Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@11:05:05 GMT

تنش آبی، مهم ترین چالش زیست محیطی در هرمزگان

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۹۱۳۳۰۱

تنش آبی، مهم ترین چالش زیست محیطی در هرمزگان

تنش آبی یکی از بزرگترین چالش های امروز هرمزگان می باشد که صدمات جبران ناپذیری را به محیط زیست استان وارد کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازهرمز؛طرح اضطراری انتقال آب به بندرعباس در سال 80 حسب نیاز روز افزون این شهر روبه رشد کلید خورد و با حفر چاه های دیگر در سالهای پس از آن و تامین خط لوله دوم انتقال آب به بندرعباس اکنون آب منطقه ای هرمزگان 18 چاه فوق عمیق با مکش خارق العاده در بستر رودخانه میناب دارد و در مجموع نزدیک به 2 هزار لیتر در ثانیه آب میناب به طور مداوم به بندرعباس منتقل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال 1380 تا امروز دست کم 700 میلیارد لیتر آب شیرین در مجموع از دریاچه سد میناب و چاه های حفر شده در بستر رودخانه میناب توسط آب منطقه ای هرمزگان به شهر بندرعباس و بندر خمیر منتقل شده و طی این 14 سال میناب چه حرکت روبه جلو یا عقبی داشته و بندرعباس چه تفاوتی با سالیان پیش از این انتقال دارد؟

آبشیرینکن بزرگ ساقی کوثر در بندرعباس در حال آماده شدن است ولی حتی یک قطره از آن سهم هرمزگان نیست و آب شیرین آن به استاهای کرمان و یزد منتقل خواهد شد تا خوراک بوته های پسته و کارخانجات عظیم صنعتی مرکز فلات ایران شود اما خود هرمزگان با دارا بودن بیش از هزار کیلومتر ساحل هنوز آبشیرین کنی برای تامین آب بزرگترین و مهم ترین شهر خود (بندرعباس) که یکی از مهم ترین شهرهای ایران است و بیشترین در آمد دولت از این شهر محقق می شود ندارد و اراده ای برای ساخت آن نیز به چشم نمی خورد.

براثر برداشت بیرویه آب از دشت میناب تا امروز 15 روستای سرسبز و شاداب این شهرستان تبدیل به برهوت شده اند و 30 روستای آن نیز که سهم عمده ای در اقتصاد کشاورزی استان داشتند در حال تخلیه هستند همچنین زمین های آنها غیر قابل کاشت و سکونت شده و بیش از 10 هزار نخل در میناب بی سر و ایستاده مرده اند.

نخلستان های میناب تا قبل از فاجعه انتقال آب بعد از بصره در عراق بزرگترین نخلستان جهان بود و فروچاله هایی در ابعاد وهم انگیز پدید آمده اند که زندگی در گوشه و کنار دشت میناب را برای جلگه نشینان تبدیل به کابوس کرده است.

شهرستان میناب سه درصد لیموی جهان را تامین میکرد ولی در حال حاضر لیموی بومی میناب تقریبا منقرض شده و خود مینابی ها از لیموی شهرهای همسایه استفاده می کنند همچنین درختان مرکبات از لیمو ، پرتقال ، نارنگی ، لیمو شیرین ، نارنج ، و... نمونه های بومی و منحصر به فرد بودند که اکنون تقریبا نسل آنها از روی زمین برداشته شده است.

درختان انبه میناب بومی و محلی این منطقه هستند و درختان چند صد ساله انبه که به سلطان میوه ها معرف بود در معرض نابودی کامل هستند و پس از سپری کردن قرن ها زندگی بر خاک زرخیز میناب طی 14 سال گذشته به یک چهارم کاهش یافته اند.

فقط شش درصد از آب منتقل شده به مرکز استان صرف مردم بندرعباسی شده و مابقی آن صرف صنایع بزرگ ،ساخت و سازهای بی رویه،آبیاری فضای سبز ، فروش به کشتی های بزرگ خارجی ،پرشدن استخرهای شهر بندرعباس و کشاورزی بندرعباس و بندرخمیر شده است.

عباس زائری یکی از اعضای مردم نهاد نگاهبانان جلگه میناب و فعال زیست‌ محیطی در گفتگو با خبرنگار هرمز ،اظهار کرد:میناب یکی از بزرگترین نخلستان های دنیا که 12 هکتار نخیلات ، پنج هزار هکتار لیمو و یک هزار و 700 هکتار در گذشته در میناب وجود داشته که در حال حاضر می توان گفت بیش از نیمی از آنها خشک شده است.

وی افزود: طبق گفته رییس جهاد کشاورزی میناب، علاوه بر نخلستان ها، باغات لیمو و انبه ای که کاملا خشک و نابود شده و بسیاری در معرض خشک شدن قرار دارند.

کمبود آبمهم ترین عوامل از بین رفتن نخلستان ها و باغات میناب

زائری یکی از مهم ترین عوامل از بین رفتن نخلستان ها و باغات میناب کمبود آب عنوان کرد و گفت:درچند سال قبل سطح آب در سفره های زیرزمینی کمتر از 30 متر بود در روستایی مثل چلو، در عمق کمتر از 20 متر نیازی به روشن کردن پمپ آب نداشت و آب به جوی ها می رفت.

فعال زیست‌ محیطی میناب اضافه کرد: بسیاری از باغ ها با آب کانال آبیاری می شدند و آب سد با املاح و مواد مورد نیاز درختان که باعث شکوفایی باغات شده بود با تصمیم عجیب آب منطقه ای قطع شد و آب منطقه ای برای راحتی کار در انتقال آب، با حفر 59 حلقه چاه موسوم به کمک کانال، آب سد رو برای انتقال بیشتر تخصیص داد و آب چاه برای باغات در نظر گرفته شد.

شوری آب دومین عامل از بین رفتن نخلستان ها و باغات میناب

ویشوری آب را دومین عامل از بین رفتن نخلستان ها و باغات میناب عنوان کرد: با برداشت بیش از حد آب از منابع زیر زمینی و کاهش آب آبخوان و از طرفی نفوذ آب شور به آبخوان بزرگ میناب پدید آمده است.

این عضومردم نهاد نگاهبانان جلگه میناب تصریح کرد:با کاهش آب سفره های زیر زمینی، آب باقی مانده شورتر می شود که در برخی نقاط و حتی روستاهای دشت میناب اکنون با شوری بالاتر از استاندارد مواجه شده ایم لذا باغ ها و کشاورزی های روستاهایی همچون بندزرک، کلیبی، جوزان و چلو که با دریا فاصله کمتری دارند، شوری آب آن افزوده شده و اراضی آن در حال نابود شدن است.

زائری ادامه داد: درختان انبه، لیمو و سایر مرکبات به آبی که ای سی آن بالای 1500 باشد حساس بوده و باعث از بین رفتن آنها می شود و بالاتر رفتن از حد مجاز، باعث ضعیف درخت و زوال آن می گردد .

فعال زیست‌ محیطی میناب اضافه کرد: درختان نخل که مقاومت بیشتری دارند نیز دچار بیماری شده و حتی اگر کاملا خشک نشوند، ثمر نخواهند داد.

زائری ادامه داد: نخلستان هایی که هنوز درختان آن زنده اند، اما دیگر هیج ثمری ندارند و ناباروری درختان در سالهای اخیر یکی از موارد مهمی است که عامل آن را باید در انتقال آب جستجو کرد.

نخیلات میناب در حال نابودی و تغییر شکل هستند

وی با بیان اینکهنخیلات میناب از سمت حاشیه دریا در حال نابودی و یا تغییر شکل هستند ؛ تاکید کرد: هنوز درختان سبز و زنده وجود دارد اما آنقدر نحیف و ضعیف شده اند که دیگر توانی برای باروری ندارد و در صورت باروری محصول آن کیفیت لازم را ندارد که با دل زدگی بهره بردار، تغییر شغل و رها کردن همیشگی نخل ها می انجامد و امروزه می توان نخلستان های زیادی را یافت که به چنین سرنوشتی دچار شده اند.

هرمزگان با کاهش شدید آبهای زیرزمینی رو به رو است

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان تصریح کرد: زندگی، حیات و ممات همه انچه بر روی این کره خاکی وجود دارد بسته به آب است که با عدم مصرف صحیح و صرفه جویی مناسب محیط زیست نیز به تبع آن از بین می رود.

زنده بودن محیط زیست در گرو صرفه جویی در آب است

احمد شاکری معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان ذر گفتگو با خبرنگار هرمز ،بیان کرد: تمامی افراد جامعه که از نعمت آب استفاده می کنند در زمینه صرفه جویی و مدیریت مصرف مسئول هستند و باید از هدر رفت ، کمبود و به وجود امدن بحران و تنش آبی در کشور جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه مسئله تنش آبی یکی از بزرگترین چالش های امروزه برخی استان ها بویژه هرمزگان است،افزود: در استان هرمزگان با کاهش شدید آبهای زیرزمینی رو به رو شدیم و هم اکنون نیز ادامه این روند، صدمات غیر قابل بازگشتی به محیط زیست استان وارد می کند.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان اظهار کرد:کاهش نفوذ پذیری سفره های آب زیر زمینی، شوری آب و زمین های زراعی، تنش های اجتماعی، اقتصادی، مهاجرت ساکنین، قطع ارتباط اکولوژیک گونه های مختلف، مهاجرت حیات وحش و بسیاری دیگر از پیامدهای منفی روند برداشت و ادامه خشکسالی ها در استان است .

بحران های ناشی از سوء مدیریت در بهره برداری از منابع آبی است

شاکری مهمترین چالش های اخیر استان را در دو بخش بحران های ناشی از کم آبی و بحران های ناشی از سوء مدیریت در بهره برداری از منابع آبی استان دانست و گفت: محیط زیست در گرو مایع حیات با تاثیر پذیری از روند خشکسالی دچار بحران شده و به واقع آنچه به صورت زنجیر وار اتفاق می افتد از بین رفتن و نابودی محیطی است که زیستگاه تمامی موجودات زنده می باشد.

فروچاله هامهمترینمسئله زیست محیطی هرمزگان

وی تصریح کرد: در استان هرمزگان به جرات می توان گفت که فروچاله هایی که بر اثر خشکسالی در حال وقوع هستند از مهمترین و عمده ترین مسئله زیست محیطی استان هرمزگان محسوب می شود که در این میان بیشترین فروچاله ها مربوط به شهرستان میناب و ایجاد شرایط بحرانی برای این منطقه است.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان افزود: راهکارهای زیادی در راستای جلوگیری از وقوع برخی از اتفاقات زیست محیطی که ناشی از سوء مصرف آب و منابع آبی است وجود دارد که در این زمینه نیز کارشناسان زیادی طرح مسئله و راهکارهای بسیاری پیشنهاد داده اند.

شاکری خاطر نشان کرد: آنچه باید به وقوع بپیوندد باور به مصرف صحیح و صرفه جویی است که می توان بخشی از آن را با آموزش و فرهنگ سازی در جامعه محققکرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۹۱۳۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخطار زیست محیطی به سه واحد خدماتی در نهاوند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ عزیز قیاسی گفت: حسب پایش‌ها، نمونه برداری‌ها و بررسی‌های انجام از واحد‌های خدماتی و تولیدی شهرستان در اردیبهشت ماه امسال، سه واحد خدماتی شامل بیمارستانی، کشتارگاهی و تصفیه فاضلابی به علت آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی مورد اخطاریه زیست محیطی قرار گرفتند.

او افزود: اگر این واحد‌ها در مهلت مقرر رفع آلایندگی نکنند، نام آنها در لیست فصل اول امسال برای پرداخت عوارض سبز (تا ۱/۵ درصد فروش آنها) درج و به امور مالیاتی معرفی می شوند.

مسئول حفاظت محیط زیست نهاوند تأکید کرد: چنانچه واحد‌های تولیدی و خدماتی اقداماتی در زمینه حفظ محیط زیست اعم از ایجاد فضای سبز مشجر غیر مثمر، ساخت سیستم‌های تصفیه خانه ایی، نصب دستگاه‌های غبارگیر کنند هزینه مربوطه مشمول تا ۵۰ درصد بخشودگی مالیاتی می‌ شوند.

دیگر خبرها

  • ۱۲ طرح با حضور رئیس سازمان زندان‌ها در هرمزگان به بهره‌برداری رسید
  • ۱۲ طرح عمرانی و صنعتی زندان‌های هرمزگان به بهره‌برداری رسید
  • اخطار زیست محیطی به سه واحد خدماتی در نهاوند
  • رئیس سازمان زندان‌ها از زندان میناب بازدید کرد
  • فاجعه زیست محیطی؛ خلیج فارس شورتر شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • همه پروژه های عمرانی شورای ششم کرج پیوست زیست محیطی دارند
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند