Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن بحرینی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره این که اشتغال روستاییان با تولید صنایع دستی شاخص از دغدغه های سازمان میراث فرهنگی است، افزود: تفاهمنامه ای با اداره کل فنی و حرفه ای استان و مسئولان مربوطه درشهر دستجرد و روستای قاهان ازبخش خلجستان صورت گرفته است تا کارگاه صنایع دستی تجهیز و راه اندازی تا به روستاییان رشته های صنایع دستی آموزش داده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهر دستجـرد و روستای قاهان در بخش خلجستان از توابع شهرستان قم قرار دارد.
بخش خلجستان با وسعت یک هزار و 100 کیلومترمربع، دارای 50 هزار تن جمعیت ثابت و فصلی شامل دو دهستان قاهان ودستجرد است؛این بخش دارای 57 روستا، 27 دهیاری و 33 شوراست.
ابتدایی ترین روستای این بخش 60 کیلومتر و انتهایی ترین روستا 85 کیلومتر از مرکز شهر قم فاصله دارد.
مردم این بخش در حوزه های کشاورزی و دامداری اشتغال دارند و بیشتر محصولات کشاورزی خلجستان توت، گردو، فندق، گیلاس و انگور است.
وی افزود: بر اساس انجام مطالعات و بازدیدهای میدانی از این مناطق در نظر گرفته شده است تا رشته های صنایع دستی از جمله گلیم بافی، تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی و و زیور آلات سنتی ارائه شود.
به گفته وی، هدف از ارائه آموزش ها در روستاها اجرای طرح ضربتی تولید و اشتغال در راستای تحقق شعار« اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»، کمک به معیشت خانوارها و مهارت افزایی آنان است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قم با تاکید بر این که از تولیدهای روستاییان حمایت می شود گفت: روستاییان توانمندی ارتباط با بازار و تجاری سازی تولیدهای خویش را ندارند از این رو تصمیم گرفته ایم صنایع دستی تولید شده توسط روستاییان را به کارگاه های بزرگ و مرتبط در قم ارسال کنیم تا زمینه عرضه و فروش مهیا شود.
وی ادامه داد: همچنین صنایع دستی تولید شده در روستاها را در نمایشگاه های مختلف به نمایش خواهیم گذاشت و با ارائه تسهیلات در قالب وام های کم بهره در جهت اشتغال پایدار روستاییان و جلوگیری از مهاجرت به شهرها اقدام خواهیم کرد.
بحرینی با بیان این که شهر دستجرد در گلیم و فرش سابقه دیرینه داشته است گفت: با ارائه طرح های جدید این رشته ها، بر اساس نیاز جامعه آموزش ها صورت می گیرد تا زمینه فروش فراهم شود.
وی بیان داشت: روستای قاهان پیشینه هنر فرش و گلیم بافی را در طول تاریخ نداشته است ولی به خاطر رغبت روستاییان و استقبال آنان از این رشته هنری آموزش داده می شود.
وی با اشاره به این که قاهان به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده است گفت: یکی از سیاست های تامین زیرساخت های گردشگری، معرفی صنایع دستی روستاییان و به نمایش گذاشتن توانمندی آنان و معرفی تولیدات به گردشگران داخلی و خارجی است.
وی خاطر نشان کرد: گردشگران در بازدید از اماکن تاریخی و جاذبه های گردشگری روستا می توانند صنایع دستی روستا را از نزدیک دیده و به عنوان سوغات از آن بهره مند شوند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری قم ازاحیای رشته نساجی سنتی دربخش مرکزی خبر داد و گفت: هنر روستاییان در این بخش استفاده از پشم و موی دام ها برای ریسندگی و بافت سیاه چادر در گذشته بوده است که در حال حاضر این هنر به ندرت در بین روستاییان دیده می شود.
وی تصریح کرد: طبق اطلاعات به دست آمده سه هزار شتر در بخش مرکزی وجود دارد که می توان از پشم و موی شترها برای هنر نساجی و ریسندگی استفاده کرد.
وی اضافه کرد: در این بخش هم عشایر و هم روستاییان دسترسی به مواد اولیه دارند که با آموزش ها و تجهیز کارگاه ها می توان نساجی سنتی را احیا و وارد بازار کرد.
بخش مرکزی یکی از بخش‌ های پنجگانه قم است ،در این بخش شهر دیگری به نام قنوات، در شرق شهر قم و دارای دو دهستان قمرود و قنوات است.
وی گزارشی از آموزش های صنایع دستی در روستاهای استان طی سال های گذشته ارائه کرد و گفت:در بخش کهک و روستای قمرود و حاجی آباد از بخش مرکزی،رشته های گلیم بافی تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی کلاس های آموزشی برگزار شد.
بحرینی تاکید کرد: اگر این آموزش ها هدفمند و و دارای برنامه کامل باشد شاهد ارتقای وضعیت روستاییان خواهیم بود چراکه تنها آموزش کافی نیست باید زمینه بازار آن فراهم شود.
بخش کهک یکی از بخش ‌های قم با 2 دهستان فردو و کهک و 18 روستا است که در جنوب قم قرار دارد و فاصله مرکز بخش (کهک) تا قم 30 کیلومتر است.
8138/ 6133/ خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار- جعفرمسلمی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۱۱۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به نقش مهم آموزش در حفظ و توسعه صنایع دستی، گفت: آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری سازی در این حوزه است. - اخبار استانها -

مریم جلالی دهکردی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قشم، اظهار داشت: صنایع دستی علاوه بر آن که می‌تواند منتقل کننده فرهنگ یک منطقه باشد، نقش مهمی نیز در اشتغال‌زایی و تولید ثروت دارد.

وی ادامه داد: لازمه اشتغال‌زایی و تولید ثروت در این حوزه آموزش در جهت بازاریابی و تجاری‌سازی است که می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح به آن دست یافت.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت حفظ و احیای صنایع دستی و آشنایی بیشتر نسل جوان با فرهنگ و صنایع دستی مناطق خود، تصریح کرد: احیای این صنایع با هدف ایجاد ثروت و معرفی هر چه بیشتر آن از جمله وظایف ما است.

جلالی دهکری ایجاد خانه‌های صنایع دستی را راهکاری در جهت تحقق این موضوع عنوان کرد و گفت: امیدواریم با کمک بخش خصوصی و ظرفیت‌های مردمی بتوانیم خانه‌های صنایع دستی را ایجاد و توسعه دهیم و آنها را محلی به منظور آموزش، نمایش و عرضه محصولات صنایع دستی تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: نسل جوان با پیوند نسلی می‌تواند دانشی که سینه به سینه در دل اجداد و بزرگان ما وجود دارد را به عرصه دانش، محل تحصیل و آموزش و پرورش منتقل کند.

انتهای پیام/7558/

دیگر خبرها

  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در رشتخوار ضروری است
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور