Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسئول ارتقاء سلامت مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: محیط کار نقش مهمی در سلامتی افراد دارد و اگر شرایط و بستر لازم برای پرداختن به موضوع سلامتی و خودمراقبتی در محیط کار فراهم باشد می‌توان امیدوار بود که با حذف عادت‌های اشتباه فردی علاوه بر افزایش سلامت پرسنل در نهایت بهره وری در مجموعه سازمان افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نادیا مشایخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر این نکته که پرداختن به موضوع سلامتی و خودمراقبتی در محیط کار بسیار حائز اهمیت است، گفت: نیمی از ساعات روز در محیط کار سپری می‌شود و بخش قابل توجهی از جمعیت جامعه در سازمان‌ها و نهادهای دولتی مشغول به کار هستند. با توجه به این موضوع پرداختن به مسئله خودمراقبتی در محیط‌های کاری می‌تواند بخش قابل توجهی از جامعه را در این خصوص حساس و به سلامت جامعه کمک کند.

وی بیان کرد: اعمال سیاست‌های صحیح و مناسب سلامت در محیط کار به اصلاح رفتار فردی و پرهیز از رفتارهای نامناسب که سلامتی رابه خطر می‌اندازند، منجر می‌شود. به عنوان نمونه در نظر بگیرید یک سازمان غذایی سالم، کم‌نمک و کم‌چرب که برای سلامتی مفید است را برای پرسنل خود سرو کند، افراد روزانه از این غذا استفاده می‌کنند و به مرور عادت‌های نامناسب حذف می‌شود.

کارشناس مسئول ارتقاء سلامت مرکز بهداشت استان مرکزی ادامه داد: در نظر گرفتن ساعتی برای فعالیت فیزیکی در محیط کار از دیگر موارد در نظر گرفته شده در این برنامه است. این موضوع کارمند را وادار می‌کند که در طول روز فعالیت بدنی داشته باشد و این مهم به مرور به یک عادت فردی تبدیل می‌شود.

مشایخی عنوان کرد: مدیران دستگاه‌ها می‌توانند با اعمال تصمیمی مبنی بر منع استعمال دخانیات در محیط کار به فرهنگ سازی در این خصوص کمک کنند. این موضوع همچنین باعث می‌شود مصرف افرادی که استعمال دخانیات دارند در طول روز کاهش یابد که این موضوع می‌تواند به ترک دخانیات کمک کند.

وی با بیان اینکه در طرح خودمراقبتی سازمانی ارائه آموزش در خصوص مباحث مربوط به سلامت در نظر گرفته شده است، ادامه داد: این موضوع سواد سلامت افراد را افزایش می‌دهد و تاثیر بسیار مهمی در افزایش خودمراقبتی افراد دارد.

کارشناس مسئول ارتقاء سلامت مرکز بهداشت استان مرکزی افزود: محیط کار در اغلب موارد برای افراد استرس‌زاست و البته میزان این استرس‌زا بودن در محیط‌های مختلف متفاوت است. یکی از مواردی که در این طرح مورد توجه قرار گرفته مدیریت استرس است که افراد از این طریق می‌توانند استرس در محیط کار را به نحو مطلوب‌تری کنترل کنند و این موضوع به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی با منشاء استرس کمک می کند.

مشایخی تاکید کرد: سازمان‌های دولتی باید در برای اجرای این طرح اقداماتی در نظر بگیرند که کارمندان به صورت هدف‌مند و سازماندهی شده سبک زندگی سالم را چه از بعد فیزیکی و چه از بعد فرهنگی بیاموزند و در محیط کار ملزم به اجرای آن باشند، به این طریق می‌توان به بهبود شرایط کارکنان در محیط کاری امیدوار بود.

وی با بیان این نکته که افزایش خودمراقبتی فردی با افزایش راندمان کاری رابطه مستقیم دارد، افزود: کارفرما در حقیقت با اجرای این طرح به کسب نتایج دلخواه دست می‌یابد. افراد در صورت سلامت جسم و کاهش معضلات روانی مانند استرس، شادابی بیشتری دارند و به نحو مطلوب‌تری کار می‌کنند.

کارشناس مسئول ارتقاء سلامت مرکز بهداشت استان مرکزی ادامه داد: همچنین سلامتی جسمی کارکنان باعث کاهش تعداد روزهای مرخصی ضروری می‌شود و فعالیت سازمان در مجموع افزایش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: بر این اساس یکی از برنامه‌های طرح ملی خودمراقبتی مربوط به موضوع خودمراقبتی در محیط کار است که این طرح در استان مرکزی بومی‌سازی و اجرا خواهد شد. سازمان‌ها باید طرح را بر اساس ظرفیت و توان سازمانی تعریف و اجرا کنند.

کارشناس مسئول ارتقاء سلامت مرکز بهداشت استان مرکزی تاکید کرد: این برنامه به نحوی تعریف شده است که سازمان‌ها با هر نوع امکانات و ظرفیت و توان مالی می‌توانند برنامه را اجرا کنند و محدودیتی وجود ندارد، به عنوان نمونه یک سازمان بودجه بیشتری در اختیار دارد و می‌تواند از سالن ورزشی مجهز استفاده کند و سازمان دیگر از ورزش در محیط کار بهره می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۰۳۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش خواهد یافت؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سبا باشگاه خبرنگاران جوان ید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به تعطیلی روزهای هفته گفت: جزئیات لایحه به این صورت بود که به جز روز جمعه یک روز دیگر نیز باید تعطیل باشد. در کمیسیون اجتماعی مجلس نظرات مختلف بر سر تعطیلی پنجشنبه و یا شنبه وجود داشت. با توجه به اینکه عملا در تهران پنجشنبه‌ها تعطیل است نظر دولت بر تعطیل شدن پنجشنبه‌ها بود و بیشترین ارتباط هم با دنیا از طریق تهران است. همه وزارت خانه‌ها منتظر نظر مجلس هستند، اما دولت هم نظر رسمی خود را اعلام کرده است.

وی ادامه داد: دولت تا الان ۴۴ ساعت کاری را مبنا قرار داده بود، اما بعد پیشنهاد ساعت کاری دو ساعت و نیم را داد و بعد هم مجلس این ساعت را ۴۰ ساعت اعلام کرد که دولت هم با آن موافق است و حقوق افراد هم تغییری نخواهد کرد. اگر بخش خصوصی بخواهد اقدام خاصی انجام دهد مربوط به وزارت کار است.

حسینی افزود: در دولت دهم بحث‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه تعطیلی ما از همه جا بیشتر است، اما بعد از بررسی دیدیم که چنین موضوعی صحت ندارد و تازه اگر تعطیلی ما در هفته دوروز باشد تازه میتوان گفت که با برخی از کشورها یکی هستیم. حتی ساعات کاری ما نسبت به برخی ازکشورها بیشتر است. مردم علاوه بر کار زندگی خود را نیز دارند مخصوصا ما که تاکید بر ارتباط با خانواده داریم این تعطیلات کمک کننده است. حتی در دوران کرونا که ساعات کاری کم بود گاهی بازدهی بیشتری داشتیم.

کد خبر 847165 برچسب‌ها حقوق و دستمزد خبر مهم

دیگر خبرها

  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار
  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص
  • زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها
  • تولید و اجرای انواع پارتیشن اداری مدرن
  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات
  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش خواهد یافت؟
  • مد جدیدی به نام طالع بینی؛ با متولدین این ماه وارد رابطه نشوید!
  • کم‌توانان خوزستانی از خدمات صندوق بیماران خاص برخوردار می‌شوند