۰ متر رسید/لزوم تغییر الگوی کشت
  • دریاچه ارومیه برای تثبیت وضعیت به ۶ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد
  • دریاچه ارومیه برای تثبیت وضعیت به ۶ میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • لیتوانی نیرو‌های نظامی مردمی برای حضور در جنگ ایجاد می‌کند
  • «ارومیه» واقعا احیا شد؟
  • بکرترین دریاچه لرستان در دل طبیعت (فیلم)
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم
  • رشد تأمین آب شرب پایدار در روستاهای کشور+جدول