Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - به دنبال شيوع بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در يک مرکز تکثير و پرورش پرندگان زينتي در آمل، 150 پرنده تلف شده و 330 پرنده ديگر به منظور جلوگيري از انتشار بيماري، معدوم شدند. به گزارش خبرگزاري تسنيم، به دنبال شيوع بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در يک مرکز تکثير و پرورش پرندگان زينتي در آمل، 150 پرنده تلف شده و 330 پرنده ديگر به منظور جلوگيري از انتشار بيماري، معدوم شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کورس ربيعي، رئيس اداره نظارت بر امور حيات وحش اداره کل حفاظت محيط زيست مازندران، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري تسنيم با اعلام اين خبر مي‌گويد: متاسفانه مطلع شديم که در يک مرکز مجاز تکثير و پرورش پرندگان زينتي واقع در موسي محله آمل، 150 قطعه پرنده بر اثر ابتلا به بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان تلف شده‌اند.
وي ادامه مي‌دهد: شيوع اين ويروس در فصل سرد سال رايجتر است اما به دليل بومي شدن ويروس در محيط، در صورت عدم رعايت اصول بهداشتي و قرنطينه‌اي، جابه‌جايي کنترل نشده پرندگان و لوازم و تجهيزات و همچنين ورود و خروج بدون رعايت ضوابط، بروز بيماري در هر فصلي محتمل است که متاسفانه رعايت نکردن اصول بهداشتي توسط شخصي که براي انجام واکسناسيون پرندگان به اين مرکز وارد شده، سبب انتقال اين ويروس مهلک از يکي ديگر از مزارع به اين مرکز شده.
ربيعي يادآور مي‌شود: طبق آمار ماه گذشته، اين مرکز تکثير و پرورش ميزبان 481 قطعه پرنده از 45 گونه متفاوت مانند انواع طوطي، قناري، طاووس، اردک، غاز و قرقاول غيربومي بوده و همچنين از حدود 20 پرنده وحشي آسيب‌ديده مانند قو، خوتکا، چنگر، فيلوش که به دليل جراحت يا عدم امکان بقا در طبيعت به صورت اماني به اين مرکز سپرده شده بودند نگهداري مي‌کرده است.
ربيعي در خصوص سرنوشت اين پرندگان مي‌گويد: به دنبال تلف شدن 150 پرنده بر اثر ابتلا به آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در اين مرکز، به منظور جلوگيري از انتشار بيماري، طبق دستورالعمل بهداشتي مواجهه با بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان، با استفاده از گاز و به روش مرگ آرام معدوم و در گودال‌هايي به همراه آهک دفن شدند.
وي با بيان اينکه اين حادثه، خسارت بسيار سنگيني را به اين مرکز تکثير و پرورش پرندگان زينتي وارد کرده مي‌گويد: بيماري آنفلوانزي فوق حاد پرندگان پيش از اين، در ميان طيور بومي روستاهاي مجاور هم مشاهده شده بنابراين توصيه مي‌کنيم به منظور جلوگيري از شيوع اين بيماري، اصول بهداشتي هرچه بيشتر توسط مرغداري‌ها، مزارع و مراکز نگهداري رعايت شده و از هر گونه جابه‌جايي، خريد و فروش بدون مجوز بهداشتي خودداري شود.
به گزارش تسنيم، آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان يک بيماري عفوني است که ويروس عامل آن مي‌تواند بدون مبتلا کردن پرندگان وحشي آبزي توسط آنها جابه‌جا شده و پس از انتقال به مرغ و خروس، بوقلمون، شترمرغ، پرندگان زينتي و پرندگان وحشي غيرآبزي که نسبت به آن به مراتب حساس‌تر هستند، مرگ را براي اين پرندگان و خسارت را براي صاحبانشان به همراه آورد. اين در حالي است که هرساله با آغاز فصل مهاجرت و قتل عام پرندگان آبزي مهاجر در تالاب‌هاي شمالي و جنوبي کشور توسط سودجويان، دست به دست شدن و خريد و فروش لاشه‌هاي آلوده اين پرندگان، عاملي براي شيوع اين بيماري در ميان پرندگان اهلي، زينتي و حتي پرندگان وحشي غيرآبزي به شمار رفته و خسارات بسياري را به صنعت مرغداي تحميل مي‌کند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۰۹۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طنین «آواز آن پرنده آتشین» در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار مهر، رمان «آواز آن پرنده آتشین» سمیه کاظمی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

کاظمی در این‌رمان اجتماعی، به جامعه جنگ‌زده دهه ۱۳۶۰ نگاه می‌کند؛ جامعه‌ای که با عشق، آرزو، امید، بهت و اندوه همراه بوده است. کتاب همچنین روایتگر داستان زنانی رنج کشیده و مردانی است که صدای بمب و خمپاره به کابوس شان تبدیل شده است.

«آواز آن پرنده آتشین» هم مناسب مخاطبینی است که طعم جنگ را چشیده‌اند و هم مناسب کسانی است که آن ایام را تجربه نکرده اند و فقط روایت هایی به گوش شان رسیده است.

داستان از عشق سودابه به یکی از پسران همسایه آغاز می شود اما این عشق با مخالف برادر سودابه مواجه می‌شود. برادر برای دوری سودابه از پسر، خواهرش را به اهواز می‌فرستد. سودابه بعد از حضور در اهواز با حال و هوای مناطق جنگ‌زده آشنا و در ادامه با ماجراها و واقعیت‌های جنگ روبرو می‌شود.

کد خبر 6098230 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • حواصیل هندی برای نخستین بار در قم رصد شد
  • هشدار برای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاو شیری
  • خراسان شمالی میزبان فلامینگو‌های مهاجر
  • این پرنده عجیب به دزد پرندگان مشهور است! (فیلم)
  • فیلم| جنگل عمودی با ۸۰۰ درخت؛ واحه‌ای برای انسان‌ها و پرنده‌ها
  • قتل فرزند کوچک‌تر جلوی چشم مادر!/ عکس
  • پرندگان مهاجر در آب‌گیرهای گرمه فرود آمدند
  • فیلم| فرود پرندگان مهاجر در گرمه خراسان
  • طنین «آواز آن پرنده آتشین» در نمایشگاه کتاب
  • آماده همکاری مشترک مطالعاتی با دانشگاه محقق اردبیلی هستیم