Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-28@03:17:10 GMT

متقاضیان واقعی مسکن از نظر وزیر راه

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۰۵۵۹۵

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جوانان، حاشیه نشینان و ساکنان بافت های ناکارآمد متقاضیان واقعی مسکن هستند، گفت: حدود 11 میلیون نفر هم در بافت‌های حاشیه‌نشینی و وضعیت بدمسكنی هستند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در مراسم رونمایی از سند راهبردی بانك‌ مسكن در افق 1400 ضمن ابراز خرسندی از حضور در بانك مسكن و ارزیابی عملكرد بانك در دوره چهارساله گفت: راهكار ما برای سه گروه عمده متقاضی مسكن یعنی جوانان و خانه اولی‌ها، حاشیه‌نشینان و ساكنان بافت‌های فرسوده و در نهایت توانمندكردن متقاضیان است كه این مدل، از جمله فعالیت‌های آتی بانک مسکن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخوندی با اشاره به اینكه در روزنامه‌ها و رسانه‌ها و در مراجع سیاستگذاری بحث‌های زیادی راجع به اقدام برای خروج مسكن از ركود می‌شود و اینكه باید مجموعه اقدامات بزرگی را انجام داد و یا با مداخلاتی مسكن را از ركود خارج كرد، گفت: قبل از هرچیزی باید تصویری از تحولات جمعیتی در ایران داشته باشیم و ببینیم كه در حال حاضر شرایط تقاضا در بخش مسكن چیست؟ عمده تقاضا در كدام بخش از بازار است؟ زیرا اگر بخواهیم به بخش ساماندهی تقاضا در بخش مسكن ورود پیدا كنیم باید بدانیم تقاضای واقعی كجاست و از آن طریق ورود جدی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه یك دوره اوج تقاضا در حوزه بخش مسكن در اواخر دهه 60 و دهه 70 برای مسكن انبوه وجود داشت و این تقاضا از چند جهت شكل می‌گرفت كه یكی از آنها مهاجرت عمده از روستا به شهر و دیگری نیز رشد جمعیت بود، افزود: در چنین فضایی ایده‌های مختلفی در ایران شكل گرفت. ایده‌هایی همچون ایده تاسیس شهرهای جدید كه شهرهای جدید پیرامون شهرها ایجاد شد.

در اصفهان، بهارستان و فولاد شهر و چند شهر دیگر، در تهران نیز چندین شهر همچون پردیس، پرند، اندیشه، هشتگرد، در مشهد، گلبهار و در تبریز سهند تاسیس شد و در جاهای مختلف شهرهای جدید ایجاد شد. یك مقدار هم پروژه های بزرگی قبل و بعد از انقلاب، تعریف شد كه قبل از انقلاب، اكباتان و پس از انقلاب نیز پروژه‌های چند هزار واحدی تاسیس شدند.


نرخ رشد شهری در بیشتر استان‌ها نزدیك صفر است
آخوندی گفت: آمار سال 95 نشان می‌دهد نرخ كل رشد جمیعت 1.24 درصد و در این حدود بوده است. استان‌هایی كه نرخ رشدشان بالای یك درصد است حدود 15 استان هستند و عمده نرخ رشد جمعیت ایران در استان‌های كشور حدود 1.17، 1.33 و 1.42 است.

او افزود: تقریبا نیمی از استان‌های كشور استان‌هایی هستند كه نرخ رشد منفی و نرخ رشد نزدیك به صفر دارند. این خیلی با تحولات جمعیتی دهه 60 و 70 متفاوت است. همچنین در بررسی استان به استان وقتی نرخ رشد جمعیت شهری و روستایی همان استان را بررسی می‌كنیم می‌بینیم كه نرخ رشد شهری آن استان به سمت صفر نزدیك است.

این مقام مسئول با اشاره به اینكه طرح‌های جامع شهری حدود هر 10 سال یكبار برای هر شهری بازنگری می‌شود، گفت: وقتی ما طرح‌های جامع شهرها را در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بازنگری می‌كنیم شاهد هستیم كه بیشتر شهرها به افق جمیعتی پیش‌بینی شده در طرح جامع نرسیده‌اند. بنابراین بررسی‌ها و بازنگری‌هایی كه در این چندساله انجام شده جمعیت با نرخ رشد صفر پیش‌بینی می‌شود و به همین دلیل نیز تحولات جمعیتی بسیار حائز اهمیت است.

او افزود: نرخ رشد جمعیت در كلانشهرها، در مهاجرت و هم در نرخ رشد توسعه به شدت كاهش پیدا كرده و به یك تا یك و نیم درصد رسیده است. بنابراین حواسمان باشد با این نرخ رشدهایی كه آمارهای رسمی نشان می‌دهد اینكه از نرخ رشد 13 درصدی در كلانشهر تهران صحبت می‌شود، آن نرخ رشدها وجود خارجی ندارد.


دو اتفاق بسیار بزرگ در بخش مسكن
وزیر راه و شهرسازی گفت: دو اتفاق بسیار بزرگ در 10 سال گذشته در بخش مسكن رخ داد. یكی بحث مسكن مهر بود كه در هر صورت چیزی حدود 2 میلیون عرضه ایجاد شد كه برای این دو میلیون عرضه اعلام شده كه برای بخشی از آن، تقاضای موثری وجود دارد و برای بخش دیگری نیز تقاضای متوسطی وجود دارد. بنابراین عرضه گسترده 2 میلیونی را از جهت مداخله دولت داشتیم كه یكی از اتفاقاتی است كه باید به آن توجه كنیم.

سیاستگذار ارشد حوزه مسكن كشور افزود: یك سرمایه‌گذاری گسترده در بخش مسكن رخ داد كه منجر به احداث حدود 2.6 میلیون واحد مسكونی فاقد ساكن و حدود 2.1 میلیون واحد مسكونی به عنوان خانه دوم در سراسر كشور شد.

آخوندی با تاكید بر اینكه بازار ویژه ای در كشور وجود دارد كه نیاز واقعی متقاضیان مسكن را پاسخگو نیست، گفت: كاهش نرخ رشد جمعیت از یك سو، افزایش عرضه چند میلیون خانه خالی و عمدتا در كلانشهرها، انباشت چندین واحد میلیون مسكونی خانه دوم از سوی دیگر نشان می‌دهد كه بازار ویژه‌ای در كشور وجود دارد كه نیاز واقعی متقاضیان مسكن را پاسخ نمی‌دهد.

به همین جهت وقتی بخش مسكن را مورد توجه قرار می‌دهیم می‌بینیم كه از جهت ارقام كلی ما چیزی حدود 24 میلیون خانوار داریم و چیزی بیش از 27 میلیون خانه در كشور داریم. در واقع اینها نشان می‌دهند كه ما یك بازار به شدت دستكاری شده داریم.

او افزود: در بازار مسكن ایران، دست كاری های بسیار گسترده ای انجام شده و این دستكاری در 2 میلیون واحد مسكن مهر، 2.6 میلیون واحد مسكن سوداگری كه به صورت مسكن خالی است و همچنین 2.1 میلیون خانه دوم است كه مجموعا 6.6میلیون واحد مسكونی می‌شود كه بیش از 25 درصد كل خانوارهای ایران را شامل می‌شود.

عضو كابینه دولت یازدهم با تاكید بر آنكه اتفاق رخ داده در بخش مسكن كشور اتفاق عجیب و غریبی بوده است، گفت: هر كسی كه بخواهد وارد برنامه‌ریزی بخش مسكن شود از یك سو با یك معادله و با یك شرایط بازار بسیار پیچیده‌ای مواجه است و از سوی دیگر در طرف تقاضا، شاهد هستیم كه با ارقام كلان و ارقامی كه راجع به واحدهای اضافه عرضه گفته می‌شود.

در حوزه تقاضا، چیزی حدود 11 میلیون نفر در حوزه بافت‌های حاشیه‌نشینی در وضعیت بد مسكنی هستند كه حتما نیاز به بهسازی مسكن دارند. همچنین، چیزی حدود 8 تا 9 میلیون نفر در بافت فرسوده در وضعیت بدمسكنی به سر می‌برند كه مجموعا 19 میلیون نفر این وضعیت را دارند و در مساكن نامناسب زندگی می‌كنند و اینها را باید به اضافه خانوارهای جدیدی كنیم كه مرتب تحت‌عنوان خانوارهای جوان تشكیل می‌شود و باید در سیاستگذاری‌های حوزه مسكن مورد توجه قرار بگیرد.

آخوندی گفت: آیا مفهوم مازاد عرضه بدین معنی است كه تقاضا برای مسكن وجود ندارد؟ در حالیكه پاسخ منفی است و به هیچ وجه چنین مفهومی نیست و تفاضای واقعی مسكن هم در بافت فرسوده برای بهسازی وجود دارد و هم در بافت حاشیه‌ای و هم در بخش خانه اولی ها وجود دارد ولی از آن طرف نیز ما شاهد یك مازاد عرضه هستیم.


عدم تلاقی عرضه و تقاضا بزرگترین مسئله مسكن در كشور است
او افزود: اصلی ترین مسئله كه بسیار مهم است سیاستگذار نسبت به آن دقت و توجه داشته باشد این است كه نحوه مداخلات گذشته باعث شده كه عرضه و تقاضا همدیگر را قطع نكنند. بدین معنا عرضه در یك محلی شكل گرفته كه آنجا عمدتا تقاضایی وجود نداشته است و در مكان هایی كه تقاضا وجود دارد نیز اصولا عرضه مناسبی صورت نگرفته است. و به عبارتی دیگر، عدم تلاقی عرضه و تقاضا در حوزه مسكن یكی از اصلی ترین مسائل ما است.

آخوندی گفت: 2 میلیون و 578 خانه خالی در كشور وجود دارد اما عرضه‌ای نیست كه بتواند تقاضای بازار را پاسخ دهد و بنابراین ما یك عدم تلاقی عرضه و تقاضای بسیار جدی در حوزه بخش مسكن داریم.

عضو كاببنه دولت گفت: در حال حاضر سوالی كه فراروی سیاستگذار است این است كه آیا مفهوم اقدام سریع برای خروج از ركود یك كار مجددی مثل مسكن مهر است كه بار دیگر دولت مداخله كند همچون مداخله‌ای كه در مسكن مهر داشت و بار دیگر یك میلیون واحد ایجاد شود و برایش تقاضایی وجود نداشته باشد؟ بسیار مهم است كه در حال حاضر در حوزه سیاستگذاری به چه سمتی برویم.

او افزود: مفهوم ساده انگارانه اش این است كه دوباره دولت در بازاری كه همواره در اختیار مردم و همواره در اختیار بخش خصوصی بوده و سهم دولت به یك درصد هم نمی رسیده، مداخله كند. مسكن مهر مداخله 8 درصدی دولت در انباشت مسكن بود. بزرگ‌ترین مداخله دولت در حوزه مسكن در طول تاریخ ایران بود كه با شكست جدی نیز مواجه شد.

آخوندی گفت: تمام تلاشی كه ما داریم این است كه اگر تقاضا در حوزه حاشیه‌نشینی است همانجا تقاضا را پاسخ دهیم یا اگر تقاضا در حوزه بافت فرسوده و میانی شهرها است در همان بافت ها پاسخ بدهیم. رها كردن حاشیه و رها كردن بافت فرسوده و رفتن به بیابان ها و مجددا احداث مسكن مسئله را بر سر جای خود باقی می‌گذارد. اگر قرار بود مداخله مسكن مهر كمكی به خانه دار شدن مردم و حل مسئله مسكن آنها بكند كه 19 میلیون بدمسكن در بافت فرسوده و حاشیه ها حداقل به نصف خود می‌رسید در حالی كه می بینیم مسئله بدمسكنی به قوت خود باقی است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: علت اینكه بنده شخصا در این چهارساله تا این حد روی بحث توانمندسازی و مدل بانك مسكن تاكید داشته و دارم این است كه تنها راه حلی كه می بینم توانمندسازی متقاضیان واقعی مسكن است و آخر كار هیچكدام از مدل های دهه 50 ، 60 و 70 پاسخگوی نیاز دهه 90 نخواهد بود.

عضو كابینه دولت یازدهم گفت: در حال حاضر، شهرهای جدید به صورت جدی پاسخگوی نیاز مسكن مردم نیست زیرا تحولات جمعیتی شهر تهران به عنوان پایتخت و بزرگ‌ترین شهری كه بیشترین تقاضا را داشته در سال 90 برابر 8.5 میلیون و سال 95 برابر 8.7 میلیون نفر بوده است. اینها، نشان می‌دهد كه تحولات جمیعتی مانند دهه‌های گذشته نیست و این تصور كه باید شهرهای جدیدی را در پیرامون تهران برای سرریز جمعیت ایجاد كنیم وجود ندارد.

آخوندی افزود: راهكار مسكن مهر نیز كه از ابتدا به هیچیك از نیازهای واقعی مسكن برای متقاضیان پاسخ نمی‌داد. مسكن مهر نه شبیه راهكارهای جدید بود، نه شبیه راهكارهای آماده‌سازی زمین كنار شهرها و از ابتدا معلوم بود كه به هیچكدام از نیازهای اصلی پاسخ نمی‌دهد و پاسخ اصلی به مسئله مسكن و تامین آن راه حلش آن گونه مداخله گسترده دولت نبود.

منابع بانك به متقاضیان واقعی تعلق می‌گیرد
او گفت: علت اینكه این سند چشم‌انداز طراحی شده بانك‌ مسكن برای ما مهم است به این علت است كه این سند تمام حرفش این است كه ما باید تمام منابعی كه وارد بخش مسكن می‌شود عینا به تقاضای واقعی اختصاص دهیم. نباید منابع به ساخت مسكن لوكس تخصیص داده شود. زیرا در حال‌حاضر، اكثر اقتصاددانان بر این باور هستند كه بخش عمده منابع بانك در دولت های پیشین به بخش واحدهای مسكن لوكس رفته است و همچنین نباید منابع بانك برای اجرای طرح‌هایی همچون مسكن مهر كه پاسخی به تقاضای واقعی مسكن نمی‌دهد، برود.

آخوندی افزود: آن چه بحث واقعی است این است كه باید همه گونه‌های واقعی مسكن را مورد هدف قرار دهیم و اصلا به حاشیه نرویم. سه گونه متقاضی عمده واقعی مسكن در ایران وجود دارد كه شامل جوانان، حاشیه نشینان و افراد ساكن در بافت فرسوده هستند. این سه گروه، گروه های واقعی متقاضیان مسكن در كشور هستند كه بخش اعظم تقاضا روی این سه گروه است. در كنار اینها البته متقاضیانی نیز وجود دارند كه می خواهند واحد مسكونی خود را تبدیل به احسن كرده و یا خانه ای را فروخته و خانه ای دیگر خریداری كنند كه آنها همواره در حاشیه بازار وجود داشته و كار خود را انجام می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: راهكار ما برای این سه گروه عمده متقاضی مسكن یعنی جوانان وخانه اولی ها، حاشیه نشیان و ساكنان بافت های فرسوده و در نهایت توانمندكردن متقاضیان است كه این مدل، مدل بانك مسكن برای آتی است.

حل مساله مسكن با وعده یك ساله، سخنی خلاف واقع است

او با اشاره به اینكه بحث پس انداز و تمركز بر روی گروه های هدف را در همین ساختمان در سال های 75 و 76 مطرح كرد، افزود: معتقدم آن افرادی كه به مردم این وعده را می‌دهند كه می توانند ظرف یك سال مسئله مسكن را حل كنند آنها حتما به مردم خلاف واقع می گویند. مسكن بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خانوار است و هیچ چاره ای جز نظام پس انداز خانوار در هیچ جای دنیا ندارد. هرجایی كه خواسته اند به بحث مسكن توجه كنند به سمت نظام پس انداز خانوار رفته اند. زیرا كه بزرگ ترین پس اندازی است كه یك خانواده در طول زندگی خود انجام می دهد.

آخوندی افزود: كاری كه ما باید انجام دهیم این است كه نظام خرد خانوار را با نظام پس انداز كلان كشور تامین منابع در سطح كلان آنها را به هم پیوند دهیم. این كار خوشبختانه بتدریج دارد پاسخ می‌دهد. در حال حاضر میزان پس انداز كنندگان بخش مسكن به حدود 200 هزار رسیده است كه آنها به فاصله یك سال تا 18 ماه وارد بازار می شوند. ما این سیاست را سال 72 تعقیب كردیم در اوایل دهه 80 میزان پس انداز كنندگان در كشور به نزدیك به 3 میلیون نفر رسید.

آخوندی در بیان مجموعه كارهایی كه در وزارت راه و شهرسازی برای حل مسئله مسكن انجام شده است، گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی چند كار انجام دادیم. نرخ سود تسهیلات را پایین آورده ایم و در حال حاضر به چیزی حدود 8 و 9 درصد رسیده است در زمانیكه در بازار نرخ مبادله در حدود 27درصد است 8 تا 9 درصد نرخ بسیار پایینی است. اندازه تسهیلات از 20 میلیون تومان برای زوجین به چیزی در حدود 160 میلیون تومان رسیده و در حدود هشت برابر شده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر دو عامل پیش روی سیاستگذار است. یكی طول دوره بازپرداخت است كه در حال حاضر 12 سال است و سیاستگذار می تواند با آن اعمال سیاست كند و آن را افزایش دهد. بنابراین ابزار سیاستگذاری به طول دوره بازپرداخت مربوط است و دیگری نیز طول دوره پس انداز است كه می تواند كاهش پیدا كند كه مدت انتظار برای دسترسی به تسهیلات كاهش پیدا كند.

او گفت: این دو ابزار سیاستگذاری می تواند با كسری منابع در بانك مواجه شود. كاری كه ما تعقیب كردیم همین بحث افزایش سهمیه بانك مسكن بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: سرمایه بانك مسكن در حدود 3 هزار و 300 میلیاردتومان بود خوشبختانه با پیگیری های متعددی كه صورت گرفت این افزایش سرمایه به چیزی حدود 5 هزار میلیاردش اعمال شد و به 8 هزار و 300 میلیاردتومان رسید و در حدود 150 درصد سرمایه بانك مسكن رشد پیدا كرد كه این میزان در تاریخ بانك مسكن بی سابقه است.

آخوندی افزود: ما در وزارت راه و شهرسازی پیگیر 5 هزار میلیاردتومان بعدی هستیم. انشاالله با افزایش 5 هزار میلیاردتومانی بانك مسكن این بانك تبدیل به بزرگ ترین بانك از جهت كفایت سرمایه در ایران تبدیل خواهد شد با سرمایه ای در حدود 13 هزار و 300 میلیارد تومان و نسبت كفایت سرمایه آن بیشترین سرمایه در بین تمامی بانك ها خواهد شد.

عضو كابینه دولت گفت: خوشبختانه سالم ترین بانك و كم ریسك ترین بانك، بانك مسكن است. ایده من همواره هم برای بخش مسكن و هم بانك مسكن همواره این بود كه نهایتا ما باید به سمت توانمندكردن متقاضی برویم. دولت زمانیكه می خواهد اعمال سیاست كند باید از طریق بانك توسعه ای مثل بانك مسكن عمل كند و لذا ما در سند راهبردی بانك مسكن در افق 1400 كه از آن رونمایی شده اصلی ترین بحثی كه داریم تبدیل بانك‌مسكن به بانك توسعه‌ای است.

او افزود: مفهوم بانك توسعه ای این است كه اگر ما سیاستگذاری پولی برای تحریك تقاضا و یا حتی افزایش عرضه می كنیم كانال پولی داشته باشیم. به جای آنكه دولت مستقیما مداخله كند مانند آنچه كه در مسكن مهر بود و خود دولت مستقیما مداخله در ساخت كرد بیاید و سیاستگذاری پولی كند، نرخ سود تسهیلات را كاهش دهد و یا دوره سپرده گذاری را كوتاه كند و یا دوره بازپرداخت تسهیلات را افزایش دهد. بنابراین ما راهكارهای بسیار سالم تری در اقتصاد ایران داریم كه موثر تر هستند. مهم این است كه تدبیر درستی داشته باشیم. بنابراین رفتن به این سمت كه بانك مسكن تبدیل به بانك توسعه ای شود یكی از اقدامات بنیادین برای پاسخگویی به بحث مسكن و تقاضای مسكن در كل كشور است.


تاكید بر ارائه مشاوره مالی به متقاضیان در بانك‌های مسكن
او افزود: در هر صورت امیدوارم كه بتوانیم به كمك بانك مسكن و سیاستگذاری درستی كه در بخش زمین عرضه می شود و سیاستگذاری درستی كه در بخش توسعه شهری خواهیم داشت به جای آنكه شهرها را از درون تهی كنیم و شهرها در وضعیت نابسامانی قرار بگیرد بتوانیم به تقاضای مسكن در داخل بافت پاسخ دهیم و بانك مسكن خودش را مجهز كند.

آخوندی گفت: ما باید در شعب بانك مسكن كسانی را داشته باشیم كه بتوانند به متقاضیان واقعی مشاوره مالی برای بخش خانه دار شدن بدهند. در هر شعبه ای مشاوران مالی برای راهنمایی اشخاص وجود داشته باشد. خوشبختانه ما در حال حاضر می بینیم كه میزان آمارهای پروانه های ساختمانی در بافت های میانی رو به رشد است و در واقع برگشت به مركز در شهرها در حال رخ داد است.

این سیاستگذار افزود: یكی از برنامه‌های بسیار مهمی كه در وزارت راه و شهرسازی پیگیری كردیم تعیین تكلیف حقوقی خانه‌هایی است كه در حاشیه هستند. طبیعتا وقتی كسی در حاشیه زندگی می كند بخش عمده ای از انها مساله سند دارند وقتی به بانك برای دریافت تسهیلات مراجعه می كنند اصلی ترین مسئله شان حل و فصل سند ملكی شان است ما آن موضوع را طبق آئین نامه هایی به تصویب هیئت وزیران و تصویب هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسكن رساندیم. خوشبختانه اراضی كه متعلق به دولت بوده بخش عمده ای از مشكلاتشان قابل حل بوده و در حال رفع شدن است.

او گفت: ما در واقع به دنبال آن هستیم كه تمامی افرادی كه در پیرامون شهرها زندگی می كنند مسائل شان حل شود و وقتی مسائل شان حل می شود و سند رسمی دریافت می‌كنند، عین متن خواهند بود و می توانند از تمامی سیستم های بانكی و خدمات شهری بهره مند شوند.

خوشبختانه بانك مسكن، از حوزه شهر فراتر رفته و بخش مسكن روستایی را در پوشش خود قرار داده اس. ما علاقه مندیم بانك مسكن پاسخگویی به مسكن شهری و روستایی را توامان داشته باشد.


منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۰۵۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان ۳ قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، حسین زنجیرانی فراهانی، مدیر کل راه و شهرسازی قم در پنجمین جلسه شورای مسکن استان، گفت: طرح جامع شهرک سوم پرنیان از سوی کمیته فنی شورای عالی شهرسازی ابلاغ و پیش پروانه این شهرک توسط ستاد شهرک سازی اخذ شد.

وی افزود: با اخذ اسناد تفکیکی این شهرک، پیش بینی می‌شود واگذاری زمین‌های پرنیان ۳ ظرف ۵ ماه آینده به متقاضیان طرح جوانی جمعیت و متقاضیان عادی انجام شود.

در چارچوب واگذاری زمین به متقاضیان عادی ۳۰۰ متر و به متقاضیان واجد شرایط طرح جوانی ۲۰۰ متر زمین اعطا می‌شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد تامین برق کارگاهی برای بخش اول شرکت‌های سایت پرنیان به سرعت انجام شود.

سیدمحمد آقامیری، استاندار قم هم در این جلسه ضمن قدردانی از تلاش مسئولان استان در جهت پیشرفت مطلوب ساخت مسکن در قم گفت: پیشرفت مطلوب در این حوزه را مرهون تلاش شبانه روزی و مستمر دستگاه‌هایی هستیم که در راه خدمت به مردم، اقدام جهادی را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

وی افزود: در حوزه ساخت مسکن، مکلف به ساخت ۶۳ هزار واحد مسکونی بودیم، اما با تلاش‌های صورت گرفته این رقم را تا ۷۱ هزار واحد تا دو سال آینده رسانده ایم.

استاندار همچنین با انتقاد از عملکرد ضعیف برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات به پیمانکاران، بر لزوم همکاری و هماهنگی هرچه بیشتر بانک‌ها در جهت شتاب دادن به طرح نهضت ملی مسکن در قم تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه، ۴۰ میلیون واریز کنند!
  • متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ، ۴۰ میلیون واریز کنند
  • متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند
  • طرح ملی مسکن در ۱۰۸ شهر استان در حال اجرا
  • دستیار ویژه وزیر : ۲ میلیون و ۵۴۷ هزار مسکن در حال ساخت است
  • گره عجیب نهضت ملی مسکن
  • اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان ۳ قم
  • ساخت هزار واحد مسکونی برای محرومان قم
  • ۷۱ هزار واحد مسکونی در استان قم درحال ساخت است
  • پرداخت بخشی از وام ودیعه مسکن به متقاضیان