Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در حاليکه رئيس‌جمهور روحاني در چينش کابينه به اصلاح‌طلبان کم‌محلي کرده است؛ چهره‌هاي اين جريان خاص مجبورند خود را از شرايط موجود راضي نشان بدهند!

سرويس سياست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشي روزانه در لابه‌لاي اخبار و مطالب رسانه‌هاي کشور است. ما درباره اين خوانش البته تحليل‌ها و پيشينه‌هايي را نيز در اختيار مخاطبان محترم مي‌گذاريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7:30 هر روز با بسته ويژه خبري-تحليلي مشرق همراه باشيد.

***

رفراندوم‌خواهي کدام اصلاح‌طلب اعتراض لاريجاني را برانگيخت؟

علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي روز يکشنبه گذشته در همايش ملي قوه قضائيه، طي سخناني گفت:
«من در يکي از رسانه ها ديدم که نوشته بود اين انتخابات يک رفراندوم براي کشور بود! اين حرف‌ها ايجاد حساسيت مي‌کند آنها خلاف مي‌گويند. انتخابات بود. رفراندومي نبود. اينها را هم بايد در نظر گرفت تا ذهن‌ها بر روي موضوع اصلي کشور متمرکز شود.»
به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، وي افزود: از رئيس جمهور مي‌خواهيم که معيار اصلي انتخاب کابينه آينده را انقلابي و کارا بودن وزرا قرار دهد.[1]

*بر اساس خوانش ما، کسي يا لااقل يکي از کساني که سخن او مبني بر رفراندوم بودن انتخابات 96! مورد اعتراض دکتر لاريجاني قرار گرفته، «عبدا... ناصري» عضو شورايعالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان است.
او روز پنجشنبه گذشته طي اظهاراتي در روزنامه اعتماد که با اشاره به شعار دادن چند نفر عليه رئيس‌جمهور روحاني در حاشيه راهپيمايي روز قدس بيان شدند، گفته است:
«جريان رقيب با تمام امکانات و قواي مدني و حکومتي خود به صحنه رقابت با آقاي روحاني به عنوان نامزد اصلاح طلبان و اصولگرايان معتدل آمده بود. لذا به همين جهت در انتخابات ٩٦ علاوه بر اينکه يک انتخابات متعارف سنتي بود، يک رفراندوم تاريخي نيز بود.»[2]
ناصري که پيش از اين اظهار کرده بود: «روحاني با سکوت خود در قبال حادثه روز قدس به حاکميت پيام داد»! کسي است که چند سال قبل و در يک مصاحبه اعلام کرده بود که سعيد حجاريان را معلم سياسي خود مي‌داند.
اين فعال ستادي اصلاح‌طلب زماني در پيشاانتخابات هم در گفت‌وگو با خبرگزاري دولتي ايرنا تلويحاً مدعي شده بود هرکس از روحاني حمايت نکند بي‌عقل است.

***

اظهار نظر مراجع تقليد بر اساس اطلاعات غلط، دولت و جامعه را دچار مشکل مي‌کند!

«نجفقلي حبيبي» فعال اصلاح‌طلب و از اعضاي حزب منحلّه مشارکت در مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان امروز در توضيح اينکه «رضا صالحي‌اميري» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت دوازدهم با چه موانعي روبه‌رو خواهد بود، گفته است:
«به نظر مي‌رسد بيش از هر چيز وزير ارشاد بايد با علما به مذاکره و گفت‌وگو بپردازد تا برخي از موانع موجود را رفع کند. بي‌شک فاصله‌ها به بدبيني‌ها دامن مي‌زند به همين دليل دولتمردان براي تحقق انتظارات جامعه در حوزه فرهنگ بايد با علما و مراجع و دانشمندان و صاحبنظران گفت‌وگو کنند. بسيار رخ مي‌دهد که در مورد مسائل و رخدادها اطلاعات غلط به بزرگان و از جمله علما و مراجع داده مي‌شود و انتقال نادرست وقايع و اتفاقات ممکن است به اظهار نظري منتهي شود که دولت و جامعه را دچار مشکل کند.»
او تصريح مي‌کند:
اگر انتقال واقعيت‌ها و اتفاقات درست صورت گيرد، داوري‌هايي مشکل‌ساز رخ نخواهد داد. از سويي ديگر اگر مطالبات مردم به صورت معقول و معتدل و منطقي پيگيري شود امنيت خاطري براي جامعه به وجود مي‌آيد و حريم‌ها نيز محفوظ مي‌ماند. قطعا مردم به مصالح عاليه جامعه خود هم آگاه هستند و هم پايبند و بنابراين از دولت حمايت خواهند کرد. نمي‌توان در يک کشور اسلامي نه دين را کنار گذاشت و نه درها را به روي برخي مطالبات جامعه بست.[3]

*نجفقلي حبيبي، چند سال قبل هم در يک برنامه تلويزيوني درباره عزاداري محرم گفته بود:
«سالانه در ايام عاشورا چه پول‌ها که در مملکت خرج مي‌شود، اما بازده اينها چقدر است، هيچي، چهار نفر گريه مي‌کنند و تمام مي‌شود!»[4]
در اشاره به صحبت‌هاي حبيبي لازم به توضيح است که وي نتوانسته حتي يک مورد از ارائه اطلاعات غلط به مراجع و علماي مبرّز کشور را نام ببرد و يا فقط به يک اظهار نظر اشاره کند که از سوي اين چهره‌هاي معزز بيان شده و البته دولت و جامعه را نيز با مشکل مواجه کرده باشد!
از طرفي تنها مورد روشني که از ارائه اطلاعات غلط به بيوت علما و اظهار نظرهاي چالش‌برانگيز در اذهان مردم ايران وجود دارد، اطلاعات غلطيست که سازمان منافقين به ذهن مرحوم منتظري و بيت ايشان پمپاژ مي‌کرد که دست آخر نيز به دليل ساده‌لوحي آن مرحوم سبب‌ساز اتفاقات تلخ زيادي در کشور شد.
گفتنيست طي هفته‌هاي اخير و در پساانتخابات، حملات گسترده‌اي عليه حوزه‌هاي علميه و نظام اسلامي از جانب چهره‌هاي جريان سياسي خاص صورت گرفته است که وبلاگ مشرق با رصد اين موارد، تلاش کرده است آنها را در اختيار افکار عمومي قرار دهد.
در ادامه به اين موارد رصد شده اشاره مي‌کنيم:
1_عمادالدين باقي: فقه شيعه نشاني از سيره امام علي و امام حسين ندارد.[5]
2_مجيد انصاري: حوزه‏‏‌هاي علميه ما بايد به جاي غرق شدن در ظواهر، افرادي مانند صدوقي تربيت کنند.[6]
3_محمد سروش‌محلاتي: مشکل جمهوري اسلامي عقل است.[7]
4_محمدجواد حجتي کرماني: برخي رفتارهاي انقلاب اسلامي بلوغ ناميمون دارند.[8]

***

رضايت اجباري اصلاح‌طلبان از بي‌محلي روحاني به آنها در چينش کابينه

«علي شکوري‌راد» فعال اصلاح‌طلب و دبير کل حزب اتحاد ملت ايران در مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه اعتماد پيرامون سلوک رئيس‌جمهور روحاني در عدم مشورت‌پذيري از اصلاح‌طلبان گفته است:
آقاي روحاني هم در دوره يازدهم و هم در دوره فعلي نشان داده که بر مشي و مرام خودش استوار است و اتفاقا از هر جهتي که به او فشار بيايد در همان جهت مقاومت بيشتري مي کند. اصلاح طلبان اين را تا حد زيادي متوجه بودند و سعي کردند در دولت يازدهم و حتي در آستانه انتخابات دوازدهم فشاري به آقاي روحاني وارد نکنند.
او همچنين مي‌افزايد: اينکه ما اصرار مي کرديم هيچ پيش شرطي براي روحاني نداريم به اين دليل بود که احساس مي کرديم آقاي روحاني کار خودش را خوب انجام مي دهد. بنابراين شرط گذاشتن براي کسي که کارش را خوب انجام مي دهد بي معني است. ما انتظاري بيش از آنچه ايشان کار مي کند نداشتيم و بنابراين شرطي هم نداشتيم. همين رويکرد باعث شد آقاي روحاني اعتماد بيشتري به اصلاح طلبان کرد و شما شاهد بوديد که در ايام انتخابات حتي به دستور ايشان حزب اعتدال و توسعه فتيله فعاليت هايش را پايين کشيد تا اجازه دهد اصلاح طلبان ميدان دار باشند. اين کار با دستور خود آقاي روحاني انجام شد و توصيه هاي ديگري هم که اصلاح طلبان براي انتخابات داشتند نوعا توسط مجموعه اي که با آقاي روحاني نزديک بودند رعايت شد.
شکوري‌راد در ادامه و در اشاره به مصاديق ديگري از توصيه‌هاي اصلاح‌طلبان به رئيس جمهور ادعا مي‌کند: به عنوان نمونه ما گفتيم برخي از افراد خيلي جلوي چشم نباشند و در پيشاني کار قرار نگيرند. خب اين کار انجام شد و ديديم رعايت کردند. همچنين توصيه شد برخي رويکردها تقويت شود، برخي شعار ها به کار گرفته شود و خوشبختانه همه اينها رعايت شد. با وجود اينکه اصلاح‌طلبان ارتباط خيلي کمي با آقاي روحاني داشتند اما اين تعامل خيلي خوب جريان داشت. بعضي اوقات هم بدون اينکه طرح انتظار شود ايشان به آن مطالبات پاسخ داد.
او در ادامه مصاحبه خود و در پاسخ به اشاره خبرنگار اعتماد مبني بر اينکه رئيس‌جمهور روحاني در چينش کابينه با فراکسيون اميد و احزاب اصلاح‌طلب مشورت نکرده است، نيز مي گويد:
«مشورت به دو گونه است. يک زماني با تشکل ها مشورت مي شود و يک زمان با افراد. حتما آقاي روحاني با افراد مشورت مي کند. با کساني که احساس کند مي توانند به او کمک کنند تا کابينه بهتر بسته شود. قراين و شواهد هم همين را نشان مي دهد: ما از اين نظر مثلا فکر نمي کنيم آقاي روحاني در فضاي بسته کار مي کند و نظر ديگران هيچ اهميتي برايش ندارد. طرف مشورت قرار گرفتن به معناي اينکه رييس جمهور پيشنهادات را بپذيرد، نيست. هرکس مي تواند نظرات خود را ارايه کند اما نبايد انتظار داشت حتما رييس جمهور به آن پيشنهادات بايد عمل کند».[9]

*صحبت‌هاي آقاي شکوري‌راد مصداق اين مصراع است که مي‌گويد: «تو هر کاري کني خوبي»...!
تحليلگران از ابتداي دولت آقاي روحاني خبر داده بودند که وي حتي اگر دست به تبعيد اصلاح‌طلبان نيز بزند اين اقدام او تا اطلاع ثانوي! از جانب جريان خاص تقبيح نخواهد شد زيرا اصلاح‌طلبان مجبورند براي ادامه حيات سياسي اجباراً خود را به رئيس جمهور روحاني متصل بنامند.
درباره صحبت‌هاي شکوري‌راد مبني بر سلوک مشورتي آقاي روحاني ذکر چند توضيح، ضروري به نظر مي‌رسد:
يکم: آقاي روحاني به اذعان اصلاح‌طلبان هرگز توصيه‌پذير نيست و طي سال‌هاي گذشته هم هيچ خبري مبني بر اينکه ايشان با يک شخصيت اصلاح‌طلب مشورت کرده باشند، وجود ندارد.

دوم: اظهارات شکوري‌راد مبني بر اينکه آقاي روحاني حتما با برخي افراد مشورت مي‌کند، در نهايت خوشبيني ادا شده‌اند.
چه اينکه قبل از اين نيز علي صوفي، از فعالان اصلاح‌طلب مدعي شده بود که آقاي روحاني حکما در حال مشورت با حجت‌الاسلام ناطق نوري است![10]
که البته صوفي هم دليل و يا سندي بر گفته خود ارائه نکرده بود.

سوم: اصلاح‌طلبان طي روزهاي اخير مطالبات فراواني را درباره کابينه دولت دوازدهم مطرح کرده‌اند که از جمله آنها تأکيد بر تغيير 50 درصدي کابينه و ضرورت گشتن رئيس‌جمهور روحاني به دنبال توانمندي اصلاح‌طلبان بود!
اما خبرهاي رسيده و همچنين اعتراف تلخ شکوري‌راد مبني بر اينکه روحاني توصيه و شرط‌پذير نيست، نشان مي‌دهد که اين مطالبات عملي نشده‌اند.[11]
از طرفي صحبت‌هاي شکوري‌راد مبني بر اينکه شرطي براي آقاي روحاني نداشتيم نيز محل ترديد جديست...
به اين معني که آنها بر اساس گفته‌هاي پيشاانتخاباتي کثيري از چهره‌هاي اصلاح‌طلب حاضر نبودند «چک سفيدامضا» به آقاي روحاني بدهند! پس بنابراين با توجه به اظهارات متناقض شکوري‌راد به نظر مي‌رسد يا اصلاح‌طلبان در پيشاانتخابات و درباره ماجراي چک سفيدامضا همچون سال 88 به مردم کذب گفته‌اند، يا جمعي از ستادي‌هاي اصلاح‌طلب اساساً مخالف شرط‌گذاري بوده‌اند و يا اصلاح‌طلبان شرط گذاشته‌اند اما آقاي روحاني محلي به شروط اصلاح‌طلبان نگذاشته است!
امر واضح آنست که اين مسئله يقينا بر تعداد نمره‌هاي منفي رئيس‌جمهور در نزد اصلاح‌طلبان خواهد افزود.

و چهارم: جريان سياسي خاص نشان داده است که به قاعده ذره‌اي هم از مطالبات سياسي خود نمي‌گذرد مگر اينکه براي مقطعي مجبور باشد.
آنها خود را حامي اصلي آقاي روحاني معرفي کرده‌اند اما اکنون هيچ سندي مبني بر مشورت گرفتن رئيس‌جمهور از جريان خاص وجود ندارد و اين مسئله هرگز نمي‌تواند در پشت لبخندهاي تصنعي پنهان شود.
معني اين رخدادها آنست که اين لبخندها يک روز فرصت اتمام پيدا خواهند کرد و آقاي روحاني هم علي‌القاعده روزهاي سختي را با اصلاح‌طلبان در پيش رو خواهد داشت.
روزهاي سخت به اين معني که اکنون که روحاني با عدم مشورت با اصلاح‌طلبان، آنها را خودي نمي‌داند، اصلاح‌طلبان نيز به اين دليل که نه براي آقاي روحاني ستاد انتخاباتي تشکيل دادند و نه حاضر شدند او را کانديداي رسمي خود بنامند؛ او را طرد خواهند کرد و چه بسا که آقاي روحاني آماج حملات اين جريان خاص سياسي نيز قرار بگيرد.


***
1_ http://www.iribnews.ir/fa/news/1698618
2_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3583691
3_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/190341
4_ http://www.jahannews.com/analysis/375352
5_ http://www.mashreghnews.ir/news/739076
6_ mshrgh.ir/744442
7_ mshrgh.ir/744923
8_ mshrgh.ir/744923
9_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3586140
10_ http://www.mashreghnews.ir/news/74444210
11_http://www.mashreghnews.ir/news/744923

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۰۹۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!

به گزارش "ورزش سه"، این بازیکن سابق در سال ۲۰۲۱ به لاوال در لیگ دو فرانسه پیوست اما پس از مصدومیت‌های پرشمار در اواخر فصل گذشته مجبور به بازنشستگی شد.

مهاجمی که اکنون بازنشسته شده استدلال کرده است که او نه یک نظریه‌پرداز با توهم توطئه است و نه یک ضد واکسن، اما او مایل است دادگاه بررسی کند که آیا ارتباطی بین آسیب‌دیدگی او و واکسن وجود دارد یا خیر.

او گفت:«می‌خواهم بفهمم چرا دیگر بدنم به خوبی کار نمی‌کند.» این بازیکن سابق مدعی شد که در همان زمانی که در برابر بیماری واکسینه شده بود، صدمات و مصدومیت‌های زیادی متحمل شده است.

او علاوه‌بر اینکه از شرکت‌های فایزر و بیونتک که تولید واکسن کرونا را برعهده داشتند، شکایت کرده، بلکه علیه فدراسیون فوتبال فرانسه هم اقدام قانونی انجام داده. وکیل این بازیکن گفت:«ابتدا واکسن برای همه اجباری نبود اما بعد از مدتی واکسیناسیون برای بازیکنان حرفه‌ای هم اجباری شد. من فکر می‌کنم که فدراسیون فوتبال در این ماجرا مسئولیت دارد.»

جلسه‌ای در دوم ژوئیه در پاریس برگزار می‌شود که در آن دادگاه به کمک هیئتی از کارشناسان تصمیم خواهد گرفت که آیا بین مصدومیت‌های وی و واکسیناسیون رابطه علت و معلولی وجود دارد یا خیر.

دیگر خبرها

  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • مهارت بی‌نظیر یک مرد در صید مار کبرا با بطری پر بازدید شد (فیلم)
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • دانشجویان فرانسه به دنبال گسترش تظاهرات ضد صهیونیست
  • (ویدئو) مهارت یک مرد در صید مار کبرا با بطری ۲۰ میلیون بار دیده شد
  • بازگشت اجباری جود بلینگام به لیست رئال مادرید
  • عملیات «وعده صادق» موجب شادی تمام حق طلبان شد
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • نماینده سابق مجلس عزادار شد /پیام لاریجانی