Web Analytics Made Easy - Statcounter

موازی نویسی، سیاه نویسی و کهنه نگاری در رسانه های مکتوب رسالت قلم را به قهقرا می کشاند و مقولۀ بصیرت افزایی در جامعه را با مخاطرات جدی مواجه می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازاصفهان شرق–مهدی نجفی/، در عصر و زمانه ای به سر می بریم که قدرت رسانه بر قدرت نظامی پیشی گرفته و به معیار شاخص در تحمیل خواسته ها و مطالبات در جوامع بشری مبدل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت قلم و مقام نویسندگی
جامعه امروز به شدت نسبت به دریافت اطلاعات عمومی و تخصصی احساس نیاز می کند و اگر رسانه های مکتوب و صاحبان قلم متعهد و ارزشی بتوانند به آن نیاز پاسخ دهند، بومی سازی رسانه ها و کاهش تقاضا برای رسانه های مکتوب غیر بومی و بیگانه کاهش خواهد یافت؛ در غیر این صورت مخاطب برای کسب اطلاعات به رسانه های برون مرزی رو می آورد.

لذا بدیهی است تبلیغ آموزه های دینی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از متن اسلام و از مسیر ارتباطات و رسانه های مکتوب امکان پذیر است، البته هر رسانه ای بلاغت خاص خود را می طلبد ؛ از این رو در کوران پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بلاغت بر مبنای گفتار استوار بوده است لیکن ارتقای سواد اجتماعی و تحصیلات علمی و آکادمیک، لزوم بهره گیری از قلم و مقولۀ نوشتار در ارتباطات جمعی و حتی میان فردی را دو چندان کرده است.

جایگاه رفیع قلم در قرآن
خداوند در اوّلین آیه سوره‏ «قلم» ، به قلم و تمام مسائلى که با قلم می ‏نویسند سوگند یاد کرده و مى ‏فرماید: «ن، به قلم سوگند و به آنچه با قلم مى ‏نویسد».
آری گرچه آن چیزی که به آن سوگند یاد شده قلمی کوچک است لیکن همان قلم سرچشمه تمدن های انسانی و شکل گیری مذاهب و هدایت و بصیرت است.
اهمیت فوق العادۀ اسلام به «قلم» آنچنان است که پیامبر(ص) در زمانی که بیش از هر چیز به مجاهد و بسیج توده ها در نبرد با کفار نیاز مبرم داشت فرمود: «مرکب قلم دانشمندان از خون شهیدان برتر است».

خبرنگاران؛ پرچمداران وادی قلم و بصیرت افزایی
در این میان خبرنگاران و صاحبان قلم باید قدر و منزلت وِزه خود را دریابند و با سوژه یابی و تازه نگاری بر مبنای نیازهای ضروری جامعه مخاطبان خود را سیراب سازند زیرا کهنه نگاری و اهتمام به مسائل کم اهمیت و اصلی نمایی مسائل فرعی و فرعی نمایی مسائل اصلی،سرخوردگی مخاطب از رسانه های مکتوب را در پی دارد، از این جهت خبرنگاران متعهد و انقلابی باید در پردازش خبر به مقولۀ سواد رسانه مجهز باشند و در حد و اندازۀ یک کارشناس مطلع و باسواد در آن موضوع ورود کنند تا مخاطب به عمق اگاهی و بصیرت رهنمون شود.

فقر رسانه ای؛ مهمترین چالش در رسانه های مکتوب
جای بسی تأسف است که فقر رسانه ای در برخی از رسانه های مکتوب به عینه مشاهده می شود و اینگونه فرصت جذب مخاطبان به آثار نوشتاری صاحبان قلم متعهد از دست می رود.
البته وجود این نقیصه را باید در معایب و مشکلات نظام آموزشی کشور در آموزش و پرورش و دانشگاه ها جستجو کرد، حال آنکه رسانه و مقولۀ قلم باید در ایجاد گفتمان عمومی موثر باشد که دست کم نگرفتن مخاطب و گزینش و پردازش صحیح اخبار و بهره گیری از کارشناسان حرفه ای و دانشگاهی و حوزوی از جمله نخستین گام ها در رفع مشکلات در عرصه رسانه های مکتوب است.
در این زمینه نباید فراموش کرد مطالبۀ رهبر معظم انقلاب در بصیرت افزایی در جامعه اغلب از طریق رسانه های مکتوب در ایجاد اگاهی و دانایی و بینش امکان پذیر است، بنابراین ضرورت تولید محوری و پرهیز از مصرف گرایی در عرصه تولیدات مکتوب اجتناب ناپذیر است.

مصرف گرایی مطبوعات با چاشنی بازتولید منابع اینترنتی
تکرار خسته کنندۀ بسیاری از آثار تولیدی در رسانه های نوشتاری و اتکاء به تولیدات دیگران و مصرف گرایی در این زمینه از جمله مهمترین چالش های صاحبان قلم در ارتقای بصیرت افزایی است ، حال آنکه انتظار می رود خبرنگاران و صاحبان قلم خود در راستای تحلیل و تولید سوژه ها گام بردارند، اما در عمل مشاهده می شود مطبوعات و رسانه های مکتوب ، از رکود در تولیدات رسانه ای رنج می برد و به استفاده از منابع اینترنتی بسنده کرده و به جای ارائۀ تولیدات غیر تقلیدی به بیانیه نویسی بسنده کرده اند. در این زمینه باید این نکتۀ کلیدی را مطرح کرد که ماهیت واقعی تولیدات بسیاری از روزنامه های کشور و دیگر رسانه های مکتوب به بازتولید اینترنت معطوف شده است ، حال آنکه با مطبوعات مصرفی نمی توان پویایی فکری و بصیرت افزایی جامعه را انتظار داشت. موازی نویسی، سیاه نویسی و کهنه نگاری در رسانه های مکتوب رسالت قلم را به قهقرا می کشاند و مقولۀ بصیرت افزایی در جامعه را با مخاطرات جدی مواجه می کند.

امید است خبرنگاران گرامی و صاحبان قلم متعهد و انقلابی با رصد دقیق جامعۀ پیرامونی در راستای تولیدات بومی و منطبق با نیازهای جامعه گام بردارند در آن صورت می توان در وقایع مهم نظام اسلامی با دست پر وارد میدان شد و با طرح اصول و آرمان ها در وهلۀ نخست میوۀ بصیرت افزایی عرصه رسانه های مکتوب در اقبال هر چه بیشتر مردم به نیروهای خدوم را به نظاره نشست و نیز بر هجمه ها،دروغ ها و خباثت های دشمنان در همۀ عرصه ها فائق آمد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۱۰۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کانال های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند

هیات نظارت بر مطبوعات از گردانندگان کانال‌های خبری در پیام‌رسان‌ها که تاکنون اقدام به اخذ مجوز فعالیت نکرده‌اند، خواست تا در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به ثبت درخواست در سامانه جامع رسانه‌های کشور اقدام کنند.

به گزارش دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در راستای اجرای قوانین و مقررات رسانه‌ای کشور از همه گردانندگان کانال‌های خبری در پیام‌رسان‌ها، دعوت می‌شود به منظور انجام فرایند قانونی اخذ مجوز و بهره‌مندی از حمایت‌های قانونی، حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به ثبت درخواست مجوز فعالیت خود از طریق سامانه جامع رسانه‌ها اقدام کنند.

فعالیت همه رسانه‌ها به موجب قانون مطبوعات، مستلزم دریافت مجوز است و براساس بند «پ» ماده سه آیین‌نامه اجرایی قانون مطبوعات کشور، پیام‌رسان‌ها و کانال‌های خبری نیز مشمول این الزام قانونی هستند.

متقاضیان برای کسب اطلاعات و راهنمایی بیشتر درباره ثبت درخواست می‌توانند به صفحه راهنمای ثبت درخواست مجوز سامانه خبری مراجعه کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دهه کرامت فرصت مغتنمی برای بصیرت‌افزایی است
  • تقویت و ترویج آثار شهید مطهری موجب بصیرت افزایی
  • کانال‌های خبری، مجوز بگیرند
  • کانال های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • تشریح ظرفیت‌های فرهنگ ولایی خراسان شمالی در دهه کرامت ضروری است
  • قرارگاه جهاد تبیین به روشنگری و بصیرت‌افزایی کمک می‌کند
  • ارسال ۴۳۴ اثر به دبیرخانه جشنواره فصلی رسانه‌های گیلان
  • برگزاری دوره‌ی آموزش مهارت‌های رسانه‌ای موبایل آوین نو